Hallo DLG' ers,
Aangezien dit topic over de Frsky RX gaat, wilde ik hier wat over vragen.
Vorig jaar wilde ik definitief overstappen op Frsky, maar liep toen tegen range problemen op.
Door medische problemen kon ik effe niks, maar langzaam maar zeker gaat het weer wat beter.
Ik wilde dus het 'range' probleem eerst aanpakken voor ik m weer de lucht in slinger.
Even de situatie verduidelijken:
- Ik vlieg met een CX5 pro.
- ik heb een Frsky RX6 ontvanger. (laatst beschikbare software ACCST V2.1.1 of ACCES v2.1.7)
- 2 zender, de Frsky Xlite pro, en de Radiomaster TX16s.
Vanwege de ruimte in de neus van de CX5, wordt de RX gevoed met een 1s Lipo (round cell 1000mAh)
3 servo's kst08 (rudderless)"
Vorig jaar kreeg ik, tijdens het vliegen, regelmatig de melding "low RSS signal" en zelfs "critical
De RX zit voor de servotray, met 1 antenne naar achteren (tot aan de canopy-opening) en de andere naar voren gericht.
Na de waarschuwingssignalen heb ik een antenne uiteinde achter de canopy buiten de romp gebracht (bovenzijde)
Dit gaf geen verbetering.....
Vandaag een testopstelling gemaakt om de range van de RX te testen. Getest werd met zowel de Xlite pro, als de Radiomaster. De Xlite met interne en externe antenne, de Radiomaster standaard.
RX met zowel een volle 1s, als 2s geprobeerd
Tevens had ik ook nog een nieuwe RX6 liggen, die nog geen nieuwe firmware had gekregen..
Testopstelling op1 meter hoogte in het vrije veld, zonder enige vorm van belemmeringen op 15 meter afstand van de zender (ook ongeveer 1m hoog)
De Xlite pro gaf zowel met de interne, als de externe antenne nagenoeg dezelfde RSS waarden. De Radiomaster scoorde iets hoger (6db)
Echter, op deze afstand was de gemiddelde db waarde 63-66db................(met de nieuwe RX was het gemiddeld 3db meer)
Nieuwe antennes op de gebruikte RX geplaatst, maar dat maakte geen verschil.
Tevens heb ik de Frsky Xlite pro getest in ACCES mode (ja,RX kreeg ook ACCESS) Dit maakte niet heel veel verschil.
De waarschuwingen die ik vorig jaar kreeg was op een vlieghoogte van ongeveer 50m op een afstand van 40m.... Best eng om al zo dichtbij range problemen te hebben...
Ik had verwacht dat ik een DLG probleemloos een eind weg kon vliegen, maar op deze manier ben ik m straks ineens kwijt... (ook stel ik wel altijd failsafe in)
Aangezien ik vorig jaar in Deventer meerdere piloten heb zien vliegen met Frsky/Radiomaster, hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
Is er iemand die dit probleem ook heeft (gehad)? Ook een oplossing hiervoor gevonden?
Ik worstel met het inbouwen van de RX...... Wat is voor de CX5 de beste manier van inbouwen van de RX? Hoe kan ik het best de antennes laten lopen?(foto?) Moeten ze de uit de romp geleid worden?
Ik heb dat behalve bij mij, nog niet bij anderen gezien....
Wat voor accu gebruiken jullie (CX5 pro vliegers)?
Hopelijk zit er onder jullie de kennis/expertise om mij te helpen met dit probleem.
Ik hoor het graag!
Grtz,
Martin