maar ok op zich is er ook niks aan de hand alleen een nieuwe motorbox en hij vliegt weer.
Wilbert,
Een motordome (ver)bouwen op een bestaande kist is niet heel erg eenvoudig.
Hij moet recht zijn, met een bepaalde motordomp/hoek.
Hij moet sterk zijn en de verbinding met de rest van de kist moet sterk zijn.
Hij moet licht zijn, zodat je zwaartepunt blijft kloppen en de rest van de kist niet vreselijk veel te zwaar wordt.
Als je geen ervaren bouwer bent, moet je daar niet te makkelijk over denken.. Het is een lastig en precies klusje.
Als die motordome niet precies goed is zit je met een slecht vliegende kist, want als die motor er scheef op staat trekt die kist alle kanten op bij gasgeven/gas minderen. Voor een aerobatics kist is dat niet handig als je een beetje fatsoenlijke figuren wil vliegen.
In het ergste geval trekt de motor de motordome bij volgas zo van je kist af en verwond je jezelf of omstanders (zo'n propellor is niet lief als je die ergens tegen je lichaam aan krijgt. Zeker niet als de hele motor+motordome er ook nog aan zit).
Persoonlijk zou ik lekker met een ander kistje gaan vliegen en deze funtana voorlopig even laten staan. Dan kun je misschien in de winter in alle rust in een paar maanden een nieuwe motordome maken en/of je kunt een ervaren bouwer opzoeken die je daar mee helpt. Hier leer je ontzettend veel van!
Wat Berto zegt is natuurlijk ook waar. Die funtana is een grote aerobatics brandstofbak. Geen eenvoudige kist om te vliegen en al helemaal niet om te repareren. Een calmato of andere trainer is makkelijker te vliegen en makkelijker te repareren. Daarnaast is het ook nog eens veel goedkoper om daar een keer een stuurfoutje mee te maken dan met een grote brandstofkist. Helaas weet ik dat uit ervaring
Ik snap dat een hoogdekker trainer niet "stoer" is. Maar ik heb mensen met die trainers zien vliegen die extremer durven/kunnen vliegen dan ik met mijn aerobatics benzinekisten. Dus je kunt er zeker een hoop lol mee hebben!
Nogmaals.. zo in de zomer zou ik liever met een betrouwbaar methanol- of electrokistje vliegen, dan avonden gaan zitten bouwen aan een onbetrouwbare kist. Dus flikker die funtana in het schap en ga vliegen met een calmato of een electrokistje.