Gents,
Na een beetje uitgekeken te zijn op m’n Su-31, was het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe kist. De wensen voor de nieuweling werden als volgt gedefinieerd,
1. spanwijdte zo rond de 175cm a 180cm (het moet nog redelijk eenvoudig te vervoeren zijn)
2. Deelbare vleugel (ook i.v.m. het transport)
3. MVVS 26cc Benzine uit de SU-31 moet er op passen
4. ARF, snel te monteren (we hebben weinig tijd)
5. Qua bouw en montage, kwalitatief een goede kist
6. Moet vliegen als een grote parkflyer
Na wat rond te hebben gekeken op het wereld wijde web, kwam ik de Hangar 9 FuntanaX 100 tegen. (Dit is de opvolger van de Funtana 90) Dit zag er goed uit, maar of de MVVS er voor zou passen en is deze motor niet te zwaar voor deze kist??
Na wat overleg met een mede OLC’er (hij had ook wel trek in deze kist) hebben we de knoop doorgehakt en hebben we er 2 stuks bij Staufenbiel besteld.
Welnu hier een verslag(je) van mijn (onze) bevindingen wat betreft de FuntanaX 100.
3 dagen na de bestelling levert de UPS twee redelijk grote dozen af met volgende inhoud,
Inhoud ziet er SUPER uit, kwaliteit is ala Hangar 9 en is dus SUPER, over deze kist is erg goed nagedacht!!
Na inspectie van alle onderdelen heb ik eerst maar even een bouwplan gemaakt.
1. De MVVS gepast, en zowaar ’t ding past perfect onder de kap
2. Een paar kleine aanpassingen moeten nog gemaakt worden(zie hier onder)
Lets go............
1. omdat ik een Resopijp bij de MVVS heb moet er een steun gemaakt worden om de Resopijp onder de romp vast te kunnen zetten.
Eerst een extra bodem in het achterste compartiment gelijmd
Hier een steuntje (vanaf de onderzijde) tegenaan geschroefd waar de pijp in valt
2. De gasservo zit origineel achter de vleugelpijp, hierdoor moet de gasstang onder of over de vleugelpijp gelegd worden, ik heb de gasservo in een nieuwe houder voor de vleugelpijp gemonteerd
3. Om de brandstoftank te monteren heb ik een extra tanksteun gemonteerd.
LET OP: DE MEEGELEVERDE BRANDSTOFTANK & PLUG ZIJN WEL BENZINE BESTENDIG, MAAR DE MEEGELEVERDE SLANGEN NIET
4. Om de gasschuif van de MVVS goed spellingsvrij aan te sturen heb ik nog een extra steuntje gemonteerd op de Motorhouder
Dit zijn de modificaties welke ik aangebracht heb, hier nu nog een paar foto’s m.b.t. de inbouw van de Tank etc. en het eindresultaat.
RC inbouw,
Motor onder de kap,
Tank inbouw,
Klaar voor de Maiden (SFG’s nog niet gemonteerd) vliegklaar gewicht 5100gr
Inmiddels heb ik de maiden al gedaan, mijn club-genoot ook, en WOW wat een kist zeg.
- vliegt als een (grote) parkflyer
- Is niet te overtrekken (vooral niet met de SFG’s gemonteerd)
- Deze kist is FUN, FUN, FUN, FUN, FUN, FUN.................... OJA FUN
Appie
PS. had ik al vermeld dat de FuntanaX 100 FUN is???
Na een beetje uitgekeken te zijn op m’n Su-31, was het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe kist. De wensen voor de nieuweling werden als volgt gedefinieerd,
1. spanwijdte zo rond de 175cm a 180cm (het moet nog redelijk eenvoudig te vervoeren zijn)
2. Deelbare vleugel (ook i.v.m. het transport)
3. MVVS 26cc Benzine uit de SU-31 moet er op passen
4. ARF, snel te monteren (we hebben weinig tijd)
5. Qua bouw en montage, kwalitatief een goede kist
6. Moet vliegen als een grote parkflyer
Na wat rond te hebben gekeken op het wereld wijde web, kwam ik de Hangar 9 FuntanaX 100 tegen. (Dit is de opvolger van de Funtana 90) Dit zag er goed uit, maar of de MVVS er voor zou passen en is deze motor niet te zwaar voor deze kist??
Na wat overleg met een mede OLC’er (hij had ook wel trek in deze kist) hebben we de knoop doorgehakt en hebben we er 2 stuks bij Staufenbiel besteld.
Welnu hier een verslag(je) van mijn (onze) bevindingen wat betreft de FuntanaX 100.
3 dagen na de bestelling levert de UPS twee redelijk grote dozen af met volgende inhoud,

Inhoud ziet er SUPER uit, kwaliteit is ala Hangar 9 en is dus SUPER, over deze kist is erg goed nagedacht!!
Na inspectie van alle onderdelen heb ik eerst maar even een bouwplan gemaakt.
1. De MVVS gepast, en zowaar ’t ding past perfect onder de kap
2. Een paar kleine aanpassingen moeten nog gemaakt worden(zie hier onder)
Lets go............
1. omdat ik een Resopijp bij de MVVS heb moet er een steun gemaakt worden om de Resopijp onder de romp vast te kunnen zetten.
Eerst een extra bodem in het achterste compartiment gelijmd

Hier een steuntje (vanaf de onderzijde) tegenaan geschroefd waar de pijp in valt



2. De gasservo zit origineel achter de vleugelpijp, hierdoor moet de gasstang onder of over de vleugelpijp gelegd worden, ik heb de gasservo in een nieuwe houder voor de vleugelpijp gemonteerd

3. Om de brandstoftank te monteren heb ik een extra tanksteun gemonteerd.
LET OP: DE MEEGELEVERDE BRANDSTOFTANK & PLUG ZIJN WEL BENZINE BESTENDIG, MAAR DE MEEGELEVERDE SLANGEN NIET

4. Om de gasschuif van de MVVS goed spellingsvrij aan te sturen heb ik nog een extra steuntje gemonteerd op de Motorhouder

Dit zijn de modificaties welke ik aangebracht heb, hier nu nog een paar foto’s m.b.t. de inbouw van de Tank etc. en het eindresultaat.
RC inbouw,

Motor onder de kap,

Tank inbouw,

Klaar voor de Maiden (SFG’s nog niet gemonteerd) vliegklaar gewicht 5100gr

Inmiddels heb ik de maiden al gedaan, mijn club-genoot ook, en WOW wat een kist zeg.
- vliegt als een (grote) parkflyer
- Is niet te overtrekken (vooral niet met de SFG’s gemonteerd)
- Deze kist is FUN, FUN, FUN, FUN, FUN, FUN.................... OJA FUN

Appie
PS. had ik al vermeld dat de FuntanaX 100 FUN is???
