FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

mhh ik heb in het verleden en nu ook weer mijn bochtjes altijd zelf gemaakt,
en dan ook van aluminium.

Mijn bochtjes van vroeger gingen nooit kapot, maar ik heb nu voor het eerst
durafix voor soldeer gebruikt. Dus ik moet nog zien of deze heel blijf,
weegt de helft van een ijzeren.

Bart

@wez, motor hebbek nog ni gerodeerd, kgaat zondag laten doen door Christophe of Wouter misschien? :p

groeten

ma neen dees weekend invliegen :p
door mijzelf of wouter of christophe eh :D

grts

Even een vraagje. Ik heb nog een 91 Fx liggen. Is deze motor in combinatie met een reso genoeg om 3D te kunnen vliegen met de X100? Als ik zie dat mijn extra van Graupner (1,60 span) met deze motor en standaar pijp echt enorm overpowered is zou dit toch moeten kunnen?

Even een vraagje. Ik heb nog een 91 Fx liggen. Is deze motor in combinatie met een reso genoeg om 3D te kunnen vliegen met de X100? Als ik zie dat mijn extra van Graupner (1,60 span) met deze motor en standaar pijp echt enorm overpowered is zou dit toch moeten kunnen?

Power genoeg Bas met de FX-91 en reso . :cool:

Mvg Johan

Ik heb er sterke twijfels over of dit voldoende vermogen is, het hangt er vanaf wat je voor ogen hebt met het toestel. Ik kan me niet voorstellen dat je dan nog pull-out hebt uit een hover bijvoorbeeld. Ik had de 91FX op een 3.7kg zware X-tra 60, die trok hem ook niet uit een hover. De Funtana zal niet veel lichter worden...

Grt.

Ik heb er sterke twijfels over of dit voldoende vermogen is, het hangt er vanaf wat je voor ogen hebt met het toestel. Ik kan me niet voorstellen dat je dan nog pull-out hebt uit een hover bijvoorbeeld. Ik had de 91FX op een 3.7kg zware X-tra 60, die trok hem ook niet uit een hover. De Funtana zal niet veel lichter worden...

Grt.

De Extra 60 is ontwikkelt voor een 10 cc motor .
Als dan een 15 cc niet genoeg is bij jou doe je toch iets niet goed . :D

Ik hat de Fx-91 met de stille demper op een JR Diablotin (155 span) en hat power in overvloed .

Mvg Johan

ik zou het toch iet doen, zoals alex zegt, za je wellicht een underpowerde kist hebben, ga eerder voor een 12d size motor!

Engines: ....... .91–1.00 4-stroke, .61–1.00 2-stroke

Dan zit je met de .91 2-stroke goed.

Er zijn natuurlijk piloten die dat niet genoeg vinden .

Maar voor mij en andere is dat wel genoeg .

Mvg Johan

Ze kunnen zoveel op de doos zetten qua motoropgaven, hij "vliegt" er wel mee, maar de meeste mensen willen er ook echt mee "Vliegen" als je begrijpt wat ik bedoel:D

Ik heb al ontelbare topics op diverse forums gelezen over de X100, je gaat echt die opgegeven motoren niet willen gebruiken;) (behalve de ingedutte -doorgaans wat oudere- "zondagsvliegers")

Grt.

Mijn extra weegt 3,3 kilo en heeft met de 91 "power ohne ende". En dat met de standaarddemper. Een reso zou toch veel verschil moeten maken?

Ik ga het gewoon proberen..........kan er altijd nog een benzinemotor op schroeven....
iemand suggesties voor een prop? 16/4? Groter nog?

ff gekeken op Rc-groups. De 91 fx wordt niet als de meest ideale motor gezien maar de mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met die combo zijn toch enthousiast:

Hi.
how is working the 16x4w APC ? I have the OS 91FX and 14x6 APC and it work very good, hover and good pull out,
---------

Hi,
Forget the 15x4w, I flew it for 5 mins before changing back to the 16x6 APC, much better pull out on the OS91FX.
-----------

ik heb de 16x4 liggen en gevlogen op de funtana. ben toch overgeschakeld naar een 16x6.

met de 16x4 ging het goed maar mijn motor kwam veel te warm. is wel een 4takt saito 125.

maar het vliegen zelf ging goed ermee

succes!

daarom zet ik het er ook bij dat het om een saito gaat!!
een clublid vliegt em wel met een os 2takt 18cc

die had ook de 16x4prop maar ook die is overgeschakeld, ik meen een 15x8 of 16x6
groeten

Wat ook een goede optie schijnt te zijn is de 120AX, hiermee vliegen er ook een aantal rond.....

Grt.

Back