funtana

Wie dat ooit gemaakt heeft is niet interessant .
Er zal vroeger ook wel een andere motor op gezeten hebben.

Dat hij aan 3 kanten " vast " zit is niet genoeg.:(
Deze dom moet kompleet nieuw gemaakt worden anders vliegt die straks helemaal uit elkaar.
Hij zou zo nooit door een keuring komen van een club als die dat serieus nemen .

Mvg Johan

Zo ziet een EMHW motordom er uit van een Funtana.
full

Deze is in het model mee verwerkt en word niet later opgeplakt.

En zo als hij klaar is .
full

Maar de jouwe is ook geen EMHW funtana .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat dat niet werkt .

Jij denkt dat het steviger word maar de hele konstruktie past niet voor deze motor .
En met een matje los je dat niet op.

Mvg Johan

ok dan gaat hij er helemaal af.
mishien vast maken aan de romp met alu hoeklijntjes?
en een goede constructie natuurlijk, op zich is het ook wel beter dan kun je mooi zelf een strakke box maken met een goede motormontage.

Grt wilbert

twan van hier op,t forum heeft hem gebouwd ben ik nu ook achter gekomen :).
maar hoe bedoel je 3 zijden?
hij zit links rechts boven en achter vast.
boven heeft hij er dan een stuk uitgehaald.

BESTE WILBERT nu ik mijn naam hier zie moet ik toch ff reageren.

1) Ik heb hem NIET gebouwd.
2) Je hebt hem NIET van mij gekocht.
3) Je hebt veel te weinig ervaring en/of hulp voor dit model.
4) Ik heb hem wel enkele jaren succes vol en zonder problemen gevlogen.
5) Het is jouw of de vorige eigenaar gelukt een goed vliegende kist met een goede afgestelde motor,uitlaat en prop. combi te veranderen in een probleem kist.
6) Het enige "probleem" met de kist was... NIET vol gas aanduiken (maar daar is zo`n kist ook niet voor)
7) Sterkte ermee!

Gr. Twan

Laatst bewerkt:
sorry, het is alleen maar goed dat ik het wist dan kon je het mischien vragen over het één en ander het is alleen maar makkelijker voor de reparatie.
weet je mischien wie hem dan wel heeft gebouwd?

maar ik ga nu gewoon een nieuwe motorbox monteren en dan moet het wel redelijk goed komen verwacht ik.

Grt wilbert

Laatst bewerkt:
ik snap het.
maar ok op zich is er ook niks aan de hand alleen een nieuwe motorbox en hij vliegt weer.
dingen die ik zojuist heb gezegd wil ik aan niemand verwijten het werkte alleen gewoon niet.
maar ok, laten we de vrede bewaren voordat het weer op een ruzie uit loopt.

Grt wilbert

jammer dat er zo vreselijk veel problemen aan deze kist zitten.
wou een goede benzin kist maar dat is een beetje mislukt door een kist te kopen met eigenlijk best wel wat problemen.
Tja, als je meer ervaring had gehad dan had je een hoop van dit soort problemen al kunnen zien tijdens de koop en er van af kunnen zien.

Blijf erbij dat je beter eerst had kunnen leren hard lopen, voordat je zou gaan rennen.

Zoals je nu met de Calmato hebt gedaan was veel beter geweest, kun je een jaar knallen met de Calmato, hou je geld over voor eventuele schades of voor een volgende were een stapje groter kist.

En dan niet meteen een benziner oid maar gewoon een knalbeest met 15cc methanol, als je daar dan mee kan lezen en schrijven had je eens aan een benziner kunnen gaan denken.

Deze kist heeft je nu al zoveel tijd en geld gekost dat je daar hele mooie voor jouw beter geschikte kisten mee had kunnen vliegen.

Succes in ieder geval, ik bewonder wel je doorzettingsvermogen maar door je gebrek aan ervaring en kennis brengt dit je nog steeds niet ver.

het is gewoon jammer, maar helaas.
ja of de hele boel te koop en daarvoor een goed metanoller, maar dat vind ik ook weer zo wat.
ik denk dat deze box niet was berekent op de krachten van de motor met de huidige pijp.

Grt wilbert

maar hoe bedoel je met een goed vliegende kist een rampen kist van gemaakt?
er beginnen bij mij nu ook wel vraagtekens te komen.
de stuurdraden was 1 grote ramp, daar kun je nooit lang mee hebben gevlogen want deze schuurde langzaam een snee in het stabilo.

Twan heeft hem een paar jaar gevlogen zoals hij schrijft .
Geloof je dan echt dat het toen al een rampen kist was ?

ik denk dat Ruben er zelf een ramp van gemaakt heeft .
(hij verwijdert al zijn eigene postings)

En jij keek alleen naar de prijs .

Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten loopt vaak verkeerd af.

Je zou hem mee kunnen nemen naar het watrvliegen om een paar goede tips te krijgen en we kunnen de problemen ook beter bekijken .

En een " resonanzrohr " moet precies op een lengte worden aangepast om in resonanz te komen .
Zit je daar ver naast heeft de motor geen power .
Maar een funtana mag je nooit vliegen met te veel power , die vliegt dan gewoon uit elkaar ook al is die perfekt gebouwt .

Ik heb nu al verschillende Funtana,s gebouwd en gevlogen en het zijn heerlijke modellen zolang je maar onder het maxium toelaatbare blijft.
En jij zit er met de motor al boven.

Kijk maar een naar dit filmpje.
Modelbouwforum.nl - - funtana mit zg-20

Mvg Johan

wat mag je er max in stoppen? mag hij vertikaal gaan of is dat te krachtig?
het vermogen met de 26cc pijp viel wel iets tegen je moest voorzichtig opstijgen en tog wel redelijk vol gas geven om te vliegen.
hij ging een wel wat vertikaal maar viel na een klijn eindje weg naar een kant.

Grt wilbert

maar ok op zich is er ook niks aan de hand alleen een nieuwe motorbox en hij vliegt weer.

Wilbert,

Een motordome (ver)bouwen op een bestaande kist is niet heel erg eenvoudig.
Hij moet recht zijn, met een bepaalde motordomp/hoek.
Hij moet sterk zijn en de verbinding met de rest van de kist moet sterk zijn.
Hij moet licht zijn, zodat je zwaartepunt blijft kloppen en de rest van de kist niet vreselijk veel te zwaar wordt.

Als je geen ervaren bouwer bent, moet je daar niet te makkelijk over denken.. Het is een lastig en precies klusje.

Als die motordome niet precies goed is zit je met een slecht vliegende kist, want als die motor er scheef op staat trekt die kist alle kanten op bij gasgeven/gas minderen. Voor een aerobatics kist is dat niet handig als je een beetje fatsoenlijke figuren wil vliegen.

In het ergste geval trekt de motor de motordome bij volgas zo van je kist af en verwond je jezelf of omstanders (zo'n propellor is niet lief als je die ergens tegen je lichaam aan krijgt. Zeker niet als de hele motor+motordome er ook nog aan zit).

Persoonlijk zou ik lekker met een ander kistje gaan vliegen en deze funtana voorlopig even laten staan. Dan kun je misschien in de winter in alle rust in een paar maanden een nieuwe motordome maken en/of je kunt een ervaren bouwer opzoeken die je daar mee helpt. Hier leer je ontzettend veel van!

Wat Berto zegt is natuurlijk ook waar. Die funtana is een grote aerobatics brandstofbak. Geen eenvoudige kist om te vliegen en al helemaal niet om te repareren. Een calmato of andere trainer is makkelijker te vliegen en makkelijker te repareren. Daarnaast is het ook nog eens veel goedkoper om daar een keer een stuurfoutje mee te maken dan met een grote brandstofkist. Helaas weet ik dat uit ervaring :(

Ik snap dat een hoogdekker trainer niet "stoer" is. Maar ik heb mensen met die trainers zien vliegen die extremer durven/kunnen vliegen dan ik met mijn aerobatics benzinekisten. Dus je kunt er zeker een hoop lol mee hebben!

Nogmaals.. zo in de zomer zou ik liever met een betrouwbaar methanol- of electrokistje vliegen, dan avonden gaan zitten bouwen aan een onbetrouwbare kist. Dus flikker die funtana in het schap en ga vliegen met een calmato of een electrokistje.

Laatst bewerkt:
mischien heb ik al iemand waarmee ik dit kan doen hij nodigde me zelfs uit om samen met hem het landinggestel (toen bij de crashlanding) te repareren.
ik zal hem het eens vragen of ik bij hem langs kan komen.
voor de rest kan ik zo niemand bedenken die me even kan en wil helpen.
alleen jan maar die is erg druk op dit moment en die ga ik nu niet lastigvallen met zulk soort dingen.

Grt wilbert

@Plotterwelt

Pardon?? Het enige wat ik ooit aan deze kist heb gedaan is er de servo's uithalen en een mvvs demper er onder zetten. Heb zelfs nog nooit gevlogen met deze kist en al helemaal niet aan de aansturing gezeten. Dus waar jij het lef vandaan haalt zonder dat je uberhaupt weet waar je het over hebt ineens de beschuldigende vinger mijn kant uit te wijzen. Zegt weer meer over jou dan over mij. Ik had altijd respect voor je en verdedigde je regelmatig tegen over andere mensen als je weer een lekker ongenuanceerd uit de bocht kwam. Maar na deze persoonlijke aanval durf ik gerust te zeggen dat ik diep teleurgesteld ben in je. Lijken andere toch gelijk te hebben.

Laatst bewerkt:
Maar na deze persoonlijke aanval durf ik gerust te zeggen dat ik diep teleurgesteld ben in je. Lijken andere toch gelijk te hebben.

Daar lig ik niet van wakker , ook niet als je het via Pb stuurt , zo iets gaat als spam gelijk de prullebak in

Fakt is dat jij modellen koopt , ze niet eens zelf vliegt maar wel verandert en dan aan een beginnende piloten verkoopt die geen ervaring in het vliegen heeft met deze grotere benzin kisten en ook helemaal geen bouwervaring om iets op te knappen of te verbeteren .

Fakt is dat ik zoiets of weg geeft of in de kliko druk.

Als ik iets verkoop is dat zonder iets te veranderen en na eventueel het inbouwen van de setup vliegklaar .
En worden ze met setup verkocht kan ik alles voor vliegen en laat ook de koper er mee vliegen (desnoods via kabel)

Wilbert@ zet hem op de zolder en breng hem mee naar het watervliegen .
En ga dit jaar met de calmato of andere kist raggen.
(voor het watervliegen is ervaring ook wel makkelijk)

Mvg Johan

Back