FPV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sebastien,

Men doet geregeld controle (tenminste in Nederland) en kijkt per regio naar evt. stoorsignalen die niet te herleiden zijn tot een gelicenseerde gebruiker. Dan gaat men met een peilwagen in de regio rondrijden om de bron te achterhalen. De pakkans wordt natuurlijk groter als er overlast gemeld wordt door gelicenseerde gebruikers, bv. door storing op hun frequentieband in hun directe omgeving.

Maar goed, de kans dat jij net rondvliegt als er een peilwagen rondrijdt en ze het lumineuze idee krijgen dat jij wel eens de oorzaak van de storing kan zijn is natuurlijk niet zo bijster groot. Ook is de evt. storing op een dergelijke niet vrije frequentieband met 't beperkte uitgangsvermogen van de gebruikte zenders voor FPV feitelijk te verwaarlozen, zeker wanneer je een rustige locatie pakt en bv. niet boven een woonwijk gaat vliegen (lijkt me zowieso niet verstandig met een balsa kist).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.
Die storingen zijn toch ook toevallig niet op te merken vanaf de controletoren van een luchthaven of vanuit vliegtuigen he?

Dat zou heel goed kunnen, 1.3GHz zou zomaar een frequentie kunnen zijn die gebruikt wordt voor 't ILS (instrument landing system) van een verkeersvliegtuig. Maar goed, vlieg jij binnen een straal van pakweg 30km van een luchthaven dan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.
38km om precies te zijn... luchthaven zaventem...
als de wind slecht zit, wordt er geland op 07L en 07R, beide ILS.... maar ja dan vlieg ik die dagen gewoon niet.

Dat gaat prima hoor, alleen zou ik er een 8dBi 2.4GHz flat patch antenne bij bestellen.

Sander, Ik denk dat ik voor dat 500mW setje ga, maar hoe sluit ik bijvb SONY 1/3" camera aan op de TX (welk soldeerpuntje) en op hoeveel volt werkt ie? 3,3v 5v of 12v?

en die patch antenne valt mij nog mee met de prijs $35 heb ik er wel voor over.

bedankt voor de hulp iig, en ik ga maar eens sparen, want moet ook nog een motor, regelaar en dikke lipo (voor lange vliegtijd = meer zekerheid dat je niet zonder stroom komt te zitten)

Groeten, Ron

T kan nog goedkoper hoor ;)

Ik ga wel met de balsa parkflyer vliegen, dus zal iets grotere motor op moeten
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KD A22-20L Brushless Outrunner Motor $16.79

Hobbycity Online R/C Hobby Store : SuperSimple 30A ESC $9.25

en indd die Zippy 2200 zippy accu, maar ik zit te twijfelen over een grotere accu...
Met die 2200 kan ik 10 minuten vol 3d vliegen met de mini katana, maar ik weet niet of 15 minuten lang (veilig) genoeg is voor een lange FPV trip.

ik kom op $35 uit, maar de accu heb ik dus al.

Met de Bec's van HC ben ik ook wel bekend, Katana heeft de 8A bec, en de Osmose heeft 3A (5 piek) die allebei super functioneren op 2s lipo.

Ik vroeg me af of de 2e accu wel nodig is?
je vliegaccu geeft al 12v, en de zender kan de 5v jatten van de regelaar.
de 0,5W zender is geen probleem voor de regelaar (3A op 5v = 15W) toch?

Of heeft het ook iets mee te maken dat de zender dan in het zelfde stroomciruit ligt van de ontvanger (parallel weliswaar)

weet iemand hoelang een , 1,3ghz transmitter van 300Mw doet met een lipo? en neemt deze van sterkte af naargelang de battery leegloopt?

weet iemand hoelang een , 1,3ghz transmitter van 300Mw doet met een lipo? en neemt deze van sterkte af naargelang de battery leegloopt?

Dat ligt aan wat de capaciteit is van je accu, en hoeveel stroom de zender gebruikt.

VB.
Als je accu bijvoorbeeld 1500mAh(mAh=milliampere per uur)is en je zender gebruikt 150mAh , dan kan je de zender dus 10 uurtjes gebriuken.

Groetjes Pascal

hallo allemaal

zit weer met plezier te lezen op dit draadje

maar het volgende

volgens mij is de grootste storings bron in het FPV vliegtuig de regelaar

als het een te GOEDKOPEN is,, of je er geen feedback van heb

de regelaars die ik voor bij zie komen heb ik nooit gebruikt of zo

maar dit is toch iets om effe over na te denken

rob

Over die supersimple esc ben ik ook niet te spreken. Ik heb de 10A gehad en die gaf bij mij veel storing en is ook uitgebrand terwijl de combinatie met de motor/prop/lipo zeker goed was.
Ik gebruik ook die 18A met zo'n goedkoop rood motortje dit werkt wel maar ook hier weer slecht op gang komen en geen traploze versnelling. Ik denk als je voor iets meer geld beter een turnigy regelaar kan kopen deze zijn echt goed.

Misschien komt er inderdaad ook wel een turnegy, maar ik heb met de 30A supersimple nog nooit storing ondervonden.
Ook is het belangrijk genoeg afstand van de regelaar naar de ontvanger te hebben, en de antenne, recht naar achteren, zo ver mogelijk van ''storingsbronnen'' af.
Als ie dan tikjes geeft, kan je nog zo'n ontstoor ring proberen.
2,4ghz is ook niet altijd een uitkomst, je video zender is meesteal 2,4 en het blijft een radio signaal

Ik heb sinds dat ik begonnen ben (2,5 jaar geleden) nog maar 2 ''tikjes'' gehad met de outdoor en parkflyers.
Bijna geen storing te noemen.

@ mattiejplane, die 10A produceert inderdaad wat meer rommel dan een turnegy 10.
Al had ik er met de Corona ontvanger geen last van, de Esky ontvanger werd gek

Heeft er iemand ervaring met FPV op een nitro vliegtuig? ik vlieg tot nu toe op nitro en ik vind dat het leukste... geen gedoe met batterijen, en ik vlieg net zolang ik wil, want ik heb 2 batterijen voor mijn T14MZ(2.4ghz) en deze verbruikt byna niets. en ook 4 batterijen voor mijn ontvangertje , hiermee doe ik zeker 8 uur. FPV zou hiermee echt leuk zijn. Ik ga volgende week kijken naar nieuwe vliegtuigen, maar eerst examens ><. De eigenaar van de winkel zij dat er een mooie 1m90 span piper cub zou binnenkomen. als ik hier een fpv setje op zou kunnen zetten, zou dat wel mooi zijn denk ik... kan de motor geen storing veroorzaken? deze geeft immers trillingen van hoge frequentie(2takt) . Zo is het ook mogelyk dat je ontvanger wat begint door te slaan door trillingen van de motor, als de stuurstang voor de gas rechtstreeks is aangebracht zonder tussenstukje plastic... maar als ik de video zender volledig naar de staart breng en de antenne recht naar beneden zet, zou dat toch geen probleem vormen? ik ben niet van plan 5 kilometer te gaan wegvliegen, ik blijf binnen visueel bereik, want ik zit nogal dicht bij de bebouwde kom en een vliegtuig van bijna 2m span kan nogal wat miserie veroorzaken, alhoewel ik verzekerd ben. dus iemand ervaring met FPV op nitro vliegtuigen?
vriendelyke groeten, sebastien
(die nu eigenlyk keihard zou moeten blokken :p, maar meer met fpv in zyn hoofd doolt)

Theoretisch veroorzaakt brandstof minder storing, maar of het verstandig is weet ik niet.
Electro is toch betrouwbaarder dan brandstof. Hoewel ik nog maar 2x een afgeslagen motor heb gehad (en dat was mijn eigen schuld)
Met electrotjes heb ik wel vaker problemen.
Ik heb de (sechte) beveiligingscamera wel eens onder de charter gehangen, maar dat ging minder goed als onder de mini katana.
De orientatie is met een langsamer, lager vliegend toestel, toch wel makkelijker.

Ik denk dat als je een goed systeem hebt het met brandstof zeker wel mogelijk is.
Ik ga toch voor de kleinere electro, dat is makkelijker om bij mij voor de deur te vliegen.

Jou zender hoeft niet in de staart, maar zorg altijd wel dat je ontvanger bij brandstof goed (trillingsvrij) in het schuim ligt.

een mooie 1m90 span piper cub
[..]
als ik hier een fpv setje op zou kunnen zetten
[..]
zit nogal dicht bij de bebouwde kom

Op zich ben ik, onder de juiste voorwaarden, niet tegen FPV, maar om nou een 1m90 brandstof piper cub FPV te gaan vliegen.. dat zou ik niet aandurven. Zeker niet dicht bij de bebouwde kom.

Een Easystar van pak-m-beet een kilo of iets meer (afhankelijk van wat je erin zet), met de (EP) prop bovenop de vleugel, komt toch net iets minder hard aan dan een grofweg 4kg wegende piper cub met een 10cc tweetakt met brandstofprop voorop.

Het maakt voor het beeld ook niet uit, als je FPV vliegt kijk je niet naar het toestel, dus maakt het niet uit hoe die kist eruit ziet, of hoe groot hij is, als hij maar het draagvermogen heeft om je spullen veilig te vervoeren bij de wind waarbij je 'm wilt gebruiken.

kan de motor geen storing veroorzaken?

In de ontvangst van je RC of video, het lijkt mij sterk, mits alles goed ingebouwd is.

Het nadeel van brandstof vs. electro als je opnames wilt maken vanuit het toestel, zijn de trillingen van de motor. Of dat brandstof ongeschikt maakt voor FPV, het zal wel niet, er zijn ook best mooie video's gemaakt vanuit brandstoftoestellen, dus het zou gewoon moeten kunnen.

Als je toch FPV wilt gaan vliegen met die Piper Cub, doe het dan op z'n minst op een plek waar je meer ruimte hebt tov bebouwing en laat, als het kan, een 2e persoon, via een kabel, meesturen als instructeur.

om over het brandgevaar van de nitro brandstof nog maar niet te spreken.
Dat gevaar is 0 :yes: en komt met nitro kisten niet voor :noo:

(althans de eerste nitro kist moet ik dan nog in brand zien vliegen en ik heb er al heel wat zien crashen ;-) )

Laatst bewerkt:
en voor je portemonnee

maar daar kom je wel achter, als je eigenwijs doet,of het spontaan fout gaat
of wat je maar bedenkt

rob

toch wil ik deze risico's dan nemen, want de piper is al gekocht :s. en het is een 1,80m span met een 6,5cc erin. Er zal zeker een spotter zijn, maar de eerste vluchten ga ik nog zonder fpv set erin vliegen( want ik ben nogal gekend voor crashen op de eerste vlucht omdat er iets niet vast staat :)). Ik ben namelijk nogal voor schaalmodellen en deze vind ik echt mooi, en er is meer dan genoeg plaats in de cockpit voor een mooi systeem te installeren. Ik zal na mijn examens de kist beginnen klaarmaken ( ARF) en zal het dan ook hier of in een ander draadje posten.
Seb

toch wil ik deze risico's dan nemen, want de piper is al gekocht :s. en het is een 1,80m span met een 6,5cc erin.

Tsja, het is een vrij land, ik vind het onverantwoord. Temeer daar 1m80 span met 6.5 cc al niet bijster overtuigend gemotoriseerd zal zijn..

toch wil ik deze risico's dan nemen,

Misschien ook eens aan andermans belang denken.. want jij bent waarschijnlijk niet het slachtoffer mocht het fout gaan..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back