Frederik Smit Nederland restauratie

@Mario88
Ja daar zeg je zowat [PARALEL] dat is dan 20 amp :roll:
Zal de spanning niet zo gauw in elkaar zakken
als bij 10 amp :oops:
mvg
Frederik :D :D

mischien begrijpt u mij ook niet :P , maar elke accu staat op 1 vaartregelaar aangesloten dus dat is dan gewoon nog 2 keer 10 amp, toch??

Zoals Corrien al een paar maal heeft geschreven kunnen servo's niet tegen een hogere spanning dan 6 volt.

Het bec systeem kan wel wat meer verdragen maar je moet hier geen accu van 12 volt op aansluiten.

Maar met een accu van 6 volt zal er niets gebeuren als deze is geladen geeft deze een hogere spanning aan maar die zakt bij belasting heel snel naar normale waarde.

Gebruik je NIMH accu's deze houden de spanning langer vast daarom wordt ook afgeraden hier als ontvangeraccu 5 cellen te gebruiken, want dan krijgt de servo op zijn donder.

Ik gebruik een 6 volt 3 Ah in mijn sleper met bec systeem dit werkt prima.

van Gent, die batterijen zijn ook al verkrijgbaar in 3 Ah, zelf heb hier 2.4 Ah in de zeilboot, worden 2 servo's mee bediend maar hier vaar ik zo een 6 uur op misschien wel langer.
Maar de servo die het zeil bedient verbruikt het meest.

@Jan Vos
Ja jan die heb ik er ook een!
Maar deze jongens liggen er in voor een leuke vaartijd.
en het gewicht dat heb ik wel nodig hoor Jan. :D :D

@Mario88
Ja hoe lig ik dat nu uit.
tweemaal paralel blijft dus 6 volt maar dubbele amp.
Ik gebruik tweemaal 6 volt apart is dus 10 amp per motor met gevolg als dat de spanning sneller daalt
Als er iemand anders is die dat beter uit kan liggen graag mvg
Frederik :D

Ps het systeem ligt er dus tweemaal in :roll:

Of men neme een 6 V ... Ah accu en plaatst daar een kleine spanningsregelaar achter en regel die af op 4,8 V dan kan de spanning ook nooit hoger worden dan dat. En echt warm worden de regelaars niet. Althans ik heb die ervaring niet ( je kan de koelplaat na een uur nog steeds vastpakken zonder dat de blaren op de vingers staan :oops:

En bij twee parallel geschakelde accu's die houden elkaar in evenwicht middels de spanning, als de 1 in spanningsniveau zakt zal de accu met een hoger potentiaal de andere opladen. Maar dat is een bijkomend voordeel een nadeel kan zijn dat de kortsluitstroom erg hoog wordt en volgens mij kan dit bij accu's tot enkele honderden ampere lopen, maar daar zijn zekeringen voor :D

Gr Martin

freekje%202.jpg

freekje.jpg

dit zijn de lyuots van de ontstoring
De positive en de componentenkant

@Martin '70 :oops:
Ook heb ik begrepen als dat je met twee vaarregelaars er van [een] de bec niet moet gebruiken :roll:
klopt dat Martin :?:
En er staan bij mij geen accu.s paralel hoor
Het zijn gewoon twee systemen he :!:
ieder motor zijn eigen accu dus :!: :!:
mvg

Frederik,

Dat van de Bec zou ik zo niet durven zeggen.

Maar ik weet wat je bedoeld met 2 systemen dat heb ik ook 1 accu per motor. Ik vindt het te link om zo maar 2 accu's parallel 2 zetten want ik heb de stroom wel eens gemeten met een decaperm motor met geblokkeerde as maar daar wordt je niet vrolijk van wat dan de stroom wordt dik over de 20 A. En als je 2 accu,s parallel zet telt de stroom op en als deze niet begrenst wordt dan wil ik geen getuige zijn van een sluiting. Dan kan de lasbril wel op 8) :wink: dan heb je gelijk een rookgenerator aan boord 8O

gr Martin

[En als je 2 accu,s parallel zet telt de stroom op ] :oops:
Nu Martin dat klopt dus echt niet, maar je kunt ook niet alles weten he.
Je accu levert de stroom waar je om vraagt :!:
Een accu van 10 amp levert theoretisch een uur stroom met een gebruik van 10 amp dus let wel dat is theorie he practis korter. :arrow:
Dus twee aan elkaar paralel dus Plus aan Plus
en Min aan Min duurt het twee keer zo lang he
tot zover de accu.
Als je motor gelijk wat voor merk bij een blokkering.
Vast loopt en het gebruik is daarbij 20 amp bij 6 volt.
blijft dat zo alleen bij [een[ accu duurt dat dan bijv een half uur
En bij een paralelschakeling duurt dat een uur
ik hoop als dat je dit begrijp maar dat zal wel
De amp bepaalt hoe lang je kunt varen
En nog maals de accu levert waarom wordt gevraagd :D
mvg

v. Gent,

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom U niet op 12 Volt gaat varen, tenslotte halveert de stroomafname bij een verdubbeling van de accuspanning immers I=P/U (stroom=vermogen/spanning), alles in Uw schip kan het hebben volgens mij.

Wat betreft die 2 Bec's combineren, tja de meningen zijn daarover verdeelt, wel is het zo dat bij een minimaal spanningsverschil de een meer zal leveren dan de andere, ik heb in 2 schepen 2 Bec's samen op de ontvanger staan en beide Bec's staan aan, ( rode draad niet los bij ontvanger ) en heb eigenlijk nooit problemen gehad.

Hoe diept komt die Nederland te liggen, ik heb er ook een maar U hebt er wel véél gewicht in naar mijn idee.... :?

Tom Boere

@Tom Boere
Ja tom daar zeg je zowat he: maar het is een restauratie schip en deze motoren zaten er in welis waar niet zoals ik dat nu heb gedaan maar toch. :oops:
Ja en die accu.s totaal bij elkaar 3.8 kilo.
Diepgang van achteren het puntje 3mm onder water.
En voor 4mm onder het kluisgat. :wink:
zo stond de waterlijn er op en daar heb ik mijn eigen aan gehouden .
Ja en dan het stroom verbruik is vast in het water dus niet vooruit gaan he 1.8 amp. :lol:
en dat op een accu van 12 amp lukt dat wel een poosje denk ik zo
En zoiets restaureren vindt ik best nog wel leuk hoor :D
mvg

Euhmm, wat betreft de accu's

voor een deel heb je gelijk als bij een toerijkend vermogen de 10 ampere haald zou je theoretisch met een 10 Ah accu een uur moeten kunnen varen.

Maar waar het mij omging is dat het gros van de mensen het gevaar van accu's onderschatten en niet weten dat er wel degelijk meer uit een accu kan komen dan je zou willen.
want stel men neme een 10 Ah accu dat is 36000 Ampere per sec. en bij korsluitingen praten we over een hele korte tijd van stel 100 millisec. en dan zou het theoretisch 360 kA kunnen worden. Maar goed dat haal je niet want de kortsluitstroom wordt bepaald door de inwendigeweerstand de bronspanning en de belastingsweerstand. Maar je moet niet gek staan te kijken van 10 tallen tot 200 A ampere wat je uit een accu haalt.
Als simpel voorbeeld een auto accu 12 V 45Ah die genereed toch wel kortstondig een start stroom van 2 to 300 A. En aangezien P= U*I onsaat er een aardig vermogen wat als het niet tijdig afwordt geschakeld menige isolatie doet smelten :roll:
En volgensde stelling van Thevenin en de wet van Ohm krijg je inderdaad de stroom die je vraagt van een accu maar dat kan dus zeer zeker meer zijn dan je zou verwachten :!: Dus als je dan twee energie bronnen paprallel gaat zetten zal de kortsluitstroom nog wel eens meer kunnen gaan worden.

Maar dit is maar een simpele beredenering van een Elektrotechnicus :|

Gr Martin :D

Ja martin; wij deden vroeger aan boord met twee maal 12 volt 24 volt dus 200 amp accu.s
Een stukje lassen want je kon toen van die las aparaatjes kopen voor 24 volt :roll:
Ja je kon er geen schip mee lassen he.
Mar een lekkage [scheurtje] dat ging prima.
Maar nogmaals er kwam niet meer stroom als wat er van gevraagd werd in dit geval zo.n 150 amp he. :D
mvg Frederik :D :D
ps ja een startmotor van een auto die trekt ook wel even een 2oo amp hoor
Dat ben ik met je eens ik ben het trouwens helemaal wel met je eens
Het ging mij erom dat twee accu.s paralel de stroom niet opjagen
Want dat maakye ik uit jou schrijven op he

ok heren ik denk dat iedereen het nu wel snapt. ;)
maar laten we dit draadje niet verder vervulen met gepraat over accu's :P het ging teslotten om de Smit Nederland van mr. v Gent

@ Mario

Je hebt gelijk we lieten ons een beetje afdrijven :wink: dus weer :ontopic: .

Fredrik een mooi stukje werk hoor en door het wegwerken van de de spagetti bedrading lekker overzichtelijk :wink:

Gr Martin

Nog even over het gewicht.

Ik vaar zelf de Smit Ierland (zusje van de Nederland) met een 6 Volt, 7 Ah accu voor de ontvanger, de verlichting en de boegschroef. Verder zitten er 4 12 Volt, 2,1 Ah (parallel geschakeld) accu's in voor de aandrijving en een 6Volt, 3 Ah accu voor de geluidsmodule. Op deze manier ligt de Ierland perfect op de waterlijn dus over laadvermogen geen klachten. Op de vorige editie van de WSD vooer ik met 12 Volt, 17 Ah accu voor de aandrijving en die was net iets te zwaar zodat de boeg ongeveer 0,5 cm onder de waterlijn lag.

Back