Futaba T14SG gekocht:),

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Silvo2011, 11 jan 2013.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Andere vraag:
    Is het mogelijk om je differentieel aileron instelling op n schakelaar te zetten?
    Ik merk dat wanneer ik de ailerons naar beneden minder uitslag geef dat het rollen veel trager wordt, dan zou ik het differentieel uit willen schakelen.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Aileron differentiëring wordt meestal toegepast bij zweefvliegtuigen om de weerstand van het naar beneden bewegende aileron te verminderen. Zo wordt het haakeffect voorkomen.

    Voor motorvliegtuigen is aileron differentiëring van minder belang.

    Als je onder bepaalde omstandigheden sneller wilt kunnen rollen kan je beter een dual rate toepassen. Normaal vliegen met een kleinere uitslag en een grote uitslag op momenten dat je dat nodig hebt.

    Een andere optie is het instellen van een exponentiële uitslag op het aileron. Er is dan een grote maximale uitslag beschikbaar, maar in het middengebied stuurt het aileron betrekkelijk rustig.

    Het uitschakelen van de aileron differentiëring met een schakelaar is niet mogelijk. Misschien is er een optie om het op te lossen via een vliegfase, (één vliegfase met differentiëring en een fase zonder) maar daar ken ik de T-14FG niet goed genoeg voor.
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    2 kleine extra items, maar veel meer informatie beschikbaar. Niet alleen GPS, maar ook je accu data, hoogte van de barometer, vliegmodus etc.etc. Dus echt wel meerwaarde. Het nut van 2 sensoren die hetzelfde doen zie ik niet zo.

    Het prijsverschil is ook best aanzienlijk:
    36,95 + 65,- = 101,95
    De Futaba sensor zag ik te koop voor € 179,-
    Voor die 78,- verschil kan je leuke andere dingen doen.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... heb je dan ook nog tijd voor vliegen,
    als je de hele data eerst maar moet verwerken ?
    ... grapje .. wel leuk, wat je alles met de zender kan doen

    mijn f7c doet het nog steeds goed,
    en ik mis niks , hij is betrouwbaar, dat is genoeg!

    Groet
    Uwe
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Zelf heb ik ook een Futaba F7C, werkt inderdaad uitstekend en is zeer betrouwbaar, zelfs na 11 jaar.

    Ik verbaas mij dat er over een goed product als futaba 34 pagina's problemen worden geschreven.
    Volgens mij gewoon het manual lezen en de zender gebruiken waarvoor deze bedoeld is : Vliegen !! ;)

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat voor veel gestelde vragen het antwoord in de handleiding te vinden is, is juist. Maar dat geldt voor heel veel vragen die op dit- en andere fora worden gesteld. Het lijkt vaak zo te zijn dat vragen makkelijker wordt gevonden dan zelf het antwoord in de handleiding zoeken.
    Maar de praktijk is anders. Handleidingen zijn steeds vaker in het duits of engels. Lang niet iedereen kan hier mee uit de voeten.

    Als je een boek over een programmeertaal leest, wordt alles duidelijk uitgelegd. Maar hoe je bij voorbeeld een boekhoudprogramma maakt, dat wordt niet verteld.
    Met een handleiding van een zender is een beetje hetzelfde aan de hand. Alles wordt verklaard, maar hoe je alles samenvoegt tot een "vliegbaar geheel", dat mag je zelf uitzoeken. Als je een beetje geluk hebt staan er een paar voorbeeldprogramma's in het handboek.

    Dan is het niet zo vreemd dat je 34 pagina's met discussie krijgt overeen toch wat complexe telemetriezender als de T-14SG.
     
  7. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Beste mede forumleden ik heb een raar probleem met mijn T14SG met de spraak van de telemetrie ik gebruik nml alleen maar spanning ontvanger en spanning van de aandrijf accu nu heb ik een ander toestel geprogrammeerd staan en hier wordt mij netjes verteld
    hoe hoog de spanning is elke 15 seconden. Maar nu heb ik een nieuw toestel ingevoerd
    maar bij dit toestel wordt mij maar 1 keer verteld wat de spanning is en daarna zwijgt deze dame als het graf. ik heb alles nagelopen hele manual nagelopen alles het zelfde
    ingesteld als bij dat andere toestel wat wel goed werkt maar niets mag baten.
    Ik heb dit op een schakelaar zitten als ik de schakelaar uit zet en weer aan star het geluid
    weer 1 keer op.Het toestel wat wel goed werkt staat in de zender als airplane en het nieuwe toestel is een glider zou dit invloed kunnen hebben? Ik ben er nu 2 dagen mee bezig en er eigenlijk klaar mee. WIE O WIE KAN MIJ HELPEN.

    Gr Giel
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    In het menupunt " telem. set" de intervaltijd ingesteld?
     
  9. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Ik heb m'n zender al meer dan 2 jaar en kwam er maar niet aan toe om hem up te daten, tot gisteren. Ik heb hem in één ruk van versie 1.3 naar versie 5.0 geupdatet, zonder problemen ....

    De update was noodzakelijk omdat ik een "efuel gauge" sensor heb geïnstalleerd, namelijk deze :

    E-FuelGauge Pro EFG-2 - SBUS2 Futaba kompatibel - WORLD-OF-HELI

    Sensor werkt perfect op Futaba en ik heb nu eindelijk zekerheid bij 't elektrovliegen, ik wist nooit hoever men batterijen leegwaren en landde daarom meestal véééél te vlug.

    Wilde dit gewoon effe met jullie delen ;).
     
  10. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Had je dan niet beter een UniSens-E kunnen kopen, had je ook gelijk Volt, Ampere, verbruik, rpm en hoogte gehad voor €67,
     
  11. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Oeps, wist ik niet :eek:,........zoals ik al zei ben ik eigenlijk een nitro/benzinevlieger met een uitschuiver naar elektro en ik heb deze fuelgauge op aanraden van een clublid gewoon gekocht zonder me verder te informeren. Dit is best jammer maar ik zal 't nu met deze moeten doen.

    Zal er bij de volgende aankoop zeker aan denken.

    Bedankt voor de info.
     
  12. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    wat een heerlijke zender die t14sg heb alleen een vraagje ben opzoek naar een mooie
    monitor steun wat gebruiken jullie als ik vragen mag .
     
  13. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
  14. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Gisteren op het veld even bezig geweest met het programmeren met de AIL-CLMPFLP in de T14SG, hiermee zouden de flaps met de ailerons mee moeten bewegen in de percentages die aangegeven zijn.
    Ik heb deze op een schakelaar gezet en de - en + percentages ingesteld.
    Wat zie ik gebeuren, de flaps bewegen mee, echter ze bewegen allebei alleen maar (en tegelijkertijd) naar beneden ondanks de - en + waarden. Er is dus geen verschil te merken.

    Heeft iemand hier ervaring mee en hoe dit in te stellen?
     
  16. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    een voor een instellen :)

    links bovenin voor linkerflap met sturen naar links, rechts bovenin voor linkerflap naar sturen naar rechts
    2e regel voor de andere flap.

    30 10
    10 30

    zou bijvoorbeeld een kloppende config KUNNEN zijn (- of + zie je vanzelf dan )

    Bob
     
  17. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Ik gebruik nu ook sinds een jaar een T14SG en deze bevalt mij tot nu toe erg goed
    maar ik vind de duitse gebruiksaanwijzing uitgebreider dan de engelse want deze
    zijn zeker niet het zelfde en soms zijn dingen in de engelse gebruiksaanwijzing
    niet te vinden maar staan dan soms wel in de duitse doe hier je voordeel mee.
    Het S-Bus systeem werkt ook zeer goed bv 4 servo,s in de vleugel en maar met
    1 kabeltje naar de ontvanger perfect.

    Gr Giel.
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ah, ik zie al waar het fout gaat, zowel op kanaal 5 als 7 heb ik Flap staan, heb nu op kanaal 7 FLP2 staan :oops:.
    Ik vond het al zo raar dat beide flaps precies hetzelde deden.

    Ik ga nog eens verder met experimenteren.
    Thnx.
     
  19. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    Ik ben sinds een paar weken ook eigenaar van een 14sg. Nu heb ik dit topic goed doorgelezen en een hoop nuttige informatie uit kunnen halen voor mijn setup.
    1 dingetje kom ik niet uit en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
    Ik heb een unisense-e aangesloten en krijg alle data keurig door... Alleen krijg ik het niet voor elkaar de toonhoogte op de vario mee te laten gaan.. Ik krijg bij een til test wel hoge piepjes... Maar niet oplopend en het model laten zakken hoor ik helemaal niks qua piepjes... Iemand die me hiermee wat tips kan geven??

    Dan probleem 2 ook met een vario.
    Ik heb in een ander model een ezc vario (aanmelden was ff zoeken ) maar geeft wel hoogte aan nu. Echter krijg ik bij deze vario alleen om de 10 sec een laag toontje te horen.. Verders bij stijgen of dalen niks... Vergeet ik wat in te stellen??

    Groet,

    Jeedee
     
  20. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    Ik heb nog een dingetje ontdekt.... Ik krijg met geen mogelijkheid spraak uit de zender... Ik heb 4.0 getest en nu 4.1 beide met daarna de speech update...
    Speech aangezet op accu spanning maar geen meldingen.
    Wel over de hoofdtelefoon
    Iemand een idee??
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2015

Deel Deze Pagina