FVT3 - plank met Prandtl-BLSD

Ook bezig om naar de randen het RC-vak te werken. Moet heel voorzichtig, want 0,8mm balsa breekt en scheurt heel makkelijk. De lijmsporen zitten op de zwakste plaatsen.

IMG_20230119_172317.jpg


IMG_20230122_123411.jpg
 
Het RC-vak maak ik pas verder vrij nadat ik de 100gr loodkogels in de neus heb geëpoxied. Dan kan ik namelijk wat verstevigingen op de boven- en onderhuid aanbrengen, zodat die wat robuuster is als ik de randen van het RC-vak op maat schuur.

Tot die tijd capstrips geplakt op de nog open liggende vleugelligger; dan ligt de folie bij het bespannen mooier aan.

IMG_20230122_213103~2.jpg


IMG_20230122_213052~2.jpg


IMG_20230122_213536.jpg


IMG_20230122_214319.jpg
 
Ziet er aantrekkelijk uit... al zou ik persoonlijk wensen dat het ding iets meer pijlstelling had...
 
Het interessante aan deze plank is dat ie een plank is, en tóch geen staartvin nodig heeft; doordat ie als plank een Glockenförmige liftverdeling hep.
Ben heel benieuwd hoe het is ermee te vliegen.
Een gepijlde Prandtl-vleugel, in een groter formaat, heb ik ook op mn wensenlijstje staan. U kent die lijstjes wel, dr staat meer op dan in een mensenleven te maken is ..

En de capstrips bovenzijde zijn ook gelijmd, plankie ziet er weer een stukkie knapper uit.

IMG_20230123_172405.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgende stap is de scharnieren voorbereiden:
1. in de kromme leading edge van de elevons een rechte scharnierlijn schuren - vooraf vroeg ik me af of ik de aanpak in de handleiding voormekaar ging krijgen; en da's gelukt.
2. incisies maken in die balsa leading edge en de achterliggende triplex ligger. De handleiding stelt voor een dremel snijschijfje te gebruiken. Omdat die een veel grotere diameter heeft dan de scharnierbreedte zag ik dat niet zitten. Een 0,8mm freesje van voldoende lengte (5-6mm) kon ik niet vinden. Daarom proefstukkie gedaan met een 0,8mm boortje in de handboor, en de boorgaatjes met scalpelsnede verbonden. Werkt. Lukte ook in de leading edge, met drie snedes per elevon.
Maar helaas liggen ze niet helemaal op dezelde scharnierlijn :(
Oplossing daarvoor moet ik nog bedenken, dus als iemand een goede tip heeft dan lees ik m graag!

Scharnierlijn schuren
IMG_20230217_202550.jpg
IMG_20230217_204703.jpg


IMG_20230217_204902_Bokeh.jpg



Scharnierincisies
IMG_20230221_134221.jpg


IMG_20230221_133913.jpg


IMG_20230225_132333~2.jpg


IMG_20230225_132902~2.jpg


Linkerscharnier ligt net onder de rechte scharnierlijn
IMG_20230225_132940~3.jpg
 
Balsa kegjes onder het afwijkende scharnier lijken de afwijking te verkleinen. Na het folien worden de scharnieren ingelijmd, ben benieuwd if ik die kegjes er dan netjes in kan verwerken. In t slechtste geval lukt dat niet en blijft scharnier afwijken van de ideale lijn. In dat feval zal het servo dat elevon er wel doorheen drukken..

IMG_20230227_115213~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook in het andere evelon en in de beide liggers van de vleugel heb ik de insnijdingen voor de scharnieren gemaakt.
Proefpassen ook gelukt, en de elevons scharnieren prima.
Ook oneffenhedden in de plamuur gezet.
Na schuren en foliën lijm ik pas de scharnieren in de elevons en liggers.

IMG_20230228_204821~3.jpg


IMG_20230228_213243~2.jpg
 
Wat een goed idee Nico, eenvoudig en bijna voordehandliggend!
Ga ik gebruiken bij de volgende bouw. Voor t prandtl-plankie heb ik de sleiven dr al in zitten :)
Dank & groet,
Arjan
 
Loodkogels in drie van de vier vakken in de neus geëpoxied, uitharden op zolder die vandaag voor t eerst sinds tijden lekker opgewarmd is door t zonnetje.
Scheelt weer stroom voor de warme deken; die is wel verderop deze week nodig bij het vullen van t vierde vak.
De beschrijving zegt 100gr loodkogeltjes en 18 gr epoxy; ik had minder dan 9 gr nodig. Dus dat vraagt beetje improvisatie om het ontbrekende gewicht toe te voegen.

IMG_20230313_183332~2.jpg


IMG_20230313_183013~2.jpg


IMG_20230313_183048.jpg
 
Het vierde ballastvak gevuld met de resterende loodkogeltjes, en zoveel mogelijk met epoxy gevuld. In de eerste drie vakken ook nig wat epixy gedaan om het geheel op gewicht te krijgen. Daarbij in totaal ca 6,5 gr epoxy gebruikt, dus na droging nog 2,5 gr toe te voegen.
Ik voelde me net een tandarts, werken met klein instrumentarium om hoekies die je net niet kunt zien...

IMG_20230314_145627~2.jpg
 
Maar was het niet een beter idee om je cg te bepalen, dus je lood toe te voegen als je model klaar is? Wat nou als je er teveel lood in epoxied?
 
De bouwinstructie says dat, hoe licht je ook bouwt, dat gewicht er met zoveel epoxy in moet.
De exemplaren die al vliegen hebben het voorgeschreven gewicht toegevoegd en vliegen goed.
Maarre, ben evengoed benieuwd hoe t zwaartepunt uiteindelijk uitvalt...
 
Laatst bewerkt:
Uit 0,6 triplex twee verstevigingsstriphes gesneden, on de vrijliggende indekking wat te verstevigen.
Dikker triplex gaat helaas niet, want d'r moeten 2AA'tjes in ieder buitenste ballastvak.
Het eerste stripje zit in de klemmen.
IMG_20230316_202718~2.jpg
 
Nulstelling servos bepaald, servo's ingelijmd, kabels gesoldeerd & getest, steunbalkjes voor de servodeksels ingelijmd.
Hiermee fijne stap vooruit gezet.

IMG_20230320_184819~2.jpg


IMG_20230320_184833~2.jpg


IMG_20230320_193002.jpg


IMG_20230320_192955.jpg
 
Verder met foliën.
De uitsnede in de witte folie voor het blauwe vlak kon ik vooraf uitmeten en uitsnijden.
Voor het rode vak heb ik een sjabloon gemaakt, waarop de witte folie dan hecht ipv op het rode vlak. Na het folien het sjabloon eruit snijden, en voila, ook een kader om het rode vlak.
Redelijk gelukt, maar de laatste snijrand was ook door het sjabloonpapier. Die snij ik er nog met nieuw mesje af.
De andere snijranden zijn niet strak geworden, maar toch gegolfd.
Gelukkig zie je dat niet als ie vliegt.

IMG_20230323_144440.jpg


IMG_20230324_102439.jpg


IMG_20230324_171252.jpg


IMG_20230325_135211~2.jpg


IMG_20230325_135158~2.jpg
 
Back
Top