Fox 1.60m uit depron

Dag mensen,

ben begonnen met de Fox 1.60m uit depron gecombineerd met balsa hout.

Hier zie je een foto van de losse depron stukken die je nodig hebt voor de romp.
p1unZXe0J47sCNBM3603ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

Romp

Na wat plakwerk is de vorm van de romp al weer zichtbaar.

wCLCfZz1wqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

Hier nog wat gegevens:
Spanweite van de Fox wordt 1.60m
Gewicht schat ik op 450 gram tot 600 gram.
Brushless motor in de neus met klapprop en spinner.
Achtervleugel met staartstuk uit 4 mm balsa.

Rond schuren van de romp

Hier zie je dat de romp rond geschuurd is.
Dit is zeer goed te doen met een bandschuurmachine met een niet al te groffe schuurband erop. Het schuren moet je de machine laten doen. Dus niet teveel druk uitoefenen. Ik schuur het na met fijn schuurpapier op een blok ;) hout gelijmt.

olslbJQ2po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

K7oiMbdFoJEolgYR7T03ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

4DJjXaHmKrCq0cac1o03ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

Landings wiel

Deze Fox wil ik qua model zo mooi mogelijk nabouwen als het origineel.
Dat betekend dat er ook een landingswiel onder moet.
Had nog een oud wieltje liggen. Heb hier een houten kast omheen gemaakt van 3 mm triplex.
Door een koolstof staafje van 2 mm er doorheen te schuiven kan het wiel draaien.

JmunZXe0J47sCNBM3603ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

29LCfZz1wqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

3nKnZXe0J47sCNBM3603ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

Dit alles kan zo in het gat geschoven worden die ik in de romp heb gesneden. Daarna werk ik het af met depron er rond omheen.:p

Motor in de romp bouwen

Na het maken van een motorschot, en het uithollen van de neus kon ik dit in gaan bouwen. De neus heb ik verstevigd met glasvesel en epoxy lijm.
Het motorschot heb ik vast gelijmd door de spinner op de motor vast te zetten en toen de goed positie bepaald. De spinner met plakband vastgezet aan de romp, waarna ik met epoxy lijm het motorschot vast gelijmd heb.

LkvCfZz1wqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

I1wlbJQ2po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

pCIiMbdFoJEolgYR7T03ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

Dit alles natuur nadat ik de cockpit uit de romp gesneden had. :p

Na het maken van een motorschot, en het uithollen van de neus kon ik dit in gaan bouwen. De neus heb ik verstevigd met glasvesel en epoxy lijm.
Het motorschot heb ik vast gelijmd door de spinner op de motor vast te zetten en toen de goed positie bepaald. De spinner met plakband vastgezet aan de romp, waarna ik met epoxy lijm het motorschot vast gelijmd heb.

LkvCfZz1wqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

I1wlbJQ2po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

pCIiMbdFoJEolgYR7T03ks3CwibY0103kskXLVELI7olN.jpg

Dit alles natuur nadat ik de cockpit uit de romp gesneden had. :p
Ziet er goed uit man :)

Een korte vraag, wat is het profiel van je vleugels? Dit omdat ik bezig ben met een bestaand ontwerp op te schalen. Van 86cm wingspan naar ongeveer 120cm. Maar ik zit een beetje in de knoop met of ik het profiel ook mee moet opschalen of niet..

Erg leuk... ziet er mooi uit.

Je schrijft dat je hem maakt van depron en balsa... maar ik denk dat je in de vleugel het beste zo'n carbon verbindingsbuis kan stoppen net zoals in de EasyGlider / Arcus / Elbatros / JuniorS...

ziet er goed uit, je bant straks al klaar voordat iemand het heeft gezien, zo snel bouw je volgens mij

Maar ik zit een beetje in de knoop met of ik het profiel ook mee moet opschalen of niet..
Ik zou het profiel altijd meeschalen indien mogelijk. Anders wordt je profiel ineens veel dunner, en dat kan wel eens vervelende overtrekeigenschappen op gaan leveren.

bouwen

ziet er goed uit, je bant straks al klaar voordat iemand het heeft gezien, zo snel bouw je volgens mij

Dit is het werk van twee dagen bouwen. Geloof het of niet de eerste romp heb ik kapot gezaagd omdat deze te breed werd.

Tekening aangepast en opnieuw begonnen. :p Nu ben ik tevreden over het resultaat. Een voorbeeld 3 aanzicht tekening van de Fox heeft me geholpen om zo dicht mogelijk bij het originele model te blijven.

LDpnbwz1wqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLeCpwmq0a.jpg

Carbonstaaf in de vleugel

Erg leuk... ziet er mooi uit.

Je schrijft dat je hem maakt van depron en balsa... maar ik denk dat je in de vleugel het beste zo'n carbon verbindingsbuis kan stoppen net zoals in de EasyGlider / Arcus / Elbatros / JuniorS...

Het balsa gebruik ik alleen voor de ribben in de vleugel om ze zoveel mogelijk profiel mee te geven. Tevens maak ik de achtervleugel en het richtingsroer van balsa. Dit omdat ik heb gezien dat bij de 120 versie de achtervleugel nogal kwestbaar is. Nog een voordeel is wanneer het vliegtuig snelheid gaat maakt dan blijft hij beter bestuurbaar.

Door de romp en in de vleugel komt een carbon staaf van 13 mm doorsnee
Hier kan ik straks de vleugel overheen schuiven.

Ja, dat wou ik ook al zeggen.
De toestellen die ik noemde hebben een buis van 10 mm, 1mm wanddikte.
Ik denk dat 13 mm bijna 2x zo sterk is.

foto's

ik ben het helemaal zat. :bad-words:

zet ik alle foto's erop zoals het hoort, zijn ze er naar paar dagen eraf.
Waarom :( :confused:

Vriend van het forum worden om foto's te kunnen (mogen denk ik) plaatsen vind ik raar.
Laat de website beheerder maar eens reageren, op de vraag waar mijn foto's blijven.

De bouw heeft een tijdje stil gelegen om diverse redenen.
Ga wel weer verder. Maar of ik nog foto's plaats hangt af van het feit of ik een duidelijk antwoord hierover krijg.

Groeten Gerhard

...de foto's op de vorige pagina zijn trouwens verdwenen...

Ik weet niet precies waar je die foto's gehost hebt, maar volgens mij zijn ze verdwenen van het host adres. Daar kan Robert (beheerder van dit forum) uiteraard niks aan doen.
Als je Vriend van het forum wordt ben je er zeker van dat je foto's beschikbaar blijven zolang het forum bestaat. Je kan de foto's ook ergens anders hosten, maar als die andere site ze verwijdert dan verdwijnen ze ook van het forum.

Back