Geen klemming meer ?

• Topicstarter Topicstarter dirtbike72
  • Startdatum Startdatum
D

dirtbike72

Guest
Hey ,

Is het normaal dat een motortje na een 2-tal liter geen klemming meer heeft ?

Mijn kyosho fazertje heeft nu namelijk een 2-tal liter gelopen en wanneer ik de gloeiplug eruit draai bij koude motor , dan voel ik geen klemming meer aan de trekstarter als de zuiger helemaal boven komt . Hij heeft wel nog goeie compressie met de gloeiplug erin ;D

hoort dit zo na de rodage ?

Dat hoort inderdaad zo ;)

Het belangrijkste is de compressie met de plug erin , die moet goed wezen.

De klemming wordt altijd minder als de motor in is gelopen , de zuiger/cilinder zijn tenslotte op elkaar ingesleten nu.

Dat hoort inderdaad zo ;)

Het belangrijkste is de compressie met de plug erin , die moet goed wezen.

De klemming wordt altijd minder als de motor in is gelopen , de zuiger/cilinder zijn tenslotte op elkaar ingesleten nu.

Das goed :D ,
ik vroeg het me gewoon af omdat ik al posts gelezen had over mensen die zeiden dat hun motortje nog altijd heel wat klemming had na meer dan 5 liter ....

Dat kan inderdaad gebeuren , maar de termen klemming en compressie worden ook nog weleens door elkaar gehaald ;)

Een voorbeeld van motoren met "heeeel" erg lang klemming waren de GO 5 poorts motoren , sommige (vaak wat duurdere) motoren hebben dat wat langer als normaal.

Hopelijk zal m'n motortje dan redelijk lang meegaan en niet te snel slijten XD

Gewoon aardig rijk houden & goed schoon maken (zorgen dat er geen vuil in de motor komt), Dan zal het wel lukken.

Heb zelf ook een force.25 met nog prima compressie heeft ook al 12 liter +/- gelopen, qua compressie merk je er niks van

Ik heb een R&B S5 met meer als 25 liter achter z'n kiezen die nog gaat als een trein ;)

zonder iets te vervangen in de motor ?

Demijne is wel een 2.5cc , die gaan waarschijnlijk minder lang mee dan de motoren met een hogere cilinderinhoud ?

Zal denk ik meer gaan om het aantal toeren dat het blokje kan maken wat bepaald hoe lang die meegaat... Daarom vervangen ze in wedstrijdmotoren al na een liter of 5 ofzo de drijfstang ..

Yep , zonder vervangen.... Het enigste wat ik rond de 25 liter heb gedaan is de cilinder wat "pinchen" om de passing weer wat strakker te maken.

Het vervangen van drijfstangen is vooral in de on-road wereld gebruikelijk ivm de belachelijk hoge toerentallen die ze draaien , de offroaders doen het vaak alleen na het inrijden een keertje maar daar liggen de toeren ook een stuk lager.

Yep , zonder vervangen.... Het enigste wat ik rond de 25 liter heb gedaan is de cilinder wat "pinchen" om de passing weer wat strakker te maken.

Het vervangen van drijfstangen is vooral in de on-road wereld gebruikelijk ivm de belachelijk hoge toerentallen die ze draaien , de offroaders doen het vaak alleen na het inrijden een keertje maar daar liggen de toeren ook een stuk lager.

wat is pinchen eigelijk ? heb het hier en daar al gelezen XD

Kan je aan je drijfstang zien dat ze aan vervanging toe is ? Heb m'n motortje voor de fun al es opengehaald en het viel me op dat op de scharniertjes van die drijfstang echt niks van speling zit ;D

Pinchen is zover ik weet, het inelkaar 'Knijpen' van de Cilinder-bus , zodat de zuiger weer wat strakker in z'n bus zit. Ik heb hier ook een RB RT9 liggen, is van een wedstrijd rijder geweest.. Heeft ook 20 liter gelopen en doet het nog goed, de Compressie is niet veel maar wanneer het te weinig word laat ik hem ook Pinchen schijnt goed te werken!

Die speling moet je dus in de gaten houden , naarmate de drijfstang slijt ontstaat op de oogjes meer speling.

Bij pinchen knijp je het bovenste gedeelte van de cilinder rondom een beetje naar binnen toe om de slijtage te compenseren en weer de volle compressie te behalen.

Pinchen werkt inderdaad goed , zolang je weet wat je doet...

Het is heeeel belangrijk om de cilinder rond te houden en niet te ver te gaan met het knijpen.

zozo , kunnen ze zo'n cilindertje echt wat samenpersen dan ?

en als ie goed gepinched is , dan zou ie toch eigelijk weer even lang moeten meegaan als een nieuwe , niet ?

Waar kan je laten pinchen , en wat kost dat als je er zelf de cilinder uithaalt ?

Niet even lang maar wel de nodige liters , als je het goed doet kun je het een keer of 2~3 doen.

Laten pinchen kun je geloof ik doen in Duitsland , maar vraag me niet naar de kosten..... Ik doe het toch liever zelf.

Niet even lang maar wel de nodige liters , als je het goed doet kun je het een keer of 2~3 doen.

Laten pinchen kun je geloof ik doen in Duitsland , maar vraag me niet naar de kosten..... Ik doe het toch liever zelf.

en hoe doe je dat dan zelf ? wat voor materiaal heb je nodig ?

kan dat niet gewoon in elke modelbouwshop ?

Nope .... Denk dat er zelfs maar heeeel weinig zijn die van de mogelijkheid af weten.....

Ik ben iig niet bekend met een shop hier in NL die het doet..... Pinchen van cilinders is redelijk tijdrovend om het goed en netjes te doen.

Kan je het zelf doen zonder dat je zoiets ooit al gedaan hebt met het juiste gereedschap ?
wat kost dat gereedschap ?

(btw : ik ben uit belgie , oost vlaanderen ;D )

Het gereedschap hoeft niet heel veel te kosten , ongeveer 10,-

Het is wel aan te raden om je erin te verdiepen voor je eraan begint en het vooral rustig aan te doen.... Doe je dat niet kun je alsnog een nieuwe zuiger/cilinder set aan gaan schaffen.

Kan je het zelf doen zonder dat je zoiets ooit al gedaan hebt met het juiste gereedschap ?
wat kost dat gereedschap ?

(btw : ik ben uit belgie , oost vlaanderen ;D )

Ik zou er zozo niet aan beginnen als het motortje nog lekker loopt.
Als je toch je aan een nieuwe motor toe bent dan zeg ik waarom niet?

Maar ik ben ook wel benieuwt heb nog een oud motortje staan, heb ik weer wat te hobbyen (A) :P

Hoe doe je dat nou eigenlijk zat al op internet tekijken naar how to's

Back