mmh, niet helemaal mee eens dat het niks uit maakt.
Het ligt er maar net aan wat je wilt. Oh, allereerst: ziet er goed uit dat vleugeltje (slechte foto, maarja :wink: )!
Duwprop, motor achterop:
Voordeel:
-Lekker brommend geluid
-prop breekt minder snel (vooral bij neuslandingen)
-prop kan er niet makkelijk afvliegen (eigen psychologische angst voor trekprop, afwijking van mij dus:wink: )
-prop zit op een veilige plek bij het werpen.
nadeel:
-Veel geluid (herrie)
-Veel gewicht achter!! Hierdoor is het zwaartepunt moeilijker goed te krijgen, vooral bij het gebruik van lipo's.
-meer versterking nodig: De achterrand van een vleugel is dun, om hier een motor op te monteren, moet je het eerst goed verstevigen.
Trekprop, motor voorop:
Voordeel:
-Stiller
-Veel gewicht voor. Hierdoor is het zwaartepunt makkelijk goed te krijgen, ook bij het gebruik van lipo's.
-makkelijke montage. De voorkant van een vleugelprofiel is dik. Hier is dus makkelijk een motor op te bouwen. Bij gebruik van een stickmount kan er bijvoorbeeld zo een stokkie in de voorkant worden geprikt. Achter zou daar nog extra versteviging nodig zijn.
nadeel:
-Prop breekt sneller (vooral bij neuslandingen)
-geen leuk geluid....
-Prop erg dicht bij je hand (in je hand met mijn werpmethode)
Dit was ff wat ik zo kon verzinnen. Je ziet dat het weer met eigen keuzes te maken heeft. De één vind een duwprop een herriemaker, de ander is verliefd op dat geluid 8)