FW Ta152 H1 Bouwverslag (1/5, Andersen)

Je bent goed bezig!

Ik heb wel het idee dat je wat kriskras door de optimale bouwvolgorde heen gaat, van alles en nog wat tegelijk aan het doen bent, en maar weinig helemaal afmaakt!

(Jaja, ik weet het, ik maak zelf ook niet zoveel af, maar dat is dan weer anders.)

Nu al pitotbuis plaatsen? Toch wel uitneembaar, hoop ik?

Vwb. dat hoofd: maak het niet te zwaar!

Succes.

(Zomaar wat gedachten . . .)

jan.

Je bent goed bezig!

Ik heb wel het idee dat je wat kriskras door de optimale bouwvolgorde heen gaat, van alles en nog wat tegelijk aan het doen bent, en maar weinig helemaal afmaakt!

(Jaja, ik weet het, ik maak zelf ook niet zoveel af, maar dat is dan weer anders.)

Nu al pitotbuis plaatsen? Toch wel uitneembaar, hoop ik?

Vwb. dat hoofd: maak het niet te zwaar!

Succes.

(Zomaar wat gedachten . . .)

jan.
Dank je :)
Ik ga inderdaad kriskras door dingen heen, deels door gebrek aan financiën, deels door ongedult. Als iets ligt te drogen, dan ga ik met iets anders verder.
Mn vleugel is op wieldeuren, glaasjes voor mn navigatielichten en wat schuren/spuitplamuur verfklaar.

Mn ailerons moet ik nog glassen, maar dat gaat tegelijkertijd met de romp. Daar zit ik echter weer te wachten op onderdelen uit china.

Pitottube is uitneembaar, zeker. Met ruim 20cm slang verstopt in de vleugel om evt te kunnen verwijderen en herplaatsen zonder mn vleugel open te moeten snijden.

Dat hoofd is zo masief als maar kan, maar gek genoeg let je er wel op ;)

Btw. iemand een idee waarvan ik de roerhoorns kan maken voor mn flaps? Gelamineerd 2.5mm ply is niet sterk genoeg.. boutje brak uit..

Btw. iemand een idee waarvan ik de roerhoorns kan maken voor mn flaps? Gelamineerd 2.5mm ply is niet sterk genoeg.. boutje brak uit..

Pertinax (printplaat materiaal) of aluminium.

PS : Leuk om het draadje gevonden te hebben nadat ik gister in Oss met je heb staan te praten.

En wederom een update.

Hoewel ik op dit moment zeer gefrustreerd wacht op onderdelen (iets met backorder) ga ik wel lekker verder.
De laatste dagen heb ik besteed aan het plaatsen van electronica. Ik heb er namelijk voor gekozen om mn eagletree in te bouwen. Ik hou ervan om alles te weten, evt ook om oorzaken van crashes na te gaan. Verder heb ik mn ontvanger geplaatst, een plaatje gemaakt waar de powerbox komt, bedrading getrokken en de grove vorm van een deksel gemaakt.

Genoeg geschreven, plaatjes kijken:

Mn eagletree komt boven de accubak, om bekabeling zo kort mogelijk te houden, tevens zie je daarnaast de hoogtesensor zitten.
TA152H_195.jpg

Grofweg in de buurt van waar de speedy komt een rpm sensor, handig om te kijken hoeveel rpm, bij welke prop, welke belasting geeft
TA152H_196.jpg

Ontvanger geplaatst, met links de plek waar de powerbox komt.
Antenne loopt iets naar beneden, om daar door een buisje naar achter te in te lopen..
TA152H_197.jpg

Onderkant waar de vleugel komt, van links naar rechts:
bouten om mn vleugel op de plek te houden, 25Dsub voor connectie naar de vleugel, luchtslang naar de vleugel, 4 pins connector voor snelheidssensor (paste niet meer op de 25 pins)
rechts onderin zit een klein printje wat verlichting gaat schakelen, waarover straks meer
TA152H_198.jpg

close-up Dsub
TA152H_199.jpg

Het printje:
Dit is een programmeerbare 18 channel servo controler, wat tevens ook on-off kan schakelen, elke uitgang als ingang kan zien, PWM snapt en ook kan maken, en met USB aan je computer te hangen is. Het werkt op alles van 3 tot 16 volt. En dat alles voor nog geen 38 USD. Een beetje veel opties hier, maar ik had er 2 besteld voor een ander doel, en dus eentje over.
Bovenop zit een eigen gebakken printje om mijn pinout te kunnen gebruiken samen met wat weerstanden. Het gewicht? 11 gram in totaal..
TA152H_200.jpg

Bekabeling loopt netjes weg zo.
TA152H_201.jpg

Deksel in wording:
TA152H_202.jpg

Bedrading, wordt pas netjes als ik de powerbox op zn plek heb
TA152H_203.jpg

Luikje dicht..
TA152H_204.jpg

Luikje open... Met oa lucht aansluiting
TA152H_205.jpg

Deksel in wording, iets met schaven en schuren, en wat blokje hout
(wees maar niet bang, het is niet massief ;) )
TA152H_206.jpg

Nog een beetje aanvullen, is net te breed :P
TA152H_207.jpg

Well, that's all folks..

Update

Ja, en daar zijn we weer.
Helaas nog steeds gefrustreerd over items in backorder bij een niet nader te noemen aziatisch bedrijf, maar verder wel lekker opgeschoten.

Wat heb ik gedaan in de tussentijd? Ik ben lekker bezig geweest met een cockpit stoeltje, de aansluiting van de romp op de vleugel, de wingfairing en wat LED spul.

Hiervoor heb ik echter weer mn vliegtuig in de breedte van de kamer liggen, en laat ik het zo zeggen, het ligt precies net niet strak :P

Foteaux:

Stoeltje, staat nog los
TA152H_208.jpg

TA152H_209.jpg

TA152H_210.jpg

Onderstaand zie je een soort van "arming-" stekker. Als deze eruit is, staat er geen spanning op de regelaar. Aangezien ik 12S best eng vind, heb ik dit als soort van failsafe.
TA152H_211.jpg

En zo ligt het dan in mn kamertje...
TA152H_212.jpg

rechter wingtip:
TA152H_213.jpg

linker wingtip:
TA152H_214.jpg

Zo zag het rond de vleugel er uit:
TA152H_215.jpg

TA152H_216.jpg

Dicht:
TA152H_217.jpg

Helemaal dicht, met de ribben voor de wingfairing al ingelijmd.
(eronder folie, zodat ik niet op de vleugel mors)
TA152H_218.jpg

TA152H_219.jpg

Batterij-vak is nu ook dicht, zien jullie het scharnier lopen, zodat hij open kan? Zoekplaatje ;)
TA152H_220.jpg

Wingfaring:
TA152H_221.jpg

Kutklus, nat maken, verwarmen, buigen, drogen, bijsnijden, passen, schuren, plakken, schuren.
Maar dan wordt het wel mooi :)
TA152H_222.jpg

Andere kant, Work in progress
TA152H_223.jpg

Daarna ook maar meteen de laatste restjes opgeruimd in de staart en meteen de bodem dicht gemaakt:
TA152H_224.jpg

Dat is het voor nu weer :)

Iemand herinnerde mij eraan dat ik al een tijdje geen update meer gepost had. Dat terwijl er een hele boel gebeurd is.
Dus bij deze weer een update.

Ik had vlak voor de schaalmeeting in Oss het probleem dat de controlhorns voor mn flaps afbraken. Deze waren van 2,5mm multiplex. Die heb ik opnieuw gemaakt van glasvezel:
TA152H_225.jpg

Tevens heb ik wat ribbetjes aangebracht aan de binnenkant van de flaps. Puur voor de looks. Tevens heb ik helaas een carbonstaaf in moeten lijmen, aangezien de trailingedge niet recht was. Ten tijde van het glassen van de vleugel wel, daarna is het langzaam krom getrokken.
Met wat water, klemmen heb ik het een soort van recht gekregen, echter was er nog wel een carbonstaaf nodig om het echt recht te krijgen:
TA152H_226.jpg

TA152H_227.jpg

Hier een foto om te laten zien hoe de servo's van de flaps verborgen zitten in de vleugel. Tevens zie je ook de rietjes waar bekabeling doorheen loopt voor verderop in de vleugel.
TA152H_228.jpg

Elevator bespannen met oratex. Dit zodat je nog wel de ribben een beetje ziet. Dat verlies je als je het beplankt.
(zie ook de strijkbout op de achtergrond ;) )
TA152H_229.jpg

Zo ook met het rudder:
TA152H_230.jpg

TA152H_231.jpg

Het was best wel een uitdaging om het netjes te krijgen:
TA152H_232.jpg

TA152H_233.jpg

En dan weer een foto om de moed erin te houden :p
TA152H_234.jpg

Ja het stabilo zit scheef, maar ook nog los, dus dan mag het ;)
TA152H_235.jpg

En toen kwam er een pakje uit china *rondedansje doet*
Dus kon de motor, powerbox, speedy en accus in gebouwd worden.
TA152H_236.jpg

Powerbox:
TA152H_237.jpg

Accu's:
TA152H_238.jpg

Zoals je ziet liggen ze nu niet waar ze oorspronkelijk bedacht waren.
Ik had ze bedacht in de neus, waar de brandstof tank oorspronkelijk was. Echter werd het zo neuszwaar, dat ik dan achtelijk veel lood in de staart moest doen om het weer in evenwicht te krijgen. Met pijn in mn hard heb ik dus de cockpit opgeofferd voor mn accus.
Daar ligt nu 12S 5000mAh in voor de aandrijving, met 2x 2S 2000mAh voor de powerbox.

Dit is een beetje de oorzaak van het evenwichtsprobleem:
TA152H_239.jpg

Hoewel ik een helehoop soortgelijken toestellen op RCgroups.com tegenkom met deze motorisering, denk ik toch dat het een beetje overpowered eruit gaat komen. Qua totaal gewicht kan het prima, qua balans kwam het dus rot uit. Aangezien ik dit nu heb, ga ik hier mee door. Ik kan later alsnog kiezen een lichtere motor te gebuiken, en de ruimte in de neus benutten voor de accus.
TA152H_240.jpg

Totaal plaatje, let ook op hoe mooi het rudder er nu uit ziet ;)
TA152H_241.jpg

TA152H_242.jpg

Let niet op de stand van de wielen, dat heeft nog wat tuning nodig, maar dat kan als 1 van de allerlaatste dingen:
TA152H_243.jpg

Cockpitkap erop, tenminste de basis ervan :P
TA152H_244.jpg

En aangezien ik niet weet hoeveel er in 1 post past, ga ik nu verder met deel 2, kunnen jullie hier alvast naar kijken ;)

En welkom bij deel 2 ;)

Hier beginnen we met de neus, niet de kap, maar de ronding van de romp.
Het heeft vooral te maken met veel schaven, en veel schuren :P

TA152H_245.jpg

TA152H_246.jpg

TA152H_247.jpg

En dan dus heul veel schaven en schuren, dan krijg je dit:
TA152H_248.jpg

TA152H_249.jpg

Het heeft nog wel een laatste schuurbeurt nodig, maar het komt in de buurt:
TA152H_250.jpg

TA152H_251.jpg

En dan komen we bij de volgende aflevering:
de propellor. Er zit nu een 3blads op 16x10:
TA152H_253.jpg

TA152H_254.jpg

Best wel een beetje trots :)
TA152H_255.jpg

En als bewijs dat het ook echt werkt dit youtube filmpje:
daYdgAV6dhc[/media] - TA152H spinning 16*10 3-blade prop

Ik durf nog niet heel veel gas te geven, dat wil ik pas doen als de romp ook in het glas zit. Dat geeft toch nog wat extra stevigheid. Ongetwijfeld kan het nu al de krachten hebben, maar toch ;)

Nou, dat was het dus weer. Op of aanmerkingen hoor ik graag.

Laatst bewerkt door een moderator:
zo heee,

Dat gaat nu langzaam aan wel spannend worden aan die kant.
Als je nu zo door gaat dan gaat het niet lang meer duren een jij hem het luchtruim in stuurt hahaa.

ik blijf het volgen.

zo heee,

Dat gaat nu langzaam aan wel spannend worden aan die kant.
Als je nu zo door gaat dan gaat het niet lang meer duren een jij hem het luchtruim in stuurt hahaa.

ik blijf het volgen.
Ik heb 2 kantjes A4 formaat aan lijst met dingen die gedaan moeten worden, dus het duurt nog wel even :P
Het schiet zeker op, maar ik kom nu op het punt van een helehoop kleine frut-dingetjes :)

dat zijn een hoop vorderingen voor het zomerseizoen! Ook nog gevlogen deze zomer?

ik zou als ik jou was niet teveel gas geven op de grond. Met een beetje pech trek je je motorschot eruit bij statische belasting...

dat zijn een hoop vorderingen voor het zomerseizoen! Ook nog gevlogen deze zomer?

ik zou als ik jou was niet teveel gas geven op de grond. Met een beetje pech trek je je motorschot eruit bij statische belasting...
Ik heb zeker een hoop gevlogen dit seizoen. Ik had de mazzel een hele hoop overuren te hebben qua werk. Die moesten gecompenseerd worden, het resultaat staat op de foto ;)

Daar ben ik ook een beetje bang voor, toch wil ik eigenlijk wel een keer WOT proberen voordat hij de lucht in gaat...
Eerst maar glassen :P
Zowiezo wordt hij eerst gevlogen voordat er gespoten gaat worden.
Eerst weten dat het vliegt :P

Hier een foto om te laten zien hoe de servo's van de flaps verborgen zitten in de vleugel.

Hoe heb je die servo nou vastgezet?

Met toch iets meer dan wat stukjes balsa, naar ik aanneem . . .

Vwb. de bevestiging van de motor: met slechts drie van de vier bevestigingspunten? :shock:

Da's jammer.

Je zult niet de eerste zijn waar motor + propellor het motorspant uit de romp scheuren! :nooo:

The proof of the pudding is in the eating . . .

Overigens: het wordt wel een erg mooi model, dat dan weer wel. :p

Succes!

jan.

Hoe heb je die servo nou vastgezet?

Met toch iets meer dan wat stukjes balsa, naar ik aanneem . . .

Vwb. de bevestiging van de motor: met slechts drie van de vier bevestigingspunten? :shock:

Da's jammer.

Je zult niet de eerste zijn waar motor + propellor het motorspant uit de romp scheuren! :nooo:

The proof of the pudding is in the eating . . .

Overigens: het wordt wel een erg mooi model, dat dan weer wel. :p

Succes!

jan.
De servo's van mn flaps zitten geschroefd op een plankje ply, met daarachter balsa voor wat meer vlees. Dat zit met ply verstevigd op een multiplex plankje, wat geschroefd zit op 2 balkjes van linden hout. Trust me, dat zit muurvast :)

De motor zit wel op 4 punten vast, op een plaatje 4mm ply, wat straks zowel gelijmd als gebout zit op 2x 3mm ply. nu alleen gebout om nog het een en ander aan te kunnen passen. Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik denk dat met het plaatje 4mm ply te ondervangen, zodra dat gelijmd zit met epoxy, dan moet dat toch muur vast zitten?

Je zou eventueel ook nog diehoekige plaatjes tussen je motorschot en de stringers van de romp kunnen plaatsen, dan heb je een betere krachtoverdracht tussen motorschot en de rest van de romp.

Je zou eventueel ook nog diehoekige plaatjes tussen je motorschot en de stringers van de romp kunnen plaatsen, dan heb je een betere krachtoverdracht tussen motorschot en de rest van de romp.
dat is inderdaad een idee.
Han wees me via PB erop dat de motorisering die ik gekozen heb veel te zwaar zou zijn. Ik heb hem wat info gegeven, en wacht nu op zijn reactie. Ik hoop dat dat wat duidelijkheid voor me kan scheppen.

Zo daar ben ik effe.

Ben al voor je bezig in gedachten.
Die motor is veeeeel tezwaar.
Een setup totaal moet al zo zwaar zijn als de motor nu is.
Daar moet effe aan gewerkt worden.
Open anders een draadje in het electro gedeelte van het forum.

Door jouw ben ik gisteren een leuke site tegen gekomen.
Het liet me niet los tijdens het bouwen hier.

Static Thrust Calculator - STRC

Als je daar je prop in geeft die je nu draaid.
Op 37 volt kom je uit op 1 ,4 kw.
Dar is voor deze motor een eitje.
Die hoort 3 kw en meer televeren.
Met een super grote prop.

Nu was i ook met een ander bezig over motor info.
Voor mijn beech.
En die had deze.
Nu past dat niet bij bij.
Maar bij jouw komt dat aardig in de buurt.

Model: C63-64-AInput Voltage : max. 37V (10S Li-po)Kv : 280 rpm/V within 10%No. of turn : 16 DeltaMax. efficiency current : 50ACurrent capacity : 65A/60sInternal Resistance : 28 mohmNo Load current @ 7V: 2.16ADimensions : 82mm X 63mmShaft diameter : 10mm / 0.39inWeight with cables : 640g / 22.58ozNumber of poles/magnets : 14Recommended model weight : 5000~10000g / 176~352ozPower equivalent : .90-150 GLow EngineStator Size: 52-30

Het gewicht is 760 gram, verschil van 700 gram.
Dan hoeven die lompe accu's waarschijnlijk niet meer achter het zwaarte punt.
Geeft veel meer stevigheid aan je model.

Hier laat ik het even bij.
Eerst de rest eens wakker schudden.
Zi is er toch een begin.

Groeten Han.

In het subforum electro heb ik nu een topic aangemaakt met wat vragen en gedachten spinsels. Hopelijk dat daar wat uit komt :)

En daar zijn we weer :D
Op het electro forum (setup-voor-2-8m-ta152h ) ben ik een stuk wijzer geworden qua motorisering. Is wel nog even sparen, dus dat is een kleine vertraging. In de tussentijd ben ik wel lekker verder op andere vlakken.
Zoals een soort van "bellypan", als aansluiting van de romp op de vleugel, nieuwe rolroeren (ribbouw met oratex bedekt tegen beplankt voorheen) en de inbouw en aansluiting van de rolroeren.

En aangezien foto;s meer zeggen dan 1000 woorden:
Zo staat mn vliegtuig dus nu in mn hobbykamer. Ik werd gek van het heen en weer geloop naar de woonkamer, plus dat ik erg last kreeg van mn rug, door het op de grond werken.
TA152H_256.jpg

TA152H_257.jpg

TA152H_258.jpg

TA152H_259.jpg

TA152H_260.jpg

Tsja, het is een beetje behelpen, maar dit werkt eingelijk best wel fijn.
(let niet op de rotzooi trouwens ;) )

Dit is de bouw van de "bellypan" Geen idee hoe ik het moest noemen, maar een vriend noemde het zo, en het klonk wel overtuigend :P

TA152H_261.jpg

2 laagjes .8mm balsa, nerf haaks op elkaar voor vormvastheid. Het is dus ribbouw, met aan de punten links en rechts massief balsa in de juiste vorm gesneden/geschuurd.
TA152H_262.jpg

TA152H_263.jpg

Mooi hol, en erg licht. Het papiertje als achterkant blijft zitten, dit biedt wat stevigheid en houd de vorm erin.
Het wordt nu op zn plek gehouden met 4 magneetjes. Of dat in de praktijk sterk genoeg is, denk het niet. Waarschijnlijk dat ik het voor de vlucht met 2 stukjes plakband van plak :rolleyes:
TA152H_264.jpg

En hier dan met de eerste laag balsa filler, en schuurronde:
TA152H_270.jpg

Dan het volgende project: bespannen ailerons.
Ik vond mn richtingsroer erg mooi, hoe je de ribben door het oratex heen zag, dat wilde ik ook voor mn ailerons. In het echt waren de ailerons ook bespannen, dus het is nog eens schaal ook ;)
Ik heb dus mn ailerons opnieuw gemaakt, aangezien ik al een beplankte versie had. Het viel me trouwens erg tegen hoe lastig het is om het mooi passend te maken. Kost een hoop tijd, en 3 pogingen :P
Maar hier dan toch de worsteling en resultaat:
Ik heb de uiteindes van de ribben uit de vleugel uitgesneden, in veelvoud.
Deze passen dan mooi in de sleuven die ik gemaakt heb in de voorlijst van de aileron. Deze is 15mm balsa, in de juiste vorm geschaaft en geschuurd. Een beetje overmaats in het begin, zodat je niet teveel weghaalt.
Het duurde 2 pogingen totdat ik me dit bedacht :rolleyes:

Een rood garen is gespannen zodat de ribjes de juistje lengte hebben. Verder is het een beetje "eye-ballen" om te kijken of alles recht staat :P
TA152H_265.jpg

Even een sprongetje door de tijd. Hier zitten de scharnieren er al in. Zijn 2 genoeg? De aileron is 38cm lang, en op zn breedst 8 cm. Het zijn robart-style pen scharnieren.
TA152H_266.jpg

Uitslagen:
TA152H_267.jpg

TA152H_269.jpg

TA152H_268.jpg

Lijkt me genoeg uitslag dacht ik zo. Max uitslagen volgens tekening zijn 12mm up, en 9mm down. Via een bouwer en vlieger in zweden ben ik te weten gekomen dat deze uitslagen eigenlijk al te groot zijn. Dus dat is mooi om te weten :)

En hier zit aan beide kanten een 2mm latje balsa. Deze heb ik er met maximale uitslagen aan de vleugel gelijmd. Hierdoor kwamen de latjes iets scheef te staan. Het overschot aan de buitenzijde weg schuren/schaven. En je hebt een prachtige aansluiting.
(de voorlijst van de aileron is wel rond natuurlijk ;) )
TA152H_271.jpg

Well, thats all for now folks :)

Kan iemand mij vertellen of 2 scharnieren per aileron genoeg zijn? Volgens bouwtekening wel, het voelt stevig. Maar het zou jammer zijn als het te weinig blijkt. Echter zou het een heel gedoe zijn om nog versteviging in de vleugel in te bouwen...
Dus graag jullie advies :)

(en natuurlijk zijn op of aanmerkingen van harte welkom :) )

Laatst bewerkt door een moderator:
Een derde scharnier zou wel ietsjes meer zekerheid bieden mocht één van de scharnieren kapot gaan, dan hangt je aileron tenminste nog fatsoenlijk vast aan je vleugel. Ik ben bij mijn four-star 60 wel eens mijn aileron verloren omdat een aantal scharnieren kapot gingen/eruit getrokken werden. Laat ik zeggen dat je dan niet veel meer te zeggen hebt over je toestel ;)

Back