Frsky dlg receiver

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door allrounder_w.l.c., 29 feb 2020.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    carbon rompje?
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Van de dlg? Ja....maarbde antennes er buiten, exact zoals ze vam de X4R ook zaten en nu weer zitten
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik moet even recrificeren voor de grx6 want de melding 'low rf signal' was mijn eigen stommiteit.

    Ik kreeg vandaag namelijk met de x4r veel sneller de melding dan met de grx6 dus ik wist dat er iets anders aan de hand moest zijn.(want voorheen probleemloos met de x4r gevlogen tot ik geen kleur meer aan de kist kon onderscheiden)

    Maar ik heb dus voorheen de zender (Xlite) met de externe antenne getest (geen idee eigenlijk waarom omdat hij met intern al tot mijn zichtgrens voldeed)..en daar stond hij nog op ingesteld zonder dat ik de antenne gemonteeerd had:oops::oops:

    Gelukkig kwam ik er achter voordat ik koolstofsnippers had:hammer::hammer:
     
    crins en Rick NL vinden dit leuk.
  4. Gerard dB

    Gerard dB

    Lid geworden:
    16 sep 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Bavel
    De FrSky GRX-6 is niet meer leverbaar :-(
    Weet iemand een goede vervanger die ook telemetry heeft?
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    frsky archer gr6

    https://www.frsky-rc.com/product/archer-gr6/

    Ik neem aan dat je met "telemetrie" bedoelt dat ie een vario moet hebben,
    zo niet dan zijn er nog veel meer mogelijkheden. Vrijwel alle frsky ontvangers hebben
    telemetrie voor batterijspanning en ontvangststerkte.
     
  6. Gerard dB

    Gerard dB

    Lid geworden:
    16 sep 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Bavel
    Goede tip Hein, dank je wel, daar ga ik voor.
     
  7. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
  9. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
  10. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Hallo DLG' ers,
    Aangezien dit topic over de Frsky RX gaat, wilde ik hier wat over vragen.

    Vorig jaar wilde ik definitief overstappen op Frsky, maar liep toen tegen range problemen op.
    Door medische problemen kon ik effe niks, maar langzaam maar zeker gaat het weer wat beter.
    Ik wilde dus het 'range' probleem eerst aanpakken voor ik m weer de lucht in slinger.

    Even de situatie verduidelijken:
    - Ik vlieg met een CX5 pro.
    - ik heb een Frsky RX6 ontvanger. (laatst beschikbare software ACCST V2.1.1 of ACCES v2.1.7)
    - 2 zender, de Frsky Xlite pro, en de Radiomaster TX16s.
    Vanwege de ruimte in de neus van de CX5, wordt de RX gevoed met een 1s Lipo (round cell 1000mAh)
    3 servo's kst08 (rudderless)"

    Vorig jaar kreeg ik, tijdens het vliegen, regelmatig de melding "low RSS signal" en zelfs "critical
    De RX zit voor de servotray, met 1 antenne naar achteren (tot aan de canopy-opening) en de andere naar voren gericht.
    Na de waarschuwingssignalen heb ik een antenne uiteinde achter de canopy buiten de romp gebracht (bovenzijde)
    Dit gaf geen verbetering.....

    Vandaag een testopstelling gemaakt om de range van de RX te testen. Getest werd met zowel de Xlite pro, als de Radiomaster. De Xlite met interne en externe antenne, de Radiomaster standaard.
    RX met zowel een volle 1s, als 2s geprobeerd
    Tevens had ik ook nog een nieuwe RX6 liggen, die nog geen nieuwe firmware had gekregen..
    Testopstelling op1 meter hoogte in het vrije veld, zonder enige vorm van belemmeringen op 15 meter afstand van de zender (ook ongeveer 1m hoog)
    De Xlite pro gaf zowel met de interne, als de externe antenne nagenoeg dezelfde RSS waarden. De Radiomaster scoorde iets hoger (6db)
    Echter, op deze afstand was de gemiddelde db waarde 63-66db................(met de nieuwe RX was het gemiddeld 3db meer)
    Nieuwe antennes op de gebruikte RX geplaatst, maar dat maakte geen verschil.
    Tevens heb ik de Frsky Xlite pro getest in ACCES mode (ja,RX kreeg ook ACCESS) Dit maakte niet heel veel verschil.
    De waarschuwingen die ik vorig jaar kreeg was op een vlieghoogte van ongeveer 50m op een afstand van 40m.... Best eng om al zo dichtbij range problemen te hebben...
    Ik had verwacht dat ik een DLG probleemloos een eind weg kon vliegen, maar op deze manier ben ik m straks ineens kwijt... (ook stel ik wel altijd failsafe in)
    Aangezien ik vorig jaar in Deventer meerdere piloten heb zien vliegen met Frsky/Radiomaster, hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

    Is er iemand die dit probleem ook heeft (gehad)? Ook een oplossing hiervoor gevonden?
    Ik worstel met het inbouwen van de RX...... Wat is voor de CX5 de beste manier van inbouwen van de RX? Hoe kan ik het best de antennes laten lopen?(foto?) Moeten ze de uit de romp geleid worden?
    Ik heb dat behalve bij mij, nog niet bij anderen gezien....
    Wat voor accu gebruiken jullie (CX5 pro vliegers)?
    Hopelijk zit er onder jullie de kennis/expertise om mij te helpen met dit probleem.
    Ik hoor het graag!

    Grtz,

    Martin
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vraag 1: kreeg je de meldingen met access of met accst?
    En indien access: heb je de alarm waardes aangepast naar (uit mijn hoofd) 32 en 35?
    Die staan namelijk veel hoger bij accst dan bij access. Zie ook de handleiding.

    Ik heb 1 geval (carbon tantalus met grx8) waar ik sinds de overstap naar access van dit soort meldingen houd, maar wel pas op 3-400 meter afstand. Met mijn cx5 en gr6 receiver geen enkel probleem nog nooit een warning gehad. Het kan dus wel degelijk goed, en als je meldingen krijgt belangrijk uit te vinden waarom.

    Ik heb bij de cx5 de antennes gewoon binnen. 1 in de vliegrichting en 1 haaks er op.
     
  12. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Hallo Hein,

    Bedankt voor de reactie!
    Ja ik was op de hoogte van de verschillen tussen ACCESS en ACCST.
    De waarden heb ik per mode aangepast.

    "Ik heb bij de cx5 de antennes gewoon binnen. 1 in de vliegrichting en 1 haaks er op. "
    Begrijp ik het dan goed dat je enkel de laatste 3cm haaks (dus in de breedte van de romp) plaatst?
    Ik weet dat het actieve gedeelte alleen het laatste 'gestripte' stukje coax betreft.
    Helaas kan de TX16s geen ACCESS aan, maar het blijft bijzonder dat ik in open terrein zo weinig range heb......
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja klopt, alleen die 3 cm eindjes haaks op elkaar. De rest zoals het past rond de servos gedrapeerd met wat tape.

    Ik zou beginnen met een range test. Leg je model op 1 m hoogte, zet de zender op range test (model menu) en loop weg terwijl je de roeren beweegt. Laat iemand controleren naast de kist of ze gaan haperen. Je zou volgens mij minimaal 30 m moeten halen op die manier maar in de praktijk haal ik de rand van ons veld (100 m) zonder haperingen.

    Als er echt iets mis is met 1 van de combinaties moet dat er met die range test wel uitkomen eigenlijk.
     
  14. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik zou inderdaad een goede range test doen en dan eerst met de losse ontvanger!
    Deze in open veld op een paal zetten, 1,5m boven de grond (om grond effect zoveel mogelijk te beperken). Antennes in 90 graden (V) stelling.
    Dan per zender twee keer in range mode van de ontvanger weglopen en pas stoppen als je deze in failsafe gaat.
    Bij ons op het veld kan ik dan 150-200m in range mode halen. Afhankelijk van ontvanger en gemonteerde antenne.
    Het zou mooi zijn om deze test zowel in access en in accst te doen.

    Pas als je zeker weet dat de ontvanger goed is, kijken hoe je de antennes zo kunt positioneren dat ze het minste last hebben van afscherming. Niet makkelijk in een kleine romp met dichtbij servo's en aan accu. Ook hier proberen de antennes in 90 graden te krijgen. Ik gebruik de grx8 (in access mod) en heb af en toe een low rssi waarschuwing op grotere hoogte.

    Je zou dan ook kunnen kijken of je de demping iets kunt aanpassen, zodat je de korte rssi uitschieters kwijt bent. Dat scheelt ook 'valse' meldingen.
    Met access zou je ipv low rssi ook een andere melding kunnen triggeren. Namelijk door een logische schakelaar met de combinatie van laag rssi met laag VFR. Bijvoorbeeld eerst als test rssi < 45 EN vfr < 75.
    Dan moeten zowel rssi als vfr laag zijn voordat de waarschuwing afgaat.
     
  15. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Na veel testen met wisselende opstellingen van de antennes nog niet echt veel verbetering geboekt.
    Dit kwam ook mede doordat ik met opstellen rekening hield met de beschikbare ruimte in de romp.
    Ik heb nu, na een tip van een goede vriend, een andere inbouw geprobeerd.
    Helaas nog niet de kans gehad om dit in open veld te testen, maar de eerste indrukken zijn hoopgevend.
    Hein en GVT, bedankt voor jullie reacties. Als dit niet werkt dan ga ik voorlopig terug naar mijn oude vertrouwde zender.
     
  16. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik ben benieuwd hoe die andere inbouw er uit ziet.

    Heeft die andere zender ook de waarschuwingen zoals FrSky dat heeft en/of worden die ook zo (snel) getriggerd?
    Met FrSky weet je dat er iets aan de hand is of kan zijn, omdat je zo veel mogelijkheden hebt om een waarschuwing te triggeren.
    >99% van die gevallen zou ik niet hebben opgemerkt als ik die waarschuwing niet per voice melding had gehoord. Simpelweg omdat er geen link loss of vertraging was en er dus kijkende naar het toestel niets was te merken.

    Mij helpen die waarschuwingen om toch naar een verbetering van bijvoorbeeld de antenne ligging te kijken. Door bijvoorbeeld de logfiles te vergelijken van verschillende vluchten / setups.
     
  17. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik ben de aanschaf van ontvangers aan het uitstellen en de ELRS open source zender/ontvanger ontwikkeling aan het volgen.

    Ik denk dat daar zeer binnenkort erg geschikte ontvangers beschikbaar komen tegen een veel scahppelijker prijs en langere reikwijdte dan nu beschikbaar is. Voorlopig blijf ik de grx6 ontvangers gebruiken en neem de irritante rssi meldingen maar voor lief. Echt in failsafe slaan heb ik nog niet meegemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2022
    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Je zou kunnen testen de demping van de RSSI sensor te verhogen door FILTER aan te zetten. Dan raak je de snelle uitschieters kwijt.
    Of de standaard RSSI waarschuwing uitschakelen en een logische schakelaar maken met de RSSI sensor. Dan testen met de periode voordat die logische schakelaar AAN gaat. Dan moet de RSSI lager zijn dan een bepaalde waarde voor een bepaalde tijd. Hiermee kun je een voice melding laten starten. Dit moet je dan doen voor een LOW RSSI en een CRITICAL RSSI
     
  19. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dat filter aanzetten in de RSSI heeft inderdaad geholpen. Bedankt voor de tip!
     
  20. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Heb je logfiles aanstaan? Ik zou na een paar vluchten wel de rssi evalueren.
     

Deel Deze Pagina