Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

En hier nog een prachtige Goevier in Belgische kleuren! Ik twijfel nog steeds welk origineel ik als voorbeeld neem. De Nederlandse Goeviers zijn allemaal egaal wit en daarmee een beetje saai. Maar dit schema is ook erg mooi! Lekker zichtbaar :)!
Maar ...een oproep aan de Belgische lezers van dit forum...heeft iemand meer foto's van de OO-ZMK? Wat staat er bijvoorbeeld op de linker vleugel?

Het onderschrift van de foto: "Schempp-Hirth Göppingen Go 4 Goevier OO-ZMK at Ursel airfield in the mid-seventies"

Als ge de foto 180° draaid, dan vergroot, dan lees je faro in spiegelschrift.
faro is een Brussels bier waarvan kriek en geuze word gemaakt.
Volg de bouw geboeid verder.

Johan.

Johan, bedankt voor je reactie..Dit wordt vast een leuke speurtocht om meer over dit toestel te achterhalen.
De registratie is over gegaan op een Ka-6. Maakt het dus ook niet makkelijker. Wel vreemd dat de tekst in spiegelschrift is geplaatst. Ook heb ik wat twijfels of de "O" wel echt een O is..En het lijkt mij dat er nog iets voor "Faro" staat. Als je onder de trekhaak van de kar kijkt zie je daar een vlek in de zelfde grijstint als de overige letters. Zou de volledige tekst als volgt luiden: ORAF NAV REIB..:eek:?

Had dat niet opgemerkt, nog een beetje beter gekeken en de O lijkt een G te zijn, het moet GRAF en nog iets zijn.
Mogelijk een oud zeep merk of een bananen merk in die jaren.
Zal eens mee zoeken.
Of mogelijk medisch, dit vind ik als ik telkens een andere letter plaats achter graf.
179031-f9db452427fea487d92353193abaed7b.jpg

Weet niet van wanneer deze firma haar ontstaan heeft.

Laatst bewerkt:
Ik heb even contact op genomen met Daniel Brackx van "belgian-wings.be". Ik heb vanochtend al antwoord gekregen. Hij schrijft: "Spijtig genoeg bestaat er bijna geen informatie over dit toestel. Hij staat zelfs niet vermeld in het boek "Belgian Civil Aircraft since 1929". Ik heb ook nog wat rondvraag gedaan maar blijkbaar weet niemand hier meer over".
Hmmm..dat vraagt om nader onderzoek....

Weer een paar foto's van de bouw. Allereerst nog een paar klusjes voordat de romp beplankt wordt. Je kunt er zo straks niet meer bij.
Ten eerste de cockpitvloer:

En het servo voor het richtingsroer;

Na het leggen van de kabels voor de hoogteroer-servo's (2 stuks) kan ik eindelijk met de indekking van de romp beginnen. Heerlijk werk..! Verstand op nul, muziekje aan (ACDC) en dan meters maken..

Laatst bewerkt:
Mooi , techniek als kunst .
Heb wel een vraagje, waarom laat je de balsa latjes allemaal op de zelfde spant eindigen, verspringen naar een andere spant geeft toch een sterkere constructie en een vloeiender verloop ?

Mooi , techniek als kunst .
Heb wel een vraagje, waarom laat je de balsa latjes allemaal op de zelfde spant eindigen, verspringen naar een andere spant geeft toch een sterkere constructie en een vloeiender verloop ?
Dit is puur vanwege het gemak. Als ik de latjes laat verspringen moet ik de aansluitende latjes weer exact gelijke breedte geven. De romp wordt nog met glasmat verstevigd en de lijmverbinding is sterk dus ik denk niet dat de sterkte in het geding komt. Of het geheel vloeiend verloopt moet nog even blijken. Maar ik heb deze methode wel vaker gezien.

Heb ook al meer deze methode gezien, ook bij het beplanken van scheepsrompen.
Maar om je volgende latje op de zelfde breedte te krijgen kan je ze gewoon samen van breedte schuren.
Probleem doet zich natuurlijk alleen maar voor bij rompen langer dan 1 m, balsa is allemaal op lengte van 1 m.
Kops hout tegen elkaar lijmen is zelf met de sterkste lijm een zwakke verbinding, een schuine las van 1/10 tot 1/20 is hier de oplossing, daar kan je je latjes mee verlengen tot de gewenste lengte, zonder dat je op sterkte inboet.
Zo een schuine las maken lijkt misschien moeilijk maar is het niet, gewoon 2 latjes samen tegen de schuurschijf of schuurblok en ze passen perfect tegen elkaar.

2 planken hardbalsa van 1m schuin aan elkaar lijmen.
Dan pas de latjes snijden.
Deze mogen niet te breed zijn.
Heb deze oefening gemaakt tijdens bouw Mucha.

De schuine las heb ik al toegepast.

Een Caudron C461 schaal 1:3 Helaas nog niet klaar. Natuurlijk is de schuine las beter. Maar de sterkte is bij de Goevier niet kritisch. De rompbekleding zorgt met name voor torsiestijfheid.
De suggestie om eerst 2 planken te verlijmen en later te versnijden is zeker iets om in het volgende model toe te passen. Maar lange strippen brengen ook weer een extra complicatie omdat zij aan beide uiteinden verjongd moeten worden.

De schuine las heb ik al toegepast.

De suggestie om eerst 2 planken te verlijmen en later te versnijden is zeker iets om in het volgende model toe te passen. Maar lange strippen brengen ook weer een extra complicatie omdat zij aan beide uiteinden verjongd moeten worden.

Neemt zekzr wat tidj in beslag.
Na aanbrengen van 2 plankjes kan men een eind wachten wanneer de boel droog is.
Dan pas de volgende latjes.

Vandaag weer verder met de romp. Nu komt het kritische deel. Naarmate ik namelijk een groter deel van de romp bekleed, wordt de torsiestijfheid steeds groter. Ik weet dat de romp een beetje getordeerd is dus dat moet er nu uit. Daarom heb ik de voorkant van de romp horizontaal opgesteld met een grote winkelhaak en een waterpas. Vervolgens heb ik met een laserwaterpas de staart uitgelijnd. Het uitlijnen wordt gedaan door een strip aan de "hoge" kant te bevestigen. Door het gewicht van de strip wordt de verdraaiing tot 0 terug gebracht. Bij het aanbrengen van de afzonderlijke latjes controleer ik steeds weer de uitlijning. Deze methode lijkt succesvol!

De postbode heeft weer een pakketje afgeleverd! Dit keer een gasdemper van Fema.

De demper heeft 100 N voorspanning. De ophanging van het wiel is zodanig dat een stoot van 200 N een resultante kracht oplevert van 100 N op de gasdemper. De Goevier gaat ongeveer 10 Kilo wegen. Dus met andere woorden. Pas als het model met 2 x maal zijn gewicht tegen de grond wordt gesmakt geeft de demper mee.
Ik hoop dat het gaat werken.

Back