GAF Nomad 61 bouwverslag - update

Ik weet dat de prijzen van lipo's in het buitenland laag zijn, maar ik zie zo ook de voordelen voor de Sub-c's. Ik wil hem niet te licht houden voor het maken van grondstarts op gras en ik wil nog met redelijk wat wind eventueel kunnen vliegen. Bovendien kun je ook nog is veel sneller laden met nimh's dan met lipo's (1C toch?). Maar ik zal het vliegen met lipo's nog is overwegen, de accu's worden waarschijnlijk toch pas op het laatst gekocht zodat ik weet wat het totaal gewicht is excl. accu's. Ik zal dadelijk de kist is opwegen en kijken op wat voor gewicht ik nu zit.

Edit, ik heb hem net gewogen en ik zit nu op een gewicht van 310 gram van de hele kist.

Laatst bewerkt:
Er ligt inmiddels al een verrekijker bij, maar het wordt inderdaad ''straks'' verder bouwen want ik heb deze week en maandag en dinsdag examens. Ik heb net 380 pagina's aan economie achter de rug :(

Tussen de proefwerken door toch nog even tijd gehad om na te denken over een constructie van een neuswiel die sterk genoeg is. Heb namelijk niet heel veel kunnen vinden. De retracts van GWS lijken me niet sterk genoeg en de tekeningen die ik had waren vrij moeilijk. Dus ga je zelf iets bedenken en ben ik uitgekomen op deze constructie.

Even een toelichting bij de tekening. Het neuswiel zit gewoon vast aan een roterend stuk hout of een ander materiaal wat weinig wrijving geeft, soepel gaat, met het blok waar het doorheen zit gestoken. Het blok wordt aan de kist gemonteerd met een redelijk groot oppervlak voor een verdeling van de kracht en wordt natuurlijk uit een sterk materiaal. Op het begin/uiteinde van de rotatiebalk zit een montagestuk waar de servostang op zit gemonteerd. De servo wordt dan aangestuurd door een 2-polig tuimelschakelaartje met rode beveiligingsklep op de zender :cool: wat ook altijd op een schakelaar van een F16 gemonteerd zit die niet plots ingedrukt mag worden. De servo heeft dus 2 standen. Naar voren zal het neuswiel omlaag gaan en als hij naar neutraal gaat zal het weer omhoog gaan.

Het is helaas niet een sturend neuswiel, want dat zal me waarschijnlijk te moeilijk worden, misschien ook nog te zwaar en boven alles waarschijnlijk ook te duur ;) Misschien heeft iemand nog ideeën voor het toevoegen van de luiken. Ik ben er namelijk nog niet uit om het aan te sturen door dezelfde servo als het neuswiel of zelfs geen servo. Een extra servo zou nog kunnen op een Y-kabel, maar op een appart kanaal lukt al niet meer met mijn nog niet uitgebreidde Skysport 4 (5).

...nog even tijd gehad om na te denken over een constructie van een neuswiel die sterk genoeg is. Heb namelijk niet heel veel kunnen vinden. De retracts van GWS lijken me niet sterk genoeg en de tekeningen die ik had waren vrij moeilijk. Dus ga je zelf iets bedenken en ben ik uitgekomen op deze constructie.

Een reactie van een leek: :-)
Het nadeel van deze constructie is dat alle krachten die tijdens het landen en taxiën op het wiel komen ook rechtstreeks op de servostang en servo komen. Is die daarop berekend? Ik zie op foto's van 'echte' vliegtuigen vaak een knikarm die het wiel naar buiten brengt. Als die knikarm gestrekt is dan kan die bijna alle krachten opvangen en komt er veel minder kracht op de servo.

Thieu heeft hiermee een punt verwacht dat geen normale servo deze krachten kan opnemen. Je zult dus toch nog een borging moeten construeren voor als het wiel uitgeklapt is.

Mij leken de krachten verdeeld te worden over het blok waar de rotatiebalk in zit. Hoe langer dit blok, hoe beter de kracht wordt verdeelt. Het drukpunt ligt daar waar de rotatiebalk het blok in gaat vanuit de wielkant gezien. Als dit allemaal goed gaat moet dit toch wel lukken met een 6,5KG servo, de kist zal ongeveer 1200 gram gaan worden?

Zoals je het getekend hebt zal het wiel er echt niet onderuitbreken. Wat er wel gebeurt bij een (slordige)landing is dat het wiel probeert in te klappen. Ga ervanuit dat dit heel snel lukt ten koste van de tandwielen van de servo :confused:

deze al gezien?
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3821
ik heb ze ooit een meebesteld, maar heb ze wel nog niet gebruikt (dat komt later). Ze kunnen zeker een kist van 1200g aan, makkelijk meer zelfs. Het blauwe plastiek is behoorlijk sterk en de retracts zijn ook voorzien van een soort vergrendelsysteem dat ervoor zorgt dat er geen kracht komt op de servo's als het wiel is in- of uitgeklapt. Voor 5 dollar+verzendkosten (een 4tal euro, als het niet minder is) kan je niet sukkelen vind ik. Ze komen wel per paar dus eentje apart bestellen zal niet kunnen.

gr

Mathias

Dat ziet er inderdaad goed uit, en voor die $4,95 maakt het niet uit dat het er 2 zijn. Dan is het inderdaad niet de moeite waard om zelf aan de gang te gaan ;) Maar heeft iemand een idee, of weet iemand welke constructie ik dan eventueel kan gebruiken voor de luiken?

Ik stap van het idee af om het zelf te maken. De retracts van MatD zien er degelijker uit en scheelt ook een hoop werk. Enigste wat ik nog moet uitwerken zijn de luiken.

Ik heb een deel van het onderstel al gemaakt. Ondertussen is de voorkant van de kist aan het drogen die nu bijna helemaal beplankt is.

Zo een aantal weken verder. Sinds vandaag pas weer redelijk goed begonnen en een klein aantal vorderingen gemaakt, al zal ik niet hele grote stappen kunnen maken omdat het aankomende weken (nog) drukker wordt met school :|

Back