Was ook op de vergadering die vario beschrijft.
In deze vergadering is het nieuwe Basis Veiligheidsreglement besproken en goedgekeurd. Een heel klein deel van dit reglement gaat over FPV- en autonoom vliegen.
Voor zover dit past binnen de regeling modelvliegen en andere wetgeving zou dit toegestaan zijn. Dat IL&T en/of het Agentschap Telecom hier toestemming voor hebben gegeven heb ik niet gehoord, maar dat kan aam mij liggen. De regeling Modelvliegen, onderdeel van de Luchtvaartwet, is dan ook niet veranderd.
Dat er bij het FPV-vliegen zonder videobril dan geen spotter (meer) nodig zou zijn klopt, maar dat er groen licht is geven voor deze activiteiten is een conclusie die mij iets te ver gaat. Er is feitelijk niet veel veranderd.
Dat geldt ook voor het FPV-vliegen op vereningingsterreinen. Het zijn de verenigingen die (binnen wettelijke kaders) bepalen wat op hun terrein mag of niet. Het is zeker niet zo dat hiermee FPF-vliegen op alle verenigingsterreinen is toegestaan.
In het bvm is het stukje uit de richtlijn wat uitgediept..
Er wordt gesteld dt je het model altijd en ten alle tijde in het zicht moet hebben.
Trek dat lijntje over een fpv'er, dan kom je erachter dat een fpv man met een scherm (en dus verder vol zicht om zich heen) zelf het toestel constant kan zien.
En de omgeving, dus heeft hij in principe voor de wet geen spotter nodig.
Een fpv'er met bril kan dit niet, en moet dus een spotter hebben.
Verder, zendvermogens en alles ligt al vast.
Hoe om te gaan met camera's in de lucht is ook al bepaald. (zolang je niet opneemt is er geen probleem)
Fpv is idd nooit verboden geweest, alleen sommige toepassingen hiervan gaan snel over het randje van de wet.
Denk aan vliegen zonder zicht op het toestel, opnemen uit de lucht zonder vergunningen, te grote zendvermogens.
Leuke kanttekening: goeie kans dat een deel van de crashes door storing op 2.4 van de fpv af komt.
Zo'n 2,4 beeldzender knalt in 1 keer een stevig deel van de beschikbare kanalen vol
En overruled niet hoppende zenders, dus storing.
Wel hoppende zenders kunnen dan best even een paar tellen een storing laten zien (tijdens het hoppen komt hij opeens geen vrije kanalen tegen), maar komen daarna weer goede kanalen tegen..