Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Allemaal veel dank voor deze nuttige bespiegelingen!
Zeker goede tips...maar dan voor het volgende model. Ik laat de carbon strip inderdaad maar gewoon zitten:rolleyes:
Ik heb nog wel een vraag. In het Deense draadje wordt gesproken over een nerf parallel aan de ribben van de vleugel (dus in langsrichting van het model). Dit is dus niet vertikaal in de top-bottom richting zoals gebruikelijk in een ligger (althans zo heb ik het begrepen uit jullie reacties). Ik betwijfelde het nut van de "Deense" constructie methode. Vandaar dat ik een alternatief middels carbon ligger heb toegepast.
 
Verder met de remkleppen. In de diverse fora is dit onderwerp al besproken. Een lastig klusje! De kleppen van de Goevier komen onder en boven uit. Het gehele mechaniek wordt opgebouwd uit 3 mm triplex. De kleppenkast is 13 mm breed. En hier zit gelijk het grote probleem. Het is lastig om het gehele mechaniek in deze kast te krijgen. Daar komt nog bij dat het triplex niet 3 maar 3,5 dik is. En dan tot slot ...de onderdelen van de kleppen zijn ook nog eens krom. Dus ik kwam er met de onderdelen van de kit ook niet uit. Dus heb ik besloten om de kleppen van aluminium L-profiel te bouwen. In het aluminium zet ik bronsen busjes. Daar heb ik al mee geëxperimenteerd. In het Deense forum wordt nog een goed idee getoond. Het servo voor de klep wordt direct op de draaias gemonteerd. Hierdoor is de krachtoverbrenging gunstiger. Wordt dus vervolgd..



Hier nog een plaatje uit het Deense forum. Een servo direct op de as van het kleppenmechaniek.
 
Lastig klusje.

Verder met de remkleppen. In de diverse fora is dit onderwerp al besproken. Een lastig klusje! De kleppen van de Goevier komen onder en boven uit.

Dat is inderdaad een lastig klusje.
Ik heb al heel wat discussies rond dit onderwerp gehad met clubgenoten.
Het moet feilloos open en toe kunnen.
De remkleppen van mijn Mucha heb ik reeds gemaakt (ook onder en boven) maar ik ben er nog niet uit voor de aansturing.
Ik denk de aansturing met veertjes op de stuurstang te monteren.
Dus, nog heel wat reflectie voor de boeg.

Mvg,
Aurectar
 
Verder met de remkleppen. In de diverse fora is dit onderwerp al besproken. Een lastig klusje! De kleppen van de Goevier komen onder en boven uit. Het gehele mechaniek wordt opgebouwd uit 3 mm triplex. De kleppenkast is 13 mm breed. En hier zit gelijk het grote probleem. Het is lastig om het gehele mechaniek in deze kast te krijgen. Daar komt nog bij dat het triplex niet 3 maar 3,5 dik is. En dan tot slot ...de onderdelen van de kleppen zijn ook nog eens krom. Dus ik kwam er met de onderdelen van de kit ook niet uit. Dus heb ik besloten om de kleppen van aluminium L-profiel te bouwen. In het aluminium zet ik bronsen busjes. Daar heb ik al mee geëxperimenteerd. In het Deense forum wordt nog een goed idee getoond. Het servo voor de klep wordt direct op de draaias gemonteerd. Hierdoor is de krachtoverbrenging gunstiger. Wordt dus vervolgd..



Hier nog een plaatje uit het Deense forum. Een servo direct op de as van het kleppenmechaniek.


Ger voor mijn Swallow zat ik met hetzelfde probleem met dezelfde constructie. Ik hoefde niet lang na te denken over de oplossing: gewoon Schempp-Hirth kleppen van Multiplex ingebouwd ;-) nog niemand die heeft gemerkt dat het niet schaal is :-) Succes.
 
Ger voor mijn Swallow zat ik met hetzelfde probleem met dezelfde constructie. Ik hoefde niet lang na te denken over de oplossing: gewoon Schempp-Hirth kleppen van Multiplex ingebouwd ;-) nog niemand die heeft gemerkt dat het niet schaal is :-) Succes.

Maarten, ik geef het nog niet op..Ik heb een paar L-profielen gekocht die eerst maar eens getest moeten worden..Moet toch lukken zou ik zeggen!
 
Ik zou het eerder zoeken in een aankoppeling van de servo op zo'n manier dat de servo-arm en verbindingsstang naar het klepmechansme de klep met kracht dicht drukken. Er staat dan dus mechanische spanning op het geheel. Dat kan alleen als servo-arm en verbindingsstang in lijn staan. De servo moet dan kogelgelagerd zijn op de uitgaande as. Liefst dubbel.

Zo heb ik het gedaan op mijn Möwe / Raçek III. Ze zitten strak dicht.
 
aansturing stoorkleppen

Met de veertjes op de stuurstang bedoel ik het volgende.

full


Je ziet op de foto mijn linker en rechter stoorklep.
Wat betreft de aansturing heb ik hieronder een schetsje ter verduidelijking.

full


Dit is de servo die de linkerstoorklep bedient.
Er worden 2 veertjes op stuurstang gemonteerd.
De spanning is regelbaar met 2 stelstukjes die op de stuurstang bevestigd zijn met schroefje.
De stuurstang zit gewoon los door de boring van een metalen as op servoarm.
De twee bewegingen worden zo geamortiseerd.
Zeker bij het sluiten van de stoorklep geen gevaar van overbelasting servoas.
De veertjes komen uit een balpen of misschien te krijgen in de handel.

De rechter servo net hetzelfde maar omgekeerd.
Ik hoop dat deze toelichting duidelijk is.

Mvg,
Aurectar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verder met de kleppen.
Ik ben verder gegaan met de aluminium L-profielen. Het scharnierpunt met de klep-arm bestaat uit een m3 bout met verzonken kop, een 3/4 messing bus met lengte 3,5 mm geklemd tussen 2 moeren en een 4/5 messing bus in de klep-arm gelijmd (dikte 3 mm). Ik heb toch maar besloten om de klep-armen uit de kit te gebruiken.
Het ziet er dan als volgt uit:




Nu nog een methode vinden om de kleppen zodanig te monteren in het huis dat ze eventueel ook nog kunnen worden gedemonteerd. Maar dat zal wel onmogelijk worden zonder de vleugelbekleding te verwijderen.
 
Ik zou het eerder zoeken in een aankoppeling van de servo op zo'n manier dat de servo-arm en verbindingsstang naar het klepmechansme de klep met kracht dicht drukken. Er staat dan dus mechanische spanning op het geheel. Dat kan alleen als servo-arm en verbindingsstang in lijn staan. De servo moet dan kogelgelagerd zijn op de uitgaande as. Liefst dubbel.

Zo heb ik het gedaan op mijn Möwe / Raçek III. Ze zitten strak dicht.
Duidelijk Dirk,
Ik denk inderdaad dat dit beter en eenvoudiger is als een "direct" drive servo direct op de draaiende as van de klep.
 
Met de veertjes op de stuurstang bedoel ik het volgende.

full


Je ziet op de foto mijn linker en rechter stoorklep.
Wat betreft de aansturing heb ik hieronder een schetsje ter verduidelijking.

full


Dit is de servo die de linkerstoorklep bedient.
Er worden 2 veertjes op stuurstang gemonteerd.
De spanning is regelbaar met 2 stelstukjes die op de stuurstang bevestigd zijn met schroefje.
De stuurstang zit gewoon los door de boring van een metalen as op servoarm.
De twee bewegingen worden zo geamortiseerd.
Zeker bij het sluiten van de stoorklep geen gevaar van overbelasting servoas.
De veertjes komen uit een balpen of misschien te krijgen in de handel.

De rechter servo net hetzelfde maar omgekeerd.
Ik hoop dat deze toelichting duidelijk is.

Mvg,
Aurectar.
Inderdaad een mooie constructie! Ik denk wel dat je wat steviger veren kunt gebruiken dan die uit een balpen. Zeker als je de methode gebruikt die Dirk voorsteld (servo arm en trek/druk stang in een lijn als de klep gesloten is) kun je veel kracht zetten.
Ik denk overigens dat met een goede afstelling van de lengte van de stang, de veren misschien niet eens nodig zijn..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veertjes

Het systeem mrt de veertjes wordt ook in de rc autos gebruikt op gas en remsysteem, daar zijn verschillende hardheden in dus mogelijk daar even kijken. Onder andere bij 2brothers, die zijn redelijk gespecialiseerd op autogebied.
 
Ik zou bij het systeem met veertjes wel een keer een videocamera richting de stoorkleppen laten filmen tijdens een wat snellere vlucht.
Mijn ervaring is dat je niet wil weten hoeveel onderdruk er aan de bovenkant van de vleugel heerst.
Met spoilers 3 mm uit heb je een glijhoek van 1 op een emmer zeg maar.
Enne hoe zal ik dat weten?;)

verstuurd met mijn smartphone
 
evenwicht

Ik zou bij het systeem met veertjes wel een keer een videocamera richting de stoorkleppen laten filmen tijdens een wat snellere vlucht.
Mijn ervaring is dat je niet wil weten hoeveel onderdruk er aan de bovenkant van de vleugel heerst.
Met spoilers 3 mm uit heb je een glijhoek van 1 op een emmer zeg maar.
Enne hoe zal ik dat weten?;)
verstuurd met mijn smartphone

Ik besef ook dat dit aan de werkelijkheid moet getoetst worden.
Maar ik zie het feitelijk al in mijn gedachten.
Het is een feit dat stoorkleppen onder boven zoals hier het geval is minder weerstand geven of deze enkel boven voor de eenvoudige reden dat deze elkaar in evenwicht houden.
Nu, binnenkort zullen wij dit even gestalte geven en zodoende het resultaat met een filmpje toelichten.


Mvg,
Aurectar
 
Back
Top