Sinds kort zijn er ineens maar liefst twee voorwielaangedreven toerwagen-chassis op de markt gekomen: Tamiya FF03PRO en de TOP Sabre
Beide chassis hebben dezelfde (TC-)wielbasis en door hun breedte van 185mm zijn ze ook uitstekend geschikt voor de "echte" toerwagenbodies. Dit wil zeggen de zeer realistische bodies van o.a. Tamiya, HPI en andere fabrikanten. Tamiya heeft zijn voorwielaangedreven toerwagenbodies uit de jaren 90 alweer opnieuw uitgebracht zoals de BTCC Volvo 850, de Honda Accord, Peugeot 406 en Alfa Romeo 155. Ook de VW Golf-body en bijvoorbeeld de SX4 passen perfect op het chassis.
De chassis hebben allebei hun eigen opbouw:
De FF03Pro heeft bovenliggende IFS-dempers (de zg.pushrod ophanging) en een gesloten versnellingsbak met differentieel, motor ligt voor de vooras.
De Sabre heeft een normale shocktower met dempers en een op de Tamiya M03 gelijkende -open-versnellingsbak. Hier ligt de motor achter de vooras.
De prijzen van beide chassis zijn netjes: de Tamiya is in twee varianten op de markt, de FF03 met Honda Civic-body (€194,50 NL adviesprijs) en de FF03Pro, zonder body maar met veel blauw alu en TRF-dempers (€199,00 NL adviesprijs). De TOP is er in één variant (€ 239,00 NL adviesprijs) maar heeft wel een carbon chassis en CVD-assen standaard.
Met de FF03 zijn al de nodige meters gemaakt en alle rijders die ermee gereden hebben waren zeer enthousiast; grote fun. De auto kwam ten opzichte van de 4WD-broers bij het uitaccelereren wat tekort maar in rechte lijn en bij het ingaan van bochten was het FWD-chassis (mede dankzij het lagere gewicht) minimaal gelijk aan de 4WD.
De TOP gaat dit weekend zijn eerste meters maken en ook hier zal ik zsm de bevindigen van neerzetten.
In de verenigde staten en het verre oosten hebben deze auto's al de nodige fans, zijn er hier ook (wedstrijd-)rijders die het wat lijkt???
groet,
Eric
Nog wat voorbeelden van bodies voor deze chassis:
Een filmpje voor de liefhebbers:
[media=youtube]Ug6Bp2TOS-c[/media]
Beide chassis hebben dezelfde (TC-)wielbasis en door hun breedte van 185mm zijn ze ook uitstekend geschikt voor de "echte" toerwagenbodies. Dit wil zeggen de zeer realistische bodies van o.a. Tamiya, HPI en andere fabrikanten. Tamiya heeft zijn voorwielaangedreven toerwagenbodies uit de jaren 90 alweer opnieuw uitgebracht zoals de BTCC Volvo 850, de Honda Accord, Peugeot 406 en Alfa Romeo 155. Ook de VW Golf-body en bijvoorbeeld de SX4 passen perfect op het chassis.
De chassis hebben allebei hun eigen opbouw:
De FF03Pro heeft bovenliggende IFS-dempers (de zg.pushrod ophanging) en een gesloten versnellingsbak met differentieel, motor ligt voor de vooras.
De Sabre heeft een normale shocktower met dempers en een op de Tamiya M03 gelijkende -open-versnellingsbak. Hier ligt de motor achter de vooras.
De prijzen van beide chassis zijn netjes: de Tamiya is in twee varianten op de markt, de FF03 met Honda Civic-body (€194,50 NL adviesprijs) en de FF03Pro, zonder body maar met veel blauw alu en TRF-dempers (€199,00 NL adviesprijs). De TOP is er in één variant (€ 239,00 NL adviesprijs) maar heeft wel een carbon chassis en CVD-assen standaard.
Met de FF03 zijn al de nodige meters gemaakt en alle rijders die ermee gereden hebben waren zeer enthousiast; grote fun. De auto kwam ten opzichte van de 4WD-broers bij het uitaccelereren wat tekort maar in rechte lijn en bij het ingaan van bochten was het FWD-chassis (mede dankzij het lagere gewicht) minimaal gelijk aan de 4WD.
De TOP gaat dit weekend zijn eerste meters maken en ook hier zal ik zsm de bevindigen van neerzetten.
In de verenigde staten en het verre oosten hebben deze auto's al de nodige fans, zijn er hier ook (wedstrijd-)rijders die het wat lijkt???
groet,
Eric
Nog wat voorbeelden van bodies voor deze chassis:






Een filmpje voor de liefhebbers:
[media=youtube]Ug6Bp2TOS-c[/media]
Laatst bewerkt door een moderator: