FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

de prop heb ik ook al gebalanceerd, moest nog redelij wat af voor een apc. maar ook gewoon de losse vleugel nemen en wikkelen aan het roer geeft toch enkele mm speling.

wat ik nu wel gezien heb: de 2vleugels lign nu op de tafel: alles gemonteed zoals het moet zijn, beweeg ik de roeren heen en weer in de neutraal stand geeft dat in totaal toch 6mm speling(verdeel over de 2kanten)

maar zet ik mn roer uit de neutraal stand is dit veeeel minder en denk ik ook goed.

maar wat kan ik daar nu aan doen? de servo uit nulstand zetten en de hevel zo plaatsen en bijtrimmen dat als de roeren neutraal staan de servo eigentlijk niet neutraal staat??? of is dit totaal verkeerd gedacht??

groeten

Je servohevel moet echt neutraal staan als de roeren neutraal staan, anders krijg je problemen met ongelijke uitslagen op je roeren...

Grt.

Ik heb er ondertussen al een stuk of 15 gehad, geen enkele was in onbalans :wink:

Grt.

sommigen leveranciers doen de props ook voor je balanceren.en zelfs voorboren. maargoed over het laatste gaat het hier niet.

Grt.

@ Alex

Dat er is een prop bij is waar je niets aan moet doen kan ik aannemen, maar dat je er 15 van 15 goede hebt lijkt me een beetje teveel van het goede.

@ Wesley

Ongeveer alle producenten verkondigen dat hun props bebalanceerd zijn, maar dan zullen ze het toch eens goed moeten doen.

Zoals je zegt kan je vragen dat de prop gebalanceerd en voorgeboord wordt door de leverancier, maar dat is dan achteraf en manueel gedaan en waarschijnlijk tegen meerprijs. En dus niet standaard door de producent.

Leg je nieuwe props maar eens op een balancer zoals in dit prop balancing filmpje.

prop balancing instruction

Gr Joeri

Joeri G. zei:
@ Alex
Dat er is een prop bij is waar je niets aan moet doen kan ik aannemen, maar dat je er 15 van 15 goede hebt lijkt me een beetje teveel van het goede.
?? Waarom, ze worden gebalanceerd geleverd, waarom zou dat uit zichzelf verdwijnen.

Goeie keuze Alex je tweede Funtana.

Ik heb alles grondig nagekeken maar heb niets bijzonders kunnen ontdekken.

Voor de zekerheid alle roeren tweezijdig tapen. Doe ik meestal voorkomt ook wervelingen en flutter.

Groet

iep kan jij eens een foto posten van het tapen van je roeren? is dat gewoon transparante tape over de scharnierlijn?? heb je dit bij alle roeren?? de mijne zijn nu mooi geborgd, maar ik las nu ook ergens om dit te tapen, en ik zie dat jij dit nu ook gedaan hebt(al denk ik niet dat mijn servospeling daarmee opgelost is) groeten!

Iep zei:
Ik heb alles grondig nagekeken maar heb niets bijzonders kunnen ontdekken.

Wat ik me nog afvroeg Iep;

1.Met welke lijm heb jij je stabilo vastgelijmd aan de romp?
2.Heb je de originele scharniergaten gebruikt in het stabilo? (dat zijn dus maar 2 scharnieren per hoogteroerhelft)
3.Waar heb jij de motorrubbers gekocht? (ik vond die van mij te zacht voor de MVVS)

Grt.

alex hmm ben je zeker van die 2scharnieren? ik heb op mijn rudder 2scharnieren+staartwiel en per hoogteroer zitten er van mij 3scharnieren in... en ik heb staartdelen gelijmd met witte houtlijm. waterbestendig maar niet watervast(deze komt beenhard en veert niet mee maar barst) groeten

IMG_1615.jpg

IMG_1617.jpg

hier nog wat foto's van mijn versie, al lijken al deze toestellen op elkaar :wink:

eclipse86 zei:
alex hmm ben je zeker van die 2scharnieren?

Op de originele staart had ik maar 2 sleuven :? Op de nagebouwde staart heb ik er wel 3 geplaatst, maar dat mocht dus kennelijk ook niet baten :D Ik zal inderdaad een randje tape op de scharnierlijn plaatsen, dat doe ik eigenlijk nooit, maar dat tijdens de vlucht een staart afbreekt is me tot op heden ook nog nooit gebeurd, dus ja.....

Grt.

huh, zo raar. bij mij zaten er 3 per helft. maar ik had er op mijn vleugels die er maar enkele mm ingesneden waren, dus heb ik die verder moeten uithalen. tapen gebeurd ook zeker nog. en een staart die afbreekt... wel al meegemaakt met de diablotin. plots kon die heel korte loops maken:( gelukkig niet veel aan buiten motorschot en de staart. daar had ik geen carbon staafjes gebruikt (nu wel) en mss ook wel te snel uit een maneuver willen komen, waar dat toestel niet voor gemaakt is...de funtana zou toch wel wat meer moeten aankunnen!

wnr komt de nieuwe binnen?? mijn motor heb ik op die plastieken motorsteunen gezet en er rubberen rondellen tussen gestoken. de motorkap pas gesneden en langs onder(dat plat gedeelte) weggesneden voor koeling. maar toch komt die motor vrij warm (dit wel op de grond)
zaterdag verder proberen en mss invliegen. groeten succes

Hans Meij zei:
Joeri G. zei:
@ Alex
?? Waarom, ze worden gebalanceerd geleverd, waarom zou dat uit zichzelf verdwijnen.

Lap, nu zal ik nog de enige zijn van wie de propellers niet gebalanceerd toekomen.

Ben eens een forum verder gaan zoeken en daar kwam ik dit tegen:
mejzlik propellers

Over dat hub probleem had ik het zelfs nog niet gehad, ik heb er pas één in bruikleen gehad waar een spoorverschil van 3mm zat tussen de tippen.

Begrijp me niet verkeerd, mejzlik props zijn heel goed, maar lang niet allemaal.

Maar genoeg daarover, terug :ontopic:

Gr Joeri

Alex

Inderdaad 3 scharnieren per hoogteroer lijkt toch de bedoeling.

Het tapen heb ik met transparant breed cellotape gedaan. Ik denk dat dit op een foto niet goed is te zien. Eerst even een helft afdekken met een strookje vetpapier (hetzelfde als bij dubbelzijdig tape wordt gebruikt) Dan goed vasttapen aan een zijde en met een scherp voorwerp tot onder in de naad. Dan roer in de maximale stand en de andere helft op het staartvlak plakken. Daarna de andere kant. Let erop dat je wel goed in de naad plakt want anders beperkt je de uitslag.

Mijn rubbers heb ik zelf gemaakt van een stukje massief rond rubber van 20 mm wat ik nog had. De lengte wordt bepaald door de plaats van de spinner. De rubbers heb ik dusdanig onder druk gezet met het vastzetten van de motor dat de motor nauwelijks kan bewegen als je er aan trekt. De trillingen worden naar mijn idee wel goed opgevangen.

Groet Ibel

p.s. ik kan het nummer niet lezen op het rolroer wat ik moet bellen haha

Het aftapen van roeren doe je niet voor de stevigheid, maar om de efficientie van je roeren te vergroten. Volgens een fanatiek '3P' vlieger (ik noem het opzettelijk 3P, 3D is het niet, het is een heel eigen stijl :P) scheelt dat enorm in de efficientie van je roeren. Hij spreekt over 30%, nu zal dat overdreven zijn, maar zo'n beetje iedereen bij ons op de club is het er wel over eens dat het scheelt.

De reden is dat er bij een normale verbinding (dus louter scharnieren) een luchtverplaatsing kan ontstaan door de scharnierlijn.

Ik kan mij niet voorstellen dat de tape veel zal helpen als je gelijmde scharnieren er al uitgetrokken worden.

Het aftapen doen ze bij ons echter slechts enkelvoudig, dus maar aan 1 kant van het roer.

hezik zei:
Het aftapen van roeren doe je niet voor de stevigheid, maar om de efficientie van je roeren te vergroten. Volgens een fanatiek '3P' vlieger (ik noem het opzettelijk 3P, 3D is het niet, het is een heel eigen stijl :P) scheelt dat enorm in de efficientie van je roeren. Hij spreekt over 30%, nu zal dat overdreven zijn, maar zo'n beetje iedereen bij ons op de club is het er wel over eens dat het scheelt.

De reden is dat er bij een normale verbinding (dus louter scharnieren) een luchtverplaatsing kan ontstaan door de scharnierlijn.

Ik kan mij niet voorstellen dat de tape veel zal helpen als je gelijmde scharnieren er al uitgetrokken worden.

Het aftapen doen ze bij ons echter slechts enkelvoudig, dus maar aan 1 kant van het roer.

Hezik die 30% is volgens mij zelf niet overdreven...
Maarten de Moor heeft zijn sleuven dicht gewerkt op zijn extra die rolt nu bijna dubbel zo snel als de mijne...
Ik zal het binnenkort ook eens moeten doen zal het verschil op de mijne dan ook snel merken...

Joeri G. zei:
Hans Meij zei:
Joeri G. zei:
@ Alex

Lap, nu zal ik nog de enige zijn van wie de propellers niet gebalanceerd toekomen.

Ben eens een forum verder gaan zoeken en daar kwam ik dit tegen:
mejzlik propellers

Over dat hub probleem had ik het zelfs nog niet gehad, ik heb er pas één in bruikleen gehad waar een spoorverschil van 3mm zat tussen de tippen.

Begrijp me niet verkeerd, mejzlik props zijn heel goed, maar lang niet allemaal.

Maar genoeg daarover, terug :ontopic:

Gr Joeri

Laten we stellen dat elke prop moet nagekeken worden!
Ik weet alleen dat mijn engel prop zeer goed was gebalanceerd je zag ook duidelijk de puntjes in de schroef waar ze was bijgewerkt...
Maar zelf mijn houten Vess prop die je normaal moet balanceren was top :-) puur toeval wss ...
Geen ervaring met mejzlik...

Back