Göppingen Gö-4 Goevier van Schneider

Verder met de remkleppen.
Ik stond vanmiddag op het punt om maar gewoon kleppen te bestellen. Het was dat ik nergens de originele Multiplex kleppen kon vinden en ook niet de goede maat (32 cm) anders had ik ze gekocht!:( Maar ik heb toch nog maar een poging gewaagd. Het probleem is dat de boven en onderklep niet exact uitgelijnd zijn. Waarschijnlijk zijn de bronzen busjes niet exact recht in de houten kleparmen gelijmd. Je kunt het op de foto zien als je goed kijkt.

Ook zijn de draaiingsassen in de klepkast niet exact haaks. De gaten voor deze assen zijn voorgeboord maar de kleinste afwijking in positie van de voor en achterplaat van de kast geeft al een hoekfout.

Maar na het nodige passen en meten en het vervangen van een van de armen, werkt het nu! :D De klep gaat zonder aan te lopen open en weer dicht..

De aanhouder wint.
Knap hoor zoveel geduld.
Het ziet er netjes uit.:thumbsup:

minderende vleugeldikte

Belangrijk is ook rekening te houden met het feit dat er een minderende vleugeldikte naar de tippen toe.
Ik heb mijn boringen in de kleppen daarop moeten afstemmen.
Ik weet nu niet hoe het bij jou vleugel (Goëvier) gesteld is wat betreft dit minderend gegeven (verschil in dikte).

Mvg,
Aurectar

Belangrijk is ook rekening te houden met het feit dat er een minderende vleugeldikte naar de tippen toe.
Ik heb mijn boringen in de kleppen daarop moeten afstemmen.
Ik weet nu niet hoe het bij jou vleugel (Goëvier) gesteld is wat betreft dit minderend gegeven (verschil in dikte).

Mvg,
Aurectar
De vleugel van de Goevier is ter plaatse van de kleppen gewoon recht. Dus dat scheelt weer!;) Bij een enkele klep zal een tapse vleugel geen probleem geven maar een dubbele klep (boven en onder) wordt een leuke uitdaging!

Heeft iemand ervaring met deze scharnieren? Of eigenlijk de hulzen waar deze scharnieren in worden gemonteerd?

Ik overweeg deze methode omdat de (de-)montage van de roeren zo sterk vereenvoudigd wordt.
De methode die Schneider voorstelt maakt gebruik van staaldraad. De roelroeren zijn echter 140 cm lang. Er ontstaat dan een probleem met de verkrijgbare lengtes van 100 cm. Nu kun je wel verlengen maar dat is natuurlijk weer gecompliceerd. Vandaar lijkt mij deze oplossing wel aardig.

Ik heb de Goevier maar weer eens op de bouwplank gezet. Het heeft er alle schijn van dat het bouwseizoen weer is begonnen...Eerst weer verder met de romp. Voordat ik de romp ga beplanken moeten er een aantal zaken geïnstalleerd worden. Ik laat wat plaatjes zien van details waar een eigen invulling noodzakelijk was. Allereerst de sleepkoppeling. Een beproefd concept.

Boven de sleepkoppeling komen de ontvanger accu's.

Verder met een aantal cockpitdetails:

Zo moet 'ie worden:

Dit kwam de postbode vandaag brengen....
De arme man heeft zich een breuk gesjouwd..!
4 kilo lood..Ongelooflijk dat je dit nodig hebt voor een zwever... :o

Te koop bij de firma "ballast producten"

Met de Pilatus heb ik de laatste tijd behoorlijk last van "skippy" landingen. Bij de landing veert het model weer omhoog en begint te stuiteren. Hierdoor klapt het model soms hard tegen de grond. Bij een kist met een gewicht van 10 kilo zonder enige vering kunnen de klappen dan hard aankomen. Nu is het natuurlijk gewoon simpel...netjes landen...! Maar mij gaat het te vaak fout. Daarom heb ik besloten om volgende (grote) kisten gewoon met vering en demping uit te voeren. Om te beginnen dus de Goevier. Ook deze kist is met een ongeveerd wiel uitgevoerd. Dus dat gaan we veranderen. Ik ga een gasdemper inbouwen. Je kunt ze in allerlei afmetingen en veerkracht kopen. Vraag is nu natuurlijk..wat is de juiste demper en hoe bouw je dit in?
Daar ben ik nog niet helemaal uit..maar wordt vervolgd..

Laatst bewerkt:
Het landingsgestel van de Goevier vordert gestaag.
Ik heb nu een plan (in mijn hoofd) hoe het worden moet.

Het gat voor de bout (m6) met verzonken kop moet nog wat verder opgeruimd worden want hij moet helemaal flush liggen met de plaat. Maar daar heb ik niet de juist boor voor (90 graden kophoek, 11 mm)

Als je geen conische verzinkboor hebt, kan je ook een spiraalboor gebruiken en deze slijpen in de gewenste tophoek van 90 graden.

Inderdaad is het constructief gezien verstandig dat de schroefkop over het volledige oppervlak draagt zodat de voorspanning goed wordt verdeeld.

Prachtig project!

Johannes

De buurman heeft even een verzinkboor voor mij gemaakt. Een goede buur is....

Ik heb ook een demper (feta) besteld met een slag van 20 mm en een veerspanning van 100 N.

Na het nodige breekwerk in de romp heb ik nu het landingsgestel geplaatst. Gelukkig kan ik overal nog goed bij. De bouten links vormen het scharnierpunt. Ik moet nog een versteviging plaatsen met daarin een inslagmoer. De demper word rechts geplaatst en wordt verbonden met de hoofdliggerbrug. De stoel van de piloot moet wel iets omhoog komen. Het wiel kan namenlijk maximaal 11 mm omhoog komen.

Back