"Funzweven"

Zo, hier dan een draadje over wat ik noem "funzweven" (iemand een betere naam?). Mijn doel hierbij: zo simpel mogelijke, zo sterk mogelijke zwevertjes bouwen die tegen een stootje kunnen en die makkelijk te bouwen zijn, en ook nog leuk te vliegen.

Ik ben een klein zwevertje (88X55 cm) aan het bouwen van balsa (eigen ontwerp), maar wil de beetle gaan bouwen: http://www.rcsail.com/article_beetle.htm
Kan iemand mij vertellen of ik deze ook van 6 mm depron kan maken (ja wel met ribben ja, en wat groter: 1 m)... het wordt in ieder geval wel ONVERWOESTBAAR :lol:

Zijn er mensen die soortgelijke kistjes hebben gebouwd? EN gevlogen?

Wat mij ook een leuke manier van lanceren lijkt is dat discuswerpen (wat was daar de afkorting van?).

Hoop dat dit een leuk draadje wordt,

Fons

Leuk idee..

Mag ik je wijzen op de nieuwe Easy Glider van Multiplez?
Deze is gemaakt van Elapor, eemn materiaal dat de onverwoestbaarheid van EPP benadert :)

Peter

Depron en onverwoestbaar in 1 vliegtuig, ik vrees dat dat niet goed komt :-(
EPP (of Elapor) zou beter gaan maar is iets zwaarder.

Kris

@pjotrrr: sorry, ik ga toch liever voor zelfbouw :)

@kris: waarom niet, depron is toch ook bijna onverwoestbaar? en zou ik die beetle (zie eerste bericht) van 6 mm depron kunnen maken? EPP moet je weer snijden... en waar kan ik het krijgen? aan depron kan ik heel makkelijk komen...

@Maarten: ja die ken ik al, maar ik wilde gaan voor de beetle omdat deze makkelijker te bouwen is... :oops:

Hoi,

ik heb de kleine Beetle al eens gemaakt (in totaal 3 keer) uit het materiaal dat daar aangegeven wordt, Coroplast. In 26"=66cm moet je enorm oppassen met het zwaartepunt!
Die van mij hebben nooit echt gevlogen. Het zwaartepunt moet ingestelt worden op een fraktie van een milimeter ga ik van uit, aangezien ik o.a. een grote broer de Bluto van NCFM vlieg met 48", en daar komt het zwaartepunt op de milimeter!! Hoogte roer Bluto heeft 2mm omhoog en 2mm omlaag bijvoorbeeld (dat zegt wel wat over de uitslagen toch?)
Ook is de bouw van een klein modelletje als dat met weinig ribben erg lastig mooi in het profiel te krijgen, daar was de Bluto uit EPP stukken beter. Ik raad je dus zowiezo iets volmateriaals aan, EPP/Styro etc... en daar een mooi profiel in snijden.

Een vliegende plank zo klein zal je een leuke klus geven qua instellingen...

Het vliegen ermee is echt de moeite waard, want hard gaat ie!
Hier vlieg ik met de Bluto een rondje DS Bluto NCFM

Groetjes,

Bob

@bob: leuke kist! alleen dat filpje he, dat kan volgende keer wel wat simpeler... het is meer aftiteling dan filmpje, maar wel leuk overigens 8)
Wat je zegt over jouw ervaringen met de beetle en het zwaartepunt... ik denk dat ik toch maar de weasel ga bouwen. Maar EPP is sterker dan Styropor neem ik aan he?

@iedereen: Heeft iemand de weasel zelf gebouwd en gevlogen? Het zou mooi zijn als wat ervaringen hier komen te staan, daar kan ik (en kunnen anderen) nog wat van leren.

1 major question: wat is 't profiel van de weasel? en nog een: WAAR KAN IK EPP KRIJGEN?

Dat was't weer...

//off topic
Dank je voor de opbouwende kritiek murdock... het spijt me wanneer het wat bot overkomt, maar ik heb niet zoveel behoefte aan 'de beste stuurlui staan wal' kritiek. Dat was het eerste filmpje dat ik ooit gemaakt heb dus dan wil je gewoon alles uitproberen... heb jij filmpjes van jou ter beschikking waarin je het beter doet?!?!
off topic//

Even terug op het onderwerp; aan de Weasel zul je meer plezier hebben voor het gewone weer. Ik heb een mini weaseltje. Daar komt het zwaarpunt ook heel kritisch, maar omdat ie bij veel lichter weer al vliegt en door het rompje makkelijk te gooien is (probeer die kleine beetle maar eens goed in de lucht te krijgen wanneer je geen helling ter beschikking hebt), was deze gemakkelijk in te stellen.

EPP? Ken maar 1 bron: hs-flaechenservice

Veel succes met bouwen,

Bob

@Mike: srry ben niet zo goed in zoeken, zelfs niet met een zoekmachine :oops:

@Bob: sorry bob voor de kritiek, 't was alleen als tip bedoeld en ik wist niet dat het je eerste filmpje was :oops: :cry:
En nee, ik heb nog geen filmpje gemaakt en ik kan het ook niet beter :oops:

Dat EPP spul is wel heeeel duur (ik moet van m'n zakgeld vliegen :( ) dus dan maar proberen van die overgebleven dakplaten in de schuur te maken, is een soort styropor of zo. En kan iemand me helpen aan het profiel van de miniweasel en de exacte afmetingen?

een van de eerste plannen die ik op internet heb gezien was een "foom delta".. een rasechte delta voor op de helling. Ik denk dat ie ook van styropoor ofzo was gemaakt.
Ik heb hem zelf nooit gebouwd, noch ervaringen van gehoord. Maar om te experimenteren lijkt het me wel een leuk ding... Ook om je eerste vleugel te snijden lijkt het me een goede oefening.

http://www.xs4all.nl/~ekieboom/foom.html
Dit is nog wat er van de site overschiet. De commentaar spreekt voor zich.

5xfoam1.jpg

*edit* op het eerste zicht zou ik alleszins al grotere rolroeren erop zetten... kwestie het 'fungehalte' wat op te drijven

Hoi, leuk dat er al zoveel reacties op zijn gekomen! Dit had ik echt niet verwacht!

@Maarten: kun je die foom delta ook discuswerpen (of heeft dat een andere naam)?

@simen: die K10 kun je zeker niet discuswerpen vanwege de winglets?

Kort mailtje deze keer, ik heb niet veel tijd...

als ge niet veel tijd heeft, ben je niet verplicht om ze op te zetten, en als je na een hard kontakt in de lucht een verliest , ook geen propleem rustig verder vliegen . NO PROPLEM

een foom delta discuswerpen?? nee, ik denk van niet... voor DLG-achtige dingen moet ik je naar de desbetreffende draadjes verwijzen elders op dit forum. DLG vereist enkele speciale eigenschappen van je model die in de tijd van de foom delta nog lang niet bestonden.

De foom delta is een echte hellingzwever, zonder motor erop zou ik hem op het platteland niet gebruiken.

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen:

Ja je kunt zo'n Beetle rustig van Depron bouwen en: Nee, onverwoestbaar wordt het niet. Ik bouwde tot nu toe drie zwevertjes met Depron en ribben, maar allemaal met ofwel epoxy, ofwel epoxy/glas erover. Die kistjes varieren in leeftijd van 1 tot 3 jaar en leven allemaal nog, maar geenszins vanwege onverwoestbaarheid, te meer vanwege voorzichtig landen.

Als je desalniettemin met Depron aan de slag wilt kan ik je aanbevelen om met de stapelbouwwijze, zoals voor de Pibros aan de slag gaat. Een betere kist vind ik dan de Wibros:

http://www.pimpelmezen.nl/wibros.htm

Ik heb er een paar gehad en met wat tape plak je een gedeukte, of gescheurde Wibros weer voor een poosje aan elkaar. Op een zeker moment had ik er een die meer uit Ducttape bestond dan uit schuim. Denk er echter wel aan dat dit allebei hellingkistjes zijn, die in het vlakke land weinig fun opleveren. Ook is een dergelijk dingetje wat lastig te vliegen voor iemand met weinig ervaring.

Hoi, ben ik weer :D
I'm In Luvvvv with the wibros!!!! Ziet er goed uit.

@peytr: wat je over de helling zegt, dat lijkt me ook wel ja. Misschien komt er in de toekomst nog wel een bungee, maar ik wil liever een wibros bouwen die je kunt DLGen/SALlen voor hier op het platteland (we hebben hier ook dijken dus :) )
@everybody: Is dit mogelijk door een verlengde staart te maken?

http://www.pimpelmezen.nl/frame.html hier staat bij 03-08-04 rechts, 2e van boven een filmpje en een foto van een soort staart-wibros. De lancering kan ik niet goed zien, maar volgens mij is dit een SAL-start. Ik zie niet in waar die staart anders voor is.

Volgens mij was de oorspronkelijke vraag of er een onverwoestbare zwever was die je ook nog de lucht in kon slingeren, geen hellingzwever dus. Dat heet SAL (Side Arm Launch) of DLG (Discus Launch Glider). Er zijn genoeg draadjes op dit forum die daar over gaan. Er komt zelfs een Nederlandse DLG-dag!! (schrijf je in!)

Ik ben naar hetzelfde op zoek. Gewoon een plank van schuim die je de lucht in kunt slingeren, gemakkelijk kunt meenemen en na een crash gewoon doorvliegt.

In die categorie heb ik er twee (correct me if i'm wrong...) gevonden die ook nog voor beginners geschikt waren (de Mini Weasel is moeilijker te besturen, schijnt)
Vooral de Boomer schijnt goed te zijn, maar het vleugelprofiel is een beetje geheim. Mede forum-lid Theo heeft de Red Herring eens nagebouwd. Ik ben van plan om zijn snijmallen te gebruiken om zelf een Red Herring te maken van EPP of XPS. Als het snijden goed lukt kan ik misschien wel een extra setje vleugels snijden.

[@mode]
@wubbe: dat lijkt me hardstikke mooi! stuur even een pb of zet een berichtje in dit draadje als je ermee begint!
[/@mode]

Mijn vraag over die SAL (?) wibros loopt nog steeds :!:

Greetings MuRdOcK

Back