FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Gents,

Na een beetje uitgekeken te zijn op m’n Su-31, was het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe kist. De wensen voor de nieuweling werden als volgt gedefinieerd,

1. spanwijdte zo rond de 175cm a 180cm (het moet nog redelijk eenvoudig te vervoeren zijn)

2. Deelbare vleugel (ook i.v.m. het transport)

3. MVVS 26cc Benzine uit de SU-31 moet er op passen

4. ARF, snel te monteren (we hebben weinig tijd)

5. Qua bouw en montage, kwalitatief een goede kist

6. Moet vliegen als een grote parkflyer


Na wat rond te hebben gekeken op het wereld wijde web, kwam ik de Hangar 9 FuntanaX 100 tegen. (Dit is de opvolger van de Funtana 90) Dit zag er goed uit, maar of de MVVS er voor zou passen en is deze motor niet te zwaar voor deze kist??

Na wat overleg met een mede OLC’er (hij had ook wel trek in deze kist) hebben we de knoop doorgehakt en hebben we er 2 stuks bij Staufenbiel besteld.

Welnu hier een verslag(je) van mijn (onze) bevindingen wat betreft de FuntanaX 100.


3 dagen na de bestelling levert de UPS twee redelijk grote dozen af met volgende inhoud,

doosmetinhoud800x600ed5.jpg



Inhoud ziet er SUPER uit, kwaliteit is ala Hangar 9 en is dus SUPER, over deze kist is erg goed nagedacht!!

Na inspectie van alle onderdelen heb ik eerst maar even een bouwplan gemaakt.

1. De MVVS gepast, en zowaar ’t ding past perfect onder de kap

2. Een paar kleine aanpassingen moeten nog gemaakt worden(zie hier onder)


Lets go............

1. omdat ik een Resopijp bij de MVVS heb moet er een steun gemaakt worden om de Resopijp onder de romp vast te kunnen zetten.

Eerst een extra bodem in het achterste compartiment gelijmd

resopijpmod04800x600em1.jpg



Hier een steuntje (vanaf de onderzijde) tegenaan geschroefd waar de pijp in valt

resopijpmod05800x600ej9.jpg



resopijpmod07800x600rm8.jpg



resopijpmod09800x600mo9.jpg



2. De gasservo zit origineel achter de vleugelpijp, hierdoor moet de gasstang onder of over de vleugelpijp gelegd worden, ik heb de gasservo in een nieuwe houder voor de vleugelpijp gemonteerd

throttleservomod02800x6gq2.jpg



3. Om de brandstoftank te monteren heb ik een extra tanksteun gemonteerd.

LET OP: DE MEEGELEVERDE BRANDSTOFTANK & PLUG ZIJN WEL BENZINE BESTENDIG, MAAR DE MEEGELEVERDE SLANGEN NIET

extratanksteun800x600yf0.jpg



4. Om de gasschuif van de MVVS goed spellingsvrij aan te sturen heb ik nog een extra steuntje gemonteerd op de Motorhouder

throttleservomod03800x6xt7.jpg



Dit zijn de modificaties welke ik aangebracht heb, hier nu nog een paar foto’s m.b.t. de inbouw van de Tank etc. en het eindresultaat.


RC inbouw,

elektronicainstallatie8fa2.jpg



Motor onder de kap,

motorinstallatie07800x6je2.jpg



Tank inbouw,

tankgasservoontstekingiwm6.jpg



Klaar voor de Maiden (SFG’s nog niet gemonteerd) vliegklaar gewicht 5100gr

vollediggemonteerd800x6rg0.jpg


Inmiddels heb ik de maiden al gedaan, mijn club-genoot ook, en WOW wat een kist zeg.

- vliegt als een (grote) parkflyer

- Is niet te overtrekken (vooral niet met de SFG’s gemonteerd)

- Deze kist is FUN, FUN, FUN, FUN, FUN, FUN.................... OJA FUN :mrgreen:



Appie

PS. had ik al vermeld dat de FuntanaX 100 FUN is??? :mrgreen:
 
Appie zei:
- Is niet te overtrekken


Ik denk dat je wil zeggen dat het model niet onverwacht of gemeen overtrekt. Anders zou je helemaal geen kunstvucht figuren kunnen vliegen waar een overtrokken situatie een noodzakelijke voorwaarde voor is. (Snaps, spins en allerlei overtrokken "3D" manouvres, etc.)

Mooie kist, welke servo's zijn er op de stuurvlakken gemonteerd?
 
wat een schitterende kist.
Ik wil de funtana x50 bestellen bij Staufenbiel maar die hebben ze helaas niet meer op voorraad :(.
De Saito-FA82 heb ik er laatst al voor gekocht om erin te hangen.....

Wel filmpies maken als je met dit ding gaat vliegen hoor ;)
 
Hoeveel rpm draai je met die 18*10? Vond je die powerbox echt nodig op een 1.75m kist? :)

Grt.
 
Mooie combo !!!
Die wil ik ook wel hebben.
Wat zijn SFG’s?
En zo'n powerboxje is toch niet noodzakelijk in zo'n kist?
 
Ik denk dat je wil zeggen dat het model niet onverwacht of gemeen overtrekt. Anders zou je helemaal geen kunstvucht figuren kunnen vliegen waar een overtrokken situatie een noodzakelijke voorwaarde voor is. (Snaps, spins en allerlei overtrokken "3D" manouvres, etc.)

Mooie kist, welke servo's zijn er op de stuurvlakken gemonteerd?


Bert, heb je ook weer gelijk aan :-)

De servo's zijn RobbFS 250T, had ik nog over uit de SU-31, m'n OLC club-genoot vliegt hem met Graupner 5077's ook zonder problemen



Hoeveel rpm draai je met die 18*10? Vond je die powerbox echt nodig op een 1.75m kist?

Met de 18x10 draait tie +/- 7200Rpm, ik heb hem gevlogen met een 18x6 (8400Rpm), ga het ook nog met een 18x8 proberen (de 18x10 is eigenlijk wat te groot voor de MVVS)

Die powerbox is niet echt nodig, wel ff leuk om mee te experimenteren, en het moet gezegd worden, 't ding werkt SUPER, nog geen "glitch"gehad :-)

Aan de andere kan, als je met 5 Digitale servo's aan boord even flink staat te "roeren" dan trek je toch vlot 6A, dit gaat dus normaal gesproken allemaal door de ontvanger. De meeste ontvangers zijn hier niet op gebouwd!! Misschien toch nog niet zo'n slecht idee, zo'n Powerboxje :-)

Dus "better SAFE then SORRY"

(ik heb er al een paar naar beneden zien gaan omdat de Accu/Ontvanger het niet meer kon trekken!!)


Wat zijn SFG’s?

SFG's zijn Side Force Generators, die flappen aan de vleugeltips :-) de 1 vindt ze Super Cool, de ander vindt het maar niks, hahahaha :-)


Vergelijkbaar met deze denk ik:
Funtana met 26cc MVVS van Erwin

Is vergelijkbaar, maar aan de FuntanaX 100 zijn een paar aanpassingen (verbeteringen ?) gedaan, volgens mij is de spanwijdte iets anders en is het vleugelprofiel anders dan op de 90


Mooie combo !!!
Die wil ik ook wel hebben.

Is een ieder, die "leuk"wil vliegen, aan te raden en dan die sound van die Benzine motor, muziek voor de oren :-)



Appie
 
Hoe vliegt ie meskant? Heeft hij hetzelfde als je teveel richting geeft dat hij flink wat afbuigt of is dat gewijzigt?
 
Hoe vliegt ie meskant? Heeft hij hetzelfde als je teveel richting geeft dat hij flink wat afbuigt of is dat gewijzigt?

Met de SFG's gemonteerd gaat tie probleemloos rechtuit!

Als een kist niet lekker rechtuit gaat in meskant kan vele oorzaken hebben (motordomp, instelhoek, profiel stabilo, plaats stabilo t.o.v. vleugel, layout romp..... etc)




Is zo'n powerboxje niet een beetje overbodige luxe in deze kist?

Zie 3 posts terug :-)


Albert
 
not powerbox EMCOTEC:-)
altijd aan te raden met digitale servo's...

Zo is ’t maar net, verstandige woorden, en natuurlijk EMCOTEC :-)

Vanmiddag nog even 4 vluchten gemaakt met de FuntanaX 100, 1e vlucht zonder SFG’s & hierna met SFG’s.

Dit was een verschil van dag & nacht, met SFG’s vliegt tie “als op rail” SUPER stabiel, mooi rechtuit (ondanks de harde wind) in Meskant en het landen van de FuntanaX 100 is echt lachen, je zet hem neer op een vierkante meter..... SUPER :mrgreen:


Albert
 
Hallo, Even voostellen mijn gebruikersnaam is Iep. Nieuw in dit forum. Ik ben het clublid die ook met de Funana 100 vliegt. Dezelfde combo. Ik vlieg al zo'n 35 jaar, maar dit vliegen is een heel aparte ervaring. Inderdaad het vlieggedrag van een grote schock-flyer. Ik heb wat plaatjes gemaakt.



Appie zei:
Gents,

Na een beetje uitgekeken te zijn op m’n Su-31, was het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe kist. De wensen voor de nieuweling werden als volgt gedefinieerd,

1. spanwijdte zo rond de 175cm a 180cm (het moet nog redelijk eenvoudig te vervoeren zijn)

2. Deelbare vleugel (ook i.v.m. het transport)

3. MVVS 26cc Benzine uit de SU-31 moet er op passen

4. ARF, snel te monteren (we hebben weinig tijd)

5. Qua bouw en montage, kwalitatief een goede kist

6. Moet vliegen als een grote parkflyer


Na wat rond te hebben gekeken op het wereld wijde web, kwam ik de Hangar 9 FuntanaX 100 tegen. (Dit is de opvolger van de Funtana 90) Dit zag er goed uit, maar of de MVVS er voor zou passen en is deze motor niet te zwaar voor deze kist??

Na wat overleg met een mede OLC’er (hij had ook wel trek in deze kist) hebben we de knoop doorgehakt en hebben we er 2 stuks bij Staufenbiel besteld.

Welnu hier een verslag(je) van mijn (onze) bevindingen wat betreft de FuntanaX 100.


3 dagen na de bestelling levert de UPS twee redelijk grote dozen af met volgende inhoud,

doosmetinhoud800x600ed5.jpg



Inhoud ziet er SUPER uit, kwaliteit is ala Hangar 9 en is dus SUPER, over deze kist is erg goed nagedacht!!

Na inspectie van alle onderdelen heb ik eerst maar even een bouwplan gemaakt.

1. De MVVS gepast, en zowaar ’t ding past perfect onder de kap

2. Een paar kleine aanpassingen moeten nog gemaakt worden(zie hier onder)


Lets go............

1. omdat ik een Resopijp bij de MVVS heb moet er een steun gemaakt worden om de Resopijp onder de romp vast te kunnen zetten.

Eerst een extra bodem in het achterste compartiment gelijmd

resopijpmod04800x600em1.jpg



Hier een steuntje (vanaf de onderzijde) tegenaan geschroefd waar de pijp in valt

resopijpmod05800x600ej9.jpg



resopijpmod07800x600rm8.jpg



resopijpmod09800x600mo9.jpg



2. De gasservo zit origineel achter de vleugelpijp, hierdoor moet de gasstang onder of over de vleugelpijp gelegd worden, ik heb de gasservo in een nieuwe houder voor de vleugelpijp gemonteerd

throttleservomod02800x6gq2.jpg



3. Om de brandstoftank te monteren heb ik een extra tanksteun gemonteerd.

LET OP: DE MEEGELEVERDE BRANDSTOFTANK & PLUG ZIJN WEL BENZINE BESTENDIG, MAAR DE MEEGELEVERDE SLANGEN NIET

extratanksteun800x600yf0.jpg



4. Om de gasschuif van de MVVS goed spellingsvrij aan te sturen heb ik nog een extra steuntje gemonteerd op de Motorhouder

throttleservomod03800x6xt7.jpg



Dit zijn de modificaties welke ik aangebracht heb, hier nu nog een paar foto’s m.b.t. de inbouw van de Tank etc. en het eindresultaat.


RC inbouw,

elektronicainstallatie8fa2.jpg



Motor onder de kap,

motorinstallatie07800x6je2.jpg



Tank inbouw,

tankgasservoontstekingiwm6.jpg



Klaar voor de Maiden (SFG’s nog niet gemonteerd) vliegklaar gewicht 5100gr

vollediggemonteerd800x6rg0.jpg


Inmiddels heb ik de maiden al gedaan, mijn club-genoot ook, en WOW wat een kist zeg.

- vliegt als een (grote) parkflyer

- Is niet te overtrekken (vooral niet met de SFG’s gemonteerd)

- Deze kist is FUN, FUN, FUN, FUN, FUN, FUN.................... OJA FUN :mrgreen:



Appie

PS. had ik al vermeld dat de FuntanaX 100 FUN is??? :mrgreen:
:lol:
 
Back
Top