FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

niels steigenga zei:
@alexzzz hoeveel KG trekkracht heb jij met de mvvs reso op de 26 met die 18x10 prop?

Ik heb je al eerder verteld dat ik het niet in kg's weet, alleen in rpm :wink:

Alexzzz zei:
niels steigenga zei:
@alexzzz hoeveel KG trekkracht heb jij met de mvvs reso op de 26 met die 18x10 prop?

Ik heb je al eerder verteld dat ik het niet in kg's weet, alleen in rpm :wink:
Oh :oops:

Maar zou het genoeg zijn voor mijn funtana van 5,5 kg of kan ik beter een mvvs 35 nemen? met reso trouwens! (van mvvs)

gr,

niels

Op de Sebart S140 zou ik een MVVS 160 (benzine) wel aandurven, op die van EMHW niet, die is simpelweg te zwaar, ook al bouw je hem zo licht mogelijk. Met de MVVS 35 wordt de funtana in z'n geheel te zwaar, dat zie je bij Christiaan.....

Grt.

Omdat je eerst in je mail sprak over zo'n 10KG trekkracht met de 160 methanol :?

En bij christiaan valt het best mee 6 kg voor het totaal.

Uitgaande van een ruim 3 kg voor de lege bak! :P

niels steigenga zei:
Omdat je eerst in je mail sprak over zo'n 10KG trekkracht met de 160 methanol :?

Klopt, maar op benzine wordt ie altijd zwaarder; ontsteking, ontstekingsaccu en schakelaar. Didier had de EMHW op bijna 5kg met de 160FX, de Sebart op 4.4, dat zegt genoeg denk ik. Als jij hem licht houdt met een MVVS/O.S. 160 kun je dus op 5kg zitten, dan lukt het wel. Met een MVVS 160 benzine zul je snel rond de 5.3kg zitten, dan ga je tekort komen. Met mijn X100 op 4.6kg gaat het precies goed qua power, goede pull-out uit een hover enzo, maar een halve kilo erbij gaat niet ideaal zijn.

Oja, de nieuwe X100 kwam vandaag binnen, zo ook de servo's 8)

Grt.

Toch maar een nieuwe genomen dan? :wink:

Ik denk dan dat de mvvs 35 toch een betere keuze is. Zeker als ik lees dat christiaan vis er weinig last van ondervind. Bovendien ben ik geen super 3D piloot als didier of derk vd vecht :lol: Denk dat het vermogen zat zal zijn en de hogere vleugel belasting niet eens ZO erg zal zijn...

maar of ik daarmee recht zit...................

niels steigenga zei:
en de hogere vleugel belasting niet eens ZO erg zal zijn...

Naarmate je "skills" beter worden ga je het zeker voelen, het verschil tussen een 4.4kg kist of een exact dezelfde kist op dik 6kg, dat ga je absoluut merken.

Grt.

Dat zeker wel. Maar iedereen weer dat 4,4Kg wel heel erg licht is voor een 2meter kist. Bovendien is de nog lichtere versie van Derk vd vecht electro. Hun besparen ook nog gewicht doordat er geen benzine getankt wordt en de motor + lipo een stuk lichter zijn dan een OS.

De X100 vind ik bij veel uit dit topic wel erg zwaar voor zijn afmetingen! 8O

hallo, vanmiddag eventueel invliegen als de wind wat gaat zakken. maar ik heb nog geenoplossing voor die speling.... zullen straks es zien in de club of het erg is of niet. ik heb in mn vleugel van de diablotin wel 2 hs422 servo's zitten en die hebben dit niet. deze hebben wel maar 3,3kg trekkracht. kan ik deze es proberen op de funtana?? op hoogte of rol?? greetz

3.3kg is wel erg weinig hoor, de 3.6kg servo's die ik er op had zitten bleken ook te weinig te zijn......

Om die reden heb ik 5x een Hitec 645MG genomen, die doen bijna 8kg op 4.8V, bijna 10 op 6V.

Voorlopig alleen geen tijd om de X100 in elkaar te zetten, zal nog een maandje moeten wachten ivm tentamens... :roll:

Grt.

hehe, hier ook eindwerk en examens die eraan komen. maar funtana staat al eindje klaar maar het is hier geen weer(kuststreek-wind) en met die speling ben ik er ok nog geen 100%. wel komt er deze week een panic bij normaalgezien voor mijn 10cc die er ligt te liggen:p. en een saito 65 heb ik ook nog liggen,mss iets voor de quest 50?? greetz we zien wel wat het wordt vanmiddag!

oke na even te oveleggen hebben we de stuurstangen verzet naar het verste gaatje in de roerhevel...minder uitslag maar niets meer speling. ik was ook niet van plan om de maiden te doen met max uitslagen en zeker oook niet met zo een wind!motor start met 1slag op de prop,man power genoeg. oke dan maar gaan met de funtana!
klein beetje up moeten trimmen, vloog super, niet veel gas nodig. maaar achter enkele minuten zag ik dat er iets niet klopte... bij low pass zagen we het, de wielen stonden niet naast elkaar maar achter elkaar! alle vijzen in het toestel zijn geborgen... behalve die 2... vergeten! of beter gezechtnagedacht over breekbouten en dit even over het hoofd gezien?... nuja naar beneden komt ie toch! paar keer overgevlogen,nooit zo een toestel gevlogen,1ste vlucht niet wetend hoe zoiets land...kom je dit tegen!
gelukkig was er veel wind en is ie mooi op zn pootje geland zonder een cm te vergaan.dus piste is er niet nodig.
hier enkele grappige foto's...
DSC_2740.jpg

DSC_2741.jpg

DSC_2744.jpg

DSC_2745.jpg

DSC_2749.jpg

dus toch een geslaagde landing. ik denk om er 3breekbouten in te steken...

Haha, inderdaad borgen, ik had vanaf de binnenkant van de romp op iedere bout een druppel secondenlijm laten vallen...

Grt.

Hihi, dat zijn leuke dingen voor een mens.
En er niet afvallen he, nee gewoon op 1 boutje blijven hangen om de piloot het lekker lastig te maken ;-)

Back