FPV met 5.8 GHz

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door knikvleugeltje, 10 jun 2010.

  1. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Dom wil ik echt niet zeggen Aldert.. Iedereen heeft zo zijn eigen specialiteiten/kwaliteiten...

    Ik ken b.v. iemand die leuke vliegtuigen "zaagt" :)
     
  2. easystarfan

    easystarfan

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Woerden



    De Raf is binnen met zeer slecht resultaat. Het duurde 2 avonden voor ik in de gaten had dat er een female aansluiting op zit en 2 keer female werkt niet echt.:( Houd er rekening mee dat je een male-male verloop er bij moet bestellen!
     
  3. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Dan hebben ze de verkeerde gestuurd, het moet een SMA (male) versie zijn, niet een RP SMA.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  4. easystarfan

    easystarfan

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Woerden

    oke...........is dit op te lossen met een verloop of is het beter om hem om te laten ruilen?
     
  5. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Ik zou even mailen met NGHobbies. Terugsturen kost je net zoveel als een nieuwe bestellen en dit is hun fout dus ik zou gewoon vriendelijk vragen of ze een nieuwe willen sturen. Adapter zou ik niet doen. De antenna is namelijk nogal zwaar, je krijgt dan kracht x langere arm = meer moment op de SMA connector op de zender en die vindt dat ABSOLUUT niet leuk (lees: gaat gegarandeerd kapot).

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  6. SoluSon

    SoluSon

    Lid geworden:
    9 jun 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Eindhoven
    Misschien post ik dit in het verkeerde draadje aangezien ik nieuw ben op dit forum.
    Wil graag een life feed vanuit een hexakopter naar een ground station hebben. Nu heb ik dit geprobeerd met een 900MHz zender/ontvanger maar met een bereik van 10 meter wa dit geen succes.
    Dus heb ik een 5,8 GHz 200mw video zender ontvanger aangeschaft aangezien ik op 2,4 GHz vlieg.
    Maar ook dit was geen succes. Na een meter of 15 geen beeld meer plus dat hij stoort op de besturing van de hexakopter. Hoe kan dit? Misschien dat ik met andere antennes het bereik wel vergroten kan,maar hoe zit het dan met de storing die ik heb op mijn 2.4GHz zender?
    Heb er nog weinig kaas van gegeten,maar ik snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om bij een afstand van 500meter nog beeld te krijgen terwijl ze met het zelfde setje vliegen als ik.
    Nu zit ik te denken om gelijk maar over te stappen naar Iftron in de hoop dat dat wonderen doet. Alleen de prijs houd mij nog een beetje tegen. Vind €500,- toch best veel geld. En dan is het maar de vraag of dat wel werkt zonder dat ik de controle over de hexa verlies.
    Het doel wat ik wil bereiken is om met een camera op de hexa life de beelden op de grond kan mee kijken. Wat doe ik niet goed??
    Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
     
  7. Aaalie

    Aaalie Guest

    Het heeft vaak te maken met de plaatsing van de componenten (video zender en rc-ontvanger) en uiteraard met de plaatsing van de antennes.
    Zou je een foto kunnen maken van je setup?

    Hier een filmpje (let niet op de minder goede opnamekwaliteit) van een grote hexa met 2,4Ghz besturing (Spektrum satelliet) en exact hetzelfde 5,8Ghz setje met de standaard antenne's:


    De combi is zeker goed werkend te krijgen.


    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Met wat voor 2.4GHz RC vlieg je? Als het antwoord Spektrum is dan is dat je probleem, da's rommel vanuit een RF perspectief.

    Hoe heb je de antenne's gemonteerd, zowel voor de RC als video op je Hexa. En uiteraard idem voor op de grond?

    Iftron wordt je aangepraat door een zekere meneer uit Rotterdam die daarmee betere marges behaalt en dan graag roept dat dit veel beter is dan al het andere.

    <preken voor eigen parochie>Zo levert ImmersionRC 5.8GHz apparatuur dat én beter presteert en in elkaar steekt dan Iftron én een flink stuk goedkoper is</preken voor eigen parochie>.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  9. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Aldert?

    Spektrum, ach ach ... Koop dan minimaal een Frsky setje :D

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  10. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ik ben helemaal lyrisch van hun DSMX systeem, werkelijk fantastisch hoe die het doet, en wat hij voor z'n kiezen krijgt. Bereik is fenomenaal, ook onder de meest beroerde omstandigheden ;) .
     
  11. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Volgens mij neem je me nu in de maling :D

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  12. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ik zou niet durfen Sander.
    Theoretisch heb ik er niet veel kaas van gegeten, echter mijn praktijktesten zeggen voor mij voldoende. Hier nog een filmpje, DSMX ontvanger, en aan boord een 2,4Ghz telemetrie zender, een 5,8 Video zender, en ik sta tussen de 2,4Ghz zenders (ook Assan, waar DSM2 idd volledig uitvalt). De beelden zeggen voldoende lijkt me. En ook de telemetrie gaf aan nog steeds ruim voldoende rc ontvangst.


    Dit is slechts één v.d. testjes. De grootste moeite heeft het systeem (overigens alle 2,4Ghz systemen) tussen de kantoren met de nodige (illegale) Wifi boosters. Hier is de DSMX met kop en schouders het betere en betrouwbaarste systeem in vergelijk met anderen die ik ken en geprobeerd heb!


    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Jouw ervaringen staan echt haaks op wat ik en héél veel anderen ervaren hebben met Spektrum. Nu is er wellicht met de nieuwere versies wel het één en ander verbeterd, maar de oudere generatie Spektrum was toch echt bar en bar slecht dat heb ik zelf zo'n twee jaar terug ervaren. Bereik van met moeite enkele honderden meters met FPV b.v. Wellicht dat jij de nieuwe generatie gebruikt waar men het huiswerk nu wel ordentelijk heeft gedaan?

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  14. Aaalie

    Aaalie Guest

    Klopt idd. Met het DSM2 systeem (wat al behoorlijk verouderd is) gaat het idd niet goed. Nog steeds niet. Het losse DSM2 om te vliegen gaat redelijk, maar kom niet in een 2,4Ghz omgeving. Het DSMX is werkelijk onovertroffen, ook in vergelijk met andere merken (en ik heb hierin géén belangen of aandelen ;) ).
    Misschien leuk om dit systeem eens goed aan de tand te voelen?

    Edit: Het HEXA filmpje is trouwens met DSM2, maar de Hexa gaat meestal ook niet veel verder/hoger dan 500 meter.

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2011
  15. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Dank je, maar ik heb 't al druk zat met andere zaken.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  16. SoluSon

    SoluSon

    Lid geworden:
    9 jun 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Eindhoven
    Hier wat foto's van mij hexa. Heb de video zender tijdelijk even op een poot gemonteerd om te testen. Misschien maak ik hier een fout omdat dit misschien te dichtbij de ontvanger van de hexa is? De ontvanger zit onder het koepeltje.


    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. SoluSon

    SoluSon

    Lid geworden:
    9 jun 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Eindhoven

    Ik vlieg nu nog met een el chipo zender van de HobbyKing. Maar er is een Hitec Aurora 9 2.4GHz onderweg. Hoop deze in de loop van volgende week binnen te hebben. Dat is in iedergeval al een stap in de goede richting.
    Weet alleen niet waarom het bereik van mij 5.8GHz zender zo kort is. Ook los werkt dit systeem echt maar een meter of 10! Prut dus.
    Dus zou graag willen weten of ik het hiermee echt voor elkaar krijgen kan of toch een serieus setje aan moet schaffen. Die Iftron is mij idd aangeraden door iemand uit Rotterdam.
    Aangezien ik er zeer weinig verstand van heb zou ik graag hulp willen hebben bij de aanschaf van een compleet setje. De winkel uit Rotterdam heeft daar geen tijd voor wat ik ook wel snap. Als je dat voor iedere klant moet doen ben je wel ff zoet.
    Maar ik ben gewoon bang dat ik weer ergens geld aan uit geef wat het weer net niet is. Ik heb zo iets als je het doet moet je het goed doen,dus mag het ook wat kosten.
    Zoek eigenlijk een systeem waarmee ik een goede life feed van uit de lucht kan krijgen. Dit hoeft echt geen afstand van 3KM te zijn,maar en meter of 200 zou wel leuk zijn. Liefst met zo min mogelijk storing.
    Ook ben ik benieuwd wat het effect is in het echt met een video bril. Resultaten op de simulator op de computer zijn zoals ik het graag zou willen,maar of het met een video bril een heel ander verhaal wordt weet ik niet. Deze dingen zijn helaas niet ergens te huren. Dus het wordt toch kopen om te testen ben ik bang.

    Excuses voor het lange verhaal,heb eenmaal nog een hoop vragen
     
  18. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Dat gaat zo niet werken, je antenna wordt helemaal afgeschermd door je frame. Je moet een antenne zien als een soort gloeilamp, alleen dan voor elektromagnetische straling, wat gebeurt er als je een gloeilampje zo ergens tussen je frame verstopt?

    Precies, het licht ervan is dan niet, of erg slecht zichtbaar, vaak afhankelijk vanaf welke hoek je kijkt. Het is dus zaak om de video Tx en z'n antenne zo op te stellen dat deze rondom vrij zicht heeft.

    In jouw geval zou ik de video Tx op een arm monteren met de antenna naar beneden wijzend. Doe hetzelfde voor je RC ontvanger, maar monteer die bij voorkeur op een tegenovergestelde arm. Door de diagonaal creëer je zo de grootste afstand tussen de twee wat je RC bereik zeker ten goede komt.

    Kan je die Hitec nog retour sturen? Zo ja, zeker doen en bijvoorbeeld een Futaba FASST 2.4GHz systeem aanschaffen.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  19. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Vliegen met een multicopter via FPV is lastig, erg lastig zelfs, omdat je vaak geen voorwaartse snelheid hebt en het dan lastig oriënteren is, je mist namelijk de vaste referentie die je wel hebt als je op de grond staat en naar het model kijkt.

    Wat je wensen voor de videoverbinding betreft zou ik kiezen voor een FatShark videobril met ingebouwde 5.8GHz ontvanger. Koop hier een 600mW 5.8GHz video zender bij en je hebt (veel) meer bereik dan de 200m die je opgeeft. Mist je e.e.a. monteert zoals ik aangeef in m'n onderstaande reactie.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  20. Aaalie

    Aaalie Guest

    Je hebt de kanalen van de ontvanger/zender niet gelijk. Waarschijnlijk staan de dipswitches nog zoals het is gekomen, alles naar één kant (zowel ontvanger als zender). Deze settings zijn namelijk niet gelijk bij zender en ontvanger!
    Deze set is ruim voldoende voor een Mikrokopter.
    Tevens is het verstandig om de zender aan het eind van een arm te monteren, dan is je rc bereik ook voldoende.

    Let wel, als je Futaba koopt, heb je weer een converter nodig. weer "grote" dingen op je MK, een ontvanger, vele kabels tussen ontvanger/converter, en de converter.
    Met een Spektrum satelliet, of een Jeti satteliet kan je eenvoudig drie dunne kabeltjes aan je FC monteren, Deze satelliet monteer je aan het uiteinde van een arm tegenovergesteld aan de videozender,en het zal allemaal prima draaien.
    Het Spektrum DSMX systeem is momenteel één van de betere systemen beschikbaar.

    Succes,
    vriendelijke groeten,
    Aldert
     

Deel Deze Pagina