FW Ta152 H1 Bouwverslag (1/5, Andersen)

Hier enige goede zaken als dank voor het bouwverslag

Hello allen
zo hier tracht ik dan enkele zaken aan te koppelen van de Ta 152
we zullen wel zien of het gaat
indien niet kun je me mailen en ik stuur wel enige interessante PDF-jes etc
Voor jullie kerstdag LOL
El LOCO
mooie bouw en zuiver werk !!
Schaal 1/5? of 1/6?.... want je kan ze gratis downloaden . Welke motorisatie? Als je met D.Andersen mailt voor de 1/5 bouw is het de laser 300...
Waar heb je de shortkit van of zelf gesneden? welke N° ga je maken daarme bedoel ik van welke JG etc
Heb nog enkele grote projekten maar mischien is het voor mij de Grüne 3 ( staat trouwens in het Smithonian repair" )en de enige echte overgebleven. Werd gevlogen door Walter Loos...

@El Loco

Welke materialen heb je nu uiteindelijk gebruikt voor de aansturing van de ailerons?
Messing en koolstof?

Voor balsa kun je ook hier terecht (ook op gewicht gesorteerd).
http://www.heerdegen-balsaholz.de/
Wel €16 verzendkosten, dus minder geschikt voor een paar plankjes.

Laatst bewerkt:
Hello allen
zo hier tracht ik dan enkele zaken aan te koppelen van de Ta 152
we zullen wel zien of het gaat
indien niet kun je me mailen en ik stuur wel enige interessante PDF-jes etc
Voor jullie kerstdag LOL
El LOCO
mooie bouw en zuiver werk !!
Schaal 1/5? of 1/6?.... want je kan ze gratis downloaden . Welke motorisatie? Als je met D.Andersen mailt voor de 1/5 bouw is het de laser 300...
Waar heb je de shortkit van of zelf gesneden? welke N° ga je maken daarme bedoel ik van welke JG etc
Heb nog enkele grote projekten maar mischien is het voor mij de Grüne 3 ( staat trouwens in het Smithonian repair" )en de enige echte overgebleven. Werd gevlogen door Walter Loos...
Ik zal je vanacht of morgen ochtend mailen, ik stap zo op de trein naar mn werk. interessante PDF's zijn altijd welkom. Ik heb ook contact met een Deen, die heeft de manuals (in het pools welliswaar) en heul veul foto;s van de enige nog bestaande.

het wordt 1/5. Motorisatie wordt electro, maar ik ben er nog niet uit hoeveel cellen, hoeveel watt, etc. Suggesties??

Dit is allemaal zelf gezaagd en gesneden. Is toch ook de charme van het bouwen. Wetende dat het aan het begin een stapel plankjes was.

Het wordt de versie van Joseph Keil, daar heb ik lekker veel informatie over
(aanrader oa: 4+m publications: FW TA 152 ISBN: 80-86637-07-5)
Heeft ook informatie over de andere 152's

en nu ga ik rennen voor de tram

-edit-
nog ff snel
@ WV:
Koolstof op Koolstof, met in het buisje een verenstaal haakje gelijmd met epoxie, eerst opruwen en de zaagsnedes versterkt met CA. Behalve aan de kant van het haakje.

Bedankt voor de link. Ik heb een stapel nog nodig voor de romp, en een maat van me is ook aan het bouwen. verzendkosten met zn 2en is goed te doen.

Laatst bewerkt:
Ja hoor

Daar zijn we weer.
Na een bouwdipje gehad te hebben rond de jaarwisseling, weer lekker aan de slag gegaan.
Wat is er gebeurd in de tussentijd:

• De vleugel zit vast aan de romp. Na veel gepiel en gefrut is het me gelukt om alles netjes haaks op elkaar vast te krijgen. Zelfs nog met de +2.5graad die de vleugel moet maken tov de romp.
    (hier heb ik overigens nog geen foto van, iets met ruimte gebrek en handjes te kort)
  • m5 10cm bouten gekocht. Dit om de vleugel dus vast te kunnen zetten. Iemand een idee waar ik deze als breekbout kan kopen? Deze zijn van RVS....
  • Ik ben bezig met het maken van de deuren voor het landinsgestel.
    foto's en uitleg volgen
  • De neus van de romp heeft vorm gekregen. Waarmee tevens ook de spant waar de vleugelpennen invallen mee vast zit.
  • In de neus is een liporuimte (mooi woord :P) gemaakt.
    De grote is geschikt voor 12S 5000mah.
    Nog steeds geen idee wat er nodig is om zoiets in de lucht te houden?
  • Er is een luik gemaakt om lipo's te kunnen wisselen. Aangezien dit ontwerp bedoelt was voor brandstof, moet je een beetje improviseren voor electro.
En dan nu: foto's

Hier zie je de vleugel, met daarover een stuk plastic gespannen. Dit ligt op de plek waar de deuren moeten komen voor het landingsgestel.
Over het plastic leg ik 2x 160grams glasmat, met op de plek waar het scharnier gaat komen en op de plek bij het wiel, nog eens een 160 gramsmat. Lekker knoeien met epoxy, 24uur wachten en voila:
van dit:
TA152H_38.jpg

naar dit:
(ligt nog even na te harden op de verwarming)
TA152H_39.jpg

Later snijd ik de gaten in de vleugel, maak ik de platen op maat. En dan heb ik dus precies passende deuren die de vleugelvorm mooi volgen. Toch mooier dan wat het ontwerp voorschrijft. Namelijk ply...

Als ik dus even ruimte nodig heb, staat hier de romp. Veilig achter de deur. Niemand kan erover struikelen en de deur slaat eerder tegen de kast dan tegen de romp:
TA152H_40.jpg

De neus:
TA152H_41.jpg

De neus van boven, met het bakje voor de lipo's
TA152H_42.jpg

Luikje eruit, lipo ruimte goed zichtbaar:
TA152H_43.jpg

En de "deksel":
TA152H_44.jpg

De planning is dat deze met 4 sterke magneetjes op zn plek gehouden gaat worden. met een stokje met 2 sterke magneetjes erop kan je hem dan open maken :D (hoop ik)

Hopelijk over enkele dagen een update waarbij hij voor het eerst op zn 3 wielen staat.

En zo komt alles op zn pootjes terecht.

Het is zover.
Met het mes in de hand heb de onderkant van mn vleugel aangevallen.
Dit resulteerde in een landingsgestel wat uit kan klappen :D

Verder kwam ik erachter dan mn staart niet helemaal recht was, wel qua torsie en in de breedte, maar niet over de lengte, het was een beetje een banaan geworden. Ik heb dus op de zijkant alvast 2 balsa plankjes gelijmt, met behulp van heel veel lijmklemmen en spelden het recht gekregen, na 3 uur wachten kon ik de klemmen en spelden verwijderen. Even spannend om te kijken of alles nog recht was, en dat was :-D

Maargoed, plaatjes kieken:
TA152H_45.jpg

TA152H_46.jpg

TA152H_47.jpg

TA152H_48.jpg

TA152H_49.jpg

TA152H_50.jpg

Verder denk ik een geschikte motor gevonden te hebben:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 80-100-A 180Kv Brushless Outrunner (eq: 70-55) $99.99
misschien een beetje overkill. Ik was het van plan met 12s. MIsschien 10s.
Niet een al te heftige prop en 5000mAh moet ik toch zo'n 7min vliegtijd kunnen halen.
In dit topic gebruikt iemand hem ook voor een soort gelijk vliegtuig.
First Flight Done! 1/5 Scale CMP Zero - I need a LARGE Japenese Pilot ... - Page 2 - RC Groups

Iemand ideeën hierover?

Foto's en filmpje

Wederom een update uit het altijd zonnige Den Haag.

Heel veel opgeschoten sinds de vorige keer ben ik niet.
Ik was niet heel tevreden met hoe het landingsgestel vast zat. 4 M3 boutjes per kant. nu was dat het probleem niet, maar met een moertje bleef alles toch een beetje bewegelijk. Slagmoeren maatje M3 heb ik niet kunnen vinden, dus nu is het M4. weer iets zwaarder, maar het zit nu wel echt vast.
TA152H_56.jpg

Met dit zat het vast:
TA152H_57.jpg

Verder heb ik toch maar weer eens mn hobbykamertje opgeruimd. Ik ben gelukkig nog steeds welkom in de woonkamer, maar ik kreeg wat last van mn rug door het te lage werken.

Ik ben er dus achter dat mn kamertje precies 3m breed is, aangezien mn vleugel er net aan in past.
TA152H_51.jpg

TA152H_52.jpg

TA152H_53.jpg

TA152H_54.jpg

TA152H_55.jpg

Ik moest het even showen hoor. Heeft 1,5 dag geduurt, maar het opruimen was het waard :D

-dikke edit-
was ik dus het filmpje vergeten :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
RDS

Vandaag beginnen we met een filmpje.
Dit is het resultaat van een paar uurtjes lekker frutten en klooien:
Let wel, alles hangt en zit nog los, waardoor o
ok het niet lekker centreren rond 0. dit systeem staat en valt bij de scharnieren, en laten die nu nog los zitten ;)

Aangezien het filmpje niet van echt denderende kwaliteit is hierbij ook een paar foto;s:
TA152H_58.jpg

Onderstaande sleuf in het richtingsroer is van ply, was 2x 3mm opelkaar gelamineerd, daarna met dremel uitgeholt, zodat het net iets ruimer was dan de dikte van de stuurstang. (niet te veel, want dan krijg je te veel speling
TA152H_59.jpg

Dit houd alles op zn plek, ben ik nog niet denderend enthousiast over, moet nog wat verbeterd worden.
TA152H_60.jpg

TA152H_61.jpg

TA152H_62.jpg

Hier zie dat er steunen zijn waar de stuurstand doorheen loopt. Dit zorgt ervoor dat het niet kan gaan buigen onder druk.
TA152H_63.jpg

Het probleem is een beetje om alles op zn plek te krijgen, en dan vooral in de juiste volgorde.
Zoals hier zichtbaar, loopt de stuurstang door het stabilo heen:
TA152H_23.jpg

Nu is dit geen probleem, maar het betekend dat ik pas het richtingsroer definitief kan maken als het stabilo er definitief in zit. Deze wil ik apart glassen van de romp, en er pas in doen als de romp geglast is. Maar de romp kan pas geglast worden als hij helemaal dicht zit, maar dan kan ik niet meer bij mn richtingsroer-aansturings-unit (owja, RDS heette het :P)
Dingetjes om goed overna te denken dus :rolleyes:

Op dit moment staat mn vleugel te wachten totdat de filler die erop zit droog is, dan kan hij geschuurd worden:
TA152H_68.jpg

damn wat een bakbeest is het :mrgreen:

Dus ben ik een beetje verder gegaan met het beplanken van de romp, voorzover ik nergens meer bij hoef. Dit zorgt ervoor dat alles een beetje recht blijft/weer wordt.
TA152H_64.jpg

TA152H_65.jpg

TA152H_66.jpg

Nog een foto van het plankje der planken. Dit plaatje houdt namelijk de vleugel bij de romp (hoop ik)
TA152H_67.jpg

Bijkomend voordeel is, is dat de romp nu leker degelijk staat, en niet een beetje heen en weer rolt. Ik zie dat iedereen mooie steunen maakt voor zijn model, dat is er bij mij dus nog niet echt van gekomen :rolleyes:

That's all folks!

Hoe ziet er goed uti zeg, eer ik zo ver ben pffffff dan zijn we de zomer ver voorbij hoor.

Succes verder en ik ga dit ook op de voet verder volgen.

Een nieuw weekend, een nieuwe update.
waar ben ik mee bezig geweest? Het aansturen van mn elevator. En ik ben rustig aan begonnen met de cockpit.

Het probleem met de aansturing van de elevator was dat het een beetje krap is, daar achterin de staart. Omdat mn geplande electro setup lichter is dan de oorspronkelijke setup moet het ook nog eens zo licht mogelijk zijn.

Eerst maar eens de foto's, dan een filmpje.
TA152H_69.jpg

TA152H_70.jpg

TA152H_71.jpg

^^ zoals daar te zien is, vallen alle linkages binnen de romp. Er zullen ook hier dus geen lelijke roerhevels of stangen zichtbaar zijn.

TA152H_72.jpg

Ook hier een HS225mg. connectie is geborgt met een stukje krimpkous.

TA152H_73.jpg

Goed zichtbaar dat het er echt krap is. Ik verwacht namelijk nog wat ruimte nodig te hebben voor het aan kunnen van het staart wiel.
(dat wil ik eigenlijk met dezelfde servo doen als het richtingsroer, moet ik nog even heul goed overna denken hoe :confused: )

En dan hier het bewijs dat het echt werkt :D:

En dan verder, rara wat is dit:
TA152H_74.jpg

Juistem, de versnellingspook, met turbo knop :D
de verg komt er alleen weer af zetten, dus misschien even opnieuw doen, schoonmaken, ontvetten, en nog eens proberen

TA152H_75.jpg

TA152H_76.jpg

Dit is dan een deel van het instrument paneel. De kleur zou RLM66 moeten zijn, grijszwart. Dit viel veel te groen uit, helaas, doen we nog een keer.

TA152H_77.jpg

TA152H_78.jpg

Versnellingspook in zn natuurlijke habitat.
TA152H_79.jpg

Met nog zn te groene stukje instrumentpaneel.

update om de moed erin te houden

Het is weer weekend geweest, lekker geknutseld en dus weer een update:

De afgelopen dagen ben ik vooral met de staart bezig geweest. Ik ben nog in afwachting van deze dingen: Servo Rotary Driver (voor mn rudder, ipv mn eigen hobbybob uitvinding)
Daarna kan de staart helemaal dicht, nu heb ik nog een opening moeten houden. Tevens heb ik even de romp op de vleugel gezet om even te genieten, en te kijken waarom dit nu allemaal doe

Maargoed, hier gaan we weer: Foto's!

De staart voor:
TA152H_80.jpg

Even passen:
TA152H_81.jpg

en iets met lijm en heul veul spelden:
TA152H_82.jpg

Nog meer spelden:
TA152H_83.jpg

Zoals te zien is, is 1 van de blokjes op de bovenkant van de romp, met de nerf haaks op de lengte van de romp. Dit is dus zwaar kut, niet doen. Rot schuren, lelijk, extra plamuur, niet meer doen dus (leer-moment :rolleyes:)

Om de moed erin te houden en te genieten:
TA152H_84.jpg

Hier is de staart dus aan 1 kant helemaal dicht, aan de andere kant is nog een gat voor de laatste dingen. Dat wordt tevens ook een luik voor onderhoud enzo.
TA152H_85.jpg

Dit dus:
TA152H_86.jpg

De servo er even in gepropt:
TA152H_87.jpg

Electronica, 25pins connector van de vleugel (en dan past alsnog mn snelheidsensor er niet op, dat wordt dus een losse connector :rolleyes:), en wat bedrading vanuit de staart.
TA152H_88.jpg

Weer even genieten, de lijnen van de romp worden nu pas echt zichtbaar
TA152H_89.jpg

TA152H_90.jpg

Luchttank voor retracts:
TA152H_91.jpg

De voorkant van de romp van bovenaf, batterij-ruimte
TA152H_92.jpg

En nog een close-upje van de staart. Er is nog een hoop schuurwerk :(
TA152H_93.jpg

Dat was het weer aan foto;s, geen filmpjes dit keer.

Nu moet ik maar eens een motor en regelaar gaan bestellen, en glasmat, lamineer epoxy, powerbox-unit-dingzel, nieuwe zender, ontvangers, etc
Maargoed dat het niet morgen af hoeft te zijn. Kan ik tenminste blijven eten :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Update

En wederom, maandag avond, mn weekend bijna voorbij.

Waar ben ik mee bezig geweest?

• Aansturing staartwiel
  • Beplanken onderkant staart
  • RDS vervangen
Opeens stond er een mannetje met een pakje voor mn deur. Aangezien ik geen verzendbevestiging had gekregen van ServoCity had ik deze nog niet verwacht.
Er zaten 6 zakjes in het doosje, per zakje deze inhoud:
TA152H_94.jpg

Je gebruikt gewoon het normale schroefje van de servo om de adapters vast te zetten:
TA152H_95.jpg

TA152H_96.jpg

Hier dan in zn natuurlijke habitat in de staart
TA152H_97.jpg

TA152H_99.jpg

Aansturing staartwiel:

Aangezien het nogal krap is in de staart zelf, heb ervoor gekozen om de aansturing van het staartwiel onder de staart te maken. Nu nog zichtbaar, maar er komt nog een blokje omheen, netjes geschuurt volgens de vorm van de romp. Is nog schaal ook.

Om mn staart toch nog een beetje licht te houden, zit de servo onder de cockpit, ver naar voren. Met pullpull stuur ik een servo hevel aan, wat weer verbonden is via pushpull aan het staartwiel. Een beetje complex, maar anders kreeg ik het niet weg gefrut.

PullPull, ik gebruik krimpkous om het uiteinde netjes bijeen te houden, zo kan het nergens langs schuren, aangezien het vlak langs de huid van de romp gaat lopen
TA152H_100.jpg

TA152H_101.jpg

Het is dus een beetje behelpen met zo'n groot onhandig ding. Ik heb de laatste tijd vrij snel last van mn rug, dus wordt er geimproviseerd:
TA152H_102.jpg

Hij hangt hier aan 2 lijmklemmen, daarover noppenfolie, zodat het het stabilo niet beschadigd. Zo kan ik lekker werken, of zittend, of staand.

Servo voor staartwiel:
TA152H_103.jpg

Begin beplanking. Je kan ook nog net de aansturing van het staartwiel zien.
Tevens zie je ook hoe de romp hangt. Ben ik erg blij mee :mrgreen:
TA152H_104.jpg

TA152H_105.jpg

Voor de zekerheid busjes geplaatst waar de pullpull doorheen loopt.
Dan zaagt het in ieder geval niet mn romp in tweeën.
TA152H_106.jpg

Close-upje van de overbrenging van pullpull naar pushpull
TA152H_107.jpg

Dit is hoever ik gekomen ben met beplanken:
Nog met spelden:
TA152H_108.jpg

TA152H_109.jpg

TA152H_110.jpg

En zonder spelden:
TA152H_111.jpg

TA152H_112.jpg

Ik ben erg blij met het resultaat, alles sluit goed aan op elkaar, en zelfs zonder schuren is het bijna spiegelglad :D

Afin, dit was het weer. De teller staat op dit moment op 112 foto;s.
Moge er nog vele meer komen.

Veel verder kan ik niet met de staart op dit moment. De neus moet wachten op een motor en regelaar. Ik moet nog een plekje zien te vinden voor een powerbox.
Eigenlijk moet ik nu eerst dingen bestellen.
Gelukkig heb ik nog heul veul schuurwerk aan de vleugel :(

CG enzo

Hoewel de motor, speedy en lipo's nog besteld moeten worden, heb ik maar eens gekeken naar de balans van mn creatie. Ik leefde in de veronderstelling dat ik een vrij zware staart had gemaakt, maar niets bleek minder waar.

Het totale gewicht zit nu op 4.2 kg. Dit is met alle servo's, landinsgestel, bekabeling etc. Zonder aandrijving, deel van beplanking, glas en verf.
Hier was ik erg van in mn nopjes :p

Maargoed, om dus te kijken wat de balans ging doen met lipo's op hun plek heb ik maar een 1,5liter fles onder mn vliegtuig gehangen. De lipo's zullen ongeveer 1,5kg zijn. (12S 5000mah)
TA152H_113.jpg

TA152H_114.jpg

TA152H_115.jpg

Deze fles hangt dus precies onder de ruimte voor de lipo;s.

1 probleem: zn balans is nu grofweg goed. Er moet nu alleen nog een motor voor op... Dat is ook ongeveer een kilo, icm cowl en overige afwerking.

Nu is mijn vraag dus: Wordt de staart nog voldoende zwaar met het laatste stukje beplanken, glassen en verven. Natuurlijk kan er altijd lood in de staart, maarja, liever niet natuurlijk.

TA152H_116.jpg

TA152H_117.jpg

En hier zie ik dus dat mn linker poot scheef is? Was me in het echt niet opgevallen, ik hoop dat het vertekening is van de foto, maar wel nog ff checken :p

TA152H_118.jpg

Close-upje van mn cockpit in aanbouw
TA152H_119.jpg

En dat was het dus weer :)

en ik maar denken dat het een fles was van een halve liter! Tot ik het verhaal erbij las. Dat toestel wordt echt groot!

en ik maar denken dat het een fles was van een halve liter! Tot ik het verhaal erbij las. Dat toestel wordt echt groot!
ghehe, ik blijf me er elke keer over verbazen. Soms zet ik mn funjet erop om me weer te realiseren hoe groot het is. Kan niet wachten om het te zien vliegen :D

excuses

Excuses, ik heb jullie ernstig verwaarloosd. Ik heb verzuimd dit topic bij te houden, en ben dus een stuk verder dan jullie weten... :(

Maar... Ik kan het goedmaken :D Ik heb namelijk wel foto's gemaakt, en ik heb nu een stuk of 50 die ik graag wil delen. Ik doe mn best ze vandaag en morgen hier te plaatsen met gepast commentaar.

Bij de TA152's loopt er een antenne van de staart naar de achterkant van de cockpit, nu wilde ik dit ook graag. Hiervoor het ik de volgende oplossing:
TA152H_120.jpg

Dit elastiek is bedoelt om het draad op spanning te houden. Het draad loopt door een messing buisje naar buiten, om snijden te voorkomen.

Ongelukken gebeuren, hier liet ik een tang uit mn handen flikkeren *&^*&$#@
Schade bleef beperkt, maar je bent wel even heul boos op jezelf.
TA152H_121.jpg

Onderstaande foto is van de staart, beplanking was niet soepen genoeg is scheurde, niet wat je niet kan verhullen, maar toch jammer:
TA152H_122.jpg

De staartlijst in wording, veel schuren nog:
TA152H_123.jpg

Bovenkant staart, goed zichtbaar waar het draadje naar buiten piept:
TA152H_124.jpg

Een te grote kier naar het richtingsroer:
TA152H_125.jpg

Tussenstand van de staart:
TA152H_126.jpg

Het wordt al wat:
TA152H_127.jpg

schuren....
TA152H_128.jpg

Dan komen we nu op het gebied van electronica, en wel verlichting.
Navigatie lichten wel te verstaan. Op mijn werk gebruiken we led voor vanalles en nog wat. Gelukkig hadden ze wat over:
TA152H_132.jpg

Eerste experiment:
TA152H_130.jpg

TA152H_129.jpg

TA152H_131.jpg

Maar dat vond ik nog wat te groot.
Met gebruik van wat SMD weerstandjes kan het veul kleiner:
TA152H_133.jpg

TA152H_134.jpg

Aangezien ik geen idee heb van de maximale grote van een post, eindig ik deze, en ga door naar de volgende.

Vermaken jullie je nog?

En we gaan weer verder, of beter gezegd, terug, naar de staart:
Heul veul filler, helaas...
TA152H_135.jpg

Om dan verder te gaan met het gapende gat aan de onderkant van de staart. Iets met blokken balsa, veel schaven en schuren:
TA152H_136.jpg

TA152H_137.jpg

Staartwiel even aan de kant:
TA152H_138.jpg

Shot van onder:
TA152H_139.jpg

En zo staat hij dan om eraan te werken:
TA152H_140.jpg

TA152H_141.jpg

Terwijl dit droogt stappen we even naar het stabilo en hoogteroer, daar moest nog nodig wat geschuurd worden...
Resultaat:
TA152H_142.jpg

Nog een raar bultje:
TA152H_143.jpg

En weer terug naar de staart, kijken voor ruimte met de sturing van het staartwiel:
TA152H_144.jpg

Zoveel ruimte dus:
TA152H_145.jpg

Precies goed:
TA152H_146.jpg

Verder met blokjes balsa en houtlijm:
TA152H_147.jpg

En dan hier het bewijst van het gezegde "waar geschaaft wordt, valt schaafsel :confused::confused: "
TA152H_149.jpg

En hier begint het dan ruwe vorm te krijgen:
TA152H_150.jpg

TA152H_151.jpg

Aangezien ik nooit te lang aan 1 ding kan werken neem ik jullie nu mee naar de vleugel, helaas wel weer met dezelfde bezigheid: schuren
TA152H_152.jpg

Voorlijst is nog niet perfect, maar komt in de buurt, de andere kant is al een stuk strakker:
TA152H_154.jpg

Ook de flaps passend maken:
TA152H_155.jpg

TA152H_156.jpg

Graag wijs ik bij de vorige 2 foto;s ook op mn fabuleuze ophangsysteem voor de vleugel, blokje hout onder de tafel aan de plank, staat strak, 2 bouten en moeren door de vleugel, gaat nergens heen.

En weer terug naar flaps:
TA152H_157.jpg

TA152H_158.jpg

Waarna we doorgaan naar wingtips, even passen met aileron ernaast:
TA152H_159.jpg

Grof blokje:
TA152H_160.jpg

TA152H_161.jpg

En nu moet ik me weer verontschuldigen, ik de foto's van het geschaafde en geschuurde blokje niet vinden, ik ga even zoeken, en daarna maak weer een nieuwe post aan.

En weer verder

Helaas kan ik ze dus niet vinden, ik weet zeker dat ik ze ergens heb, hopelijk komen ze nog wel boven.

In de tussentijd zijn we al weer een beetje bij. Toen de vleugel eindelijk strak erbij lag, was het tijd voor glassen. Nooit gedaan, ik heb 7 kleuren gescheten, maar ging best goed.
Dit heb ik gedaan bij mn ouders, die hadden de ruimte ervoor. Oude schuur, beetje stof, maar met goed vegen was het goed te doen. En belangrijker: goed geventileerd, wat is die PS100 agressief voor je zeg...

Maargoed, de opstelling:
TA152H_163.jpg

TA152H_164.jpg

Landingsgestel maar even ingepakt tegen de hars:
TA152H_165.jpg

Bijzet tafel met benodigdheden:
TA152H_166.jpg

Roller, bakje, PS100:
TA152H_167.jpg

Handschoenen!!! Erg belangrijk. Je krijgt PS100 niet van je handen, en het schijnt dat je er erg makkelijk erg allergisch voor kan worden...
TA152H_168.jpg

Ook mn flaps hebben een laagje nodig:
TA152H_169.jpg

Uiteindelijk zit er dus een laag 25grams doek op, met 3 lagen PS100. Zonder voorstrijk oid... Op de voorlijst overlappen de doeken van boven en onder. Dit leek me fijn, aangezien dat toch een wat kwetsbaardere plek is..

dit is direct na de eerste laag:
TA152H_170.jpg

TA152H_171.jpg

Helaas wel wat imperfecties, nou goed, niet alles kan de eerste keer goed gaan...
TA152H_172.jpg

Dit is dan wel weer mooi :D:
TA152H_173.jpg

Na een paar dagen uit gehard te zijn heb ik er thuis meteen het mes ingezet. Dit om bij mn flapservo's te kunnen komen. Ik maak mooie randjes waar de luikjes weer op vallen, plakbandje erover, en het valt niet meer op. Servo;s zitten zelf met schroefjes en een drukje CA op de plaats
TA152H_174.jpg

Zie ook de rietjes waar bekabeling door heen loopt:
TA152H_175.jpg

Een beetje klein is mn hobbykamertje wel:
TA152H_176.jpg

TA152H_177.jpg

En dan komen we bij de flaps zelf:
TA152H_178.jpg

Openduwend zoals een servo dat zou doen ;)
TA152H_179.jpg

Hier zie je mooi hoe de servo bevestigd zit:
TA152H_180.jpg

Ik heb geloof ik nog niet laten zien waar de aansturing voor het landingsgestel zit, awel hier:
TA152H_181.jpg

Dit is precies in het midden van de vleugel
TA152H_182.jpg

En dan als afsluiter, mn lipo lader:
TA152H_183.jpg

Geen idee waarom ik daar een foto van het gemaakt?
Omdat het kon denk ik :P

Dus nu zijn jullie weer allemaal bij.

Verder heb ik lipo;s, speedy, motor en powerbox besteld. Helaas staat de helf op backorder, dus dat zal nog wel even duren.

Graag hoor tips en comments als je denkt dat ik iets stoms doe :P

Update

En welkom terug.
Op dit moment ben ik me een beetje aan het voorbereiden op de schaalmeeting. En natuurlijk heb ik een paar foto;s geschoten :)

Zo hangt ze erbij op dit moment, tussen 2 stoelen. Het wordt een beetje krapjes in de woonkamer. (let niet op de rotzooi)

TA152H_184.jpg

Kabelbende:
TA152H_185.jpg

Close-up van de staart. Helaas is mn richtingsroer te klein. Iets met een foute planning enzo. Ziet er prachtig uit, maar moet ik helaas opnieuw maken, 2cm groter.
TA152H_186.jpg

Zie ook hier het richtingsroer.
Verder flaps open, dat gaat heel mooi nu. Alleen mn meest linker flap is stuk. Roerhoorntje afgebroken, daar moet ik iets anders op verzinnen. Heel goed kan ik er alleen niet meer bij :(
TA152H_187.jpg

Nog een close-up van de staart..
TA152H_188.jpg

Pitot-tube alvast ingezet. compleet schaal qua plaatsing en maat. Komt dat eens goed uit :P
TA152H_189.jpg

Fototje van boven:
TA152H_190.jpg

Fototje van onder:
TA152H_191.jpg

En dan nu even heel iets anders.
Om aan iemand te laten zien wat je ook met servo;s kan doen, heb ik even in een uurtje een hoofdje in elkaar geknutselt. Ogen kunnen draaien/rollen en de mond kan open en dicht:
TA152H_192.jpg

TA152H_193.jpg

TA152H_194.jpg

En ik moet zeggen, het is heel vermakelijk om te doen, even iets anders, maar wel lekker knutselen :)

Back