fototjes

Even zo doen:

Dus:
Kopie%20van%207%20behuizing%20oeps%20forum.jpg

Kopie%20van%205%20behuizing%20forum.jpg

Kopie%20van%202%20behuizing%20forum.jpg

normal_Kopie%20van%201%20behuizing%20forum.jpg

hi hi de ARMC ken ik ma al tegoed, die club heb ik met anderen opgericht in het verleden.

Ik heb er een bijzondere tijd beleefd met veel veranderingen en aanpassingen, wel veel LOL gehad.

Gr Jaap

De laatste jaren zijn er bij ons ook weer veel veranderingen geweest, de meesten ten goede!
We zitten nu in Beekbergen, dus kom eens langs om te kijken.

Hoi,

Ja heb gezien op int dat de ARMC in Beekbergen gehuisvest is en zou het best leuk vinden om eens op een clubavond een bakkie te doen.

De club is opgericht in weet ik veel, ik denk in 1968 en het eerste clubruimte was in de Molendwarsstraat we deelde de ruimte met een jongerecentrum incl pingpongtafel.

Ik had toen een fiat 600 en vervoerde een kast voor de club boven op het dak, de mannen die ik nog weet die er toen waren, waren Gijs Heg, Henk Braam, Peter Zengerink.

Ook Asselt liggen mijn voetsporen, het vliegveldje daar hebben we met elkaar gemaakt op de zaterdagochtenden en maar hei plukken met het handje en het vroor ook nog zo vroeg op de ochtend, maar veel lol pfff.

Ook het clubblad heb ik leven ingeblazen, op de zondagmorgen 6 uur op en ma typen typen en typen, dan naar de drukker brengen in Heerde en later deet het die goede man die bij de belasting werkte en in Vaassen woonde en wat denk je altijd commentaar ma zelf wat doen voor de club ho maar.

Na 13 jaar, veel voor de club gedaan te hebben, had ik het gezien daar tis toch nooit goed en wat denk je na 1,5 jaar was er geen speedvaren meer op Bussloo de mannen wisten het zo goed nu konden ze het zelf doen, ma ja das veel werk en dat wilden ze niet of konden ze niet.

Genoeg gelult hiero, ik heb weer leuk kontakt met Henk en Rene Braam, vorige week Teo Biesheuvel weer gesproken en ben Gijs Heg op schiphol bij toeval ontmoet, kijk dan ff de oude koeien uit de sloot halen en het komt telkens er weer op neer dat we toen veel lol hebben gehad.

Laten we het zo houden in ons hoofd tochhhhhh.

Gr Jaap

Ja jaap dat waren nog eens tijden,de Haven ons eerste clubhuis.
maar ja die tijd komt nooit meer terug,het zijn nu hele andere tijden vooral snelle tijden maar ook goede!! :lol:

Hoi Rene,

Ja dat was toen he we hadden het en tijd geleden er over, ma we leven nu en moeten we ons aanpassen hihi eg ni.

Een turbine bestond toen nog niet, maar ik heb hem voor het eerst gehoord op een modelbouwbeurs in Arnhem ik denk in 1988 ik stond toen zelf op die beurs met men eigen gemaakte 15cc watergekoelde FSR motoren ter introduktie en voor de verkoop.

Toen ik dat geluid hoorde zwoor ik ooit nog eens zoiets te maken en nu is die tijd daar en wil het beste ervan maken ma ja duurt wel ff ben druk met alles en nog wat en dus soms met de turbo`s bezig.

Ma ik weet zeker dat ding gaat draaien en ga er ook mee vliegen ook nog.

LANDEN DOET I ALTIJD HIHI.

Gr Jaap

Hoi Jaap,
Ziet er goed uit, en het lijkt ook vrij voorspoedig te gaan.
Op die ene na dan ;). Leuk om weer wat nieuwe projectjes te zien hier.
Mvg,
Erik

Hoi,

Ik doe me best, meer kank ni, ben erg druk met andere dingen.

Het eerste wat ik nu ga maken zijn de persmallen voor de verbrandingskamer, dan kan ik die aan elkaar puntlassen.

Ik dek trouwens dat hier in Nederland velen hetzelfde maken, iedereen maakt een persmal of een puntlasmachine en dergelijke dingen.

Zou het niet slimmer zijn om elkaar de mallen enz uit te lenen of te verhuren of de onderdelen gaan verkopen aan elkaar, scheeld een hoop tijd toch, of werkt nu iedereen graag op zich ??? kan natuurlijk is niks mee.

Gr Jaap

Hoi,

Vandaag ( even ?? ) een boormal gemaakt voor de turbo`s, deze boormal kun je voor een aantal dingen gebruiken. De gaten zijn op een dia van 81mm geboort.

Tis even werk maar je hebt er ook wat aan en het boort en bewerkt het allemaal wat makkelijker, dus ook voor men volgende te maken torbo`s.

1 boormal voor 6,1 mm voor 8 pijpjes
2 boormal voor 3.1 mm voor 8 gaatjes of ze nodig zijn ?? maar ze zijn er.
3 om de velsrand precies op hoogte te slijpen/vijlen.
4 om de geboorde gaatjes iets te verzinken zodat de pijpjes vlak komen
te liggen op het dekseltje voor het lassen.
5 je kunt de mal ook gebruiken als lasmal, zodat tijdens het lassen de
pijpjes recht blijven staan. Je moet het dan wel even opvullen voor de
juiste hoogt.

Gebruik : Je legt de mal in het dekseltje, je boort het eerste gaatje, hierin
doe je een boortje van 6,1 mm ( je fixeerd het dus ) en de rest
kun je zo verder
boren.

Je draait het geheel om en je tikt de gaatjes ietsie na met
een centerpunt zodat de pijpjes mooi vlak op het dekseltje
komen te liggen zodat je het keurig en netjes kunt lassen
en je zult geen scheurvorming krijgen in het materiaal en dat
bevordert weer de betrouwbaarheid van de turbo.

Tevens kun je hierna nog de randjes ( van het deksletje )
slijpen/vijlen zodat de velsrand overal de juiste hoogte heeft.
De mal is gemaakt namelijk op de juiste dikte en dus voor de
juiste hoogte.

Ook gebruik ik hem als lasmal, je doet alle pijpjes in de
deksel daarna in de mal, je doet er een X vulling tussen ( zo
hoog mogelijk tussen mal en deksel ) en je last ze zo allemaal
heel gemakkelijk achter elkaar vast.

boormal%7E0.jpg

Tis wel een heel verhaal alleen maar om een malletje he, maar zoals je ziet en leest, zit er heelveel meer achter zo`n klein boormalletje die je in een 1 uurtje maakt.

Mochten jullie nog foto`s willen van mijn gebruik met die mal ?? dan zal ik ze hier plaatsen.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben

Hoi,

Ik wil even het werk van de laatste 2 dagen laten zien hiero.

Hier het uitsteken van de grote kamer voor het persen, een gat van 54mm, die weer precies past in de stempel, om het gat te persen.

deseluitdraaienforum2.JPG

Hier het persen, met deksels op de voorzijde, die al geperst zijn en rechts nog niet.

dekselpersenforum2.JPG

Hier de lasopstelling voor het zilverlassen van de pijpjes.

lasopstellingforum2.JPG

Hier een foto waar het gelast is en niet.

2.JPG

Hier de verbrandingskamer met ringen die de platen op maat houden zowel de binnenkant als de buitenkant voor het puntlassen.

ringgrootverbrandingskamerforum2.JPG

Hier het resultaat.

verbrandinskamerforum2.JPG

En het eind resultaat.

verbrangskamer%20kompleetforum2.JPG

Zoals jullie zien zit er schot in.

Mvg

Gaaf man.
Andere woorden heb ik er niet voor.
sla ik het nu over met lezen of hoe kom je aan de schoepen die rond draaien?
Of hoe heet dat :oops:

Hoi Bertus.

Die heb ik kant en klaar gekocht van Dieter Albisser, een tip van Gerald Rutten scheeld me een hoop tijd en is gewoon goed spul.

En de voorkant heb ik van Medusa benk ff wezen buurten, het leek me wel goed, als het niet zo is maak ik hem van alu.

Mvg

Dank voor je belangstelling

Hoho, niet te snel, tussen de laatste 3 foto's hoort nog een stukje, kun je eens laten zien hoe dat allemaal in elkaar steekt? Vooral hoe die kleine tunnel vastzit in die grote tunnel en hoe de beide uiteinden erin zitten met een beetje meer uitleg over wat het allemaal doet.

Hoi Theo,

Ik heb even voor jou vandaag foto`s gemaakt, hopende dat het duidelijk is voor je.

De dunne buis wordt op het plaatje daarvoor, in het midden erop geschoven en dan gepuntlast, het totaal wordt weer ingeschoven in die grote buis en gepuntlast ( wil haast niet ) tiglassen of met zilver gelast, de ring met pijpje`s wordt er los ingedrukt en met lipjes ( nog maken ) gefixeerd.

De ring met pijpje`s heb ik gelast met zilversoldeer, maar had ik beter kunnen puntlassen. alst niet goed gaat, maak ik wel een nieuwe.

turbine1forum.JPG

Hier zie je alles achter elkaar.

verbrandinsgkameropenforum.JPG

Ik zal wat duidelijker zijn in de toekomst, ma ik dacht, iedereen zal het wel begrijpen, maar realiseerde niet, dat er mensen zijn die het niet kunnen begrijpen en er wel belangstelling voor hebben hoe het nu zit met turbine`s.
Ik weet niet alles hoor eg niet, ik ben maar een beginner en probeer gewoon men best te doen.

Verder dacht ik dat het hier op het forum al eens eerder was getoond en oude koek was. maar weet nu beter.

Mvg

Ho ho niet voor Theo alleen.
We willen dit graag allemaal zien.
Theo verwoorde onze vraag alleen :lol: :lol:
Er kunnen wat mij betreft geen foto's genoeg gemaakt worden.
Van een turbine snap ik zelf zeg maar niets :P
En vind het erg leuk om zo mee te bouwen(ik bedoel foto's kijken :P )

Back