FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Motoren waar de grote carburateur voor de cilinder zit hebben zowiezo een koeling probleem en hebben daar om ook niet mijn voor keur. :?

En de ribben van de ex. methanoler helpen daar ook niet veel. :oops:

Mvg Johan

Ik heb 0 ervaring met deze motoren en kan dus niets zinnigs zeggen over wat voldoende koeling is of niet.

Van koeling heb ik dan weer wat meer verstand, omdat dat bij PC's ook vaak een 'heet' onderwerp is. Wat voor computers geldt, geldt op exact dezelfde manier ook voor modelbouwmotoren, dat blijkt ook uit de links van Pe.

Het gaat niet zozeer om of openingen groot of klein zijn. Een opening moet groot genoeg zijn om de gewenste hoeveelheid lucht te verplaatsen, maar het is helemaal niet nodig om een enorm groot gat te maken. Sterker nog, als de uitstroomopeningen niet groot zijn, kan zo'n groot gat alleen maar tegen je gaan werken. Dit werkt bij PC's precies zo.

Het gaat om stroming, airflow. E.e.a. moet zo ingericht zijn dat je de snelst en grootst mogelijke luchtstromingen langs het te koelen oppervlakte krijgt. De lucht moet er makkelijk in en makkelijk uit kunnen.

De modelbouwmotorbouwers zouden meer naar PC koelers moeten gaan kijken. Ik verbaas mij er over dat er nog geen motoren zijn met grote waaiers van dunne koperen plaatjes er aan. Nee dat trilt niet kapot en vergroot je koeldebiet enorm.

Een andere leuke vorm van koeling voor schaalbouwers zou kunnen zijn mbv. heatpipes naar een aparte koeler die ergens anders zit gemonteerd. Dat hoeft helemaal niet zoveel zwaarder te zijn, immers de koelribben kunnen dan van de motor af.

Gewoon zomaar een paar foto's van vanavond, er stond helaas nog steeds een vrij hard wind (had gehoopt op windstil) maar ik heb wel even de Mejzlik 18*8 kunnen testen, dik 8500 toeren en een formidabel pull-out, zoooooooveel beter dan met de 18*10, ik ben dik tevreden :P

Hpim1124.jpg

Hpim1127.jpg

Hpim1136.jpg

Hpim1137.jpg

Hpim1143.jpg

12 minuten gevlogen en de tank was nog 2/3 vol 8O (standaard tankje)

Grt.

Mooie foto's!
Over Erwin: Zijn inbouw is totaal anders dan bij jouw kist. Voor zover ik weet heeft Erwin geen koelproblemen omdat zijn cilinder vol in de luchtstroom zit. Bij jouw inbouw is e.e.a. volledig afgedekt, en wordt de luchtstroom door de kap zodanig beinvloedt, dat de cilinder niet bereikt wordt. Dat heeft niets met de carburateurpositie te maken maar met de totale inbouw. Ik heb motoren gezien achter een stermotorattrappe, waarbij de cilider schuilging achter een van de stercilinders. Toch werd deze motor goed gekoeld, omdat de rest van de luchtgeleiding over de koelribben wel degelijk in orde was.

@Alex,

Mooie foto's, mooie kist :thumbsup:

Yep gaat goed he met de 18x8, dit is een SUPER combo. MVVS 160, Resopijp & 18x8 :)

Trouwens wat betreft het "stabilo issue"

Bij mijn Funtana treden langzamerhand ook wat vermoeingsverschijnselen op bij/in het stabilo. heb al een kleine reparatie moeten doen, ik ben van plan om komend winter de gehele stabilo te beplanken met 1 of 1,5mm balsa om het geheel wat steviger te maken!

@Pé,

Wat betreft koeling, interessante foto's en artikel. Ik heb de MVVS op de kop voor de funtana hangen, volgens mij wordt de motor niet heet (vlieg ook zelden met meer dan half gas). Pé, zou je advies kunen geven aan de hand van de foto's van post #1 van dit draadje of de motor op deze wijze voldoende koeling krijgt?

Bijvoorbaat hartelijk dank

Albert

Appie zei:
ik ben van plan om komend winter de gehele stabilo te beplanken met 1 of 1,5mm balsa om het geheel wat steviger te maken!

Goed idee, let er wel op dat hij extra verstevigd is aan de romp, bijvoorbeeld 3-hoekslatjes aan de onderkant of nog extra spandraden, je weet dat de vorige X100 bij mij zo is overleden :lol: CG zal ook iets veranderen.

Grt.

Goed idee, let er wel op dat hij extra verstevigd is aan de romp, bijvoorbeeld 3-hoekslatjes aan de onderkant of nog extra spandraden, je weet dat de vorige X100 bij mij zo is overleden CG zal ook iets veranderen.

Alex,

Goede tip, ik heb het CG nu nog wat te ver naar voren liggen, kan dus nog wel iets gewicht achterin gebruiken, ik hou jullie op de hoogte!

NB. het is trouwens ook niet zo gek dat de x100 uitelkaar trilt. Deze kist was ook niet bedoelt voor gebruik met benzinemotoren, maarja je weet hoe het gaat met modelvliegers, steeds weer de grenzen opzoeken en daar overheen gaan :mrgreen:

't is goed weer, dus nu maar weer eens naar 't veld om een paar rondjes te vliegen :D

Albert

Appie zei:
@Alex,

@Pé,

Wat betreft koeling, interessante foto's en artikel. Ik heb de MVVS op de kop voor de funtana hangen, volgens mij wordt de motor niet heet (vlieg ook zelden met meer dan half gas). Pé, zou je advies kunen geven aan de hand van de foto's van post #1 van dit draadje of de motor op deze wijze voldoende koeling krijgt?

Bijvoorbaat hartelijk dank

Albert

Op het gevaar af om pedant genoemd te worden durf ik, sprekende vanuit mijn huidige ervaringen, te stellen dat ELKE benzinemotor die zonder voldoende luchtgeleiding geinstalleerd wordt, onvoldoende gekoeld wordt. Het is dan slechts een kwestie van tijd tot de resultaten hiervan zichtbaar worden in de vorm van extra slijtage , ernstig vermogensverlies en zelfs totale motorschade. (van mild naar ernstig). Er kan hier gesteld worden dat de kruik te water gaat tot hij barst.
3W tests stellen maximaal 100°, DA stelt desgevraagd zelfs 85° als maximale bedrijfstemperatuur. Mijn motoren draaien rond de 120° Cilinderkoptemperatuur. Zonder luchtgeleidings platen is dit niet haalbaar. Met luchtgeleiding is het zelfs al heel moeilijk!

Mensen die temperatuurmetingen tijdens de vlucht uitvoeren en piektemperatuur na de vlucht kunnen uitlezen: Reacties en ervaringen worden op prijs gesteld.

Als dat zo was zou je geen 2de hands motor meer kunnen kopen.

Ik maak geen gebruik van luchtgeleiding.
(sinds de quadra van toni bestaat)

Zorg er gewoon voor dat de motor koellucht krijgt en dat de warme lucht nog beter weg kan. :wink:

Koop ook regelmatig gebruikte motoren en heb nog geen gekocht die versleten was of in kleur was verandert door temperatuur.

Vandaag een ZG 22 uit Duitsland gekocht die zeker 10 jaar oud is (nog met een Reso van Seyer uit blik), zylinder en kolben (kom effe niet op het Ned. woord) vertonen geen slijtage. 8)

Zou de Temperatuur in de lucht wel eens willen meten (bestaat er iets wat je na de vlucht kunt uitlesen?)

Mvg Johan

plotterwelt zei:
Zou de Temperatuur in de lucht wel eens willen meten (bestaat er iets wat je na de vlucht kunt uitlesen?)

Je hebt tegenwoordig voor een paar dollar al van die optische thermometertjes, graupner heeft ze geloof ik ook.

Grt.

Tsja probleem is dan alleen dat je zelf eerst zult moeten leren vliegen om achter je vliegtuig aan te vliegen met die thermometer ;)

Heb er dus een gekocht die via infrarot gedurende 15 min de hoogste tempratuur aangeeft.

Gaat dus mee de lucht in. :lol:

Je kan ook elke motor op de grond snel even meten.

Mvg Johan

25 ex

@ Alex,
Die infrarood meters zijn moeilijk in te bouwen zodat tijdens de vlucht gemeten kan worden. De Venom is een meter met een temperatuursensor, en is erg gemakkelijk aan elke motor te bevestigen.

Back