Gaui X2 rebuild

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door JacobsT, 19 jan 2013.

  1. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Super dingetje Tim , erg netjes gebouwd 0ok, dat valt niet mee mee zon kleine rakker ;)
     
  2. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ik heb vroeger dan ook veel bouwtips meegekregen van 2 Hollandse experts ;)
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    rebuild

    :offtopic:
    Mooie
    bouw-tips kan je jezelf ook geven, bv rebuild,
    foutjes, die je een keer gemaakt en gezien hebt,
    maak je dan meest niet meer, dat is zo leuk,

    aan mijn 600n heb ik ook 3 jaar an verandert,
    dat von tanksystem tot vliegen met juiste RPM
    alles zo gaat, zo als het nu gaat (vliegt)
    :eek:ntopic:

    groetjes van Heli-Uwe
     
  4. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Ben benieuwd Tim, ziet er goed uit in ieder geval!
     
  5. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Tijd voor een update, helaas geen hele leuke....

    Jaja voel je de donderwolken hangen? :eek:nweer:

    [​IMG]

    Ik had reeds een testvluchtje gedaan... Heli vloog goed maar toen ik naar idle up 2 ging trok de heli ineens naar links. Dit is iets dat voorkomt als de BeastX teveel vibraties krijgt en ik heb dan maar de kabels opnieuw gelegd in de canopy en anders vastgestript zodoende ze meer speling hadden. Het probleem was daarmee opgelost dus ik was een happy camper!

    Enkele dagen niet gevlogen door het weer, echter vandaag was het, ondanks de koude temperaturen, zonnig dus meteen de hele zooi in de auto gegooid en naar men nabij gelegen vliegpleintje gereden voor een namiddagje plezier.

    Eerste vlucht ging vlotjes, bij de tweede de idle up 1 curve beetje verhoogd (governor nog niet ingesteld) en bij testjes naar idle up 2 ging ook alles goed, echter toen ik naar idle up 1 terug switchte, zwalpte hij even naar links alsof ik een linkse aileron input gaf. Blijkbaar toch niet helemaal opgelost maar verder tijdens het vliegen was de heli rocksolid, zelfs bij stevig pitchpumpen en loopings maken. De oorzaak was gewoon het te grote toerenverschil die een plotse schok gaven waardoor de BeastX een kleine aileron tik gaf, was helemaal niet erg en tijdens het vliegen in idle up 1 & 2 was er niets merkbaar, zelfs niet tijdens stevig pitchpumpen en rollen. Gewoon idle up 1 blijven en rustig wat sportvliegen dus voor verder te testen.

    Bij de 4de lipo echter trok ik hem weer in een grote looping en toen hij halverwege inverted kwam, begon hij plots te draaien op rudder en volledig te tollen en rollen op cyclic. Ik kon vrijwel geen inputs meer geven want de heli reageerde er vrijwel niet op en ik ben nochtans iemand die heel kalm blijft en heel goed het toestel kan recupereren. Dan maar hold erop toen hij de grond naderde en natuurlijk POEF :nooo:

    [​IMG]

    Dan maar inpakken en huiswaarts keren...

    [​IMG]

    De gloednieuwe Edge blades (met 40 euro toch serieus aan de prijs voor dit formaat), zijn meteen voor de vuilbak na nauwelijks 5 vluchtjes!

    [​IMG]

    De blade grip is er gewoon afgerukt, enkele links losgesprongen, ballinkje van de swash... uiterlijk geen verdere schade. Absoluut niets aan de canopy, staart perfect, support struts ook perfect, ...

    [​IMG]

    Landing gear is uiteraard kapot aangezien die nogal broos zijn maar die zijn in mijn persoonlijk winkel van spareparts uiteraard in stock thuis ;)

    Spijtige is dat ik vrijwel alle spares in stock heb, evenals blades, BEHALVE de bladegrips... Met morgen het hele mooie weer is dat wel ENORM balen aangezien ik afgesproken had om toch een dagje lekker te gaan vliegen en had heel graag men X2 meegenomen...

    Ga straks nog eens een meer gedetailleerde inspectie doen en dan gaan we wel zien of ik dingen vergeten ben...

    Hoedanook... dikke pech dat de Gaui X2 WEERAL door een technisch probleem de grond in knalt. 2 crashes, 2 technische problemen, ... Gohja... gelukkig hebben we nog een glimlach... Leuke aan deze dingen is, ook al zijn het hele dure toestellen, de herstellingskosten bedragen geen fortuinen en ik knutsel best nog graag. Hopelijk snel weer de lucht in!

    Denk dat ik ook de BeastX ga vervangen door een Brain unit... Ga eens meten of ik deze mooi in het frame krijg.

    Updates soon!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Jammer van de heli..

    Maar als je zo'n problemen voorhebt, dan ga je toch eerst "goed" uitzoeken wat het probleem nu werkelijk is en niet zomaar denken dat het wel goed zal zijn.. Kon makkelijk voorkomen worden deze crash lijkt me..
     
  7. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Goh denk dat je het beter wat zou nuanceren want ik ga heus geen toestel vliegen dat ik niet vertrouw.

    Ik denk eerder dat die kleine swash roll er was door plots een te groot toerenverschil tussen idle up 1 en 2 bij het terugschakelen en dat er een grote schok was... Zoals ik zei, er was absoluut niets merkbaar in de vlucht, noch in idle up 1 noch in idle up 2. Heb heus wel getest of de heli raar deed alvorens ermee te gaan vliegen, ben heus geen idioot dus je hoeft niet zo uit de hoogte erover te gaan doen ;)

    Heb 4 lipo's getest ermee door te gaan pitchpumpen, wat achtjes vliegen, is rustig te rollen en flippen. Allemaal geen enkel probleem, ook geen merkbare vibratie dus lijkt me nogal duidelijk dat ik dan wel begin te vliegen om verder te testen. Doe ook absoluut geen 3D.. Gewoon mooie rustige loopings.

    Ik sluit een brownout heus niet uit in dit geval.
     
  8. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    ouch....toch maar de trex proberen dan? :p
     
  9. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Haha.... Aan de inferieuriteit van de X2 zal het alleszinds niet liggen ;)
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Dat is jammer @JacobsT:

    heeft zo mooi op de verwarming gezeten,
    kan gebeuren,
    suc6 met repareren

    groetjes van Uwe
     
  11. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Komt snel in orde. Alle spares in huis op de blade grips na... Ga er denk ik gewoon meteen een Brain unit opgooien... Minder onderhevig aan vibraties en ik ben altijd al erg benieuwd er naar geweest.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik ken BRAIN alleen van filmpjes (Kamerer en zo)

    en zou ook benieuwd zijn, hoe die werkt,
    ik zelf ga denk ik niet meer terug naar kleine helis,
    mijn nieuwste project is een 500er,
    hij woord eens de kleinste in mijn hangar

    nog eens suc6 Tim

    groetjes van Uwe
     
  13. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Dat is zuur, het lag op een 1 of andere manier aan de BeastX ?
    Afwachten of het probleem zich niet weer voordoet met je BRAIN.

    Ja, ik vertrouw die 3 assen gyros voor geen cent,
    success ermee, het blijft gevoelig spul op zo een kleine heli.
     
  14. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Ik zie dat je een telemtrie module gebruikt, en een satteliet, maar ik zie nergens een ontvanger? Hoe heb je dat gedaan of zit hij gewoon goed verstopt? :d
     
  15. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    de sateliet is de ontvanger
     
  16. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Maar voor spektrum heb je een aparte ontvanger nodig waarvan je de Data-port gebruikt om de telemetrie te versturen naar je zender. Dit wil ik dus weten, als hij het heeft zonder ontvanger omdat ik zelf ook vlieg met alleen een satelliet.
     
  17. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Je kan bij de telemetrie zender(tm1000/tm1100) de signaal draad verwijderen en 'm dan aan je fbl gyro koppelen. Ik begreep dat je dat moet doen omdat die anders de koppeling met je zender kan verliezen.

    De telemetrie zender meet de spanning van de bec of ontvanger-accu en stuurt die informatie naar de zender. Daarnaast kan je dan nog andere sensoren aansluiten.
    Je krijgt in feite geen informatie over het signaal (fades/holds (geen idee wat het precies is ;) )) maar de overige functionaliteit heb je wel.
     
  18. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    welke tape had je onder de beast zitten Tim??? De standaard mee geleverde is te sponzig.

    Het beste is een zo dun mogelijke glas tape oid.

    helifreakers tip;

    3M 4010 (Clear gel about 1mm thick)
    3M 4011 (Grey foam about 1mm thick. much stiffer than 4010)

    de 4011 is standaard bij de Brain unit, puik spulleke.

    Verder is de Brain een top unit, ik ben er nog steeds super tevreden over, vliegt geweldig!!!
     
  19. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ja idd best zuur Gerard...

    Ik vind het best vreemd want een dikkere tape zou toch in principe meer vibraties moeten opvangen? Een veel te fijne tape geeft de vibraties van het frame toch rechtstreeks door zou je gaan denken terwijl een veel te dikke onnodig zou gaan wiebelen.

    Was idd de standaard Beast tape... Heb gezocht naar een online winkel voor die 4010 te kopen maar die vond ik nergens in de Benelux. Als je tips hebt waar, feel free to share.

    Mijn Brain is besteld dus hopelijk zondag maiden met de brain unit. Ben wel vrij teleurgesteld. Lijkt wel alsof de heli vervloekt is. Men andere heli's nooit gecrasht buiten 1-maal men T-rex 500, echter de Gaui al 2-maal in de grond geprakt door technische problemen in 1 maand... Is alleszinds niet leuk aangezien de Gaui een *biep censuur* 'GRMBLRMLBRML' is om te bouwen ;)

    Ook men nieuwe canopy gekregen deze week!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde

    Die tape is niet te koop in Europa. Ik heb hem via EBay gekocht.


    mvg. Freddie
     

Deel Deze Pagina