Futaba FX-18 met Li-Po inside?

Hallo allemaal,

mijn Nimh 1400 mah pakketje in de FX-18 zo'n beetje aan het einde van zijn latijn. Het heeft een vette zelfontlading van zo'n 8 % per dag. Heeft altijd kuren gehad (waarschijnlijk slechte cel), dus vertrouw 'm niet meer met mijn grote brandstofkisten.

Nu heb ik de keus tussen een ordinair 2000 mah Nimh of een chique Flightpower 3S 1500 mah TX lipo.

Flightpower schrijft dit:

EVO-TX the ultimate LiPo pack for your Spektrum/JR or Futaba transmitter. Upgrade to the power of EVO-TX in your transmitter for increased duration, stable voltage holding and lighter weight. EVO-TX has a higher output power than a standard pack and is fully compatible with the transmitter; for example we have tested the standard Spektrum NiMh pack alongside the EVO-TX Spektrum pack and EVO-TX gives almost 3 hours of extra run time. EVO-TX is a plug and play replacement for the standard NiCad or NiMh pack that comes with the radio and it comes complete with the right connector so you can just plug it straight in. EVO-TX is supplied with a 'charge pigtail' you can use your own LiPo compatible charger to charge it and it is also fully compatible with the FlightPower V-balance module. EVO-TX is a 1500mAh 3S 11.1V LiPo pack and is available as 'Spektrum' for compatibility with Spektrum DX6 and DX7 and JR transmitters. It is also available as 'Standard' for compatibility with Futaba radios using an 8 cell NiCad/NiMh stick pack as standard.
NOTE: Use LiPo compatible charger only! Do not use the standard wall charger that came with your radio.

Maar hoezo vergelijkbaar met een 8 cell nimh?? 8 x 1,2 = 9,6V
Een 3S lipo is nominaal 11,1V en net van de lader 12,6V?!

Wie weet hoe dit zit?

Met vriendelijke groet,

Julius

een net van de lader afgekomen nimh accu 8 cel = 1,5v per cel = 12V meeste zenders zullen het gewoon prima kunnen doorstaan. die enkele volt hoger zal hem de das niet omdoen

misschien dat corrien precies weet welke zenders wel en niet met lipo uitgevoerd kunnen worden???

Een normaal geladen 8 cellen NiCad of NiMH pakket zal 8x1,4V=11,2V zijn als hij net van de lader komt. Dat zakt langzaam in tot ongeveer 10,4V welke spanning gedurende lange tijd vrijwel stabiel blijft. Wanneer de spanning tot 9,6V is gezakt zal de accu voor om en nabij 80% leeg zijn. Erg lang kan je hem dan niet meer gebruiken, je kan hem beter eerst laden voor je hem weer gaat gebruiken.
Normaal geladen 3 cellen LiPo accu's zijn 3x4,215V=12,645V. Langzaam zal dat inzakken tot ongeveer 12V. Als je de zender aanzet zal de spanning iets sneller inzakken tot ongeveer 11,5V. Gedurende een lang tijd zal die spanning slechts heel langzaam zakken. Als de sanning onder de 10V komt is de accu voor 80% leeg. Voor een lange levensduur is het beter om de accu dan op te laden want hoe verder je de accu leeg trekt des te korter hij meegaat. Komt de spanning lang onder de 9V dan kan je LiPo accu vrij snel overlijden.
Veruit de meeste zenders zullen nauwelijks of geen problemen hebben met spanningen van 12V of een ietsje meer. En de zender zal er niet merkbaar sterker door uit gaan zenden, als je dat soms zou denken.
Ontvangers en vooral servo's is een ander verhaal. Meer dan 6V daarop kan al uitgefikte servo's opleveren. Sommige servo's kunnen zelfs 6V niet aan.

Neem een diode in je stroomkring op, dan zit je qua voltages gelijk aan wat een NiCD of NiMH pakket doet.

Enige waar je op moet letten, is dat dan de voltage-aanduiding in je scherm niet zal kloppen. Daar moet je dan 0.7 volt bij optellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
hmm ik zou het zonder diode doen mag geen probleem opleveren. anders even wachhten op corrien die zal het ongetwijfeld zeker weten.

Daar wil ik eigenlijk ook wel graag een sluitend antwoord op voor mijn Graupner MX12.. Zelfde verhaal eigenlijk maar dan met een Zippy 3S 1800je...

Zelfde antwoord.. zet er een diode tussen :P

Een diode is een electronisch onderdeeltje (qua afmetingen vergelijkbaar met een weerstand) wat stroom slechts in 1 richting laat lopen. De spanningsval over een silicon diode is 0.7v, ongeacht de stroom, maar elke diode heeft wel een maximale belastbaarheid qua stroom. Voor een zender is dat niet echt een probleem, daar die niet veel stroom verbruiken.

Als je dus een diode tussen je zender en je lipo zet, is het enige effect daarvan dat de spanning na de diode 0.7 volt lager zal zijn dan voor de diode.

NiMH van lader = 11.2v
geladen 3s Lipo met diode = 12.6 - 0.7 = 11,9v

NiMh nominaal = 10,4v
3s lipo met diode nominaal = 11.1v - 0.7 = 10.4

NiMh leeg = 9.6v
Lipo leeg = 8.3v (*)

(*) dat is het voltage wat de zender bij helemaal lege lipo's krijgt, 3v per cel.

Als je een zender hebt welke een 'accu leeg' waarschuwing heeft, werkt die met diode nog goed. Dat zal immers rond de 9,6 volt staan, op welk moment er op de lipo dus nog 9,6+0.7 = 10.3v zal staan, oftewel 3,43v per cel, wat een heel veilige afslag is.

Even voor de duidelijkheid, met een 'lipo met diode' bedoel ik dus een lip waaraan een diode in serie geschakeld staat.

De diode wordt dus opgenomen in de plus of de min, NIET over de plus of de min van een lipo.

Ander aandachtspunt is dat je niet door de diode moet opladen.

Zelfde antwoord.. zet er een diode tussen :P
haha, ja ik ben volhoudend, maargoed gewoon bang mijn zender op te blazen..

Een diode is een electronisch onderdeeltje (qua afmetingen vergelijkbaar met een weerstand) wat stroom slechts in 1 richting laat lopen. De spanningsval over een silicon diode is 0.7v, ongeacht de stroom, maar elke diode heeft wel een maximale belastbaarheid qua stroom. Voor een zender is dat niet echt een probleem, daar die niet veel stroom verbruiken.

Als je dus een diode tussen je zender en je lipo zet, is het enige effect daarvan dat de spanning na de diode 0.7 volt lager zal zijn dan voor de diode.

NiMH van lader = 11.2v
geladen 3s Lipo met diode = 12.6 - 0.7 = 11,9v

NiMh nominaal = 10,4v
3s lipo met diode nominaal = 11.1v - 0.7 = 10.4

NiMh leeg = 9.6v
Lipo leeg = 8.3v (*)

(*) dat is het voltage wat de zender bij helemaal lege lipo's krijgt, 3v per cel.
Ok, helemaal duidelijk. Is vast wel te koop bij de electronicaboer.

Als je een zender hebt welke een 'accu leeg' waarschuwing heeft, werkt die met diode nog goed. Dat zal immers rond de 9,6 volt staan, op welk moment er op de lipo dus nog 9,6+0.7 = 10.3v zal staan, oftewel 3,43v per cel, wat een heel veilige afslag is.
Jup, inderdaad bij 9.6V op het moment. Hoewel mijn accu niet meer naar 11.1 volt gaat zolals eerder (merkte ik net bij het aanzetten) maar maar naar 10.6V.. Toch een luie accu dan?

Even voor de duidelijkheid, met een 'lipo met diode' bedoel ik dus een lip waaraan een diode in serie geschakeld staat.

De diode wordt dus opgenomen in de plus of de min, NIET over de plus of de min van een lipo.
Ok, lost me there. Kwestie van <draadje doorknippen, stroomrichting diode bepalen, tussen solderen> ? anders ben ik nog dommer dan ik al dacht ;)

Ander aandachtspunt is dat je niet door de diode moet opladen.
.. Met andere woorden, bij het laden moet de diode ertussenuit? Dus dan moet je die los in een draad solderen en die mee in de zender freubelen?

Oh boy, had ik vroeger op school maar beter opgelet...

..... Een diode is een electronisch onderdeeltje (qua afmetingen vergelijkbaar met een weerstand) wat stroom slechts in 1 richting laat lopen. De spanningsval over een silicon diode is 0.7v, ongeacht de stroom, maar elke diode heeft wel een maximale belastbaarheid qua stroom. Voor een zender is dat niet echt een probleem, daar die niet veel stroom verbruiken....
Sorry Hezik maar hier klopt iets niet helemaal.
De spanning over een diode is wel degelijk afhankelijk van de stroom die er doorheen loopt. Bij lage stromen zal de spanningsval minder zijn dan bij hogere stromen. Hoeveel dit scheelt hangt af van het type diode dat wordt gebruikt. Er zijn diodes waar dit verschil zelfs enkele Volts groot kan zijn.
Voor deze toepassing is de 1N4001 tot 1N4008 een goede keuze. De doorlaatspanning van deze diodes is bij 10mA ongeveer 0,6V. Bij 0,5A is het ongeveer 0,9V en bij de maximale stroom van 1A is het ongeveer 0,95V. Bij de stroom die deze zender gebruikt (naar schatting om en nabij de 250mA) zal de doorlaatspanning van deze diodes ongeveer 0,85V zijn. Deze spanningen verschillen per diode. De verschillen zullen niet zo groot en zeker voor deze toepassing geheel onbelangrijk zijn.

Overigens vraag ik me af waarom je er een diode in zou willen zetten. Dat is echt niet nodig, de moderne zender kan de spanning van bijna 13V best verwerken en zal daar echt geen schade van oplopen. Het absolute maximum ligt bij 15V. Als je daarboven komt zullen er zenders zijn waarvan bepaalde IC's kapot zullen gaan. Zolang je maar echt onder de 15V blijft is er dus eigenlijk niets aan de hand.

In het voedingscircuit van een zender beslist geen diode opnemen! Het is namelijk onvoorspelbaar hoe het hoogfrequent deel daarmee omgaat. Je kunt zelfs heel erg vreemde effecten krijgen als er hf-instraling in het voedingscircuit optreedt.

In de zender is het enige deel, dat echt rechtstreeks uit de accu wordt gevoed het vermogensdeel van het hoogfrequent gedeelte. Het impulsdeel wordt altijd via een gestabiliseerd circuit gevoed en ook een groot deel van het hoogfrequent heeft zijn eigen stabilisator. Voor al deze delen maakt het sowieso niet uit hoe hoog de voedingsspanning is.

Het enige, dat wat meer voor zijn kiezen krijgt, is de vermogenstransistor in het hf-deel omdat die de volle accuspanning 'ziet'. Zowel in een FX18 als in een MX12 is dat er eentje van het type 'onverwoestbaar'. Zo'n transistor wordt normaal zo'n 60 graden (hoogfrequent gaat altijd met grote verliezen gepaard). Bij een iets hogere accuspanning zal dat vrijwel hetzelfde blijven. De specificaties laten zelfs 125 graden toe, dus er is nog een flinke veiligheidsmarge.

Wel moet er worden opgelet, dat de LiPo niet te ver wordt ontladen. Bij veel zenders werkt het accu alarm pas bij 8,6 Volt en dat is te laat. Je zult dus zelf de Voltmeter in de gaten moeten houden.

Enige mogelijke probleem wat ik me kan bedenken met de FX18 is het lipo formaat. De meeste accu's zijn 2x2x2 en de zender lipo's hebben ook dat formaat. De fx18 heeft een platte accu in 1x8x1....

In het voedingscircuit van een zender beslist geen diode opnemen! .

Corrien, ik heb enorn respect voor jouw vakkennis en kunde, maar kun je mij uitleggen hoe het kan dat er wereldwijd bakken vol met mensen zijn die er een diode inzetten en daar geen problemen mee ondervinden?

Bij ons op de club zijn er op die manier zenders aangepast en dat loopt als een trein. Als je op buitenlandse fora zoekt zijn er veel mensen die het gedaan hebben.

Het werkt gewoon.

Kun je verder uitleggen hoe het HF gedeelte daar precies last van zou moeten krijgen volgens jou?

Was het niet zo dat het snelladen in de zender soms tot gevolg heeft dat de diode in sommige zenders eruit klapt? Krijgen die zenders dan niet af-fabriek al last van HF problemen?

bijvoorbeeld:
lithiums for transmitter [Archive] - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

From An Engineer - I agree with Ozzieflyer use one or two 1n5401 diodes. The only problem I see is charging. You will half to charge the Li-Poly pack out of the transmitter. Best news is once charged they don't go dead like nicads do, you can charge them on Monday and fly on Sunday with out a worry.
[..]
Yes, go to Radio Shack and ask for 1N5401(registered part number) Power Diode, You will need to make an adapter for the transmitter which would include the diode ( may need to go to a real electronics parts store though ) NOTE ALL battery leads corrode don't use the old leads!
Rich
[..]

Er zijn zelfs leveranciers die lipo's voor zenders leveren waar de diode al ingebouwd zit:
New Dualsky Transmitter Lipo's! - RC Groups
It is the 2 X 4 end to end brick, like the 9C, but it has a special case with the plug and diode built in.

het grote voordeel van een diode is dat je beveiliging tegen te lage spanning gewoon blijft werken.

Basiselektronica

magnetisch veld en zenders wat gaat daar in niet goed komen?

echter zullen de meeste diodes zo weinig uitstraling hebben dat dit weinig tot geen invloed heeft

Basiselektronica

magnetisch veld en zenders wat gaat daar in niet goed komen?

echter zullen de meeste diodes zo weinig uitstraling hebben dat dit weinig tot
geen invloed heeft

Beetje een kulopmering, in de zender zelf worden ook diodes gebruikt. Als dat voor problemen zou zorgen, zouden ze een diode-vrije schakeling moetetn maken.. en dan gelijk ook transistorvrij. En weerstandvrij en printspoorvrij en.... elk electronisch component heeft een electromagnetische afstraling.

Wat is de bedoeling van die link 'basiselectronica'?

staat de werking van een diode op. daar zie je ook meer uitleg.

en de meeste diodes krijgen maar een kleine stroom te verwerken.

hoe groter de stroom hoe groter de kans op storingen. en bij de accu is de stroom het hoogste.

Dat er bakken vol mensen zijn, die een diode opnemen in het voedingscircuit van hun zender wil uitsluitend zeggen, dat er nogal wat geknutseld wordt. Niet, dat dit verstandig is en dat dit probleemloos kan. Gelukkig hebben zenders als regel smoorspoelen in de voeding, waardoor eventuele problemen worden onderdrukt, maar die leveren geen garantie dat je door de aanwezigheid van zo'n diode geen problemen krijgt. Niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk is de aanwezigheid van zo'n diode uiterst ongewenst. Dat er fabrikanten van accu's zijn, die diodes bijleveren of zelfs inbouwen is bedenkelijk. Er zijn er zelfs, die een diode bijleveren om daarmee een servo te voeden. Dit is bijna net zo erg al vloeken in de kerk.

In een zenderbehuizing is altijd een sterk hoogfrequent veld aanwezig. Om te voorkomen, dat dit hoogfrequent invloed heeft op de werking van de overige elektronica zit de zender vol met een heleboel condensatortjes en ook met diverse smoorspoeltjes. Deze zorgen, dat het hoogfrequent buiten de deur wordt gehouden. Het gaat nu even te ver om op te geven, wat er precies kan gebeuren als er hoogfrequent instraling optreedt, maar er is dan in ieder geval instabiliteit en de servo's op de ontvanger doen vreemd.

Een diode is een junctie, die een spanningsval heeft, die afhankelijk is van de belasting. Nu is de stroomopname van een zender wel redelijk constant, maar een hoogfrequent oscilleert met een hoge frequentie. Daarvoor is het dan ook een hoogfrequent. Deze oscillatie kun je dan ook over de diode meten als je deze in de voedingslijn opneemt. Je ziet dan met een oscilloscoop de hoogfrequent draaggolf over de diode staan. Hierdoor wordt de spanning achter de diode minder stabiel en dat is totaal ongewenst. Er kan zelfs een oscillatie op de voedingslijnen door ontstaan. Het zelfde effect krijg je ook als je de accukabels verlengt. Vroeger wilden autorijders nogal eens de zender via een kabel voeden, waarbij ze de accu in de broekzak hielden. Met zo'n voedingsconstructie was de zender niet eens meer af te regelen en kreeg je zelfs ook een heel ander afstralingspatroon. Overigens zal zo'n diode het afstralingspatroon ook (nadelig) beïnvloeden. Dus niet monteren zo'n ding, nergens voor nodig, kan alleen ellende veroorzaken.

Dat er ook wel andere dioden in de zender zitten, zegt niets. Deze zijn over het algemeen hf-ontkoppeld door er parallel een condensatortje overheen te zetten en/of door het achterliggende circuit af te c-en. In de voeding van het hoogfrequent deel zul je er echter nooit eentje zien en dat is niet toevallig zo. Als er in het laadcircuit een diode is opgenomen telt deze al helemaal niet mee. Deze werkt namelijk alleen als de zender uit staat.

In het verlengde hiervan staat het gebruik van zogenaamde Akkuweiches, waaraan ik ook een grote hekel heb als het de meest eenvoudige uitvoering betreft. Zo'n uitvoering bestaat als regel uit twee Schottky dioden en wordt gebruikt om twee accu's op één ontvanger aan te sluiten. Deze dioden hebben als voordeel dat er over de junctie slechts zo'n 0,2 Volt valt. De andere verschillen t.o.v. gewone dioden zijn hier van ondergeschikt belang. Toch heb je ook bij zo'n Akkuweiche achter de dioden een beduidend minder stabiele spanning als er vóór en dat wordt door de servo's minder gewaardeerd. Dat er dan toch veel Akkuweiches worden gebruikt en dat er ook diverse fabrikanten deze dingen verkopen, wil dan nog steeds niet zeggen dat ze probleemloos werken.

staat de werking van een diode op. daar zie je ook meer uitleg.

Ik weet hoe diodes werken. Ik begrijp ook niet waarom je meent dat te moeten uitleggen.

hoe groter de stroom hoe groter de kans op storingen. en bij de accu is de stroom het hoogste.

Een keer 300mA, miss 450mA als je een of ander turbozender hebt. Dat levert echt geen problemen op.

@Corrien:
Bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg. Ik geloof je dat wat jij zegt theoretisch allemaal op kan treden.

In de praktijk werkt het echter gewoon goed, dat wordt door de vele mensen bewezen die het zo gebruiken. Ik zie dagelijks iemand bij ons op het veld rondlopen met een FF9 met daarin een lipo en een diode en die heeft er geen enkel probleem mee.

Dat fabrikanten accuweiches op de markt brengen met diodes erin, bewijst ook dat dit meer een meningenkwestie is dan een echt technisch struikelpunt.

Het zal niet de ideale oplossing zijn, maar het werkt gewoon.

Hoeveel verhalen van storingen door diodes in de zender tussen zender en lipo zijn jouw bekend? Mij geneen, ik kan er ook geen vinden op het internet. Wel vind ik veel verhalen van mensen die diodes toepassen en daar geen problemen mee ondervinden.

Het is een keuze.. iedereen moet het doen zoals hij of zij wil. Als het inderdaad prima gaat zonder diode, is het niet nodig. Let er dan wel op dat als je je zender een keer per ongeluk aan laat staan, je 'm de volgende dag waarschijnlijk bij het vuilnis kunt gooien.

Hoeveel mensen met zo'n diode in het voedingscircuit hebben lichte trillingen in alle servo's of een plotselinge uitslag op één of meerdere functies en wijten dat aan van alles en nog wat?
Ik kom inderdaad nogal eens problemen tegen, die te maken hebben met hoogfrequent instraling. Niet dagelijks, maar per jaar toch wel een aantal. Meestal heeft men dan zelf een schakelaar o.i.d. ingebouwd en is men nogal slordig geweest met de bedrading. Zenders met een diode in het voedingscircuit heb ik nog niet gezien. In zo'n geval zal de klant trouwens de keuze krijgen om dit te laten modificeren. Er moet namelijk bij reparatiewerk worden gegarandeerd, dat het apparaat aan de CE-eisen is blijven voldoen.

Zoiets als dit is geen kwestie van keuzes, maar een kwestie van 'niet doen'. Dat het bij een heleboel geen merkbare problemen oplevert is geen enkele reden om dan maar te denken, dat dit zonder meer kan.

Vergelijk het maar met roken. Er zijn hele horden, die er oud mee worden en uiteraard moeten die voor zichzelf weten wat ze doen. Je moet echter niet aan anderen gaan adviseren om er ook aan te beginnen, want je weet dat je een groot risico loopt op nare gezondheidsproblemen.

Vergelijk het ook maar met ontstoorfilters in lange servokabels. Er zijn hele volksstammen, die beweren dat deze niet nodig zijn omdat zij nog nooit problemen daarmee hebben gehad of gezien. Nu kun je tig volledig identieke modellen bouwen met een volledig identieke set-up, maar er zal er toch altijd eentje zijn, die niet zonder dergelijke filters kan vliegen. Ook is het heel wel mogelijk, dat van de andere er bij zijn, die jarenlang goed vliegen en dan opeens ook niet meer zonder filters kunnen. Het advies is dan ook om ze altijd maar te gebuiken als de kabels langer zijn dan 60 cm.

Overigens heb je bij het per ongeluk aan laten staan van je zender altijd een lege accu, of er nu een diode in de voedingslijn zit of niet. Behalve dan natuurlijk bij zenders met een auto-power-off.

leg me nog eens uit waarom ?

een 1800 mah lipo als je mooie 2500 mah nimh paketten hebt ??

weinig zelfontlading?? hahaha
ik laad toch alles even zeker met lage stroom dag vantevoor, liever geen ellende.

Back