"Funzweven"

nou, die duinen bij mij (dichtbij dan) zijn niet hoger dan jouw superstrakke dijk hoor! Ik zal kijken of ik een keer fotoos/film kan maken.

loops zijn idd anders. die zijn bij mij vrij tricky, omdat je bij iets teveel hoogteroer hem gelijk stalled!! wel leuk vliegen hoor op die manier.

eyy,

ik zit ondertussen aan mn 2e wing (de 1e was veel te zwaar geworden).
mijn accu heb ik zelfgemaakt, het zijn 4 aaa herlaadbare batterijen. hoe lang zou ik hiermee moeten kunnen vliegen? de mijne zijn namelijk na een half uur al leeg (denk ik toch, de servo's bewegen traag, en duidelijk in stapjes, of ligt het probleem dan niet aan mijn accu?)

trouwens wel leuk om hier wat mee rond te vliegen, zeker voor zn prijs ;)

ligt eraan watvoor AAA's, ik heb in sommige 4 AAA's van Vapextech, die zijn 900mah en met 2 miniservootjes vlieg je die niet zomaar in een middagje leeg!

Servo's die traag bewegen zijn meestal wel een aanwijzing. Je kan ook het voltage van de accu meten, of daar zo'n multiledje voor kopen. Die gaat rood knipperen als je accu bijna leeg is.

Ik had eerst ook oude minipenlites aan elkaar geplakt, maar die deden hetzelfde als die van jou. Ik denk dus dat je beter ff nieuwe kan bestellen (kost niet veel). Of je koopt een 9-volt celletje en gebruikt enkel 4 van de losse celletjes die erin zitten. (heb ik stukkie terug al eens beschreven).

Die 1e zware moet je trouwens niet direct weggooien. Als hij verder wel goed vliegt kan je er namelijk prima mee hellingzweven bij harde wind!

Toch wel op een inleverpunt hoop ik? :?

Anyway, mijn KAN 180's gaan met die 2 microservo's wel lang mee hoor.
En mijn KAN 650's gaan met die 2 standaard servo's nog veeeel langer mee! Sinds ik m'n BRH heb, heb ik ze nog niet opgeladen! En ik heb er al best veel mee gevlogen.

Ik zag laatst trouwens miniservo's van 20 gram met 4,2kg trekkracht! De helft gewicht van een standaard servo en veel meer trekkracht.
En voor 15 dollar lekker cheap 8)
http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2235

Greetz, PCM

een inleverpunt?? 1 voor oude, versleten, veel te zware delta wings ofzo?? :d waar moet ik dat vinden?? ;)
volgens mij is er 1 vd batterijtjes stuk, het lijkt me ook redelijk onmogelijk dat deze op een half uurtje leeg zouden zijn..
ik heb 2 towerpro servo'tjes gekocht bij perba voor slechts 8 euro/stuk, en ook nog maar 10km bij mij vandaan, dus superhandig!
grtz

Nee ik bedoel voor de batterijen :wink: !
Maar die celletjes zouden best kapot kunnen zijn, of te vaak geladen/ontladen.
En servotjes voor 8 eurie p.s.? Ik had er een keer een paar van 8,50, en daar liep het niet goed mee af. Hetzelfde soort. Na een paar crashes ging ie z'n eigen leven leiden en vreemd rond draaien 8O
met je servo's stuur je dus ik vind niet dat je daarop moet besparen.
Ik heb er nou van 16 eurie p.s. (wel het dubbele) en die doen het heel goed, het enigste probleem is na veeeel crashes dat er een van de twee een tandje van het tandwieltje mist, maar elektronica is nog goed.
Nieuw setje tandwieltjes en hij zou het weer moeten doen 8)

je moet vliegen, niet crashen ;)
maar as je met zo'n wing crashed kan er toch nix aan je servo's komen? heb r ook al een paar achter de rug, maar enkel op de neus, of op de tip, maar aan de voorkant dan..

Tuurlijk wel, als je maar hard genoeg crasht :wink:
Ik vlieg ook genoeg, maar sommige crashes kun je niks aan doen (ja ok, behalve die ene keer dat ik m'n RH dlg-de en vergeten was m'n zender aan te zetten :roll: ) zoals wanneer de staart eraf vliegt (en er zat VEEL tape op) of wanneer je servo los schiet (en ik vloog gewoon door en landde netjes :D ) of wanneer er een hek in de weg staat (hè, daarnet stond ie nog open 8O )

Aan je tip crashen? je bedoelt de grond raken met de tip en dan een radslag maken zodat alle kracht op je neus komt? Ja dat ken ik wel :roll:

Als je goed bouwt, gaat er trouwens niet zo snel iets kapot aan je kist zelf :wink:

raar gedoe over servoos. Ik vlieg nog steeds met die dingen van 5,50 van conrad. De allerkleinste voor de zwevertjes en die 1 maatje groter voor mijn turbo brushless vliegende vleugel! Na heeel veel crashen en een paar keer na een stall op een rolroer te zijn gestuiterd is er van de ongeveer 10 miniservoos pas 1 waar een tandwieltje een tandje mist! Ook vind ik het wel handig dat je gewoon aan de control hoorntjes kan draaien als er geen stroom op staat. Als hij dan dus een tik krijgt draait ie gewoon mee. Ik heb weleens duurdere gehad (13 euro), maar die kon je niet draaien met de hand. Daar waren dus al gauw wat tandjes van weg!

Neee, ik blijf lekker bij mijn el-cheapo conrad servootjes :D

Kunnen draaien = minder kracht
Niet kunnen draaien = meer kracht

Dus je mag zelf bedenken wat het beste is. Ik heb het liefst wat sterkere, heb je tenminste zekerheid dat ze ook als er iets klemt van je aansturing je nog steeds kunt sturen.
Ja, 5,50€ is wel heel erg goedkoop! Verbaast me dat ze nog leven dan. Ik had er ook van 9g dus, maar die gingen mad.
Wat heb je trouwens met Conrad joh? Je koopt alles bij Conrad! Ze zijn wel dom dat ze zo'n kogellagertje in zo'n grote doos sturen LOL :lol:
Ik koop veel bij ACW (gister nog besteld) of bij rctechnics, RC JP of Perba (gister nog besteld) en nog een paar meer.

ja, nou, bij conrad bestel ik eigenlijk alleen die servootjes, af en toe wat van die kleine zooi erbij, maar meer niet. De laatste tijd waren het voornamelijk afschrijvingen van rctechnics. Voorlopig maar ff rustig aan doen. Mijn bankrekening vind het anders niet meer zo leuk...

Oh ja, nog ff wat oude filmpjes van mijn speedpimp aan elkaar geplakt:
speedpimp-2e-montage

Het filmpje van m'n depron GECKO staat online...
www.putfile.com/planelover

Mooie filmpjes trouwens Sietse! Heb ze nog niet helemaal gezien maar ga ze morgen effe rustig bekijken.
Ik wil eigenlijk ook een speed delta, ik ga een Combat Pocket Wing kopen/maken. Met een DD staartmotortje en 2s 1250mah lipo moet ie een uur vliegen! met 50cm span is hij ideaal om mee te nemen.

Greetz, PCM

ben ook met een gemotoriseerde delta bezig, een vraagje;
wat is het beste: push- of pullprop?
ik zou het liefst mn motor voorop zette (pull) maar ik vermoed dat je dan veel meer versteviging nodig hebt of ben ik hier mis?

de vleugel us al gesneden
Foto%203.jpg

grtz

Versteviging? waarom? Je neus is juist het dikst en stevigst. Als je hem op de neus wilt monteren, is een stickmount ideaal.
de meesten doen hem achterop, hangt ook compleet af van het type vliegtuig dat je hebt. Achterop heeft de propwash minder weerstand zodat de effectieve stuwkracht waarschijnlijk hoger is. Achterop breekt je prop ook minder snel.
Het maakt eigenlijk weinig uit.

mmh, niet helemaal mee eens dat het niks uit maakt.
Het ligt er maar net aan wat je wilt. Oh, allereerst: ziet er goed uit dat vleugeltje (slechte foto, maarja :wink: )!

Duwprop, motor achterop:
Voordeel:
-Lekker brommend geluid
-prop breekt minder snel (vooral bij neuslandingen)
-prop kan er niet makkelijk afvliegen (eigen psychologische angst voor trekprop, afwijking van mij dus:wink: )
-prop zit op een veilige plek bij het werpen.

nadeel:
-Veel geluid (herrie)
-Veel gewicht achter!! Hierdoor is het zwaartepunt moeilijker goed te krijgen, vooral bij het gebruik van lipo's.
-meer versterking nodig: De achterrand van een vleugel is dun, om hier een motor op te monteren, moet je het eerst goed verstevigen.

Trekprop, motor voorop:
Voordeel:
-Stiller
-Veel gewicht voor. Hierdoor is het zwaartepunt makkelijk goed te krijgen, ook bij het gebruik van lipo's.
-makkelijke montage. De voorkant van een vleugelprofiel is dik. Hier is dus makkelijk een motor op te bouwen. Bij gebruik van een stickmount kan er bijvoorbeeld zo een stokkie in de voorkant worden geprikt. Achter zou daar nog extra versteviging nodig zijn.

nadeel:
-Prop breekt sneller (vooral bij neuslandingen)
-geen leuk geluid....
-Prop erg dicht bij je hand (in je hand met mijn werpmethode)

Dit was ff wat ik zo kon verzinnen. Je ziet dat het weer met eigen keuzes te maken heeft. De één vind een duwprop een herriemaker, de ander is verliefd op dat geluid 8)

dan ga ik toch voor een trekprop gaan, ik ga toch gebruik maken van een propsaver, en ik hou wel van stil dus dan zijn er geen nadelen meer ;)
moet je veel extra versteviging aanbrengen?
span= 87, heeft iemand een idee wat ongeveer de goeie wing loading is vr een delta?

grtz

Nee, de duwprop maakt niet per se meer geluid, de prop bij de achterrand maakt het geluid. Probeer het maar eens, hou maar effe zo'n staartmotortje vlak bij een stukkie depron. Dan hoor je het. Dus als je je prop verder van je achterrand af zet, maakt hij net zo veel geluid als een trekprop.
Bij jouw werpen zit ie op een veilige plaats? 8O LOL dan werp je zeker aan je neus? Als je een soort schotje eronder hebt om te werpen kan je hand sneller tegen je prop aan komen. Als je een trekprop hebt kan je hand nooit tegen je prop aan komen.

Ik bedoel eigenlijk dat je met alle voordelen en nadelen op een rijtje van duw en trekprop op hetzelfde uit komt, evenveel voor en nadelen dan...
Maar het maakt idd wel wat uit ja.

Vleugelbelasting van een delta kan heel erg varieren, ligt eraan wat voor vlieggedrag je wilt. Ik denk dat jij lekker en langzaam gaat vliegen als je tussen de 15-20g/dm2 zit, 25 kan ook wel maar dat zal dan wat sneller vliegen. Gewoon je RTF gewicht delen door je totale oppervlakte.

Back