"Funzweven"

Hier zijn ze dan Foto's!

Ik heb het geheel geschuurd en met Oracover bespannen, da's wel wat zwaar maar dat had ik nog liggen. De staart heb ik van balsa gemaakt, bekleed met 18 grams glasmat en epoxy. Hij is wel heel erg sterk maar wel wat zwaar. Daardoor moest ik een zware accu (4 * AA NiCd) gebruiken voor het zwaartepunt. Dat gaat in versie 2.0 veranderen!

Samengeplakt:
HPIM0695h.jpg

Let niet op de schoen:
HPIM0697h.jpg

De apparatuur ingebouwd:
HPIM0699h.jpg

Stuurstangen:
HPIM0700h.jpg

(inderdaad, de roerhevels zijn van een pin-pasje gemaakt... :wink: )

De (te grote en te zware) staart:
HPIM0704h.jpg

Morgen proefvliegen, ik ben benieuwd.

Leon

Nou, de eerste ervaringen dan:

Wat ik al dacht: hij is te zwaar. Een glijvlucht is wel heel erg richting beneden, bovendien lag het zwaartepunt te ver naar voren waardoor ik wel erg veel 'up' moest geven. Corrigeren door een € 0,50 bij de TE te plakken maakte hem nog zwaarder, maar hij vloog wel beter. Ik twijfel eraan of het CG wel op 12 cm van de voorlijst ligt.

Bovendien reageerde hij niet echt goed op de roeruitslagen, vond ik. Maar ja, als hij niet goed in balans is...

In ieder geval maar eens die zware batterij vervangen door een lichtere en de staart ook 'verlichten'. Dat moet een stuk beter worden.

Zit ook nog te dubben over een slimme, robuuste constructie om mijn Red Herring 2.0 makkelijk opvouwbaar en meeneem-baar te maken, zonder plakband gedoe. Iemand tips?

Leon

Zo, daar ben ik weer!! Net terug van 3 weken frankrijk :D
Was echt super, maar ook super om te zien dat er wat voorderingen zijn gemaakt hier! 2 red herrings in de lucht! top!

Ze zien er allebei goed uit zeg. Ik had maar alle 2 meegenomen. Veel geexperimenteerd. Eerst met mijn parapent een week op dune du pyla gevlogen. Toen s'avonds de wind te hard werd heb ik mijn gekleurde vleugel maar gepakt. Vloog wel lekker met een lading lood erop. Erg dik profiel, versterkt met balsa ligger en 2mm carbon in de LE. Was niet kapot te krijgen en vloog goed genoeg. Later heb ik nog geprobeert om die de DLG'en, maar daar is ie denk ik te zwaar voor! werkt niet lekker.

Daarna naar de alpen vertrokken (ook weer veel geparapente!) Daar heb ik op een veldje geprobeert te DLG'en met die bruine. Deze is veel lichter, heeft een erg dun vleugelprofiel en met de lange staart van die dikke ging het best lekker. Erg belangrijk is wel dat je hem zeer goed trimt! Toen vloog hij gelijk ook wel echt super. Schat dat ik zo'n 20 meter hoog smijt. S'avonds met bijna dood weer nog van een hoge berg geslingerd. Voordeel is dat als er geen lift is, je altijd ff kan rondvliegen zonder hem beneden te moeten gaan halen. Wonder boven wonder kon hij op minimale lift zelfs nog goed boven blijven! Lekker een avond gevlogen tussen de zwaluwen 8) . Super!

Ik wil hem 'opvouwbaar' maken, en dat gedoe met plakband bevalt mij niet zo. Als ik nou een koolstof buis neem en daar de vleugels overheen schuif is hij makkelijk in- en uit elkaar te halen. Is dat al eerder vertoond?
Dan nu de vragen:
- Hoe boor ik een gat van 20 cm lang in een schuimvleugel?
- Hoe bevestig ik de helften mooi aan elkaar zodat ze écht vast zitten (hij moet ook nog DLG-waardig worden)

Die van mij zijn perfect opvouwbaar! Aan de onderkant lekker veel breed plakband als scharnier. (onderkant word ook het zwaarst belast!!!!) Boven gewoon 3 dunne plakbandjes. Die zou je ook kunnen vervangen door iets van een haakje, klitteband, pinnetjes, e.d. sluiting van zo'n klein kistje?
Mijn 3 plakbandjes hebben echt veel te foute (te krachtige) worpen prima overleeft!
Carbon buis zat ik ook aan te denken, maar is totaal overbodig. Vééél te sterk en dus alleen maar extra gewicht. Al het extra gewicht zorgt voor een draaimoment dat de staart zal moeten compenseren. Heb ik zelf goed gemerkt met die gekleurde. Die is gewoon te zwaar (en te dik).

Als je toch een gat wil boren, ik heb weleens zoiets gedaan, gewoon ijzeren staafje goed heet stoken, vleugel plat leggen, en het stokje op een blokje monteren (voor de goed hoogte). Deze moet perfect horizontaal liggen natuurlijk. Dan por je zo een gat erin. Niet echt precies, maarja. Werkt wel.

De (te grote en te zware) staart:

te groot is ie volgens mij zeker niet, te zwaar zeker wel. Ik zou voorin gewoon minipenlites gebruiken. Staart kan je gewoon van een plankje balsa (1,5 of 2 mm) maken. Deze lakken met spanlak scheelt al veel in sterkte. En als ie breekt maak je gewoon een nieuwe. Ik zag bij jou dat er een dwarsplankje aanzit ofzo? Breekt ie daardoor niet veel sneller? Die van mij heb ik gewoon tussen de 2 vleugels geschoven. Als je heb dan hard land klapt ie omhoog! (behalve als je een dwarsschuiver maakt :oops: !)

Met de opgedane praktijkkennis:
Mijn volgende gaat weer een zo dun mogelijk profiel krijgen, zo licht mogelijk, grote staart (misschien aan een stokje) en misschien versterk ik de voorkant wat extra. De 1 mm piepschuim die nog over was rond mijn ontvanger en accu is nu zo verkruimeld dat het hele voorste deel uitgebold en flexibel is geworden.
Ziet er echt niet meer uit!
maar goed.

Geplaatst: Di Augustus 16, 2005 1:19 pm Onderwerp:

Wubbe schreef:
Morgen proefvliegen, ik ben benieuwd.

Ik ook

En? hoe doet ie het? of wil je er liever niet meer aan denken :lol:

Beide zien er trouwens strak uit. Dat spanfolie ziet er helemaal wel strak uit, maar denk ik onnodig sterk, duur en misschien zelfs wel zwaarder dan plakband, maar dat weet ik niet.

ik hoor het wel,
mzzl

Sietse,

Bedankt voor het uitgebreide verslag, dan moet ik ook uitgebreid antwoorden natuurlijk:

De proefvlucht? Hij vloog inderdaad vrij matig, zeg maar slecht. . Oorzaak: veel te zwaar. Over uittrimmen gesproken: Heb je daar een goede methode voor?
@fons: Waar ligt bij jou het zwaartepunt? (en waar zijn jouw foto's en proef-vlucht-rapport)

Over het gewicht: Ik heb nu de accu uit mijn BugHLG gebruikt (18 grams 1/3 AAA NiMh 100 mAh. Misschien iets té licht). Ook de staart heb ik 'verlicht'. Ik heb nu twee modellen:
- 1 mm balsa met glasvezel aan beide zijden
- 1 mm balsa met een groot gat in het midden (Er is nog een 'ring' van 20 mm) en ge-glasvezeld.
Ik ga er nog een zonder glasvezel maken, ik heb alleen geen spanlak. Misschien dat ik 2 lagen haaks op elkaar lijm. Ik ga ook dat dwarsbalkje er niet meer tussen doen, gewoon klemmen, misschien met een satéprikker er aan (tip van Fons)

Die spanfolie ziet er inderdaad wel mooi uit (ik had het nog liggen) maar plakt niet echt aan het schuim. Als ik de plakband lostrek gaat de folie mee. Bovendien is het zwaar en inderdaad ook duur. Ik denk dat gewoon plakband inderdaad beter is. Wat voor plakband gebruiken jullie precies?

Ik ga jullie raad opvolgen v.w.b. opvouwbaarheid. Gewoon plakband onder en klittenband boven. Ik wil kijken of ik de staart dan ook met dat klittenband kan monteren. Dan kan de staart gewoon loskomen als ik wat onhandig land (wat natuurlijk nooit voorkomt :wink:).

Nog even een gewichts-vraagje: Ik zou in mijn volgende versie (ik heb nog schuim liggen) de servo's ook aan de voorlijst kunnen monteren, maar meer naar buiten, naast de batterij en ontvanger en dan de stuurstangen 'bovenlangs' naar de elevons kunnen leiden. Dan komt er volgens mij nóg meer gewicht naar voren, wat natuurlijk beter is. Is dat inderdaad wat? Opvallend vind ik dat je deze opzet nooit ziet bij bouwbeschrijvingen van de Boomer or Red Herring.
Oh ha, nu zie ik het jij hebt het bij die 'dunne bruine' ook gedaan! Bevalt dat?

Bedankt voor alle tips. Ik ga er mee aan de gang. Begin september ga ik naar Frankrijk en dan moet ie klaar zijn. Of de 2.0 versie...

Nog 1 1/2 week...

Groeten, Leon

Over uittrimmen gesproken: Heb je daar een goede methode voor?
Handig is om te beginnen met het zwaartepunt te ver naar voren en de hoogteroertrim op z'n hoogst. Als je dan rustig gooit vliegt ie altijd (wel bagger, maar goed, hij crashed niet) Als je dan wat harder gooit zal hij omhoog willen. Net zo lang naar beneden trimmen tot ie strak vliegt (dus als je aanduikt, dat ie nog maar net een beetje vanzelf omhoog begint te kruipen). Als de roeren dan nog aardig omhoog staan, kan je het zwaartepunt naar achter verplaatsen. Hierdoor zal hij weer meer de neiging hebben om omhoog te gaan, wat weer te corrigeren is met het down trimmen van het hoogteroer. Zodra de roeren bijna vlak liggen (zo weinig mogelijk reflex), is het zwaartepunt goed. daarna kan je er natuurlijk altijd weer mee gaan spelen!

Dit is de methode die ik nu gebruik. behoorlijk veilig en werkt prima tot nu toe. Als iemand op- of aanmerkingen heeft, hoor ik het graag!

2 lagen haaks op elkaar lijm. Ik ga ook dat dwarsbalkje er niet meer tussen doen, gewoon klemmen
2 lagen is idd sterk. Werkt prima. Spanlak is niet zo duur en best spektaculair vind ik. Dwarsbalkje weg en gewoon klemmen werkt perfect! Zo kan je ook snel verschillende staarten uitproberen.

Wat voor plakband gebruiken jullie precies?
Gewoon. 1tje heb ik van dat bruine verhuisdoostape gebruikt, 1tje doorzichtig breed plakband. Bij de laatste heb ik eerst de hele vleugel met spuitlijm volgespoten. dit lijkt wel wat extra sterkte te geven. Nadeel is natuurlijk weer het extra gewicht. Het na-strijken (met strijkbout) werkt wel heel goed. Kan je het net ff strak trekken en je plakt het ook nog wat vaster!

staart met klittenband monteren
mmh, misschien niet heel handig. Die staart krijgt bij het lanceren een flinke kracht te verduren. Tussen de 2 vleugelhelften klemmen werkt bij mij goed. Het is idd ff zoeken naar een oplossing die je staart heel houd, maar wel vast blijft zitten bij een worp. nog maar es ff brainstormen :)

servo's ook aan de voorlijst kunnen monteren, maar meer naar buiten, naast de batterij en ontvanger en dan de stuurstangen 'bovenlangs'
Dat werkt wel. Zagi- achtige modellen hebben het vaak. mijn 1e 2 modellen hadden het ook. Voordeel is dat het gewicht meer naar voren zit, dat de kracht meer in het midden van het roer aangrijpt (minder torsie in het roer) en dat een groter deel van de aansturing beschermt is tegen stoten. Nadeel is dat de stuurstangen verder buitenlangs lopen hetgeen tot meer weerstand lijd. Nou kan je natuurlijk weer gaan twijfelen of dat nou echt zoveel scheelt. (weet ik ook niet :lol: ).

Oh nog een tip die ik ergens had gezien: balsa plaatjes op de plekken waar je vingers de tip vastpakken. Anders wordt het schuim daar nogal sponsig.

En trouwens, als je nog die zware versie meeneemt, kan je hem mooi als hellingzwever gebruiken bij veel wind. Werkt prima!

Maar Sietse, hoe houden die accu's zich bij het snijden? Het is eigenlijk gewoon kortsluiten van de accu's met een draadje met weinig weerstand ertussen. En hoe snel gaat het snijden bij jou?
Ah, die vraag over het hoofd gezien :D .
Je maakt idd kortsluiting. Niet echt geweldig voor die accu's dus. Ze zakken ook vrij snel in, maar ja, daarom gebruik ik ook oude zooidingen. Snijden gaat redelijk. Tsja, wat is snel? Bij de tip gaat ie altijd te snel en bij de root te langzaam :lol:

Oh en leon, wat heb jij gebruikt voor je stuurstangen? staaldraad ofzo?[/quote]

Sietse,

Bedankt voor de antwoorden.

Oh en leon, wat heb jij gebruikt voor je stuurstangen? staaldraad ofzo?

Ja, 0.8 mm verenstaal in een Z buigen bij de servo en bij de control horn. Da's 't lichtste. Van Theo geleerd.

Als het 'los over de vleugel' gaat heb ik misschien dikkere nodig. 1 mm.

Ik ga de nieuwe Setup even proberen hoe dat uitpakt, qua balans.

Groeten, Leon

Ik gebruik 2 mm carbon. Werkt perfect! Voor boven de vleugel in ieder geval, voor door de vleugel ook, maar met staaldraad heb je maar een dunner gaatje nodig denk ik.

Oh ja, 2 mm carbon werkt perfect met die goedkope 2 mm kunststof kwiklinks. Beetje verwarmen met de aansteker en je schuift ze er zo op. Is wel niet (zo goed) verstelbaar, maar oersterk en spelingvrij!

Vanavond even mijn ge-glasvezelde staart bekeken, de epoxy was niet helemaal uitgehard, ze waren nog wat buigbaar. Op dit forum las ik ergens dat verwarmen het uithardingsproces versnelt. Dus mijn twee staarten even in de oven gelegd.

Kom ik even later terug (ik was ze een beetje vergeten...)

Een stank in de keuken!!

er lagen twee kromme, bruingekleurde staartvlakken in chipsvorm in de oven.

Ik had de grill aan laten staan... :oops: :2gunfire: :bad-words: :onweer: :evil:

Maar de epoxy was wel uitgehard :D

hallo allemaal
ik volg dit topic al een tijdje en ik wil er ook wel eens een keer een gaan bouwen maar nou kwam ik dat dlg tegen dat lijkt mij helemaal geweldig in verband met dat ik atletiek als sport doe en dat ik goed ben in discus werpeen ne speer werpen dus dat dlg lijkt mij wel wat ik heb nog wat balsa liggen en ik wou dus graag een klein (25 cm spanweidte)delta maken heeft iemand hier een leuk plan voor
mvg robin

Robin,

Er is een speciaal forum voor HLG/DLG's, dus kijk daar eens rond:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=59
Daar zijn wel wat DLG kenners die je kunnen helpen, onder andere de 'DLG Nestor van Nederland, Theo' :worship:

Dit draadje gaat meer over een robuuste gooi-en-smijt-hlg-en-hellingzwever. Ook leuk natuurlijk maar niet van balsa.

Je zou een Red Herring/Boomer-achtige copie kunnen maken. Over de Boomer staat veel info op http://www.rcgroups.com/forums/forumdisplay.php?f=96 over de Red Herring kun je in dit draadje wel terecht, ook op RCgroups trouwens.

Van balsa moet je ook een delta kunnen maken. Ook daarvoor moet je in dit forum even zoeken. Je kunt hier profielen vinden en programma's die die profielen kunnen plotten zodat je daar weer ribben van kunt maken.

Het is een zaak van proberen en doen! Denk aan het devies van Sietse: "Zolang je maar anders bouwt dan anderen" en gelijk heeft hij!

Een stank in de keuken!!
LOL :lol: Gewoon ff in een kamer met verwarming aan helpt al hoor, of buiten als de zon schijnt. Of gewoon nog een nachtje geduld natuurlijk! haha (heb ik ook vaak niet) Zelfs de 5 min epoxy moet na 2 min ook wel sterk genoeg zijn :lol:

@robin
Fons (Planelover_CrAzY_Murdock) heeft een kleine niet bestuurbare DLG achtige gebouwd dacht ik. Kan je leuk mee trainen. Als het om bestuurbaar gaat is er zoals Wubbe zegt idd genoeg te vinden. Dit draadje gaat eigenlijk voornamlijk om piepschuim smijtdingen. Goedkoop, sterk en toch best goed! Deze zijn via schaal/ open rippen bouw natuurlijk ook goed te maken van balsahout! Zoek een leuk profiel uit, maak een plan, en ga bouwen!

Ik weet trouwens niet wat je achtergrond in de modelbouw is, maar als je al wat ervaring hebt (gezien het balsahout dat je over hebt) is het misschien tof om een "echte" DLG te bouwen.
Mooie van balsa zijn de Bug en de Quickflick II. Over de Bug is al een draadje bezig. De Quickflick heb ik zelf gebouwd en daar ben ik zeer tevreden over!!
Het ding is ook door een gast ontworpen met behulp van anderen over de hele wereld. Nu is hij zelfs zo ver dat hij via een ander laserbedrijf short kits gaat verkopen! De PLans zijn gratis te downloaden.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=330977
quickflick.JPG

Dit is die van mij.

hallo sietse en wubbe
mijn modelbouw achtergrond ach ja ik doe nu 5 jaar aan modelbouw eerst allen auto´s toen kwam er een boot en nog een boot en toen kreeg ik een robbe disco en toen heb ik ergens heel goedkoop een robbe hunter op de kop weten te tikken maar ik heb nog nooit gevlogen de robbe disco ga ik eerst afmaken en mee vliegen erg makkelijk om met die te vliegen is 2 kanaals daarna komt de robbe hunter al redelijk moelijk met rolroeren 4 kanaals en de balsa die ik over heb komt van mij bootje ik wou gewoon graag zo een smijt ding maken als jullie allen dan zonder rc en dan later een met rc mvg robin hengeveld
p.s. sietse erg mooi vliegtuig
en die bug vind ik ook leuk

Ok, dat is duidelijk. Dan zou ik eerst ff die zwevers afbouwen en veel vliegen. Ik ben ook begonnen met zoiets als de disco. Eerst een beetje feeling krijgen voor het vliegen!

Voor het smijtwerk had fons wel een leuk idee :

Nou jongens, ik heb vanmiddag even gesmeten met zo'n spacecraft van 3 eurie (zonder staart, gewoon delta met tipverdraaiing). En dat SALt best goed. Ik heb een nieuwe vorm van SAL bedacht: F-SAL : dat betekent dat je je vinger erachter houdt en 'm dan zo recht mogelijk de lucht in krijgt . Speciaal voor dit ding dus. Als ik 'm F-SAL, komt het ding best hoog en maakt een looping. Iets langere en wat spectaculairdere vluchten dan met handstart (gaat best hard, maar 't is ook een soort boomerang ). Als ik 'm echt SAL, komt ie flippend en draaiend boven en stabiliseert zich dan en vliegt best wel lang. Als je geluk hebt. Alles hangt dus af van het stabiliseren.

Met een beetje fantasie is er al gauw wat moois te bouwen. Maar voor een vrijevlucht smijter zou ik zowieso niet voor balsa gaan. (bewaar dat maar ff). Gewoon een of ander schuimplankje in vorm schuren, uitbalanseren, staart eraan en kijken of het vliegt!

moet lukken toch?
succes.

@sietse die 8 grams servo´s zijn dat die van conrad en dan de top line mini serie ? bestelnummer 230501 - 89 ?
mvg robin hengeveld

yep, prima dingen. Ik heb er al een aantal in gebruik. nog geen haperingetje gehoord!
oke, ze zullen niet zo strak reageren als een topmerkding, maar ze werken prima!

228767-89 zijn iets zwaarder en sterker en dus prima voor iets zwaardere dingen. Dus mijn tip: ES-03 en ES-05

@sietse de es-03 is de 228767-89 en weegt 17 gram maar jij zij dat je servo´s van 8 gram had is dat dan de es-05?
mvg robin hengeveld

idd. bij die es-05 staat nu niks, maar dat zijn die 8 grams dingen. die gebruik ik tot nu toe met plezier in mijn quickflick II en verschillende vliegende vleugels van rond de 1.20 meter.

PRO MINI SERVO ES-03 FUTABA 17 gram, €7,95
Bestnr.: 228767 - 89

TOP LINE MINI SERVO ES-05 FUTA 8 gram, €5,50
Bestnr.: 230501 - 89

Luitjes,
Ik ben even HEEL ERG DRUK, heb net m'n indoor ultimate gemaidend en ben bezig m'n aerohawk om te bouwen naar brushless, en morgen begint de school weer. Tot overmaat van ramp moest ik met de verjaardag van m'n zusje MIJN HELE WERKPLAATS ONTRUIMEN.
Dus, de vliegende vleugels moeten nog heel even wachten. Ik moet m'n RH nog even uitbalanceren en wil dan m'n accu bestellen.
Nu nog even vliegen met m'n ultimate,

Greetingz CrAzY_Murdock

ja, lekker!!! :mad: Zijn wij hier een beetje goedkope servoos en piepschuime werpzwevers aan het bespreken, komt hij weer aan met z'n brushless en lipo zooi!!! :wink:

Wil ik ook nog eens op een vleugeltje bouwen. Eerst nog maar mijn vleugel van 2 meter 20 verbeteren en mijn speed 600 erop proberen :lol:
Dan maar weer een verbeterde dlg-vleugel. Ik ga misschien toch een keer voor een heel erg dun vleugeltje. Gewoon ff kijken wat het doet. Moet wel hard gaan. We zien wel.

@Wubbe, Nog nieuws? of ben je nog op vakantie? Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Back