funtana electro

hallo, ik vlieg een funtana x100 met saito 125, en vind het een supertoestel. nu heb ik onlangs een 2de bijgekocht(met wat herstellingswerken aan) nu zou ik deze electro kunnen ombouwen. liefst met een setup van united hobbies en zo licht mogelijk...
motors zijn er verschillende van 460 tot 640gram... meeste vliegen op 8 a 10 cellen... 6cellen is waarschijnlijk te weinig( nochthans volgende vliegt op 6cellen)sebart sukhoi gernot - Google Video

maar 8cellen is het max die ik wel gebruiken....
nu is de vraag welke combo is goed?? dus motor en lipo.... hoeveel mah enzenz...

deze week komt normaal de folie binnen dan kan ik folien...
alle info is welkom dus. landingsgestel moet nieuwe op komen maar daar wacht ik mee tot ik de combo weet( eventueel hogere pootjes nodig...

Nadeel van de united hobbies motoren is dat ze een veel lager rendement hebben bij hogere stromen dan bvb axi motoren, waardoor je er veel meer in moet steken om er hetzelfde uit te halen. 6s gaat zeker niet lukken, ik denk dat je dat al bij een 2,5kg kist nodig hebt bij UH-setups.
8s zal wsl wel lukken, maar het zal niet gek veel power hebben..
zoiezo voor een zo hoog mogelijk Kv gaan bij de dr jou gekozen prop en aantal cellen.

Btw: wa'ne kerel eh die gernot, ik sta elke keer weer versteld:D

ja die axi motor hebben ze anders ook wel te koop bij UH hoor:p:p
prop speelt geen zo een rol...

er staan leuke motoren van 460gram maar ook van 650gram, maar als er 200gram lood bij moet bij die lichte pak ik beter een zwaardere, die vliegen ze zelfs op 2meter kisten van 5kilo.

mss die axi op 6cellen maar dan weet ik ook niet of er genoeg power zal zijn, alleen kwaliteit motor mss beter...

wat weegt ie?

edit:
# Type:Brushless outrunner
# Size:Equivalent to or surpassing the power of a 1.10 size 2-sroke glow engine
# Bearings or Bushings:Ball bearings
# Wire Gauge:13
# Recommended Prop Range:17x8 to 19x10
# Voltage:28.2–38.4
# RPM/Volt (Kv):295
# Resistance (Ri):.03 ohms
# Idle Current (Io):1.20A @ 10V
# Continuous Current:55A
# Maximum Burst Current:65A (15 sec)
# Cells:24–32 Ni-MH/Ni-Cd or 8S–9S Li-Po
# Speed Control:85A High Voltage Brushless
# Weight:490 g (17.5 oz)

aangeraden eflite motor (door hangar9 zelf) ik zou hier op verder gaan..

Laatst bewerkt:
wat denken jullie van volgende setup??

motor...
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 63-54-A 250Kv Brushless Outrunner (Eq. 52-20) $55.95)

accu's
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 4400mAh 4S1P 15C $68.60
2x 420 gram is 840gram accu 8cellen 4400 15c

ofwel
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 4400mAh 3S1P 15C $51.80
3x 320 gram is 960 gram accu 9cell 4400 15c

verschil is 120gram accu ik kan ook ergens naar 9cellen 4000mah gaan ipv 4400...
prop gaande van 19 tot 22inch...

of moet ik nog lager gaan in mah??

groeten

ja de motor is 55gram lichter, regelaar kan ook lichter denk ik 80amp ipv 100amp...

welke prop gebruikt hij?? en als ik nu 8cellen neem met 80amp regelaar(of 100)
zou dan die 250kv beter zijn dan de 380??

bij de 380 staat er 91+ glow conversion en bij de 250kv staat er 120 glow conversion...

Hij gebruikt een mensz.

Idd, een 80A regelaar is voldoende maar hij moet wel 8s aankunnen en dat was destijds eigenlijk alleen die 100, nu zou je ook de supersimpel kunnen gebruiken, die gaan tot 8s.

250Kv is wel erg weinig voor 8s, 27,5V. 380kv is meer geschikt. Maar met een hoog landingsgestel en grote prop moet het wel kunnen.

Wat betreft die glow conversie dingen die daar staan, dat is natuurlijk komplete onzin...
Ga nooit uit van de brandstof motor als je een electro motor uitzoekt.

Hij had een saito 150 erop, nu is hij lichter en heeft meer power, klimt beter uit hoever.
Hele toestel is er gewoon beter door gaan vliegen.
Ik geloof dat hij onder de 4,5Kg zit maar ik weet het niet precies.

Laatst bewerkt:
ik denk dat de x100 zowiso lichter is.

die motor die jij voorstelt +80amp regelaar + 8cellen van die lipo's die jij voorsteld zouden de job moeten doen dus... alleen nog de juiste prop vinden... ja landingsgestel moet ik zowiso nog kopen want het origineel is kapot... dus te vergelijken met saito 150??? mijn andere vliegt met saito 125 en vind ik goed van power.

vliegtijd? of eventuele fotokes van binnenwerk?? heeft ie lood moeten in de neus droppen??

alvast bedanktt voor de info... die motor ziet er ook wat mooier gebouwd uit. heeft ie dan aparte bec of ontvangeraccu? of hoe zit dat nu??

groeten nog es bedankt he!!

Aparte ontvanger accu met bec, 2s1p 1800 lipo een oude, die gebruikte hij ook toen hij nog met de 150 vloog.

Geen lood, accu door het oude motorschot heen bijna tegen de motor aan, met de regelaar nog net tussen de accu en motor. En de rudderservo ipv in de staart naar voren verplaatst.

18X8 mensz doet het goed.

dus te vergelijken met saito 150??? mijn andere vliegt met saito 125 en vind ik goed van power.
Nee eigenlijk niet te vergelijken, het gewichtverschil is gewoon te groot. Maar het gevoel van power is gewoon beter.

Nog geen foto's.

ik zal de mijne met saito ook eens axact wegen...

een kokam 1500mah 2cell heb ik nog liggen...(70gram) kan die rechtstreeks op ontvanger??
motorschot moet nog gebouwd worden en heb al wat voorzien om de accu naar voor te plaatsen...

hoeveel amp trekt ie ongeveer als je dit weet...

moest ie tijd hebben om wat foto's te sturen,graag dan!!

zeker bedankt voor alles
setup weegt 1399gram zonder contactjes enzo...weet feitelijk niet wat de saito125+volle tank (500cc)wegen:p

Ik zal kijken of ik morgen nog wat foto's kan maken.

Volgas trekt mijn setup 70 ampere, ik gok dat het met de zippy's nog wat meer zal zijn. (betere accu's)

Voor de ontvangervoeding zul je nog een bec/regulator moeten hebben.

Ik gok dat mijn funtana nu iets meer dan 4 kilo zal wegen, met brandstof woog hij eerder rond de 4,5 kilo.

hy, super.. hmm dan word een 80amp wel wat krap...

ik denk dat electro zwaarder zal wegen dan de 125saito... al zal ik em licht proberen te folien en hier en daar wat veranderen.accuvak is ook opgebouwd nu ..

thanks

die apparte regelaar en bec hebben ze dat ook buj united hobbies?? ik denk dat er 3 varianten zijn?? welkeen zou de voorkeur zijn? en met 2cell 1500mah hoeveel vluchties kan ik maken??
volgende week kan ik normaal beginnen folien...

Ja een apparte bec hebben ze daar ook, Hobbycity Online R/C Hobby Store : VR / UBEC
Deze heb ik om mijn ontvanger te gaan voeden in een 2,25m electro extra: TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly
Die geeft ook nog aan welke spanning je lipo heeft.

1500mAh lijkt me voldoende, je moet zelf maar uitzoeken hoeveel vluchten je ermee kan. 5 moet zeker kunnen dan laden en kijken hoeveel er terug in kan, is dat 600 mAh (ik noem maar wat) dan de volgende keer 10 vluchten voor je gaat laden.

ja die was ik van plan om erbij te nemen, dus dit werkt we goed dan...

5/6keer vliegen, voorlopig zal ik maar 1pakket van 8cellen bestellen en zien dus als ik er 2 of 3 kan doen op een namiddag :p zal al veel zijn denk ik, dan zien hoe het werkt en dan 2de pakket bijkopen... ik denk wel dat ik 18x8 apc zal nemen(voor brandstoftoestellen?)
best dan ook de 100amps ipv de 80??

Welke 80A?
Die turnigy plush 80A is max 6S, supersimpel 70A of 100A gaan wel tot 8. en de turnigy Sentilon 100 gaat tot 10s.

De supersimpel 100A is het redelijk licht en erg goedkoop, maar ik heb hem nog niet werkend gezien.

Ja ik weet het niet zo zeker meer wat betreft props, een houte brandstof prop Modellbau Lindinger Onlineshop is een goede keuze, licht en stevig maar mss niet de effiecienste, Apc-e is licht maar kan een beetje slap zijn, apc-fuel is zwaar maar wel stevig, mejzlik koolstof is stevig maar duur, de E variant is er volgens mij niet in die maat, xoar electric schijnt goed te zijn, stevig licht en dun en voor een redelijke prijs maar slecht verkrijgbaar.

Een hoop keuze dus, ik denk dat ik voor een metts special zou gaan, vliegen veel electro vliegers mee.

laatste post was bedoeld op die bec die jij gebruikt in uw 2m25 extra, dus dit zit wel goed. die superslim 100 is idd wel licht
die xoar props weet ik niet of ze die in grotere maten hebben

de turnigy 100 amps zijn er 3, van goedkoop naar duur...

Back