Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik wil de romp eerst zo veel mogelijk in de juiste vorm brengen en alle onvolkomenheden verwijderen. Balsa filler is hier erg geschikt omdat het erg makkelijk te schuren is. Nadat de glasmat is aangebracht wil ik plamuur tot een minimum beperken. Dit mede vanwege het risico dat je weer door de glasmat schuurt.Waarom niet eerst schuren, dan glasmat aanbrengen en dan pas plamuren ???
Ik wil de romp eerst zo veel mogelijk in de juiste vorm brengen en alle onvolkomenheden verwijderen. Balsa filler is hier erg geschikt omdat het erg makkelijk te schuren is. Nadat de glasmat is aangebracht wil ik plamuur tot een minimum beperken. Dit mede vanwege het risico dat je weer door de glasmat schuurt.
Han, jij kunt er ook wat van!..De Mosquito geeft mij ook veel leesplezier!Dit is toch smullen zo'n verslag.
Volg je rustig op de achtergrond.
Gr Han.
Het plan is om de epoxy dun aan te brengen. Daarna een laag primer filler....dus een dikke grondlak, die ik met een rolletje wil aanbrengen. Vervolgens wordt deze primer voor een flink deel weer weg geschuurd. Daarna krijgt de Goevier zijn definitieve kleur. Ook weer met een rolletje. Spuiten begin ik niet aan.Dit kan voorkomen worden door een stevige laag epoxy op de glasmat.
Het plamuur zal (moet) altijd zachter zijn als de epoxy.
Ik heb de oefening gedaan met kraftpapier die ik nadien een laag verdunt venylpapje geverft heb.
Dan schuren en nadien pas plamuren.
Dus, maar éénmaal plamuren en vooral geen plamuur onder mijn papier.
Eerst met een zeer sterk verdunde lak voorbehandelen, zodat de epoxy niet in het hout trekt. Dat scheelt je 2/3 epoxy aanbrengen. Spanlak 50% tot 100% verdund met thinner, maar en watergedragen PU lak is ook goed (alleen moet het wat langer drogen).
De spanlak 50 - 50 verdunt met thinner zit er al op..Eerst met een zeer sterk verdunde lak voorbehandelen, zodat de epoxy niet in het hout trekt. Dat scheelt je 2/3 epoxy aanbrengen. Spanlak 50% tot 100% verdund met thinner, maar en watergedragen PU lak is ook goed (alleen moet het wat langer drogen).
Is Solartex dan zo anders als Oratex?Stel je gaat het behandelen met G4 of iets anders en je moet de bekleding naspannen dan heb je een probleem.
Maarten; een deel van de solartex moet in ieder geval wit worden. Dus aan verf op de solartex bespanning valt niet te ontkomen. Maar het grootste deel wordt transparant. De structuur voelt aan als stof..dus ik denk dat ik toch maar een laagje lak aanbreng..Ger de Solartex heeft al een coating van zichzelf en hoeft niet te worden behandeld.
Ik heb diverse kisten met Solartex bespannen en het blijft na jaren nog mooi.
Stel je gaat het behandelen met G4 of iets anders en je moet de bekleding naspannen dan heb je een probleem.
Een strijkbout of fohn op een behandeld oppervlak geeft dan zeker problemen.
Succes, Maarten