Geen bouwkit meer wel retro kit plaats je foto

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Ton van Munsteren, 16 dec 2018.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk zo'n vintage model zal zeker lekker relaxed vliegen.
    Ook grappig dat er maar aan een zijde een hoogteroer zit.

    Ton
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Niet van een kitje maar een model van een tekening uit de RCME van heeeel lang geleden, de Raider Combat van David Boddington.
    Bij de oudgediende is David als schrijver , ontwerper , bouwer en modelvlieger etcetc zeker niet onbekend.

    Heb de Raider denk een 35 jaar geleden of zelf meer gebouwd en gevlogen met een Veco 3.5ccm en heel veel plezier aan beleeft.

    Nu met ons groepje weer gebouwd, maar met E-aandrijving en heeft al weer heeeel veel gevlogen.
    Ook al een aantal keren beschadigd geweest, maar met houtlijm plakken en scheuren met dat ding.

    Af en toe wat combatten maar meestal lekker rondscheuren en spelen lekker laag boven de grond.

    Voor de liefhebber een verslag geschreven en deze staat nu in het tijdschrijf Dones en Modelvliegen en het knvvl blad.
    Wie weet misschien een leuk clubproject voor de winter, is goedkoop leuk bouwproject en bij schade snel weer geplakt pure fun dus.

    Leuk op de voorpagina de oude Raider met hyper moderne modelvliegtuigen, leuk jong en oud bij elkaar.

    Raider in DenM.jpg

    01 Raider leuk en snel vliegklaar (2).jpg

    02 Leuk setje Raider's.jpg

    11 Motor en regelaar op hun plek .jpg

    Ton
     
    ramses, MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    MicropropSport en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dit voorjaar heb ik de Courtesan van Vic Smeed gebouwd. Een ontwerp uit 1952. De tekening is afkomstig van Outerzone https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=294

    Het toestel is zo veel mogelijk origineel gebouwd. Er zijn alleen aanpassingen gedaan voor de elektrische aandrijving en de besturing. De Courtesan is bekleed met Micafilm een bekledingsmateriaal dat lijkt op papier met spanlak. Het wordt met een foliebout aangebracht op een hechtlaag (Balsalock). Micafilm is veel sterker dan papier/spanlak.

    De Courtesan vliegt heel gemakkelijk. Door de grote V-stelling schommelt het toestel gemakkelijk. Maar door met kleine uitslagen te vliegen is dit te ondervangen.

    Door een zenderinstelling is het mogelijk om te vliegen met vaste roeruitslagen. De hoogte- en richtingstick functioneren als schakelaars en na 25 % stick-uitslag gaat de servo naar een vaste roeruitslag.

    DSC_3158.JPG

    DSC_3156.JPG
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ook gehad vliegt ook erg leuk en zeker een aanrader om te bouwen en vliegen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als ik op vakantie ben met de dochters dan heb ik in de vrije late uurtjes wat bouwtijd. Meestal kleine bouwsels omwille van plaats.

    Ik heb me in het verleden al vaker ge-out als Svenson adept en had nog een verknipt Polo plan in de stapel liggen. Deze dus

    Na twee vakanties en een beetje verder doen thuis staat het ondertussen zo ver.

    Geen haast erbij, iets om eens op een winterdag in te vliegen...[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
     
  7. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik heb ook nog eentje van Svenson, de Senior, gebouwd van het plan was het in 1980 mijn eerste modelletje, hiermee is voor mij dus alles begonnen. Lang heeft mijn Senior niet geleefd maar ontelbare jaren later heb ik er in Harsewinkel eentje gebouwd op de kop kunnen tikken. En nog wel het model van op de foto, hij werd niet gebouwd om te vliegen. Er is totaal niets voorbereid of voorzien voor de radiobesturing maw het is het demomodel voor de foto's als je het mij vraagt.
    SeniorFOL.jpg
    Ik heb het model snel eens van het schap gehaald en goed afgestoft voor de foto. Als ik hem zo nog eens goed bekijk valt het me op hoewel hij hier en daar wat ouderdomsrimpeltjes heeft hoe mooi hij wel gebouwd is.
    20190923_214135.jpg 20190923_214145.jpg

    Dirk

    https://vonw004.wixsite.com/vonwplanes
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
    jan brilman, Bruno van Hoek, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    He ja! Sfeervol model :thumbsup:
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Haha, het modelletje van op jouw doos heb ik dus liggen :thumbsup:
     
    jef vindt dit leuk.
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Mooi zo in de originele kleuren , ga hem ooit ook nog bouwen maar dan waarschijnlijk met ribbenvleugel i.p.v. Jedelsky .

    Groeten Jef
     
  12. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik had destijds als onwetende de fout gemaakt om de Jedelsky vleugel te bespannen. De Senior vloog wel maar waarschijnlijk door de gesloten onderkant ging hij al gauw veel te snel, zodat de vleugel begon te flapperen. Op aanraden van de anderen heb ik dan de bespanning er af gehaald waarna hij vanzelf veel trager ging vliegen.
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Intussen is de Ibis al weer een tijdje klaar. Het was wel even puzzelen op de constructie van het landingsgestel en het foliën van het rompgedeelte bij de staart is niet perfect (was mijn eerste keer) maar verder is 'ie goed gelukt. Hij wordt gevlogen door een ex FMS Mustang piloot ;-)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek, ramses en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Netjes hoor. Daar hoef je je zeker niet voor te schamen, want ik herinner me nog van het bouwen van zijn kleine broertje de Colibri, dat die staart folien me een hoop achteruit-bidden heeft gekost. De rompspanten boden weinig houvast en het loopt hol, dus als je de folie warm maakt trekt hij zichzelf weer los.
     
  15. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja ik ben ook een liefhebber van motoren en en modellen uit mijn jeugd, zoals dit duo
    (ik heb de bouw van de Barnstormer hier beschreven)

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/uit-de-oude-doos-db-barnstormer-en-bi-stormer.237693/

    [​IMG]
    Dit zijn de David Boddington modellen Bistormer en Barnstormer, ontwerpen van ruim 50 jaar geleden.
    Hoe begon dit verhaal?
    Nu ik verzamel dus oudere motoren, en ik kocht op marktplaats een Saito waar een Barnstormer aan vast zat!
    Deze Barnstormer had Multiplex servo's vast ingebouwd uit circa 1970? en een Saito uit de jaen 80.
    Aan de gaten in de motorsteunen te zien was dit minimaal de vierde motor van deze kist!

    Toch besloot ik dat de Barnstormer nog te redden was, maar wat voor motor erop dan?
    Een OS 60 4takt van rond 1980 was mijn keuze.

    [​IMG]
    Niet veel power en geen uitlaatdemper maar toch erg stil, en ongelofelijk zuinig!
    Past er echt mooi bij.
    [​IMG]
    Dit was enkele jaren na de dood van de ontwerper "'Boddo" wiens boeken "Beheers en vlieg" en "modelvliegtuigen bouwen en vliegen" ik nog steeds graag lees.
    Dat waren nog echte modelvliegtuigen!
    Dit projekt zag ik dan ook als een soort eerbetoon aan de ontwerper.
    Deze kist heb ik dus niet zelf gebouwd, en ik ontdekte een grote bouwfout.
    Op de tekening staat dat je de kist kunt bouwen met of zonder rolroeren, maar dat met rolroeren de V-stelling gehalveerd moet worden.
    De bouwer had de V-stelling niet aangepast en de rolroeren 75% van de grootte op de tekening gemaakt.
    Wel begrijpelijk, ik was in de jaren 70 ook nog bang voor rolroeren, iedereen vertelde mij dat dat echt dingen voor experts waren!

    En hoe vliegt deze Barnstormer dan?
    Naar huidige maatstaven zwak gemotoriseerd maar een grondstart kan goed, mits voldoende ruimte.
    De start is wel opletten, je moet bij het begin van de start vol up geven anders staat hij gelijk op zijn neus.
    Het richtingsroer is dan veel te effectief, nadat ik de uitslag van het staartwiel 50% van de uitslag van het richtingsroer gemaakt heb ging dit veel beter.
    Heb je voldoende snelheid zodat er wind over de staart gaat dan kun je het hoogteroer loslaten en dan stijgt de kist vanzelf rustig op.
    Sturen gaat goed, maar de rolroeren doen weinig, bochten maak je vooral met het richtingsroer.
    Niet gaan mixen op de zender! In de bocht moet ik vaak wat tegengesteld rolroer geven!
    Deze manier van sturen was niet nieuw voor mij, mijn 1/5 Curtiss Jenny reageert precies hetzelfde en ik verwacht de 1/3 Curtiss Jenny ook.
    Ik heb zelf ook met een mandragende Ka8 zwever gevlogen en daar moest je ook veel richtingsroer gebruiken, dat hoort dus zo blijkbaar.

    Terwijl ik bezig was met de restauratie van de Barnstormer had ik samen met de tekeningen van de Barnstormer ook de tekeningen van de dubbeldeks Bistormer gekocht.
    Tot mijn verrassing waren dit precies dezelfde tekeningen, je kon zien waar de extra vleugel gewoon ingetekend was in de romp, en de balsa verstevingings plaat van de zijkanten is 1 spant langer, en het richtingsroer was vergroot, maar echt dezelfde tekening.
    Dit kon je goed zien omdat de tekening nog met de hand getekend en geschreven was.
    Hier staat het resultaat net voor de maiden, nog zonder verf, wel bespannen met Solartex "antiek"
    [​IMG]
    Ik heb de Bistormer wel iets aan gepast:
    1 Bovenvleugel heeft geen V stelling, ondervleugel wel volgens tekening.
    2 Rolroeren (alleen in de bovenvleugel) 25% groter dan op de tekening gemaakt.
    3 Cockpit iets naar voren verplaatst, zit nu tussen de spanten in zodat er eventueel een full-body piloot of knuffel inpast.
    4 De motor is een "moderne" Saito 90 met kleine uitlaatdemper uit circa 1985, dus krachtiger dan de 10 cc 2takt waar de kist voor ontworpen was.
    5 Na vele testvluchten heb ik alle instelhoeken op 0 graden gezet, dus stabilo, bovenvleugel en ondervleugel allemaal 0 graden.
    6 Hoogteroeren en richtingsroeren pull-pull met kabel van Tony Clark
    Opmerkelijk is dat de kist op de motorsteunen (zijn bij mij van Meranti met een stukje triplex erachter) na geheel van balsa is.
    Zoals beschreven in de boeken van DB zijn de hoofdliggers van de vleugels van hard balsa en langsliggers van de romp van medium balsa.

    Het resultaat is een echte klassieke kist met lijnen uit de jaren 70 die vliegt al een moderne trainer!
    (in de start en landing blijft het natuurlijk net als de Barnstormer echt een staartwielkist)
    In de landing kun je hem echt "uithongeren" hij blijft gewoon doorvliegen tot hij bijna stilstaat in de lucht!

    [​IMG]
    Beetje kleur erop puur voor de sier, de naad van het solartex zit op de achterlijst en hoef ik dus niet weg te werken.
    Letters Bi-stormer zijn gewoon met de kwast geschilderd, net als in 1970!

    [​IMG]
    Het resultaat, een mooi duo
    De Barnstormer is op de ontvanger (en accu) geheel vintage, alle delen minimaal 35 jaar oud.
    De kunststof wielnaven waren helaas bros geworden en braken in 2019 in de landing ik heb deze voorlopig vervangen door nieuwere.
    De Bi-stormer heeft de klassieke looks maar heeft veel meer pit, is in de start snel los en kan ook snel stijgen.
    Maar blijft net als zijn oudere broer vooral een rustige vlieger.

    Mooie kisten, betrouwbaar en degelijk, ik vlieg ze met plezier.
    En het bewijs Dat die oude ontwerpen nog steeds zeer goed vliegen!

    Groeten Willem.
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    De Royal / Marutaka Junkers Ju-87 Stuka kit is zo`n 40 jaar oud en sinds ca. 1990 niet meer leverbaar:

    [​IMG]

    Ik heb de bouwtekeningen van Outerzone gedownload en aangepast.
    Op de bouwtekeningen uit de bouwdoos stonden niet alle spanten en ribben, deze heb ik aangevuld.
    De door mij aangepaste tekeningen zijn nu ook weer te downloaden via Outerzone.
    Voor deze kist heb ik alles zelf gescratched, motorkap, cockpitkap, wielcovers, etc.

    Ik heb er eentje in schaal 1/10 gebouwd en ben nu bezig met een schaal 1/8 versie.
    De schaal 1/10 versie vliegt heerlijk, met de 1/8 versie ben ik nog bezig (zie verslagen via linkjes hierboven).

    Hier de 1/10 en 1/8 samen:

    [​IMG]

    De 1/8:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 1/10:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
  17. Stephane

    Stephane

    Lid geworden:
    10 dec 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    VESOUL
    My prima Svenson Electric in 3S built on an outerzone plan :

    flight weight : 1400 grams with a 5200 mAh 50C Lipo 3s.
    1100kV 540w Dualsky ECo 2820C v2 brushless.
    60A Dualsky XC60 18BA V2 ESC.
    10X7 propeller.
    4 Hitec HS 225BB servos.

    Wing loading of 45g/dm2.

    The build here:

    The maiden flight here :

    MC_7606743852143572041.jpg 20200930_172556.jpeg
     
    MicropropSport, ArthurP en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ça vole impeccable! :thumbsup:
     
  19. hingtouw

    hingtouw

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    33
    Toevallig op marktplaats gevonden
    Wik Commander 2
    7F6FBA5B-D784-4569-91BA-7FB2B720BDE0.jpeg E61797C3-9964-4E24-8DF4-3E65AEDF6E35.jpeg

    Wel (helaas) elektro
    Groet Mark
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2022
  20. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Kijk gevonden..
    Romp redelijk gebouwd, rest in de doos...
    20220527_212710.jpg
     

Deel Deze Pagina