FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Jeroen van Gog zei:
Daar zien wij natuurlijk graag foto's van wanneer het beter weer daarvoor is of nog beter een filmpje :wink:

Is goed hoor, wordt dan wel na de laatste wedstrijd, het begint nu weer tijd te worden om te trainen :roll:

Grt.

haha hier idd ook gieten. dat grashangen lukt ook al maar tis alleszinds hoger laat ons zeggen mais hoogte. rolling cirkel begint me ook in de vingers te komen! filmkes van gisteren ook geslaagd alleen op de pc zetten blijkbaar nog niet! groeten

effe alles zitten controleren vandaag van vijsjes en boutjes enzo. maar mijn motor die staat op enkele rubberen ringen. toch heb ik op relantie denk ik wat veel trillingen op het toestel. nu weet ik eigentlijk niet of die wel goed doen of juist meer trillingen opwekken??? moet ik ze laten zitten of juist weghalen?? groeten

IMG_2179.jpg

Alexzzz zei:
Jeroen van Gog zei:
Daar zien wij natuurlijk graag foto's van wanneer het beter weer daarvoor is of nog beter een filmpje :wink:

Is goed hoor, wordt dan wel na de laatste wedstrijd, het begint nu weer tijd te worden om te trainen :roll:

Grt.

Hoe zit dat met die dwarsgevallen op de vleugel? Dat is optioneel en jij hebt het niet gemonteerd? Leuk duo trouwens zo jouw toestel en het toestel van Urlien, grappig dat er dezelfde kleuren opzitten.. jullie kunnen nu echt mooi formatie-vliegen.

En trainen voor de wedstrijd kan later wel, gewoon niet trainen joh, heb je helemaal niet nodig, gewoon allemaal andere dingen gaan doen ;)

eclipse86 zei:
nu weet ik eigentlijk niet of die wel goed doen of juist meer trillingen opwekken??? moet ik ze laten zitten of juist weghalen??

In de lucht zou hij iets stiller kunnen zijn door rubbers, maar zeker zo'n 4takt is al redelijk stil, gewoon weglaten dus.

hezik zei:
Hoe zit dat met die dwarsgevallen op de vleugel? Dat is optioneel en jij hebt het niet gemonteerd?

Klopt, maar alleen vanwege de harde wind, daar heb je dan alleen maar last van. Ik zal de volgende keer eens testen of die dingen echt werken :)

hezik zei:
En trainen voor de wedstrijd kan later wel, gewoon niet trainen joh, heb je helemaal niet nodig, gewoon allemaal andere dingen gaan doen ;)

Hehe, ik kijk wel uit, ik moet wel boven jou blijven eindigen natuurlijk 8) :lol:

Grt.

Ach dat gaat je toch al niet meer lukken :evil:

[sub:c71df6419b]bovenstaande dient genuttigd te worden met een vleugje zout[/sub:c71df6419b]

het gaat niet echt over stiller of luider draaien, het gaat over meer of minder trillingen... dus beter motor afhalen en rubbers tussenuit halen??

groeten

Jups, weg met die zooi. Het verhaal van de trillingen klopt, zeker met lage toeren is dat heel erg. Om die reden hangen al mijn motoren ook star aan het motorschot bevestigd, van 1 tot 100cc.

Grt.

Er zal altijd iets trillen. Je hebt alleen de keuze of je het hele toestel wilt laten trillen (starre montage) of voornamelijk de motor (rubbers/schokbrekers/etc).

Vind montage op rubbers etc wel mooier maar heb de indruk dat je kist er lawaaiger van wordt (trillingsuitslagen worden groter) en dat het voor de stationairloop minder gunstig is.

hezik zei:
Er zal altijd iets trillen. Je hebt alleen de keuze of je het hele toestel wilt laten trillen (starre montage) of voornamelijk de motor (rubbers/schokbrekers/etc).

Ik was laatst op die show in Tilburg waar ik mooi kon vergelijken tussen wel/geen rubbers. Mijn 3W75 staat gewoon star, trillen doet ie wel, maar niet heel erg, niet dat er dingen van kapottrillen. Een andere 3W70 stond op rubber met dempers, met stationair stond die zo erg te bonken dat alle roeren vele mm's heen en weer gingen, dat kan gewoon niet goed zijn voor je kist. Nou moet ik er wel bij zeggen dat zo'n grote benzinemotor natuurlijk niet te vergelijken is met een +/- 20cc viertakt maar ok. Mijn 160FX staat ook op rubbers en is wel erg stil, in de lucht zal het zeker zijn vruchten afwerpen, maar het behoud van de kist is ook wat waard (speling op de servo's zal op die manier snel meer worden natuurlijk)

Grt.

Bij een starre ophanging zal er sneller iets stuk trillen dan op rubbers!Bij die zogenaamde 3w70 trilt heel de kist,ben ik mee akkoord.Maar dan mag jij mij eens komen aanduiden wanneer die servo's milimeters vergaan!!?
Als je goed hebt opgeled trilt heel die kist op stationair heel erg doordat de motorophanging niet goed is met het zwaartepunt van de motor.
Ook moet ik nog dikkere olie in de schokdempers doen.
Wat wel overduidelijk was is dat een motor op rubbers in de lucht opmerkelijk stiller is dan een starre ophangeng,zoals die zogenaamde 3w75.Dit omdat in de lucht de rubbers en dempers hun werk doen,bij starre ophanging blijft de kist in lucht ook trillen.En dat hoor je.

Hallo Alexzzz

Waar heb je de Canopy mee op de Hatch gelijmt ?

Bij extreme manover zouden er schroefjes mee in moeten maar jij hebt er ook geen in.

Mvg Johan

Ik weet niet waar Alexzzz het mee gedaan heeft, maar in mijn ervaring werkt dunne secondelijm het best.

Canopy strak aanduwen en vasthouden. Dan zaakje op de kop houden en 1 druppeltje dunne CA op het randje laten vallen. Dat loopt, als je 'm goed vasthoudt en hij overal mooi aansluit, zo de hele naad langs.

Nadeel van CA is dat als je teveel doet of op de verkeerde plek, het je kap in kan lopen en dan wit opdroogt.

Er is ook speciale canopy-glue te koop. Dat klinkt heel goed, droogt kleurloos op, is flexibel, kan weer verwijderd worden, enzovoort, maar in mijn ervaring is het prut. Het allergrootste nadeel van dat spul is dat het iets van 5 minuten droogtijd heeft. Daarnaast komt het binnen een week of twee/drie intensief vliegen gewoon weer los.

plotterwelt zei:
Waar heb je de Canopy mee op de Hatch gelijmt ?

Heel licht opgeschuurd en middeldikke secondenlijm, zit als een huis, je had moeten zien hoe snel die rolt en kan snappen, die cockpit blijft echt zitten :lol:

Grt.

het gaat idd over een 20,5 (saito 125) 4takt motor en geen 3w 75cc. tot nu toe heb ik altijd met rubbrs gevlogen, in begin trilden mijn roeren enorm, heb ik kunnen oplossen door stuurstangen op een gaatje te zetten dichter bij de servo(scheelde veel) maar bv vijsjes voor mn cockpit moet ik klevertje overdoen of die trillen er gewoon uit.
zaterdag na mijn laatste vlucht de boel opgekuist en zag ik dat mijn vijsje van de servoarm van mijn richtingsroer ook bijna er volledig uitgetrilt was.... dus dat was effe op het nippertje mss. ook was in die vlucht mijn uitlaat wat losser komen zitten... trilling of van de warmte??? daarvoor moest ik zowiso motorkap verweideren en heb ik momenteel die rubbers ertussen uit gehaald. we zien zaterdag wel wat het geeft.in de vlucht is er anders niets zichtbaar van flutter of trillingen. qua geluid met de andere funtana 2takt prutteld de mijne wel mooier maar maakt toch zeker veel lawaai! ook wel door die holle romp denk ik...

groeten

Voor een Saito 125 zijn rubbers echt niet nodig en doen meer kwaad dan goed. De 125 trilt helemaal niet zo enorm, mits je 'm goed afgesteld hebt, hij een liter of 15~20 brandstof achter z'n kiezen heeft gehad en je er de juiste peut ingooit. Minimaal 10% nitro, GEEN 5% of lager. Dat is ook wat Saito adviseert.

Maar dat je servoschroefjes eruit trillen, dat is sowieso niet goed hoor :lol:

Grt.

Thanks , ga ik hem morgen effe lijmen.

Vleugels zijn klaar , servo´s er in , morgen de stabilo en zijvin + roeren, staartwiel en dan wachten op de motor omdat voor het reso nog een houder gelijmt moet worden en ik weet niet waar.

Dan akku , ontvanger , uitwegen en vliegen.

Mvg Johan

Back