Gaui 500x nouwelijks te besturen

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Hey ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, ik heb deze gaui gisteren in elkaar gezet en alles neutraal getrimt. Toch vliegt hij voor geen meter, is er iemand die mij een tip kan geven wat ik over het hoofd heb gezien voordat ik hem kapot maak?

Filmpje:

Schade valt mee, 1 pinnetje er af die de ring er op hielt, deze kan wel weer gelijmd worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi ding!

Hij wil direct al een kant op... consequent
Dus dat wordt eerst "gewoon" tegen trimmen...

Vermoed dat je dan pas kan kijken naar de gain, en de rest.

Edit, preflight check

Half gas in de hand houden , en bewust hem een kant op duwenb, en kijken of hij dat goed corrigeert...
Een te hoge gain zie je da thij wil occileren, dus dan de enen kant op dan de andere..

Stel je duwt hem naar rechts, dan moet hij zelf tegen sturen, als hij nu op eens gaat wiebelen, dus van rechts, links rechts links, etc.. Dan is de gain te hoog...

Dan pas zaken in de zender regelen zoals expo, etc...

Laatst bewerkt:
Maar groningen das best wel dicht bij..
Zie je kans te komen naar Assen ?? of ergens halverwege, heb namelijk geen auto,(vrouwtje heeft deze mee) enkel brommert....

Help ik je wel....
Geen probleem.... kijken we er samen even naar...

Laatst bewerkt:
Dat heb ik dus gedaan en toen leek het goed te zijn. Trimmen probeerde ik in de eerste 2 hopjes die je zag, eerst was rudder ver van goed getrimt( uitgangspunt was neutraal) daarna aangepast, toen begon hij op cyclic gek te doen, beetje vreemd. Corrigeren deed hij dus wel goed maar naar mijn gevoel mag de gain een stuk hoger als dat de handleiding zegt.. Ik hoop dat dit bevestigd kan worden, ik ben nu beetje bang om hem weer zomaar de lucht in te gooien, ik wil hem uiteraard niet kapot hebben.

Maar groningne das best wel dicht bij..
Zie je kant te komen naar Assen ?? of ergens halverwege, heb namelijk geen auto,(vrouwtje heeft deze mee) enkel brommert....

Help ik je wel....
Geen probleem.... kijken we er samen even naar...

Ik heb nu geen auto tot mijn beschikking, ik probeer het nog eerst zelf even. In ieder geval wel bedankt voor de uitnodiging! het lijkt me sowieso wel leuk om een keer samen te vliegen.

Np..
Wat betreft de gain... zo hoog mogelijk totdat hij gaat occileren...
Dan stukje terug...

Dan weer proberen, en trimmen, kan best een tikje of 7 tot 10 zijn, soms nog meer...
Sta daar niet van te kijken...Ik heb al;les wel gezien, dead center, maa rook wel bijna 3/4 trim bereik,,,,

Heb je het zwaartepunt wel EXACT in het midden??? Accu niet scheef, of ongelijk ????
Dit kan ook veel uitmaken... Zwaartepunt kun je aanpassen door de accu te verplaatsen.

Goed kijken naar de pootjes... Als er 1 of 2 behoorlijk ovetuigend eerst willen, is het niet echt het grond effect, dat ziet er anders uit... Dat moe tje dus tegen trimmen zeg maar...

Als alle 4 pootjes ongeveer gelijk los gaan, dan kan hij nog wel 1 kant op willen, maar das meestal binnen 4 klijkjes trim.
Tis ook wel een beetje lastig uit te leggen, maqar goed ik doe mijn best....
Vandaar da tik ook aanbood, kom langs, das veel makkelijker uitleggen, en voro mij ook zichtbaar wat het exact doet...

Ga iig op gras oefenen, land zachter! Kleine hopjes , niet te hoog willen

Laatst bewerkt:
Yep zo hoog mogelijk tot occilatie helaas nog niet aan toe gekomen zoals je zag :) Van die trim wist ik niet, maargoed het punt waar ik vooral mee zit: ik kan ook wel vliegen zonder te trimmen door gewoon te compenseren dmv de sticks maar hij lijkt alle kanten op te willen zwaaien en niet te luisteren naar input die ik geef.

Zwaartepunt is precies in het midden.

Ik snap het, ik zal eens zien of ik kan langskomen zodra de auto der weer is, zullen we via pm even contactgegevens uitwisselen?

Wat betreft hoog: dat was dus de heli die spontaan besloot toch net even iets meer gas te willen geven ( zat ietswat een vertraging in) het liefst blijf ik uiteraard zo laag mogelijk. Gras is opzich wel een goed idee.

Laatst bewerkt:
Das wel apart...
Idd moet je met te kunnen tegensturen, ook wel kunnen vliegen, dat klopt....

Preflight checks kloppen wel allemaal:
Hij reageert goed (besturing) op Voor achter, links rechts ?? En draaien op de as ?
Gyro compenseert ook de goede kant op ? Dus links rechts, en voor achter, en draaien om de as ?

Je zou idd de gyros hoger kunnen zetten, wel eerst testen, met in de hand op "hover gas".

Edit:
Wat me te binne schiet, heeft deze ook 2 soorten gyro werking ???
Dus dat je kan schakelen tussen heading hold, en gewoon ???

Gewoon is eer het idee van een coax. Dus stuur los, is weer recht hangen.
HH is meer een echte heli, dus vooruit, is vooruit, en blijft in dezelfde hoek hangen, totdat je tegenstuurt..

Howel dit ook met de preflight check naar voren had moeten komen, maar goed...

Laatst bewerkt:
De eerste punten die je noemt heb ik doorgelopen en lijken goed te zijn op het punt dat ik het in de hand voorzichtig doe maar hij reageert wel fel op rudder.

De gyro heeft 2 standen, hover en cruise (hover voor beginners die willen oefenen). hij staat nu op hover.

Bedankt overigens voor het meedenken, dat waardeer ik!

TIP: hang hem ergens aan een elastiek.

Dan kun je twee handen aan de sticks houden, terwijl je de prechecks doet.

En je kunt beter zien wat er met jaw 'mis' is, want je kunt hem gewoon laten tollen dan dingen proberen.

We hebben hem samen getest neteerder, alle stuurbewegingen gaan goed, de trim is nu goed maar zodra de gyro aangezet word gaat het helemaal mis. het probleem is nu dus bij de gyro en de vraag hoe we dit moeten oplossen.

Alle props goed om? er zijn 2 klokmee draaiende props, en 2 tegen de klok in draaiend en ze moeten diagonaal tegen elkaar over staan als ik me niet vergis..

Yep ik was het elastiek.... ;)

Maar goed, idd alles stapsgewijs getest. Gyro uit, alles gaat goed...

Dus de "swash" (voor achter links rechts) is goed, en de yaw (draaien om as) werkt ook.
Alles werkt prima, motor richting is goed en de props draaien de goede kant op.
Regelaars zijn opnieuw gecalibreerd.

Het "nadeel" is dat er slecht 1 potmeter op zit voor de gain. Deze doet dus alle 3 de assen.

Va de ontvanger gaan ALLE kanalen naar de flightcontroller. De esc zitten dan weer op de flightcontroller. Op de flightcontroller zitten slechts 2 dipswitchtes. Een voor + of X mode, en de ander voor hover, en flight mode. Niets instelbaars dus. Enkel de ene potmeter voor de algehele gain.

Ontvanger en flightcontroller op nieuw vast gezet met goede dempende schuim, en alles zo gemount, dat alles vrij is, en niet tegen elkaar aan schuurt, en recht staat.

Allemaal goed en prachtig, maar zodra de gyro erbij komt, al is het maar iets, gaat het finaal mis. Ook nog even expres de gyro vol open gezet, om te kiijken of het niet perongeluk anders om was. Nope ook dat was het niet.

Ben toch echt geen beginneling op quad gebied, heb er al heel wat gebouwd,(diverse merken type fightboards), en ook een aantal op bestelling, dus ja, apart dit...

Jammer want het ding ziet er best mooi uit. Maar een vliegen ho maar...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uiteenzetting, ik ga er nogsteeds vanuit dat het een incident is of dat we iets over het hoofd zien. Ik zoek intussen rustig verder op het internet en bel anders maandag naar gaui....

Wat emil al zegt het probleem komt nu op het volgende:

- Gyro uit (minimaal) werkt de quad prima en stuurt hij prima in elke richting.
- Gyro aan (25%) werkt de quad totaal niet en is het een eng ding

Hierdoor denken wij dus dat er iets OF niet goed is ingesteld aan de gyro of ik
een defect model heb gekregen.

Filmpje van neteerder, ik geef op dit moment heel langzaam en rustig meer gas totdat hij begint te draaien vanaf dat moment geef ik geen gas meer totdat ik het gas dichtgooi. alle andere wisselingen in gas geven doet de gyro, als deze gedeactiveerd is gaat throttle wel soepel en gelijkmatig en ook bij sturen is het dan geen probleem.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb even gezocht, en iets stond me bij, bij de 330, der was iets, en der was een oplossing...

Iets met de floating remote gyro gain en pullup ...Maar goed nooit echt serieus gelezen, en zodoende nooit echt onthouden....
Meende al dat de 330 en de 500 dezelfde "gu344" 3 gyro flight controller unit hadden....

Annyway:

330X-S: 330X-S could not fly or GU-344 LED is flashing between RED/GREEN (setup is abnormal).

330X-S could not fly or GU-344 LED is flashing between RED/GREEN (setup is abnormal).
1) If you are using Radio Control Transmitter that has more than 4 channels, and you are Not connecting the green wire to the receiver, after initial setup, flight is abnormal. Please connect green wire back to GU-344 (to any pins that are not used, see attached photo) and reset the throttle on radio control transmitter to solve flight or ESC setup problem.

OR

2) If you are using Radio Control with 4-channels, and green wire is not connected to receiver. Please connect green GAIN wire back to GU-344 (to any pins that are not used, see attached photo) and reset the throttle on radio control transmitter to solve flight or ESC setup problem.

330X-S%25E8%25A8%25AD%25E5%25AE%259A%25E5%25BE%258C%25E7%2584%25A1%25E6%25B3%2595%25E6%25AD%25A3%25E5%25B8%25B8%25E9%25A3%259B%25E8%25A1%258C.jpg

Laatst bewerkt:
Back