En daar zijn we weer

Op het electro forum (
setup-voor-2-8m-ta152h ) ben ik een stuk wijzer geworden qua motorisering. Is wel nog even sparen, dus dat is een kleine vertraging. In de tussentijd ben ik wel lekker verder op andere vlakken.
Zoals een soort van "bellypan", als aansluiting van de romp op de vleugel, nieuwe rolroeren (ribbouw met oratex bedekt tegen beplankt voorheen) en de inbouw en aansluiting van de rolroeren.
En aangezien foto;s meer zeggen dan 1000 woorden:
Zo staat mn vliegtuig dus nu in mn hobbykamer. Ik werd gek van het heen en weer geloop naar de woonkamer, plus dat ik erg last kreeg van mn rug, door het op de grond werken.
Tsja, het is een beetje behelpen, maar dit werkt eingelijk best wel fijn.
(let niet op de rotzooi trouwens

)
Dit is de bouw van de "bellypan" Geen idee hoe ik het moest noemen, maar een vriend noemde het zo, en het klonk wel overtuigend
2 laagjes .8mm balsa, nerf haaks op elkaar voor vormvastheid. Het is dus ribbouw, met aan de punten links en rechts massief balsa in de juiste vorm gesneden/geschuurd.
Mooi hol, en erg licht. Het papiertje als achterkant blijft zitten, dit biedt wat stevigheid en houd de vorm erin.
Het wordt nu op zn plek gehouden met 4 magneetjes. Of dat in de praktijk sterk genoeg is, denk het niet. Waarschijnlijk dat ik het voor de vlucht met 2 stukjes plakband van plak
En hier dan met de eerste laag balsa filler, en schuurronde:
Dan het volgende project: bespannen ailerons.
Ik vond mn richtingsroer erg mooi, hoe je de ribben door het oratex heen zag, dat wilde ik ook voor mn ailerons. In het echt waren de ailerons ook bespannen, dus het is nog eens schaal ook

Ik heb dus mn ailerons opnieuw gemaakt, aangezien ik al een beplankte versie had. Het viel me trouwens erg tegen hoe lastig het is om het mooi passend te maken. Kost een hoop tijd, en 3 pogingen

Maar hier dan toch de worsteling en resultaat:
Ik heb de uiteindes van de ribben uit de vleugel uitgesneden, in veelvoud.
Deze passen dan mooi in de sleuven die ik gemaakt heb in de voorlijst van de aileron. Deze is 15mm balsa, in de juiste vorm geschaaft en geschuurd. Een beetje overmaats in het begin, zodat je niet teveel weghaalt.
Het duurde 2 pogingen totdat ik me dit bedacht
Een rood garen is gespannen zodat de ribjes de juistje lengte hebben. Verder is het een beetje "eye-ballen" om te kijken of alles recht staat
Even een sprongetje door de tijd. Hier zitten de scharnieren er al in. Zijn 2 genoeg? De aileron is 38cm lang, en op zn breedst 8 cm. Het zijn robart-style pen scharnieren.
Uitslagen:
Lijkt me genoeg uitslag dacht ik zo. Max uitslagen volgens tekening zijn 12mm up, en 9mm down. Via een bouwer en vlieger in zweden ben ik te weten gekomen dat deze uitslagen eigenlijk al te groot zijn. Dus dat is mooi om te weten
En hier zit aan beide kanten een 2mm latje balsa. Deze heb ik er met maximale uitslagen aan de vleugel gelijmd. Hierdoor kwamen de latjes iets scheef te staan. Het overschot aan de buitenzijde weg schuren/schaven. En je hebt een prachtige aansluiting.
(de voorlijst van de aileron is wel rond natuurlijk

)
Well, thats all for now folks
Kan iemand mij vertellen of 2 scharnieren per aileron genoeg zijn? Volgens bouwtekening wel, het voelt stevig. Maar het zou jammer zijn als het te weinig blijkt. Echter zou het een heel gedoe zijn om nog versteviging in de vleugel in te bouwen...
Dus graag jullie advies
(en natuurlijk zijn op of aanmerkingen van harte welkom

)