Even een flinke update op dit toestel, er is intussen veel gebeurd / geprobeerd. Ten eerste op aanvraag nog even hoe ik de 6S pakketten gemonteerd had, met de Turnigy SK voorop:
Op zich vloog dat heel goed, totdat de Turnigy magneten uit begon te spugen. Die saga is in een ander topic behandeld, en eindigde met het plaatsen van een Hacker A50-16S. Echt een schitterende motor, power te over, 16x10 prop erop en op halfgas al verticaal stijgen. Maar ja, wel 1,5 ons extra voorin, en zelfs met het 6S pakket helemaal naar achteren (tegen de spant) was het ding erg neuslastig. Met wat lood op de staart kwam dat wel goed, maar het beviel me niet. Bijna 2 ons toegevoegd aan een toestel van 2,5kg, dat vind ik veel.
Maar niet getreurd, ik wilde toch al terug naar 5S, en dat scheelt ook weer gewicht. Dus zo gezegd zo gedaan, met 5S de lucht in. Lood weer grotendeels uit de staart weg! Alleen was dat qua vliegen een teleurstelling. De motor is schitterend op 6S, maar heeft dat voltage ook wel nodig voor de toeren. Het ding was op 5S nog perfect voor prophangen en zo, maar enige snelheid was er niet meer in te krijgen. Hmmm, now what?
Nou, gelukkig heb ik het toestel met harde wind flink de grond in getetterd, gewoon een ouderwetse stuurfout (overgecorrigeerd). Vleugel in tact, romp precies in tweeën. Dus, het ding maar eens op de eet / woonkamer / bouwtafel. Tijd voor: a) een acculuik en een tray voor het 5S pakket en b) voor een motor experiment, de nieuwe ZS serie van Hyperion, een samenwerking met Scorpion. Er zit nu een ZS 4020 12-turn op, met een 15x8 prop. Die prop zat ook op de Turnigy, die daar 7k toeren mee draaide. De ZS zou er ruim 8k mee moeten draaien, dus zeker weer de snelheid terug. Hier de foto's van de grote verbouwing:
Vanmiddag de re-maiden met de nieuwe motor, het zwaartepunt is weer zoals het in de Turnigy-configuratie was. Overigens maakt de Hyperion een zeer degelijke indruk, zeker vergeleken met de Turnigy. De speling van de rotor t.o.v. de stator is aanzienlijk kleiner en het loopt erg mooi licht. Ook de eerste statische tests lijken goed. Maar ja, vliegen is de echte test. Als het nou even dit weer zou willen blijven, vanmiddag...
Hugo