FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

:lol:

Ik ben erg benieuwd Johan, wil er graag een keer mee meten. De MVVS 26 cc in mijn S90 zit min of meer op dezelfde manier ingebouwd als die kist die last had va de warmte hierboven. Al heb ik wel een opening aan de voorkant meer en is opening voor de reso bij mij veel wijder uitgesneden. Cilinderkop voelde vandaag wel heet aan na het vliegen maar met mijn beperkte ervaring met deze motoren kan ik niets zeggen of dit normaal is.... meten is weten 8)

Even een vraag aan Pé; welke prop draaide die motor rond die warmteproblemen kreeg? Ik kan me voorstellen dat bij zo'n korte bocht en resopijp een te grote prop zeer zeker ook voor de nodige overbelasting van de motor zal zorgen?

Grt.

18x8,
Overigens is het erg interessant wat werkt met koeling, en wat niet werkt.
Ik wil de man niet bekend maken. Maar hij was er van overtuigd dat alles goed gedaan was. De fotos zijn mij ter beschikking gesteld om te laten zien dat de theorie dat als de uitlaat groter is dan de inlaat, het met de koeling wel snor zit niet goed werkt.
Allereerst moet gesteld worden, dat wil lucht stromen, er een drukverschil moet zijn tussen inlaat en uitlaat van de lucht. Vervolgens, als er al een drukverschil is, volgt de lucht de weg van de minste weerstand. Zou ik ook doen als ik lucht was.
De koelribben van de motor is weerstand, dus ik ga er lekker omheen als de kans geboden wordt. Zodoende zijn er twee dingen belangrijk:
1) drukverschil tussen luchtinlaat en luchtuitlaat
2) luchtbeweging alleeen mogelijk DOOR de koelribben.

Vergeet niet, dat het vermogen dat door een tweetakt ontwikkeld wordt ongeveer gelijk staat aan het koelvermogen dat nodig is.
De MVVS heeft bijna 4 PK, laten we zeggen drie KW. Dus moet de koellucht drie KW afvoeren. Dat zijn drie straalkachels van 1000Watt. Er moet dus echt hete lucht uit de opening van de motorkap komen.
Dit is gemakkelijk te controleren, ook zonder meetapparatuur. Als er geen echt hete lucht uitkomt, werkt de koeling ook niet, en zal de motor schade lijden. Zo simpel is het.

Hee Jongens, nu hoor je het van een expert. Die brandstof motoren zijn waardeloos, produceren alleen maar warmte.
Een beetje elektromotor haalt 80% efficientie dus 3 KW ingangsvermogen betekent 600 Watt warmte-afvoer.
Alleen maar voordelen, niet zoveel grote gaten in je kist/motorkap en volgens mij blijft je stabilo dan ook heel :)

Rick

Koeling is dus gewoon belangrijk. Waarom leveren de motorfabrikanten geen voorgevormde koeltunnels mee? Lijkt mij dat je vrij eenvoudig een redelijk universele tunnel kunt maken voor een motor, die dan de koper nog op maat moet maken.

Overigens is 1 ding van wat je zegt gewoon niet waar, Pe, het is niet zo dat AL het vermogen als warmte gedissipeerd moet worden. Dan zou er immers geen aandrijfvermogen zijn. De som van alle energie moet gelijk zijn, dus een deel warmte en een deel aandrijving. Als een motor dus 3,5kw aan energie levert, komt er geen 3,5kw aan warmte vanaf. Dat kan simpelweg niet.

hezik zei:
Koeling is dus gewoon belangrijk. Waarom leveren de motorfabrikanten geen voorgevormde koeltunnels mee? Lijkt mij dat je vrij eenvoudig een redelijk universele tunnel kunt maken voor een motor, die dan de koper nog op maat moet maken.

Overigens is 1 ding van wat je zegt gewoon niet waar, Pe, het is niet zo dat AL het vermogen als warmte gedissipeerd moet worden. Dan zou er immers geen aandrijfvermogen zijn. De som van alle energie moet gelijk zijn, dus een deel warmte en een deel aandrijving. Als een motor dus 3,5kw aan energie levert, komt er geen 3,5kw aan warmte vanaf. Dat kan simpelweg niet.

Ik begrijp nu hoe je aan die hoeveelheid antwoorden komt. Je neemt niet eens de moeite om te lezen wat er gezegd wordt.
Ik herhaal dus nog maar een keer:
"
Vergeet niet, dat het vermogen dat door een tweetakt ontwikkeld wordt ongeveer gelijk staat aan het koelvermogen dat nodig is.
"
In de praktijk is dit vermogen dat voor koeling nodig is zelfs nog groter. Ik leg het FF uit.
Stel, de brandstof levert 100 wattseconde aan energie. 35 Ws is nodig voor de koeling, 5 Ws voor de wrijving, 30 Ws gaat met de uitlaatgassen verloren. Blijft er nog 30Ws over om arbeid te verrichten op de krukas. Zoals je ziet, gaat er met de koeling zelfs meer energie verloren als er aan de krukas geleverd wordt.

pe reivers zei:
Ik begrijp nu hoe je aan die hoeveelheid antwoorden komt. Je neemt niet eens de moeite om te lezen wat er gezegd wordt.

Ik maak ook wel eens een fout, lijkt mij een beetje overbodig om dan gelijk mij voor rotte vis uit te maken.

Stel, de brandstof levert 100 wattseconde aan energie. 35 Ws is nodig voor de koeling, 5 Ws voor de wrijving, 30 Ws gaat met de uitlaatgassen verloren. Blijft er nog 30Ws over om arbeid te verrichten op de krukas. Zoals je ziet, gaat er met de koeling zelfs meer energie verloren als er aan de krukas geleverd wordt.

Helder. Ik had je dus gewoon verkeerd begrepen. Kan ook, toch?

pe reivers schreef:

Ik maak ook wel eens een fout, lijkt mij een beetje overbodig om dan gelijk mij voor rotte vis uit te maken.

Mannen, kom op zullen we het hier wel gezellig houden! 8O

Albert

gezellig hmm ja.... mss ook wat minder nieuws. niet an mijn funtana maar de 2de... zaterdag raare wind en mais rond het plein, was niet te best... veeel slechte landingen gezien oa de funtana van johan... landing was goed maar te snel en kon niet tijdig draaien, en met vleugeltip de mais geraakt, topke weg en aanvalsboord verbrijzeld...

zal zien of er foto's voor hande zijn...
mijne motor heeft het ook voor de eerste keer laten afweten(ook met het enorm warm eer denk ik) juist na het opsteigen, maar bnog kunnen cirkelke vliegen en net voor de mais gestopt, ik had meer geluk.

greeetz hier giet het nu, wat een weertje toch

@Eclipse; zit jij bij Johan op de club?(heb altijd gedacht dat je een Belg was)

Grt.

JVDO zei:
mss zijn er wel meerdere johan's in de wereld 8)

Ongetwijfeld, maar ik ken er maar 1 op dit forum met een funtana en laat die ook in dit topic steeds reageren :wink:

Back