FPV met een modelauto

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door PH7CW, 6 mei 2012.

  1. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard

    ik bedoel heel simpel

    stel je neemt een wiel rond 4 cm
    daar sla je een as in
    onder aan as maak je servo hevel

    je maakt een brug over je stick,waar as in vast zit
    draai aan wiel,,servo hevel duwt stick naar links of rechts


    rob
     
  2. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    ...en hoe geef je gas dan?...
     
  3. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    toen ik begon met RC was alles gewoon stick.. sturen en gasgeven..

    kan natuurlijk nog steeds he?

    als je geen andere zender wilt, gewoon lekker met stick sturen.
    een beetje boren en doen in een MX16 is ook weer zonde.
     
  4. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    Ja, dat weet ik ook nog wel...toen ik nog een Robbie van 12 jaar was had ik mijn eerste Tamiya offroad auto, ben ff kwijt welk type. Zat ook zo'n stick zender bij. Net als bij een balsa zwever die ik ooit heb gebouwd en wel 40,3 seconden mee gevlogen heb...snff..snff...

    Maar voor het geld hoef je het niet te laten om zo'n huidig stuurwielzendertje te kopen, 30 euri bij Conrad.nl.

    Modelcraft Pistoolgreep afstandsbediening "GT2" 2,4 GHz in de Conrad online shop
     
  5. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Even wat kleine aanpassingen gedaan aan de FPV spullen. De camera heeft nu een houder die ook eenvoudig op de auto en het vliegtuig kan, dus scheelt weer in de ombouw tijd.
    Op de auto heb ik nu een vaste LED lamp, dan kan ik s'avonds ook nog even rijden.

    Ik zie nu ook dat het model wel weer een nieuw kleurtje kan gebruiken :rolleyes: er zijn "gebruiks sporen" te zien :cool:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Helaas, De antenne leek goed waterdicht maar het heeft de herfst niet overleeft :( Nu ga ik maar een nieuwe maken, misschien een antenne in een plastic doosje of zo. Tot dan weer met antennes binnen werken.
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Mooi Topic dit.
    Ik ga mijn Traxxas Summit zo maken dat ik er ook FPV mee kan rijden.
    Zodra ik heb getest post ik mijn relaas.
    Vr Gr Erwin
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed.................
    Mijn FPV relaas:

    Vandaag een FPV set als test project op de bovenzijde van de Body van miene Traxxas Summit geplaatst.
    Dat was eigenlijk appeltje eitje omdat ik die FPV set al klaar had liggen.
    Was alleen erg benieuwd naar hoe het beeld van de FPV camera zou staan en zijn en.......was bang dat teveel trillingen het FPV autorijden slecht zou bevallen.

    Ik met de auto en spullen naar het veldje voor het huis getogen.
    Daar de spullen klaargemaakt en de auto rijklaar gezet.
    Toen kon het test feestje beginnen.
    Het testrijden zou geschieden op kort gras en heuvelachtig veld en fietspad dat bestond uit strak asfalt wat ernaast lag.
    Na het aansluiten van de FPV set en auto merkte ik dat het beeld van de FPV camera TOP was.
    En met TOP bedoel ik niet alleen het beeld, maar ook hoe de camera het beeld weergaf vanaf de bovenzijde van de Body en hoe de auto het zag.
    Heb een drie kwartier kunnen testen en Holey Smoke.......wat is dat vet zeg!!
    Ik was al gewend om FPV te vliegen met drones, maar dit FPV autorijden is wel heel wat anders.
    De trillingen van de camera en de beeldweergave vielen overigens erg mee.
    Oke, er waren wel wat trillen doordat de auto contact heeft met de ondergrond tijdens het rijden, maar deze Traxxas Summit haalt behoorlijk wat onevenheden weg tijden het rijden en de ietwat trillen die er waren kwamen niet storend genoeg over.
    Heb me kostelijk vermaakt en de reacties van de langslopende en langsfietsende omstander waren positief en vaak verbazend.Ha ha ha ha ha
    Al met al dus een zeer positieve FPV test rit en ga aankomende week deze FPV set voor fixed monteren bovenop de Body.
    Moet wel zeggen dat FPV vliegen mijn voorkeur heeft omdat je daarmee wat meer vrijheid hebt doordat je kunt stijgen en dan meer zicht en ook mooiere beelden hebt.
    Maar........het FPV rijden is ook zeer vermakelijk, want elke dag patat met kroketten gaat ook vervelen.
    Dus afwisseling is het sleutelwoord in deze hobby.
    Het wildvlieg-groepje waarmee ik de hobby uitoefen doen ook vliegtuigen, boten, multicopters en autos
    Op die manier hebben we altijd de grootste schik en kunnen we afwisselen in deze hobby.
    Met name het tegelijk varen ( snelle speedboten en dan een stuk of 5 tegelijk is dikke pret) of tegelijk vliegen met vliegtuigen of 4 stuks FPV drones in de lucht is meer dan vermakelijk.
    Wat hebben we toch een heerlijke hobby!!!
    Vr Gr Erwin
     
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed.........daarnet maar wat Lipo packs besteld voor mijn Traxxas Summit.
    Turnigy 2S 5000Mah 40C in hard case.
    Need more driving time.
    Ha ha ha ha ha
    Vr Gr E
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heren FPV rijders.
    Ik heb al wat lopen sneuzen via RC Groups maar kom er niet helemaal uit.
    Zijn er hier ook FPV auto rijders die kilometers ver rijden vanaf waar men zit of staat?
    En dan met name dat de FPV auto niet meer te zien is door objecten die tussen de bestuurder en auto staan zoals bomen of gebouwen?
    Ik hoor graag hoe men dit goed werkend heeft gekregen.
    Zag dat er mensen zijn die op 900Mhz rijden maar voor de rest tast ik nog in het duister.
    Iemand die mij kan en wil verlichten met zijn kennis van zaken?
    Vr Gr Erwin
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Om het verhaal even helemaal duidelijk te maken, want wil niet overkomen alszijnde een luibuis die weinig tot geen moeite doet om eerst informatie via het internet op te zoeken, ben ik dus op zoek naar een zendsysteem dat hopelijk iemand hier al gebruikt op zijn FPV RC auto om verdere afstanden af te kunnen leggen en ook om door obstakels genoeg zendvermogen te hebben.
    Denk dan aan bomen, gebouwen en andersoortige obstakels.
    Ik rij nu rond met een FPV RC auto die een standaard 2.4Ghz zendvermogen heeft.
    Een bereik van maximaal 300 meter en dan moet dat ook nog eens op zicht zijn, dus niet een 50 meter de hoek om rijden achter bomen langs.
    Dit FPV RC auto concept bevalt me erg goed, en ben wat dat betreft nog een super leek op dit gebied.
    Maar.....omdat het me nu al zo goed en lekker bevalt wens ik graag de lat wat hoger leggen.
    Ik wil er graag een Traxxas E-revo schaal 1op8 brushless versie bij halen en die dan voorzien van ook een FPV set maar.......daarmee dan tot in tegenstelling van mijn Traxxas Summit er veel verder mee kunnen rijden.
    Dan valt het standaard Traxxas 2.4Ghz zendsysteem klaarduidelijk af.
    Hoe ik dit het allerbeste kan aanpakken hoor ik dus heel graag van iemand die er al veel ervaring mee heeft en mij kan vertellen: Erwin, dit en dat kan je het beste aanschaffen zodat je er heel lang plezier van hebt.
    Hiermee mij verhaal nu helemaal duidelijk te hebben gemaakt hoop ik van harte dat er iemand op dit Forum zit die ruimschoots ervaring ermee heeft en mij wil helpen van informatie zodat ik mijn wens realiteit kan geven.
    Bedankt, en alle input is welkom.
    Ben zeer gangbaar........
    Vr Gr Erwin
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het probleem is dat echt grote afstanden met die hoge frequenties niet mogelijk zijn zonder dat de antennes van de zender en de ontvanger elkaar kunnen zien. Dus de hoek om achter een gebouw, achter een groep bomen langs, onder een tunneltje door en zo voorts kan gewoon niet! In de lucht zijn redelijke afstanden mogelijk omdat daar de antennes altijd wel zicht hebben. Maar ook daar kan een groep bomen of een regenwolk veel problemen opleveren.

    Dat komt doordat de radiogolven zich net als licht gedragen. Ze gaan echt niet een hoekje om. Ook is de energie inhoudt van die hele korte golven gering dus kunnen ze niet makkelijk ergens doorheen komen. Een stevige betonnen muur, zeker met betonijzer er in, houdt heel veel tegen. Ook de bodem absorbeert heel veel van die energie. Daarom heb je zo dicht bij de grond ook duidelijk minder "bereik".

    Het is niet alleen voor ons modelbouwers lastig. Ook de "professionele" wereld heeft dezelfde problemen. Denk maar eens aan de Tour de France. De radioreporters en camera's op de motoren zenden hun signaal via een speciale antenne naar omhoog. Ergens daar boven vliegen een paar heli's rond die deze signalen opvangen en door sturen naar grondstations. Alleen zo kan er een verbinding gemaakt worden die behoorlijk betrouwbaar is maar toch zie je af en toe dat het wel eens mis gaat.

    Wat denk je van die "drones" waar de Amerikanen mee rondvliegen in Iran, Afghanistan en die streken? Die worden vaak bestuurd vanuit bases in Duitsland of Turkije, vanuit een ander vliegtuig dat op veilig afstand vliegt en soms zelfs vanuit de VS. De verbindingen gaan allemaal via satellieten omdat alleen zo een goede verbinding mogelijk is over dergelijke afstanden.
    En dat terwijl in de dertiger jaren van de vorige eeuw met behulp van lange golf zenders vanaf Radio Kootwijk met Nederlands Indiƫ gesproken kon worden. De gebruikte frequentie was ongeveer 160kHz en het zendvermogen was 120kiloWatt. Die lange golven "buigen" min of meer met de kromming van de aarde mee zodat een verbinding met "Bandung" mogelijk was. Ook is de energie inhoudt van die lange golven (~1875 meter) veel groter zodat ze nauwelijks worden gehinderd door gebouwen, bomen of wolken.
    Maar kijk eens wat voor enorme antennes ze nodig hadden om deze lange golven uit te kunnen zenden. Die zet je niet op je modelauto!
    [​IMG]

    HIER vindt je nog meer foto's als je het interesseert.
     
  13. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Ernst.
    Heel erg bedankt voor je verhaal.
    Je hebt gelijk en heb het met interesse gelezen.
    Ik ben erachter gekomen dat ik een ImmersionRC EzUHF Transmitter ga gebruiken op mijn zender.
    Denk hiermee met de juiste EzUHF ontvanger wel het bereik enorm te vergroten.
    Het is allemaal zeer interessante materie en gaat helemaal goed komen.
    Kwestie van tijd en even uitzoeken waar ik het spul vandaan haal.
    Vr Gr Erwin
     
  14. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Erwin, als je al een EzUHF setje hebt liggen, kun je dat makkelijk proberen. Maar als je het nog moet aanschaffen, zou ik je aanraden om eerst je videobereik te testen. Op 5.8GHz heb je van objecten nog meer last dan op 2.4GHz. Het heeft natuurlijk geen zin om meerdere km besturing te hebben en maar een paar honderd meter video. Voor de besturing zou je ook 40MHz kunnen nemen. Zo'n oud systeem doet geen frequentiehopping, maar voor de besturing hoeft je signaal ook niet 100% robust te zijn want met een auto "crashen" is minder erg dan met vliegend materieel. Als je maar voldoende penetratie hebt door objecten heen. Eventueel kun je de zendantenne uit de zender halen en via een lange coax op een paal o.i.d. monteren. Op 2.4GHz is dat geen optie i.v.m. de hoge frequentie.

    Martin
     
  15. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    UHF en 1.3 video zal je vast het beste resultaat behalen.
    Idd zal 40MHz vast ook wel aardig werken gezien de korte(re) afstanden.

    Antennes voor video. Dipooltjes ofzo.
    Clovertjes kan ook of combinatie.

    Strak beeld tussen de bebouwing heb je niet maar je kunt een eind komen.

    900MHz word het in ieder geval niet!

    Voor uhf en 1.3 zou je legaal gezien ook de benodigde vergunningen moeten hebben. 2.4 boven 10mW ook overigens.

    Van mij hoeft het niet ;)
     
  16. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heren, bedankt voor het meedenken.
    Martin, ik begrijp het en deel je mening.
    Zit met video materiaal op 5.8 en dat werkt in de lucht enorm goed. ( vlieg met drones FPV )
    Heb een bereik van krap 5 kilometer. ( gebruik er slechts tussen de 600 en 800 meter van ivm mijn Spektrum DX7s zender want dat is de tekortkoming )
    Op de grond beduidend minder ver bereik, maar toch nog vele malen beter dan wat de stock 2.4Ghz handzender mij biedt aan bereik van wat de auto kan rijden qua afstand.
    Daarom probeer ik eerst dat maar eens te verbeteren.
    900Mhz zal het inderdaad niet gaan worden.
    Ben inmiddels dieper gegraven met info hierover.
    433Mhz zal het em doen en dan die set van ImmersionRC.
    Kost inderdaad een paar cent, maar schijnt wel erg goed te werken.
    40Mhz zou ook kunnen, maar dan leg ik toch meer vertrouwen in die 433Mhz van ImmersionRC UHF.
    Vr Gr Erwin
     
  17. sniperx

    sniperx

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    816
    Locatie:
    Deventer
    Gluren bij de buren auto
     
  18. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Neen hoor, absoluut GEEN gluren bij de buren auto zal het worden!!
    Zo steek ik niet in elkaar gelukkig.
    De insteek is om met een aantal vliegmaatjes de bossen in te gaan met de FPV autos en daar rond te rijden over de paden heen.
    We hebben er al eentje in de wildvlieggroep die dat al doet, en een aantal van ons willen meerijden op die manier.
    Weer eens heel iets anders dan FPV vliegen en verandering van spijs doet eten!!
    Dat is ook de reden waarom we met een man of 5 met regelmaat jakkeren over het water met snelle elektro speedboten.( zeer vermakelijk als 5 boten met 60km per uur over het water tegelijk opvaren)
    In je eentje een hele middag rondrijden of rondvaren vind ik geen zak aan, maar zodra er meerdere toestellen, autos of bootjes tegelijk los gaan krijgt deze hobby plots een heel andere insteek.
    Vr Gr E
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    De FPV Traxxas Summit bevalt super.
    Inmiddels al de nodige ritjes gemaakt.
    Kan en mag wel wat meer speed bij en dan met name op asfalt.
    Daar is de Summit niet voor bedoeld en dat wist ik al op voorhand want het is een heuse Crawler en dat doet ze goed.
    Dus......bezig met de aankoop van een Traxxas E-revo brushless wagen.
    Dan gaat daar ook een FPV set op.
    De Summit voor het FPV all terain en dan de E-revo schaal 1/10 voor FPV knallen op het asfalt.
    Apparaat gaat op 4S Lipo dik 70km per uur en op 6S zekers 100.
    Dat belooft nog wat.
    Heb er erg veel zin aan.
    Vr Gr E
     
  20. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Inmiddels de Traxxas E-revo binnen.
    Wat een monster van een auto.
    Gisteren even op 6S Lipo gehad.
    Bakken aan vermogen, maar rij haar doorgaans op 4S Lipo.
    Heb toch maar een blanke Body besteld voor de E-revo zodat ik aan de binnenzijde de FPV set beter en mooier kan inbouwen.
    De stock gekleurde Body rij ik mee als ik los rijdt met de auto, want ook dat is heb ik gemerkt zeer vermakelijk.
    Heerlijke hobby.
    Vr Gr E
     

Deel Deze Pagina