Frsky dlg receiver

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door allrounder_w.l.c., 29 feb 2020.

  1. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    214
    zorgen dat je op de laatste firmware zit van de ontvanger .... FrSky heeft aardig wat veranderingen doorgevoerd ....
     
  2. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De access heeft wel wat stabielere verbinglding dan met de accst.
    Mijn Taranus is wat ouder en kan aleen accst en heb van het weekend een keertje de failsafe geactiveeed gehad. Zat wel ver weg hoog in een bel, en verbinding kwam snel terug. Carbon propje heeft wellicht deels een schaduw over de antenne gelegd. Conclusie blijft, zodra ELRS aantrekkelijke ontvangers heeft schakel ik over.
     
  3. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Daar zijn de geleerden het nog niet allemaal over eens.
    Ik zit in een test groep voor nieuwe firmware voor, op dit moment, de accst X - ontvangers.X4R, X6R, X8R en RX8R (Pro).
    Dit is geinitieerd door een klein aantal FrSky importeurs.

    Feit is dat FrSky 'op de achtergrond' ook wat kunstgrepen uitoefent om het signaal er mooier uit te laten zien dan het in werkelijkheid is.
    In de nieuwe firmware zitten een aantal mooie features en de link stabiliteit is verbeterd en betrouwbaar.
     
  4. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Goed nieuws dat er nog ontwikkeling zit in de niet-Access producten. Heb nog zat modellen met de X4R (helies) die ik toch niet zo ver weg vlieg.
    Wil je een seintje geven als de firmwares publiek zijn?
     
  5. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    https://www.engelmt.de/frsky-universal-ACCST-Firmware.html

    De firmware is niet zomaar op een standaard FrSky ontvanger te programmeren. Daarvoor moet eerst een andere beveiligde bootloader geprogrammeerd worden.
    Er is gezocht naar een manier om de firmware te verbeteren. FrSky doet dat niet meer. Geen interesse. Ivm Access.
    Een aantal importeurs hebben de handen in één geslagen. Met een test groep is de Uni firmware ontwikkeld en getest.
    Dit heeft veel tijd gekost en daarmee ook geld voor de importeurs. Zij willen niet dat deze firmware, met alle verbeteringen, in handen valt van andere (niet FrSky) leveranciers.

    Hiermee willen zij de huidige eigenaren van FrSky Accst ontvangers helpen. Op dit moment is begonnen met de ontvangers met (ongeveer) dezelfde chip.


    Einige Highlights:

    • Die Funktion "Tuning" wurde hinzugefügt um den Empfänger optimal auf den Sender abzustimmen. Das Ergebnis ist ein deutlich stabileres Übertragungssystem.
    • Um die Übertragungsqualität besser überwachen zu können, wird der VFR (Valid Frame Rate) Wert per Telemetrie an den Sender übermittelt und kann auf dem normalen Telemetriedisplay dargestellt werden.
    • Das sogenannte Nahbereichsproblem, d.h. das Problem der „Übersteuerung" des Empfängers wurde behoben. Also keine Fehlermeldung mehr im Nahbereich "Telemetrie verloren, Telemetrie wieder hergestellt".
    • Eliminierung des Risikos eines Failsafes im Nahbereich, wenn Sender und Empfänger sehr nahe beieinander liegen.
    • Seltene Telemetriedatenfehler (unrealistische Werte) bei schwacher HF-Qualität wurden beseitigt.
    • Eine neue Funktion zur doppelten Bindung (zwei Sender) wurde hinzugefügt.
    • Schutz vor dem Flashen einer falschen Firmware-Version auf den Empfänger.
    • Umschaltung von SBUS auf PWM per Script. Der SBUS Ausgang eines Empfängers kann per Einstellung in einem Einstellscript auf PWM eingestellt werden. Somit kann z.B. ein 6 Kanal Empfänger auf 7 PWM Kanäle erweitert werden.
    • Erweiterte Telemetrie. Über ein Telemetriescript kann man weitere Telemetriewerte auslesen. So z.B. die Firmwareversion des Empfängers oder CRC Errors usw.
     
  6. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Kort samengevat:
    - geen gedoe meer met FrSky v1 en v2 protocol of EU / FCC. Deze firmware heeft v1, v2, EU, FCC in ÉÉN. Deze firmware kijkt tijdens de binding automatisch welk protocol de zender heeft en kiest de juiste.
    - Frequentie tuning - om de frequentie shift op te heffen. Niet elke chip heeft exact dezelfde frequentie tolerantie.
    - VFR telemetrie sensor - bekend van Access. Maar nu zonder dat deze mooier is gemaakt.
    - Automatisch verlagen van het zendvermogen wanneer zender en ontvanger zeer dicht bij elkaar zijn. Hierdoor wordt 'swamping' voorkomen
    - Voorkomen van failsafe door swamping
    - Probleem opgelost dat rare unrealistische telemetrie waarden werden aangegeven.
    - Mogelijkheid om twee zenders aan 1 ontvanger te binden
    - Flashen van een verkeerde firmware is beveiligd
    - Mogelijkheid om de sbus uitgang via een script om te programmeren naar een PWM uitgang. Een X6R bijvoorbeeld wordt dan een 7 kanaals ontvanger.
    - Via twee scripts zijn er allerlei ontvanger data uit te lezen. Waaronder tuning waarde, firmware versie. sbus/pwm kanaal, aanpassen van de sbus kanalen etc etc
    - Dmv een telemetrie script zijn een aantal van deze nieuwe waarden ook als telemetrie waarde uit te lezen
    - Verminderen van de bekende 'telemetry lost' melding
     
  7. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Het is het overwegen waard. Jammer dat de altimeter variant G-RX6 niet kan.

    Is er een meetbaar verschil in ontvangst bereik met de upgrade naar Universal-ACCST?
     
  8. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Er wordt wel gesproken om door te gaan met ontwikkeling ook voor andere ontvangers.

    Als je een range test doet zul je weinig verschil merken. Het maximum bereik zal niet veel verschillen.
    En dan bedoel ik in open veld, ontvanger op een paal, minimaal 1,5m boven de grond met de antenne's in een V.
    Dan zijn de verschillen per ontvanger in mijn tests groter dan de verschillen tussen de verschillende firmwares of accst vs access. Met uitzondering van 1 test.

    Bij ons op het veld doe ik dat altijd op 1 plek. Daar hebben we 200m. Die 200m haal ik in bijna alle gevallen zonder failsafe.
    Bijna, want met een standaard FrSky firmware heb ik dat al eens niet kunnen halen. Met de Uni firmware wel.
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Jammer dat die ontvangers opgestuurd moeten worden voor de wissel, dat is voor mij wel een heel stevige drempel. Is daar nog omheen te werken of onvermijdbaar? Kosten is nog tot daar aan toe, maar uitbouwen van 10 ontvangers om de firmware te kunnen upgraden ga ik vrees ik niet aan beginnen.
    Nieuw zou wel werken natuurlijk.
     
  10. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland

    "Helaas". De ontvangers moeten naar een importeur om die beveiligde bootloader te krijgen.
    Een klusje voor de wintermaanden.

    Let op! Vooraf even controleren of er een UNI firmware is voor de ontvanger(s) die je hebt.
     
  11. allrounder_w.l.c.

    allrounder_w.l.c.

    Lid geworden:
    8 feb 2007
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lent - Nijmegen
    Iemand die mij nog kan helpen aan een frsky g-rx6 receiver? Ik ben de draad weer aan het oppakken maar moet nog een receiver erin stoppen.
     
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Sorry, alleen een GR-6 met ACCESS (en die kan je zelf ook bestellen gewoon).
    Als je vast zit aan ACCST heb ik nog wel een RX6R voor je zonder vario.

    De GRX-8 is (tegen behoorlijk hoge prijzen) nog wel te krijgen, o.a. bij MHM modellbau.
     
    allrounder_w.l.c. vindt dit leuk.
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat hoeft dus niet meer, je kan nu gewoon een code opgeven, en krijg dan de unlock terug
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2023
  14. allrounder_w.l.c.

    allrounder_w.l.c.

    Lid geworden:
    8 feb 2007
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lent - Nijmegen
    Heb een rx6r liggen nu waarmee ik in ieder geval kan vliegen. Zit inderdaad vast aan ACCST. Een vario/alt meter erbij is wel leuk voor de info natuurlijk. Gx8r voelt meteen weer behoorlijk overkill, vooral de prijs is idd behoorlijk hoog. Wel bedankt voor het meedenken!
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina