FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Dat gaat de goede richting op. Vooral "koperdraad", "verbinden" en "trits aan koperdraad verbinden" . Met je opmerking "pre-digitale telefooncentrale bekabelen" zit je fout, maar ik begrijp heel goed waar die suggestie vandaan komt.
Tang is geschikt voor koperdraaddikten van 0,4 tot 0,8 mm maar de tang gebruikt daar dezelfde vertanding voor.

Niek, ik vermoed dat je mijn bericht van vrijdag over het hoofd hebt gezien want je hebt er geen gaten in geschoten.
... Het staat ook los van aantal aders in een eventuele kabel.
Dus nog geen digitale centrales, toch?
Kun je er abonnees een ander telefoonnummer mee geven? Connector omsteker?

edit: nee, want je kunt er heel veel kracht mee zetten.
Een verzegeltang?

Laatst bewerkt:
Zou je het draad hiermee een vorm geven waardoor je het ergens mee kan verbinden.

In een vorm stoppen of zo?

Ik denk dat ik nog te jong ben om dit mee gemaakt te hebben ;)

Groeten

Arie

Hmmmm.... maar door die ingebouwde hefboom kan je veel kracht op het object uitoefenen...
Sjorren aan een kabel die doorgetrokken moet worden.
Maar waarom met zoveel kracht iets persen?

Gisteren een zoekronde 'goegele' gedaan.... niets! Wel prachtige draad-borging-tangen tegen gekomen.
Vliegtuigtechniek... en andere ellendige tangen (niet de damesversie, maar de tandartsversie...)

Zelf zou ik hem gebruiken om dan maar spijkers zonder koppen het hout uit te trekken...

image.jpeg

Deze lijkt er op

Dan had ik het dus toch goed....

Bijna he ;)

Een ader eindhuls is om de losse adertjes met elkaar te verbinden, voordat je de kabel ergens in schroeft, zodat je een solide verbinding van de draad naar de klem maakt.

Dit zijn klemmetjes die meerdere draden met elkaar verbinden, en die tanden zorgen er denk ik voor dat de verbinding goed gemaakt wordt, bijna verzegeld wordt.

Groeten, Arie

Ik neem aan, dat N.P.S. 'm goedkeurt, maar de tang is niet gemaakt voor de KPN. Kijk maar (plaatje via Google gezocht):

image6-e1452346017615.jpeg

Bijna he ;)

Een ader eindhuls is om de losse adertjes met elkaar te verbinden, voordat je de kabel ergens in schroeft, zodat je een solide verbinding van de draad naar de klem maakt.

Dit zijn klemmetjes die meerdere draden met elkaar verbinden, en die tanden zorgen er denk ik voor dat de verbinding goed gemaakt wordt, bijna verzegeld wordt.

Kleine nuance, en blij toe, hoef ik geen nieuwe opdracht te plaatsen....

Ja we zijn er...

Het is een lastang, ook wel kwetstang genoemd. Wordt en werd gebruikt voor het verbinden van koperdraden (aders) in telecommunicatiekabels, zoals KPN en de voormalige PTT die in het locale netwerk gebruikt.
Om een verbinding te maken werd over de aders een ovaal verzilverd zachtkoperen buisje geschoven. Met de tang werd dit zig-zag geknepen. Zo ontstaat er een uitermate betrouwbare en laagohmige verbinding.

Als de tang te ver werd dichtgeknepen konden de aders breken op de hoekpunten van de zig-zag. Vandaar de grote stelschroef die voor een aanslag zorgde. Om de las werd een papieren buisje geschoven om de boel te isoleren. Een techniek zie al sinds de verdwijning van de luchtlijnen, telefoonpalen, al vanaf begin 1900 wordt toegepast. De oudste lassen die ik gezien heb kwamen uit de 30 'er jaren van de vorige eeuw.

Zo bijzonder is de techniek en het bijbehorende gereedschap dus ook weer niet...

Bij het lassen gaat het vaak om grote aantallen aders. Dat kan oplopen tot ruim 1800 draden per kabel. Het vraagt veel vakmanschap om dit snel, netjes en vooral foutloos te doen. Verwisseling van draden leidt tot slechte transmissie-eigenschappen van de betreffende verbinding en maken deze eigenlijk onbruikbaar. Complicerende factor bij het lassen is dat het vaak gaat om aders met een kwetsbare papier isolatie.

Om de ader is een katoendraadje gewikkeld. De wikkelingen liggen niet tegen elkaar, maar het draadje ligt met ruime slagen op de koperdraad. Over de katoendraad draad wordt een smalle strook papier gewikkeld. De isolatie bestaat zo voor het grootste deel uit lucht. En lucht is de beste isolator.

Voor een communicatieverbinding, telefoon of Internet, zijn gebruikelijk twee koperdraden nodig. Overal in de wereld worden kabels samengesteld uit twee in elkaar gedraaide draden. Maar niet in Nederland. Daar worden vier draden in elkaar gedraaid. Het grote voordeel hiervan is dat de twee bij elkaar behorende draden, die tegenover elkaar in het vierkant liggen dat de doorsnede vier de draden vormt, verder van elkaar liggen. Zo is de capaciteit tussen de bij elkaar behorende draden kleiner en zijn dus de transmissie-eigenschappen beter.

In nog een heel verhaal over kabeltechniek geworden waar nog veel meer over te zeggen is. Maar dit is wel genoeg.

Hoewel verschillende deelnemers in de buurt kwamen van de oplossing was AHogendijk de eerste die de naam van de tang, kwetstang, als eerste noemde. Wat mij betreft mag hij de volgende opgave plaatsen.

Je vraagstelling was:

Wat voor een stuk gereedschap is dit en waarvoor werd (wordt) het gebruikt.

Brutus geeft als antwoord
Het lijkt wel een tang voor ader-eindhulsjes, maar toch ook weer niet helemaal....

Dus het gereedschap is een tang en wordt gebruikt voor ader eind hulsjes.:weetnie:
Wat is hier verkeerd aan dan? Had dan al gezegd dat die zeer warm was, wat je pas later doet als iemand zegd dat het een tang is om iets aan elkaar te knijpen.:frustie:

Vraag dan wat is de benaming van dit soort gereedschap.

Laatst bewerkt:
Naar mijn idee is een ader eindhuls een bescherming, en ging het hier om lassen.
Het werkt ongeveer hetzelfde, maar is volgens mij net iets anders.
Maar dat vecht ik met Bert wel uit ;)

Ik had het vanmorgen nog aan een "senior" collega gevraagd Niek, en daar ging al snel het lampje aan, die had het dus geweten

Ik moet even goed nadenken om een nieuwe te verzinnen. Had dat even niet in de gaten toen ik mee ging doen.

Dus Bert,
Als jij eerder een goede opgave weet, dan mag je die wat mij betreft plaatsen.

Groeten
Arie

Laatst bewerkt:
Nee, nee, nee.... jij mag hem hebben Arie....Ik zie het verschil, en geloof me, ader-eindhuls tangen zien er anders uit, en functioneren ook anders (geven een beduidend andere krimp). Al zie ik wel her en der op onze oudere schepen gewone ader-eindhulzen die overduidelijk met zo'n PTT tang gekrompen zijn.

De beurt is bij deze officieel aan Arie.....:feli::yes:

(ook al omdat ik er niet eerder dan morgen aan toekom, de foto te maken voor wat ik in gedachten had...)

Laatst bewerkt:
Back