Funtana X50, verslagje.

Nu we het toch over props hebben, even iets dat ik niet zo snap. Bij mijn 15cc viertakt raadde men een 14*6 prop aan. En daar vliegen meerdere mensen mee, naar volle tevredenheid. De motor draait dan max ongeveer 9.600 rpm. Nu heb ik een electromotor, 500kV, en een accu van nominaal 22,2V. Dus, 11.100 rpm. Nou haal'tie dat in werkelijkheid natuurlijk niet, maar ik schat (zal later meten) dat'ie boven de 9.600 van de viertakt piekt. En ik zet er nu een 15*8 prop op, groter in diameter en groter in pitch. Ergo, ik heb dus meer vermogen? Of mag ik dat niet zo stellen? Als het zo is denk ik eraan om een 16*6 te proberen; zelfde snelheid, meer koppel. Of denk ik nu te eenvoudig?

Dank,

Nee je gaat niet over die 9600 rpm verwacht ik.
11.100 X0,8=8880

En ja, je zal zeker meer power hebben.
Maar die 8" vind ik wel een minimum, voor mijzelf dan. ik houd niet van platte props, wanneer ik gas geef moet ik versnelling zien, en wanneer ik gewoon rondvlieg, tegen stall snelheid aan vlieg ik op minder dan een kwart gas.

Snellere propsnelheid bij volgas betekend niet dat je vliegsnelheid omhoog gaat, het betekend dat je maximale vliegsnelheid omhoog gaat, gewoon minder gas gebruiken.

Hugo, ik weet niet of ik dit al eerder gepost heb hier, maar je gaat op de koffie komen met jou wijziging van de neuslijst. die is nu scherper geworden waardoor je langzaam vlieg eigenschappen slechter geworden zijn. Je zal veel eerder last krijgen van een stall dan met de originele voorlijst. Als je iets had willen bereiken dan had je het gehele profiel moeten aanpassen.

Hier heb ik de props vandaan:

- VERTICAL Hobby, max. 5 € shipping fee in EU

Maar zoals gezegd, volgens een aantal gebruikers op het Wattflyer forum zijn de HobbyCity Beechwood props net zo goed en die dingen kosten werkelijk niets...

ik denk voor mijn ef yak 47inch ook eens een houten prot te kopen. je hebt die beechwood maar er zijn nu ook xr props :
Hobbycity Online R/C Hobby Store :

en je hebt zelfs een 3d versie...
ik denk dat ik van die er eens een paar laat overkomen:)

Hugo, ik weet niet of ik dit al eerder gepost heb hier, maar je gaat op de koffie komen met jou wijziging van de neuslijst. die is nu scherper geworden waardoor je langzaam vlieg eigenschappen slechter geworden zijn. Je zal veel eerder last krijgen van een stall dan met de originele voorlijst. Als je iets had willen bereiken dan had je het gehele profiel moeten aanpassen.

Beste Theo; hier heb je 39 pagina's met blije gebruikers van de mod, nog los van diverse gebruikers die niet gepost hebben (ik ken er zelf al 2):
Hangar 9 Funtana 40
Ik houd me even bij ervaringen van echte gebruikers van DIT toestel, lijkt me een goede leidraad.

Hugo

Laatst bewerkt:
Ik heb wel ervaring met een lichte funtanaS40 zonder de aanpassing, was niet nodig imo.
Maar de 2 vluchten die ik met een andere zwaardere brandstof s40 heb gedaan had ik wel last van tip-stall.
Hoewel van verticaal naar beneden naar windmee-horizontaal wou hij nog wel eens een tip naar beneden gooien, gelukkig heb ik ailerons.

Ik zal ook even nuanceren; ik heb het tip profiel niet gemodificeerd, maar hersteld. Kijk maar op dit vergelijkingsplaatje:
Lj23693.jpg

Dat overigens ook al op pagina 1 staat. Als we het zouden vergelijken met een NACA00xx profiel is de neuslijst eigenlijk te vlak geschuurd in de fabriek. De mod is dus meer herstellen van de airflow dan modificeren van het profiel. Er komt maar 6mm (bij de Amerikanen 6.35mm) bij, op een behoorlijke koordte. Ik zal later de boel eens opmeten, het gaat echt om een paar procent verschil, geen 10 of zo.

@Nando; dank voor je bijdrage, dat vind ik een mooie vergelijking. Bij ons op de club vliegt ook een zware (overpowerde) die de mod heeft gedaan, dat een lichtere later stalled is ook wel logisch. Ik vrees dat mijn electrische niet superlicht zal worden, en voor mijn skills is het niet erg als de kist nog minder snel stalled.

[EDIT]Overigens heeft hangar9 zelf deze zelfde mod bij de upgrade van S90 naar X100 ook doorgevoerd. Waarom ze dat bij de S40 -> X50 niet gedaan hebben wist de woordvoerder desgevraagd niet.[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
Beste Theo; hier heb je 39 pagina's met blije gebruikers van de mod, nog los van diverse gebruikers die niet gepost hebben (ik ken er zelf al 2):
Hangar 9 Funtana 40
Ik houd me even bij ervaringen van echte gebruikers van DIT toestel, lijkt me een goede leidraad.

Hugo

Hmmmmmm, hier stond eerst nog iets anders bij........

Tuurlijk heb ik geen ervaring met een funtana in welke vorm dan ook.

Wel heb ik de nodige ervaringen opgedaan met diverse modellen in de loop van 30 jaar modelvliegen. Ik heb diverse malen dit soort wijzigingen doorgevoerd en telkens kwam ik terug op het basis profiel.

[EDIT]Overigens heeft hangar9 zelf deze zelfde mod bij de upgrade van S90 naar X100 ook doorgevoerd. Waarom ze dat bij de S40 -> X50 niet gedaan hebben wist de woordvoerder desgevraagd niet.[/EDIT]
misschien toch eens bij jezelf afvragen waarom. Zeer waarschijnlijk omdat het toch beter is om het originele profiel te gebruiken met die wel heel stompe neuslijst, anders hadden ze dit zelf wel al veranderd bij die overgang. Ik denk dat het bij de grote uitvoering wel van belang is en bij de kleine niet.
Maar ja, het is niet mijn model, dus je kan doen wat je wil, het is immers jou geld wat je weggooit als het mis gaat. Ik laat me graag verrassen met goede berichten over deze mod, echter kan jij die jammer genoeg niet geven omdat je zelf niet weet hoe het model vliegt met het originele profiel.......

Uh, dat weet ik toevallig wel, of niet, hangt er vanaf hoe je er naar kijkt: Eén van de instructeurs op onze club vloog met de ongemodificeerde versie, maar liet mij daar wegens de lastige tipstall niet mee stoeien. Hij was tevreden met het ding, totdat ook hij verrast werd door een tipstall (hé, da's toevallig) en het ding tot vele kleine stukjes op het veld werd gereduceerd. Hij kocht diezelfde middag nog een nieuwe, en modificeerde die. Alleen iets minder mooi, hij maakte met tape een 6mm koolstof buisje op de neuslijst. Probleem opgelost, hij blij, ik gesteund in mijn verbouwplannen.

Je hebt overigens gelijk dat er eerst wat anders stond in mijn post, maar ik bedacht me dat forumvervuiling iets is waar ik me zelf ook aan erger, dus moet ik dat zelf niet ook doen.

Als het toestel af is (tweede vleugel is bijna klaar en de accu montage vordert) en het weer ooit weer redelijk wordt, zal ik uiteraard de vliegeigenschappen posten. Ook zal ik de instructeur vragen (die ik ook de maiden laat doen) wat zijn mening is, hij heeft immers goed vergelijkingsmateriaal.

Hugo

Eindelijk de maiden vandaag, door instructeur Hans. In één woord; super. Fijn toestel, lekker veel power, heel lief met kleine uitslagen en lekker vel met de grote. En de vleugelmod was zeer naar wens van Hans, die gaat het bij de zijne nu ook doen. Ben dus blij dat ik het gedaan heb.

Twee filmpjes. Helaas niet goed gefilmd, nieuwe camera en ik kan er nog niet goed mee zoomen. Dus weinig echt mooie beelden, maar hij doet het in ieder geval.

Helaas blijkt ook deze motor losse magneten te hebben, dus hij moet weer los en opnieuw verlijmd gaan worden. Ik baal daar wel van, maar het is ook een heel goedkope motor, dus misschien moet ik niet zeuren. Zal wel goed komen, later...

[EDIT]Rectificatie; de motorkap bleek aan te lopen (sorry, foutje!), de motor was niks mis mee. Nu ga ik met verschillende props experimenteren.[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een flinke update op dit toestel, er is intussen veel gebeurd / geprobeerd. Ten eerste op aanvraag nog even hoe ik de 6S pakketten gemonteerd had, met de Turnigy SK voorop:

Funtana%20045.jpg

Funtana%20046.jpg

Funtana%20047.jpg

Funtana%20048.jpg

Funtana%20049.jpg

Funtana%20050.jpg

Funtana%20051.jpg

Funtana%20052.jpg

Op zich vloog dat heel goed, totdat de Turnigy magneten uit begon te spugen. Die saga is in een ander topic behandeld, en eindigde met het plaatsen van een Hacker A50-16S. Echt een schitterende motor, power te over, 16x10 prop erop en op halfgas al verticaal stijgen. Maar ja, wel 1,5 ons extra voorin, en zelfs met het 6S pakket helemaal naar achteren (tegen de spant) was het ding erg neuslastig. Met wat lood op de staart kwam dat wel goed, maar het beviel me niet. Bijna 2 ons toegevoegd aan een toestel van 2,5kg, dat vind ik veel.

Maar niet getreurd, ik wilde toch al terug naar 5S, en dat scheelt ook weer gewicht. Dus zo gezegd zo gedaan, met 5S de lucht in. Lood weer grotendeels uit de staart weg! Alleen was dat qua vliegen een teleurstelling. De motor is schitterend op 6S, maar heeft dat voltage ook wel nodig voor de toeren. Het ding was op 5S nog perfect voor prophangen en zo, maar enige snelheid was er niet meer in te krijgen. Hmmm, now what?

Nou, gelukkig heb ik het toestel met harde wind flink de grond in getetterd, gewoon een ouderwetse stuurfout (overgecorrigeerd). Vleugel in tact, romp precies in tweeën. Dus, het ding maar eens op de eet / woonkamer / bouwtafel. Tijd voor: a) een acculuik en een tray voor het 5S pakket en b) voor een motor experiment, de nieuwe ZS serie van Hyperion, een samenwerking met Scorpion. Er zit nu een ZS 4020 12-turn op, met een 15x8 prop. Die prop zat ook op de Turnigy, die daar 7k toeren mee draaide. De ZS zou er ruim 8k mee moeten draaien, dus zeker weer de snelheid terug. Hier de foto's van de grote verbouwing:

Funtana%20054.jpg

Funtana%20055.jpg

Funtana%20056.jpg

Funtana%20057.jpg

Funtana%20058.jpg

Funtana%20059.jpg

Funtana%20060.jpg

Funtana%20061.jpg

Funtana%20062.jpg

Funtana%20063.jpg

Funtana%20064.jpg

Funtana%20065.jpg

Funtana%20066.jpg

Funtana%20067.jpg

Vanmiddag de re-maiden met de nieuwe motor, het zwaartepunt is weer zoals het in de Turnigy-configuratie was. Overigens maakt de Hyperion een zeer degelijke indruk, zeker vergeleken met de Turnigy. De speling van de rotor t.o.v. de stator is aanzienlijk kleiner en het loopt erg mooi licht. Ook de eerste statische tests lijken goed. Maar ja, vliegen is de echte test. Als het nou even dit weer zou willen blijven, vanmiddag...

Hugo

Back