GAF Nomad 61 bouwverslag - update

leuke motoren. kun je ook 2 brushless motoren op 1 regelaar zetten?? mischien had je dat beter kunnen doen en gewoon 1 regelaar kunnen kopen bij UH ofzo.

Heb ik ook aan gedacht, maar dat kan niet omdat de motoren in de vleugels zitten. Dan zou de regelaar dus centraal in de vleugel moeten zitten en dat wordt lastig met de lengte van de motordraden. Die mogen dus niet te lang zijn, in het totaal niet langer dan ong. 25cm dacht ik.

Elke brushless heeft een eigen regelaar nodig!!! Dit is omdat de functie van de borstels (van een conventionele motor) overgenomen zijn door de regelaar. Deze regelaar geeft korte pulsjes op het juiste moment zodat de motor de juiste kant opdraaid. Zie het als de bougievonk in een verbrandingsmotor, de motor loopt alleen (goed) als de vonk op het juiste moment plaatsvind. Bij twee motoren op een regelaar kan de regelaar dus nooit bepalen op welk moment en draad hij de puls moet geven.

2 motoren op een regelaar kan wel en ik vlieg er ook mee maar dat geeft zo zijn problemen.
In het algemeen is 1 regelaar per motor de beste oplossing zeker als je motoren betrouwbaar moeten opstarten. :)

Soms is het mogelijk dat er twee brushless motoren op een regelaar gezet worden, maar dit is niet de normale werkwijze.
Bij brushless is het de bedoeling om elke motor zijn eigen regelaar te geven. Geen een fabrikant zal adviseren om er twee op te zetten.
Tip: monteer de regelaars aan de onderzijde in de vleugel, dan zulllen deze goed door de wind gekoeld worden en kun je de motordraden lekker kort houden. Als je deze verlengt is dat weer een extra bron van storingen.

het was maar een idee omdat je dit wel vaak ziet bij b.v. de twinstar van multiplex. nu weer :ontopic: en verder bouwen :D

Tekeningen vergroten

Hallo allemaal,

Helemaal nieuw, en met grote interesse dit verslag gevolgd. Dit is precies wat ik wil, bouwen en vliegen. Op dit moment echter nog een leek die nog moet beginnen. Daarom een vraag over het vergroten van een tekening, waar het in het begin van dit topic even over ging.
Hoewel moderne kopieermachines tot heel veel in staat zijn weet ik wel dat, hoewel het vergroten op het eerste gezicht wel goed gaat, er in de praktijk afwijkingen kunnen optreden. Zo kan b.v. in de lengte de vergroting iets anders zijn dan in de breedte of andersom. Is dat een (groot) probleem?
Verder lijkt het me geen echt probleem als een vergroting niet exact (b.v.) 200 procent is, als de verhoudingen maar kloppen. bijvoorbeeld 203 procent (ik noem maar een zijstraat) zal dus denk ik ook prima voldoen?

Natuurlijk realiseer ik me dat dit geen model is om mee te beginnen :-)
Eerst wat simpelers. Ik ben ondertussen aan het kijken naar een (electro) motortrainer om het vliegen te leren. De vliegclub (Boxtel) waar ik me wil aanmelden mag alleen electro vliegen.

ik vlieg ook met 2 motoren op een bruchless regelaar , nog nooit problemen met gehad , wel opletten dat je draden dezelfde lengte hebben.
2X 6/13 op 3 Lipo's , met 5.2x5.2 , :)

Hallo allemaal,

Helemaal nieuw, en met grote interesse dit verslag gevolgd. Dit is precies wat ik wil, bouwen en vliegen. Op dit moment echter nog een leek die nog moet beginnen. Daarom een vraag over het vergroten van een tekening, waar het in het begin van dit topic even over ging.
Hoewel moderne kopieermachines tot heel veel in staat zijn weet ik wel dat, hoewel het vergroten op het eerste gezicht wel goed gaat, er in de praktijk afwijkingen kunnen optreden. Zo kan b.v. in de lengte de vergroting iets anders zijn dan in de breedte of andersom. Is dat een (groot) probleem?
Verder lijkt het me geen echt probleem als een vergroting niet exact (b.v.) 200 procent is, als de verhoudingen maar kloppen. bijvoorbeeld 203 procent (ik noem maar een zijstraat) zal dus denk ik ook prima voldoen?

Natuurlijk realiseer ik me dat dit geen model is om mee te beginnen :-)
Eerst wat simpelers. Ik ben ondertussen aan het kijken naar een (electro) motortrainer om het vliegen te leren. De vliegclub (Boxtel) waar ik me wil aanmelden mag alleen electro vliegen.

De ''afwijking'' van 203% lijkt mij geen probleem. Hij is dan gewoon net iets groter overal dan de 200% vergroting. Je komt dus gewoon op een andere schaal uit, maar dat is geen probleem zolang alles maar hetzelfde wordt vergroot (lengte, breedte enz.).

Het vergroten had ik zelf gedaan met paint. Het was redelijk wat werk, maar in de buurt had ik geen Copyshop o.i.d. Ik had alle pagina's gekopieerd van PDF in een Paint bestand, kwam uit op 10 pagina's, en die afzonderlijk allemaal vergroot met 200%. Ik heb er bijna geen problemen mee gehad om op deze manier te vergroten, hoewel er een klein aantal lijnen af en toe niet helemaal perfect aansloten op elkaar met het aan elkaar tapen van de pagina's. Deze lijnen heb ik gewoon in gedachte doorgetrokken en alles past tot nu toe gewoon prima. Wel kwam ik uit op ca. 80 pagina's ;)

Heel moeilijk zal het model niet vliegen, niet veel moeilijker als een trainer in ieder geval. Wel denk ik dat het model een redelijk hoge vliegsnelheid nodig heeft, doordat hij redelijk weinig vleugeloppervlak heeft maar als je het model licht houdt zal dit niet veel problemen geven. Het bouwen gaat bij mij tot nu toe nog goed, er waren een aantal punten waar ik af en toe wat moeite mee had maar uiteindelijk is hij niet heel moeilijk te bouwen. Voor de bouw van dit vliegtuig had ik alleen nog maar met depron gebouwd, dus dit is mijn eerste balsa vliegtuig en ik moet zeggen dat het fijn hout is om mee te werken ;)

Ik ben bezig met het afmaken van de voorkant. Nogal een lastig klusje, want het beplakken gaat nogal lastig omdat er verschillende rondingen en hoeken in zitten, maar het lukt aardig.

Ik was om 9.15 al uit. Had eigenlijk wel een Z- uur (''zelfstandigheid'' uur) om 11.45, maar daar moest ik zo lang op wachten dat ik maar gegaan ben ;)

ik heb vandaag ook bijna geen les maar moet wel tot 4 uur op school zitten. bijna allemaal tussenuren. nu weer :ontopic:

heb je al leuke accu's gevonden??

Back