"Funzweven"

Hoi Sietse,

Wat voor 'n vliegtuig is die vliegende vleugel?
Hoe kan dat vliegtuig nou zo stabiel zo'n DLG-start maken met zo'n klein stabilo?

Mvgr. Luuk

de truuk is dat hij behoorlijk licht is. Het stabilo is eigenlijk nog ietsje te klein, maar het werkt al wel behoorlijk :)

Hoe meer gewicht je wegslingerd, des te meer de staart de slingerbeweging moet dempen. Hoe licht, hoe beter dus.

Ook is de manier van gooien HEEL ERG BELANGRIJK!!!
Ik heb mijn vader ook ff laten smijten, maar toen eindigde hij elke keer op z'n kop.
De truuk is om tijdens de draai je arm eigenlijk helemaal slap te houden en dan de kracht vanuit je schouder op te bouwen. Probeer maar een zonder vliegtuig. Gewoon je arm slingeren alsof je iets weggooit in vergelijking met een "dode" arm rondslingeren. Als je je arm echt mee laat slingeren dan voel je het bloed naar je vingers stromen.

2e punt is het loslaten. ook heeel belangrijk. je moet hem namelijk loslaten en niet gooien! Dus eigenlijk rustig laten slippen. Hierdoor verlaat hij eigenlijk zeer stabiel de cirkel en hoeft bijna niet te corrigeren. Het gaat mis zodra je probeert om met je onderarm of pols!! kracht te zetten tijdens de worp.

Inderdaad Sietse. Maar nog een ding: met die kleine boomer of red herring achtige dingen hoef je niet zo'n groot rondje te maken om snelheid te maken, bij mijn 1m44 versie moet ik minstens een 360 graden rondje maken voor ik 'm los laat.
En je moet je arm een beetje laten achterblijven tijdens de worp, net voor je 'm loslaat FLINK versnellen, kom je ook al hoger.

En op m'n 1m44 Red Herring zit nu een Depron staart! werkt gewoon kei goed. Ik gooi net zo hoog als Sietse met z'n Look-a-like-boomer op m'n best denk ik. Kijk trouwens wel uit dat je tape waar je hem vast pakt niet nat is: zo gleed m'n RH een keer uit m'n hand en maakte een flinke smak! Niks kapot trouwens. Nou heb ik d'r een stukkie "hokjes" glasvezeltape op zitten, werkt echt goed voor de grip!

Maar die kleine DLG's zijn leuk, zoals de boomer en de RH, maar echte topsport zijn de grote! Je hebt veel meer kracht nodig om ze weg te slingeren, en het geeft ook nog es een veel grotere kick, en het is nog goedkoper ook!

lijstje:
2 standaard servo's (protech ECO): 20
1 4cellen 650mah KAN accu voor de RC: 10 (met connector en krimpkous)
1 ontvanger: 45
nog wat materiaal: 15 (op z'n meest)
Moeite en tijd natuurlijk ook! maar dat kost geen geld...
bij elkaar kost dat zo'n 90 eurie.

Heb laatst trouwens tape bij de formido gekocht, doorzichtig 50mm breed en doorzichtig 25mm breed, nog wat huishoudglasvezeltape (met die hokjes, niet met de lijnen, zeg maar).

Ga straks nog effe vliegen, en dan nog een filmpje maken. Daarna zet ik alle twee m'n filmpjes online.

Greetz, PCM

sietse zei:
Fons, even over die wind-mee-bocht. Dat is idd een tricky bocht. Van de zomer instructie gegeven aan parapente cursisten. Tijdens het u-circuit is er eentje om dezelfde redenen tever doorgevlogen. Hop, tip in de boom, recht naar beneden, enkel gebroken, einde cursus..

Hee Sietse - was een S-circuit dan niet beter geweest als het zo hard waaide?
En eh.. als je op je dwarswindbeen op de hoogte van de bomen zit dan is a) het veld wel heel erg klein of b) de bomen zijn wel heel erg hoog of c) de cursist is te laat op final gegaan of d) de cursist is te laag aan zijn circuit begonnen en had het circuit moeten verkorten (direct door naar final)/

Groet Arthur
(medeparapenter)

haha, cool, kwist niet dat jij ook parapentfan ben! Tof :D

Hee Sietse - was een S-circuit dan niet beter geweest als het zo hard waaide?
Ja, maar kon niet vanwege een vrij klein (niet TE klein) veld.

En eh.. als je op je dwarswindbeen op de hoogte van de bomen zit dan is a) het veld wel heel erg klein of
Ja dus, idd niet al te groot, maar kon prima
b) de bomen zijn wel heel erg hoog
Hele hoge populieren idd :lol:
Code:
of c) de cursist is te laat op final gegaan
te langzaam en te laat de bocht voor de base gemaakt. die moet je dan flink doorzetten anders wordt je dus weggezet zoals dus gebeurde.
maarja, is best verradelijk. Je vliegt de hele tijd lekker en bij de downwindleg schrik je omdat het toch wel erg hard gaat t.o.v. de grond :D! naar links... links! links!!! LINKS!!!!, hèhè, daar gaat ie..oeps, te laat.
of d) de cursist is te laag aan zijn circuit begonnen en had het circuit moeten verkorten (direct door naar final)
nope, hoogte was goed. voor de base was wel genoeg plek zegmaar voor die populieren langs.

stil hier...

Maar ik heb net gevlogen met m'n BRH bij, ik schat, windkracht 5 a 6 :D
Grote kisten hebben echt VEEEEL minder last van turbulentie, met m'n normale RH had ik nou niet kunnen vliegen.

Ik heb er nu een staart van depron op zitten, inmiddels al de 2e (eerste was kapot). heb de 2e aan de onderkant ingetaped en iets langer gemaakt. weegt net zoveel als de houten maar heeft 2X het oppervlak!
En die depron staart houd het echt goed!
de staart werd er wel afgerukt door de kracht die erop kwam (zat met een dikke strook tape vast!!!) en PATS daar lag hij... zelfs de tape bovenop in het midden om hem vast te houden was gescheurd!!!
Maar niks kapot, even opnieuw getaped en weer vliegen! helaas was het te donker dus ben maar terug naar huis gegaan...
Maar na 2 GROTE crashes (die vorige waar de staart er af vloog, en deze) en een paar kleine (zoals de muur van de aanbouw hier, een paar harde appelbomen, en de altijd onvermijdelijk harde grond...) is ie nog steeds alive!!! Ik snap niet dat jullie DURVEN te praten over carbon in de voorrand, of een epp voorrand!

Ik wil trouwens NOG groter: een kist van 3m, in 4 secties snijden (misschien wel met de profielen van de BRH).

En ooh ja de ontwerpwedstrijd is begonnen!
hier de info: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=380497#380497
En hier inschrijven: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=381307#381307

Laat nog es wat horen over jullie vliegervaringen, greetz,
PCM

leuk dat je er ook eentje heb! tof!

die calculator gebruik ik ook altijd. werkt prima! Ik zet het zwaartepunt ("Enter %MAC Balance Point") rond de 20 %. Dat is vaak wel een goeie start. vandaag kan je dan gaan klooien. Ik teken de punten af op de LE. Daar kan je hem dan op je vingers laten balanceren.

heb met mijn kleine mh60 trouwens geprobeert te soaren met behoorlijke wind. Hij komt er nog best goed tegen in en is ook nog redelijk stabiel. Valt me goed mee! Probleem is alleen dat ik hier in de buurt alleen een (ronde) duintop heb voor ZW-wind. Die genereert nou niet echt veel lift:( Toch leuk. Smijten, kijken hoe lang je hem stil kan laten hangen en dan weer vangen:)

hey,

ik heb toch nog een paar vraagjes want de mijne vloog niet zo goed..

*waaruit maken jullie de mallen voor het vleugelprofiel?
*hoe zetten jullie servo's vast zodat deze niet meer bewegen?
*hoe dik zijn jullie elevons?
*welke vleugelprofielen en/of combinaties hebben zich al bewezen? (iemand mh 110 al geprobeerd? ziet er wel goed uit)
*wat is beter; rechte achterlijst of vleugel met pijlstelling?

grtz

Mallen maak ik van hout, triplex. Triplex werkt het beste van alle houtsoorten doordat de draad er niet zoo makkelijk in snijdt. Je kunt ze ook van printplaat of dergelijk materiaal maken (tip van Leon).

Pak gewoon dubbelzijdig tape, rek het gaatje effe iets op met je vingers, duw hem erin en druk het schuim erop. Zit dan muurvast.
Na een paar crashes moet je het waarschijnlijk opnieuw doen, maar het is maar 20 seconden werk.

Elevons moet je lekker dun houden, ik heb ze van 2,5mm balsa gemaakt (voor mn grote versie dan he) en aan de achterrand flinterdun geschuurd.
Je kunt ze nog dunner maken en er dan een strook tape overheen plakken tegen het scheuren, maar de eerste optie is beter.

Sietse heeft een paar MH profielen gebruikt - ach dat moet je anders maar zelf vertellen Sietse :wink:
Mijn BRH heeft gewoon een zelf getekend vleugelprofiel, wel dun, en heeft veel ribbels in de vleugel, zelfs met bespanning, en vliegt nog steeds super! Ik heb m in een middag gebouwd geloof ik (helemaaaal gebouwd dan he, inclusief ontwerpen en spullen inbouwen).
Kijk effe hoever je elevons omhoog staan, dit heet "reflex" en heeft een positief effect op de pitchstabiliteit van je kist (Sietse heeft een paar links daarover een stuk terug geplaatst).

voor DLGen is een rechte TE (trailing edge, achterlijst dus) het beste denk ik, omdat je staart dan zo ver mogelijk naar achteren zit. Forward swept wings zijn natuurlijk nog beter omdat je staart dan nog verder achter het zwaartepunt ligt, de alula is daar een voorbeeld van.
Zagi's of wibri kun je bijvoorbeeld niet SALlen, lees nog maar effe terug hier in het draadje en dan kun je zien dat ik ergens in het begin een wibros heb proberen te SAL/DLGen maar dat lukte niet.

Is iemand geinteresseerd in een snijservice/kitjes van Boomers/RH's?
Niet dat ik dat op korte termijn wil doen ofzo... maar misschien iets voor de toekomst :?:

Greetz, PCM

op rcgroups komen de meeste aan met mh45. Die schijnt wel allround te zijn. Zelf heb ik nu een hele goede smijter met mh60.
verder heb je nog HN-1038 van de beetle en de EH 2.0-10.0.

De mh110 heb ik niet.
voor een vliegende plank is wat reflex wel fijn. (achterkant beetje omhoog). Dit kan je ook forceren door gewoon de roeren iets "up" te zetten. Als je voor een flinke v-stelling gaat, kan je daar veel pitch-stabiliteit uit halen.
voor dlg heb je idd een rechte TE nodig (nouja, er zijn er wel met v-stelling, maar dat zijn high-tech uitzonderingen). Probleem is dat er rare torderingen op gaan treden bij v-stelling als je um aan de tip slingerd.

Hmm... dat brengt me op een idee...
Misschien een forward swept DLG Sietse?
Gewoon een delta, maar dan zoals de alula zonder romp? probleem is dan alleen het zwaartepunt... maar ach je kunt ook 2 cellen in de ene vleugeltip en 2 in de andere doen toch :D

heb er al een keertje zoeen gezien op rcgroups idd. Die had zelfs een motor achterop!!! Ik dach echt van, naaahhh, dat kan toch niet!!!
wat bleek: hij had idd 2 vette lipo-pakketten in de vleugeltips. daar zaten ook de ontvanger en regelaar. Lijkt me alleen niet zo handig met die lange draden, maar voor een zwever moet dat geen probleem zijn.

ik weet niet direct of een forward swept wing echt voordelen heeft. (buiten de "looks" natuurlijk). Word wel ff goed nadenken als je er de 1e keer mee vliegt. eigenlijk ziet ie er dan uit als een gewone die achteruit vliegt! haha

Inderdaad, maar gezien jouw motto is het een must: alles is goed, als je maar anders bouwt dan anderen :D

Heb net effe op de dijk gevlogen, de stijgwind van de helling (het waaide hard hier, windkracht 5 a 6) was net genoeg om hem stil te laten hangen op een plek. Heb een paar filmpjes gemaakt (helaas kon m'n moeder de snelheid als je 'm net ge-DLG'd hebt niet bijhouden... ben de filmpjes nou aant bewerken).
Heb er een paar gemaakt met een plak lood van 200 gram, en een paar zonder lood. Vliegt allebei eigenlijk even goed... komt waarschijnlijk door het dunne profiel zodat de acceleratie niet echt zoveel uitmaakt.
Hij heeft ook kei weinig last van turbulentie, wat altijd zo is met grote kisten.
Als meer mensen een BRH willen maken wil ik het profiel wel op internet zetten :idea:
Ben nou met m'n XF-85 Goblin bezig voor de ontwerpwedstrijd, maar ik ga nog een kist bouwen met motor en ook negatieve pijlstelling.
Denk dat ik ook nog wel toe kom aan een forward swept wing zwevertje, ach, we zullen zien...

tof! hellingzweven is lache hè!

laat dat profiel maar eens zien dan! haha, ben benieuwd.

En tsja, ik ben nu ook met wat anders bezig. Nu helivliegen, en dan erbij wil ik nog wat voor de ontwerpwedstrijd en nog een soort zipper (1,5 meter plank) met losse "pod" voor een motorversie.

Met de BRH kun je nog vliegen in windkracht 8 denk ik, ik heb laatst gevlogen in iets van windkracht 6.
EN HET FILMPJE STAAT ONLINE!
:music:
www.putfile.com/planelover natuurlijk :D
Of direct: http://media.putfile.com/Big-Red-Herring-DLG-flying-in-various-conditions

Met geen wind is ie eigenlijk niet zoveel fun, met veel wind komt ie hooog en is ie veeeeel fun!!!
Dus, in andere woorden, perfect geschikt voor veel wind en ook hellingzweven. Denk dat ie niet zo geweldig zal zijn in thermiek, want zonder wind kun je 'm niet zo geweldig hoog lanceren. Met een bungee zal het wat beter gaan, maar eigenlijk vliegt de BRH het best met veel wind! Hij behoudt zijn snelheid ook goed, door zijn dunne profiel.
Kun je het geloven? Gewoon in een middag gebouwd, met een zelfgetekend profiel!

En is er iemand geinteresseerd in 'm?

Veel vliegplezier, GREETZ, PCM

:thumbsup:
Lache filmpje. titels komen iets te snel voorbij om te lezen, maar filmpje is lache!
Die dlg moet je trouwens ff zonder wind goed oefenen. volgens mij moet je met dat ding veeel hoger kunnen gooien :lol:
Hij is wel superstabiel hé. Dat was die andere grote van mij ook. Waarschijnlijk ligt je zwaartepunt vrij ver naar voren. Kan je nog een beetje rollen?

Ik heb gister trouwens mijn broer leren vliegen met mijn mh60boomertje. Ja, gaat goed... iets links... wat doe je nou!!! niet vol naar beneden... Stuiter! haha, Nou ja, nog een keertje, komt ie :lol:
Dat was wel lache en toen ik goed bezweet was van het smijten kon hij al aardig rondjes vliegen!

Titels moesten snel, anders was ie boven de 25mb :roll:
Je kunt hem op pauze zetten, dat was het idee erachter.
Heb wel zonder wind geoefend, maar dan komt ie niet zo geweldig hoog. Zwaartepunt ligt aardig goed, niet ver naar voren of naar achter.
Met wind komt ie 2 tot 3 keer zo hoog als zonder wind. Met wind is ie echt veel meer fun.

En je broer leren vliegen? Hoe oud issie?
Leeft je boomer nog? :lol:

Tis ook wel een topsport, DLG he :wink:
Ik ken dat bezwete gevoel :lol:

hij is 27 en kan al redelijk echt vliegen. me boomer heeft wel wat klappen gekregen, maar omdat ie zo licht is stuiterd hij gewoon door! Met diezelfde boomer heb ik zojuist met redelijk wat wind gesoard op de duinen. Mijn DLG-worp ging nu wel achterlijk hoog!! Ik kon 4 rolls maken en dan nog rustig in mijn hand landen. Voor echt soaren was de windje ietsjes te cross.

Maar met rolls verlies je ook niet zo veel hoogte he... loops zijn andere koek :wink:
Als ik m'n best doe, kan ik net 2 loops maken denk ik. Op het filmpje kun je ook zien hoe goed ie loops draait, en hij verliest weinig hoogte en snelheid bij een loop.

Maar jij hebt lekker hoge duinen in de buurt :roll:
Tis niet eerlijk LOL :lol:

Back