FPV Bouw Protech-Voyager na Crash Clouds-fly

Een paar upgrades .

Ik heb een paar magneetjes uit een kopotte brushless moter gehaal en die in de canopy gelijmt

IMG517.JPG

Een oude fs100 servo voor de cam om pan te kunnen gebruiken.

IMG520.JPG

Robert klaagde dat hij mijn vliegtuig niet goed kon zien.

IMG525.JPG

Leuk pakketje he?

IMG526.JPG

I ben 10 jaar spuiter geweest maar dat foam hecht echt niet goed.

IMG528.JPG

IMG529.JPG

Het is droog naar binnen met dat spul.

IMG530.JPG

IMG531.JPG

Nu nog even afwerken met tape.
Ta taaaaaaaaaaaaaa. rofffelllllllllllllll

IMG533%20-%20kopie.JPG

IMG532.JPG

Als Robert hem nu niet kan spotten dan ben ik echt ver weg.

ziet er goed uit hoor :D

Tip voor spuiten op EPP (foam):
- ontvetten met st marc (HEEL LICHT EN VOORZICHTIG)
- spuiten met motip plastic primer (transparant of grijs)
- spuiten met motip lak
blijft wel zitten dan hoor :P sven zijn funjet houdt het ook ;)

Bedankt voor de tip.

Mijn fpv gear mag nu wel bijna verzekerd worden.
Mijn set besttat nu uit:

Protech voyager vliegtuig
2x brushless motoren
2x esc
5 servo's
spektrum ar7000 ontvanger
video zender + inverted vee antenne
EZosd
Panasonic CMOS camera

spektrum DX7
2.4 versterker
2.4 patch antenne
video ontvanger
6 way video splitter
video patch antenne
EZ antenne tracker
readymade antenne tracker + 2 hitec servo's
Statief

Fatshark googles
17"tft monitor op statief
Toshiba laptop met een pinnacle capture device

Ben ik nog wat vergeten?

Nu ben ik bezig met een ombouw van een Graupner MC16 waar een FrSky 8ch module met telemetry inkomt.
Ook heb ik een nieuwe cam besteld CCD
Ik zit ook al te denken aan de Oracle Deversity met een extra yagi antenne.

Ik heb weer een extra upgrade gemaakt op de Protech Voyager.
Ik had van een helicopter nog een Spartan AP2000i liggen.

Dit is een autopilot systeem.

IMG557.JPG

De FMA sensor is infrarood en registreerd de horizon.

IMG558.JPG

Jammer genoeg kost dit mij wel 2 extra kanalen.
1.Throttle
2.ail
3.ele
4.rubber
5.spartan gain
6.camera pan
7.extra pitch signaal

Hier een filmje van finnless Roel spartan 101 hehehehe

[URL="
- Voyager upgrade spartan.AVI[/URL]

Waarschijnlijk zal die veel moeite hebben met al die sneeuw.
Dat heb ik namelijk nog nooit uitgeprobeert.

Wat denken jullie zal het werken met die sneeuw?

Laatst bewerkt door een moderator:
Sjonge wat een verhaal meneer zikken.
IDD er zijn wel meer dingen die niet verstandig zijn.
Maargoed aldoende leert men en wij proberen het FPV vliegen zo veilig mogelijk te maken en vooral niet boven drukbezochte gebieden te gaan vliegen. Ik had hooguit een koe kunnen raken kans 1 op 10000.
Als je het draadje volgt zie je wel dat alles veel beter is geworden.
Betere RC besturing is een pre als je kist meewaait dit is opgelost.
Het is maar een stukje foam van een kilo. Het vliegtuig heeft nu zelfs waarschuwende kleuren.

Ik heb de post aangepast om mij te behoeden voor verdere verstandige adviessen.

Remy
De auto pilot die ik gebruik scant de horizon af met infrarood.
Als het vliegtuig een tik naar links krijgt zorgt die spartan ervoor dat hij rechts stuurt en horizon houd.
Hij stuurt alleen op 2 assen rol en hoogte.

Laatst bewerkt:
Je vliegt met z'n tweëen, dus een als spotter de andere als vlieger en gewoon binnen zichtbereik bleven.

Ook een spotter kan een fout maken zoals ik destijds. Ik liet me overhalen door een over enthousiaste piloot. Hoewel de kist binnen zichtsbereik was werd ik verzocht ook even via mijn videobril mee te kijken. Ik moest mijn eigen bril snel pakken en aansluiten. Ik stond erop dat de kist moest blijven waar hij was maar tegen de tijd dat ik mee kon kijken was hij gedraaid en met de wind mee gevlogen. Op dat moment was hij van 0 meter (recht boven ons) naar 1000 meter van ons weg gevlogen. De OSD draaide rondjes en werkte niet waardoor de piloot gedesoriënteerd raakte. De piloot raakte in paniek en probeerde in een spiraal omlaag te gaan. In plaatst van terug te vliegen zakte de kist naar een vrij lage hoogte en kwam buiten bereik.

MVG. Robert.

Roel, dan doet die sparten dus precies hetzelfde als de Fy-20A, alleen is die FY-20 ook over het rudder gestabiliseerd.
De Fy-20A doet het dan volgens mij m.b.v. van de acceleratiemeters.

leute, gewoon bovenstaand bericht negeren, we hebben het hier al vaak zat over gehad. Als Meneer Zikken niet de moeite neemt om het e.a. door te lezen, zal ik ( en hopelijk ook jullie) niet de moeite nemen om te antwoorden. Komt bij dat dit ( let op, ik citeer het van Mister Sassen:"Dit onderwerp al regelmatig de revue is gepasseerd". lijkt me dus niet nodig om dit nogmaals over te doen.

maargoed, je had die spartan nog liggen, dus wat dat betreft een prima idee! ben erg benieuwd hoe hij het doet:)

Laatst bewerkt:
Beetje jammer aan die IR sensors is dat ze niet/slecht werken als er geen horizon zichtbaar is. Dus bijvoorbeeld zal het goed bewolkt/donker/mistig is.

Die FY dingen werken alleen met gyro's dus die hebben daar weer geen last van. Hoewel stabilisatie met alleen gyro's waarschijnlijk ook weer z'n nadelen zal hebben.

Het voordeel is wel dat IR sensors niet lopen.
Gyro's willen nog wel eens gaan lopen.

Als het wel mooi weer is denk ik dat de IRsensor een stabilere vlucht zal maken dan het schokken van een gyrosensor.

Donderdag is het mooi weer en dan zal ik een poging wagen en kijken of die zijn werk doet.

Gyro's meten hoekverdraaing, accelerometers versnelling.
Door deze te combineren kan de positie en orientatie bepaald worden, wat bij autopilots wordt gebruikt. Met de accelerometers wordt dan ook het driften van de gyro's gecorrigeerd.

Wat ik begrepen heb werkt dit over het algemeen beter en betrouwbaarder dan IR-sensors, maar is (was?) ook duurder. Met IR-sensors kan ook alleen de horizon bepaald worden, niet de richting. Vandaar dat op die as (rudder) ook niet gecorrigeerd wordt.

Edit: zeg ik eigenlijk niet goed; een gyro meet hoekversnelling, accelerometers rechtlijnige versnelling.

Laatst bewerkt:
Ofwel, een FY-20A op een quad zou ook kunnen helpen bij het wegglijden bij wind? ( daar ze een versnelling meten) Of moet er dan echt gewerkt worden met GPS..

Ja, kan zelfs de quad weer horizontaal in de lucht hangen als je zelf de oriëntatie bent kwijtgeraakt en dreigt te crashen. In het KK-Multicopter draadje op RCGroups zijn er verschillende die hem hiervoor gebruiken.

Even een vraagje tussendoor. Er wordt aangehaald dat de GPS zo ver mogelijk van de ontvanger af moet. Om wat voor reden? De GPS is toch een ontvanger en zendt niet uit zoals de Video-TX doet?
Videozender op de staart, en de rest voorin. De ontvanger zo ver mogelijk van de tx en GPS af.

Volgend jaar (voorjaar, anders is het nog maar 3 dagen ;)) ook maar eens het FPV gebeuren oppakken. :yes: Frank (freijn) is al enthousiast aan het rondvliegen dus ik kan niet achterblijven. :? :oops:

Back