Fw 190 a3 groot schaalmodel.

• Topicstarter Topicstarter Dickie
  • Startdatum Startdatum
die ring uitlaat is totaal verkeerd ontworpen
de pijpjes moeten voor een betere doorstroming niet haaks maar onder een hoek op de ring staan
en ook de uitlaat pijp moet onder een hoek
je krijgd dan een draaien flow in de ring
minder weerstand minder hitte minder geluid meer vermogen

ik heb bij mijn seidel 7 70 de keilo rin uitlaat vervangen voor een eigen bouw met de flow techniek
de motor draait nu 100 toeren meer

Hey J.weel,

We hebben deze ring uitlaat van Airworld/Moki bij de motor mee gekregen. Alle Moki motoren die ik tot nu toe heb gezien hebben zo'n zelfde ring uitlaat.
Misschien heb je wel gelijk hoor, maar ik heb bij deze motor nog nooit een probleem gehad met te hoge temperaturen (meten het regelmatig met een infrarood temperatuurmeter) of te weinig vermogen.

Heb je misschien een foto van jou ringuitlaat? Ben wel benieuwd hoe jij het hebt opgelost
Gr Leon

Jeroen: Dus je beweerd dat het systeem niet goed genoeg zou zijn van MOKI.
wat moet ik met 100 toeren extra als er een toeren begrenzing op zit???
Bij mijn weten zijn er ook geen problemen met de MOKI uitlaten
Tenslotte het is geen RACE motor.

groeten
Dick.

Dag Dick

Nu je het er toch over hebt.
Is het misschien voor jou een optie om met die flow techniek een uitlaat uit te
voeren bestaande uit titanium?
Gewicht,hitte afvoer en duurzaamheid zal dan anders zijn.
Ik zit er namelijk er over te denken om dit ook bij mijn toekomstige Moki 180 te doen.

Groet:Robin

Beste Robin: Je zou deze vraag voor kunnen leggen aan Airworld, dan kun je meteen een offerte laten maken.

groeten
Dick.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Jeroen

Ik heb in mijn Job-Hopping carrière een jaartje rvs gelast(protix rvs) met pak em
beet 3 mm rvs strips.
Ja,titanium is erg kostbaar(zelfs de schrootprijzen)
Ik vindt titanium wel een ontzettend mooi product ten opzichte van rvs.
Ik droom nog wel even verder.....En zal Dick zijn verslag nu met rust laten,maar wel blijven volgen!

Na een verhuizing en een spoed project tussen door weer tijd vrij gemaakt aan de FW190. Het torretje zit weer in elkaar :). Kleppen moeten nog gesteld worden, van de week de romp ophalen en daar alles nakijken motor monteren en alles weer netjes inbouwen.

Hier een foto van het torretje
20160605_115506.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag weer het een en ander gedaan aan de FW190.
Accu's eruit gehaald het zijn 3x4200mAh die samen 1200gram wegen. Zit er aan te denken om deze te vervangen voor Lipo's, voor de ontvanger accu's moet dit geen probleem zijn voor de ontsteking moet ik dat even nakijken of de ECU dat aan kan.
20160613_174309.jpg

Alle kabels eruit gehaald zijn een hoop Y-kabels wat we later veranderd hebben in een grotere ontvanger en allemaal apparte kanalen. Dus deze verwijderd (scheelt ook weer gewicht). Een hoop kabels die een halve meter te lang waren ga ik opmaat maken, heb nu een mooie servo stekker tang .
20160613_170034.jpg

De tank die er in zat was helemaal geel uitgeslagen dus deze wordt vervangen voor een nieuwe tank (dankjewel Eric!). En de radio plaat gelijk vervangen omdat er op de oude een ronde tank gemonteerd zat en een aantal bokjes voor een brandstof pomp die we niet meer gebruiken. de nieuwe wordt ook weer een stuk lichter
20160613_174256.jpg

Laatst bewerkt:
He Leon je bent toch niet vergeten waarom deze accu,s zo groot en zwaar waren en ook nog eens achter in de staart.
Let op je zwaarte punt.

Klopt maar met de nieuwe onderdelen en radio plaat gaat dit veranderen heb hem al aan touwtjes gehangen en gaat de goeie kant op met zwaarte punt. De ontsteking accu ligt helemaal voor in, als deze ook naar achter gaat kan het geheel veel lichter worden.

Vandaag een nieuw asje gedraaid morgen nog een peer en wat reserve.(De gene in de tuimelaar is de nieuwe. De bovenste had veel speling waardoor ik de speling tussen de tuimelaar en de klep niet netjes afgesteld kreeg.)
20160615_154420.jpg

Deze heb ik nog liggen dan zou je ook het staart wiel intrek baar kunnen maken.
20 en 30 mm slag.

U2 65.JPG

Eindelijk weer wat kunnen doen aan de FW.
Vandaag de steun van de tank verder af kunnen maken en een nieuw plaatje voor de schakelaars en het brandstof vul nippel.

360.jpg

Hier de nippels die voor de ontluchting en het tanken zijn. Tank hangt ondersteboven in de romp vandaar deze opstelling.
360.jpg

Hier het plaatje voor de schakelaars oude en nieuwe naast elkaar.
360.jpg

360.jpg

Van de week alles in elkaar zetten en opnieuw het zwaartepunt gaan bepalen met de nieuwe accu's.
Er zijn 2 LiFe accu's in gekomen die zo'n beetje 1/3 van het gewicht wegen als de oude accu's. En deze oude(zware) accus lagen ergens achterin de romp. Dus er gaan denk ik wat dingen verhuizen van voor naar achteren om het zwaartepunt op de goede plek te krijgen.

Vanmorgen weer wat kunnen doen. Motor weer gemonteerd. Accu plaatje gemaakt voor de ontsteking accu. Moet op de juiste plek komen met het zwaartepunt.
20160817_105016.jpg

Motor weer op zijn plek :).
20160817_105038.jpg

1471424074536-58629394.jpg

Morgen het brandstof plankje met de tank erop inharsen kan deze mooi tegen de Aspen brandstof.

Vleugels erop en zwaartepunt in orde maken. Allekabels netjes verwerken en dan is hij bijna weer vliegklaar :D!

Vandaag weer wat kunnen doen aan de FW.

Tank zit weer op zijn plek brandstof slangen naar de carburateur, vullen en ontluchting zitten ook weer allemaal vernieuwd oude brandstof slangen waren stijf en zagen er niet meer uit.
De Electron regelaar voor het landingsgestel zit er ook in staat op rubbertjes.
360.jpg

De stroomtoevoer van het linker landingsgestel is er door de vorige landing crash vanaf gerukt dus deze open moeten schroeven en nieuwe snoertjes aan gesoldeerd. De Behotec gears werken weer zoals het hoort met de electron regelaar :).

Het hele zooitje naar de tuin verhuisd en daar opgebouwd voor het zwaarte punt. Dat ging iets anders als ik verwacht had.
360.jpg

360.jpg

Ik had alle accu's naar achteren verplaatst (lagen nog wel los) en de kist op een soort wipwap gezet. En tot mijn verbazing de kist hing veelste veel naar achteren. Alle kappen en onderdelen waren gemonteerd dus nog maar een keer kijken of ik iets vergeten was. NIETS vergeten, potdikke kunnen er toch accu's naar voren GUNSTIG dus!! Ik denk dat de kist voor de opknap beurt altijd te staartlastig is geweest aangezien de oude accu's velen malen zwaarder waren en de nieuwe accu's nooit het gewicht kunnen compenseren op de zelfde plek.

Ik hoop dat de kist nu ook een stukje makkelijker te vliegen is met de landing. Was voorheen altijd concentratie en met behoorlijk wat sleepgas binnen komen.

Wat er nog moet gebeuren:
  • kabels opmaat maken voor de nieuwe plekken van de accu's
  • kabels netjes weg werken
  • kleppen stellen van de MOKI
  • uitlaat pijpjes opmaat maken (zijn veeeelste lang)
  • instellingen overzetten in de nieuwe zender
  • MOKI proefdraaien en afstellen op de Aspen brandstof
  • Remaiden
Hoop deze week al te kunnen proefdraaien en afstellen.

Back