FWD TC: Nieuwe wedstrijdklasse??

Sinds kort zijn er ineens maar liefst twee voorwielaangedreven toerwagen-chassis op de markt gekomen: Tamiya FF03PRO en de TOP Sabre

P9030002.JPG


Beide chassis hebben dezelfde (TC-)wielbasis en door hun breedte van 185mm zijn ze ook uitstekend geschikt voor de "echte" toerwagenbodies. Dit wil zeggen de zeer realistische bodies van o.a. Tamiya, HPI en andere fabrikanten. Tamiya heeft zijn voorwielaangedreven toerwagenbodies uit de jaren 90 alweer opnieuw uitgebracht zoals de BTCC Volvo 850, de Honda Accord, Peugeot 406 en Alfa Romeo 155. Ook de VW Golf-body en bijvoorbeeld de SX4 passen perfect op het chassis.

P9030011.JPG


De chassis hebben allebei hun eigen opbouw:

De FF03Pro heeft bovenliggende IFS-dempers (de zg.pushrod ophanging) en een gesloten versnellingsbak met differentieel, motor ligt voor de vooras.

P9030004.JPG


De Sabre heeft een normale shocktower met dempers en een op de Tamiya M03 gelijkende -open-versnellingsbak. Hier ligt de motor achter de vooras.

P9030007.JPG


De prijzen van beide chassis zijn netjes: de Tamiya is in twee varianten op de markt, de FF03 met Honda Civic-body (€194,50 NL adviesprijs) en de FF03Pro, zonder body maar met veel blauw alu en TRF-dempers (€199,00 NL adviesprijs). De TOP is er in één variant (€ 239,00 NL adviesprijs) maar heeft wel een carbon chassis en CVD-assen standaard.

Met de FF03 zijn al de nodige meters gemaakt en alle rijders die ermee gereden hebben waren zeer enthousiast; grote fun. De auto kwam ten opzichte van de 4WD-broers bij het uitaccelereren wat tekort maar in rechte lijn en bij het ingaan van bochten was het FWD-chassis (mede dankzij het lagere gewicht) minimaal gelijk aan de 4WD.

De TOP gaat dit weekend zijn eerste meters maken en ook hier zal ik zsm de bevindigen van neerzetten.

In de verenigde staten en het verre oosten hebben deze auto's al de nodige fans, zijn er hier ook (wedstrijd-)rijders die het wat lijkt???

groet,

Eric

Nog wat voorbeelden van bodies voor deze chassis:

579812d1271185084-tamiya-ff03-volvo-850.jpg


RC011-1.jpg


RC012-1.jpg


RC014-1.jpg


RC043.jpg


IMG_9554.jpg


Een filmpje voor de liefhebbers:

[media=youtube]Ug6Bp2TOS-c[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vraag is als er een behoefte is in nog een klasse?

Door Nederland heen kent de electro ruim 20 klasses opgedeelt in div chassis (4WD-TC, Swift, TT01, F1 etc) en motoren (vrij, BL10.5, BL13.5, BL17.5, 19t, 23t, silvercan etc).

Door die verdeeldheid zullen er nooit grote groepen rijders voor 1 klasse ontstaan.....

Zal deze klasse een aanwinst zijn voor al dat we nu al kennen?
En wat voor een motor wil je er dan aan koppelen?

Om een nieuwe klasse landelijk een kans tot slagen te geven moet je al gaan beginnen om alle clubs op 1 lijn te krijgen met de opzet ervan.
 
In de Belgische TC zal de FF03 een aparte klasse voor gemaakt worden.
Wat het regelement zal worden wordt nader nog besproken.

Ikzelf ga een van de weken me er ook 1 aanschaffen. Ik vind het zelf al een mooie wagen kwa opbouw.

Spijtig is het weer een soort van re-release van Tamiya. Maar als de wagen naar behoren rijdt mogen we niet klagen.

Dan kan ik eens gaan vergelijken met de 416. Volgens mij zal de funfactor bij de FWD wel wat hoger liggen. Zenuwachtig afwachten tot wanneer die hier staat. Het wordt wel althans de PRO bij mij.


Zouden er sedan body's toegelaten worden bij de FWD klasse ? Ik hoop eerlijk van niet. En dat men enkel de Tamiya Touring body's toelaat.
 
Zouden er sedan body's toegelaten worden bij de FWD klasse ? Ik hoop eerlijk van niet. En dat men enkel de Tamiya Touring body's toelaat.

Als ik het voor het zeggen zou hebben dan zouden alleen de schaalbodies toegestaan zijn; mag de 4WD de platgeslagentoerwagens blijven gebruiken :-)

Eric
 
Spijtig is het weer een soort van re-release van Tamiya. Maar als de wagen naar behoren rijdt mogen we niet klagen.

Re-release doe je Tamiya wel ernstig tekort mee; het chassis is absoluut origineel (mooi slank vloeiend chassis in combinatie met de IFS-dempers!!). De funfactor is er zeker en de auto rijdt ook heel behoorlijk.

groet,

Eric
 
Re-release doe je Tamiya wel ernstig tekort mee; het chassis is absoluut origineel (mooi slank vloeiend chassis in combinatie met de IFS-dempers!!). De funfactor is er zeker en de auto rijdt ook heel behoorlijk.

groet,

Eric
Dank Erik dat ik vanavond even met je auto mocht sturen maar wat een super bak die FF03 al vond ik de TOP er wel 10x mooier uitzien. De Tamiya ging echt super strak over de baan...

Zou erg leuk zijn om hier iets mee te doen maar ja rijders rijders en nog eens rijders,
 
Toen ik in 1998 NK elektro ging rijden was dit zelfs ook een vaste NK klasse.

Dus lijkt mij het wel mooi als deze weer instroomt.

En IDD lijkt het iets wat ook met de cluds besproken kan worden om deze klasse weer nieuw leven in te blaazen.

Mvg Patrick Jongenelis
 
Patrick,

Tijdens het komend NK zal ik de auto's meenemen naar Deventer, kunnen we even wat mensen laten rijden;-)

groet,

Eric
 
Waarom was de fwd klasse dan eigenlijk afgeschaft ? Geen volk meer ?
Wat flauw...... dit geldt voor zo veel klassen.... even denken..... Pro10 is na jaren weer een beetje aan het opkomen, dit geldt ook voor de Formula1 zelfs de 4wd is jaren op een laag pitje gestaan.

Ieder jaar komen er nieuwe auto's op de markt en probeert men hier rijders enthousiast voor te krijgen en gelijk hebben ze. Heb zelf 2 frontweeldrive auto's en deze nieuwe FF03 is erg leuk.

Ik zou zeggen probeer het eens voordat je kritiek geeft..
 
Wat flauw...... dit geldt voor zo veel klassen.... even denken..... Pro10 is na jaren weer een beetje aan het opkomen, dit geldt ook voor de Formula1 zelfs de 4wd is jaren op een laag pitje gestaan.

Ieder jaar komen er nieuwe auto's op de markt en probeert men hier rijders enthousiast voor te krijgen en gelijk hebben ze. Heb zelf 2 frontweeldrive auto's en deze nieuwe FF03 is erg leuk.

Ik zou zeggen probeer het eens voordat je kritiek geeft..
als ik t zo lees wat het geen kritiek maar een vraag
 
Was inderdaad maar een vraagje maar bon.;)

Formula 1 heeft zo matige opkomst bij de BE TC.
3 tot 6 rijders ongeveer.

Stock,Mini en GT2 waren dit jaar duidelijk goed gevulde klasse's:)

Ik weet niet wat het in NL was dit jaar ? Jullie hebben ook nog GT1 of is dit er niet meer ?
 
dat de klasse ophield te bestaan kwam doordat de merken auto die er toe waren niet meer gemaakt werden.
De mensen waren toen nood gedwongen om over te stappen naat 4wd toering klasse.

Maar ik ben wel in hoor voor nieuwe kansen.
 
hmmm, kan me het Tamiya FF-02 chassis niet eens herinneren.
Ken alleen de FF-01 (heb ik hier met een Golf 3 VR6 body :) )
Die rijdt iig erg leuk, en ik verwacht dat de FF03 dan nog beter zal rijden.
(had de FF-03 wel graag gehad met de nieuwe Scirocco body, maar die is er geloof ik niet. :( )

iig vind ik de layout wel appart/leuk. de gewichtsverdeling zal aardig overeen moeten komen met wat de 'echte' auto's ook hebben.
 
De FF02 was/ is gebaseerd op de M03, zelfde chassis maar andere ophanging.

FF03 ziet er goed uit.
Een aparte klasse weet ik niet.
Het lijkt me wel een goede auto om te beginnen met de hobby net als de TT01.
 
Lijkt mij ook een leuke klasse, er zijn al genoeg 4wd autos dus een leuke klasse erbij. Als hier genoeg animo voor is lijkt het mij zeker wat.
 
Lijkt mij ook een leuke klasse, er zijn al genoeg 4wd autos dus een leuke klasse erbij. Als hier genoeg animo voor is lijkt het mij zeker wat.

Heb je wel gezien hoeveel wedstrijdrijders er zijn dit jaar in het NK toerwagen? Niet? Dat komt omdat het er zo veel zijn.... :(
 
Back
Top