Geen klemming meer ?

• Topicstarter Topicstarter dirtbike72
  • Startdatum Startdatum
Ik zou er zozo niet aan beginnen als het motortje nog lekker loopt.
Als je toch je aan een nieuwe motor toe bent dan zeg ik waarom niet?

Maar ik ben ook wel benieuwt heb nog een oud motortje staan, heb ik weer wat te hobbyen (A) :P

Hoe doe je dat nou eigenlijk zat al op internet tekijken naar how to's

ben ook nog helemaal niet van plan om dat nu al te doen hé , maar als dat mogelijk is dan zou ik het later misschien wel overwegen :D

Er zijn verschillende methodes , maar ze vereisen allemaal het nodige technische inzicht ;)

Zolang de motor nog goed loopt is het idd niet nodig , ik heb het gedaan omdat ik er al 25 liter op had zitten en met een klein beetje pinchen het gewenste resultaat al had.

Waarom geen nieuwe motor :?: Omdat je er op deze manier nog de nodige liters uit kunt halen , iets wat bij elk blokje mooi meegenomen is...

De simpelste tool alleen niet zo nauwkeurig is een slangenklem, kost je een euro....

Nadeel is alleen wel dat je daarmee al snel je cilinder vervormt of te ver gaat , zeker een beginnende pincher ;)

Maar het kan idd wel , heb ik ook al een paar keer toegepast.

Ik neem aan gewoon de zuiger in de cilinderbus doen en dan een slangklem erom en dan maar proberen, met die cilinderbus heb ik toch niks te verliezen :P

Die werken wel .... Ik gebruik ze ook ;)

Rayaracing is natuurlijk wel een bedrijf wat zich bezig houd met pinchen en zo een hoop geld misloopt , helemaal als je de kosten van een set van hun bekijkt ;)

Die werken wel .... Ik gebruik ze ook ;)

Rayaracing is natuurlijk wel een bedrijf wat zich bezig houd met pinchen en zo een hoop geld misloopt , helemaal als je de kosten van een set van hun bekijkt ;)

serieus ? das dan wel interessant ...

Is de handleiding die erbij zit makkelijk te volgen als je een beetje handig bent ?

hoelang rijdt je daarna nog met zo'n motortje ?
voor 12eur incl verzending is dat dan wel het proberen waard later XD

Als je het netjes doet en niet meteen teveel wil kun je het een paar keer doen en haal je telkens een paar liter extra uit je blokje.

De handleiding is vrij simpel te volgen , belangrijkste is dat je de cilinder telkens 90 graden draait en (dat is meteen het moeilijkste) elke keer dezelfde druk uitoefent bij het klemmen.

op die site van rayaracing beweren sommigen dat ze na zijn pinch werk nog meer dan 5 gallon (+-18l) kunnen rijden ...

als ik het goed begrijp kost pinchen bij hem incl verzending naar belgie 23 dollar ....

Ik gebruik een spantang:

spantang.jpg

Was een idee van een maat van mij, deze heb ik hier op het forum 2e hands gekocht,

Moet hem nog wel even door hebben, ben er wel achter dat ik de bus lang ingeklemd moet houden.

Oke , hmmzzzz daar moet ik ook maar eens naar kijken.

Al geprobeerd om hem wat harder in te klemmen :?: Dat is ook de werkwijze bij de klemmen die ik gebruik , bij deze is de werking alleen veeeeel mooier omdat je hem in 1 keer rondom pakt.

Ik moet een dun plaatje staal een C-clip maken van een paar mm breed waarmee de druk op de cilinder meer op 1 plek te concentreren is, nu komt over de hele breedte van de bus de kracht te staan en de bus vervormd ook maar blijkbaar niet goed genoeg want hij trekt terug. Pas als ik hem langer ingeklemd houdt haal je dat kleine beetje elastische werking van het materiaal voor een deel weg.

Dat terugtrekken klopt idd , dat is ook bij de ringen die ik gebruik.

Vandaar ook de opmerking van het harder inklemmen , bij de ringen draai je de bout (steeds strakker) aan om 'm dicht te trekken en moet je de cilinder elke keer 90 graden draaien omdat je hem niet gelijkmatig inklemt zoals bij de spantangen.

Om die elastische werking van de bus te "overwinnen" moet je hem dus wat strakker inklemmen en kleiner samenpersen waarna de bus weer "terug veert" in gereduceerde diameter.

Zeker met de spantangen die jij daar hebt moet dat prachtig mooi gaan , vast zetten in de bankschroef en met kleine stappen de druk opvoeren tot je het gewenste resultaat hebt.

Zo werkt het met de ringen ook alleen een stuk omslachtiger ivm het roteren van de bus voor een zo gelijkmatig effect , dat is met die spantangen overbodig omdat die rondom in diameter krimpt in tegenstelling tot de ringen die ik gebruik.

Als je het heel mooi zou willen doen, zou je een momentsleutel kunnen gebruiken om de spantang aan te draaien.
En inderdaad, metaal zal altijd iets terugveren, je zult dus iets te ver door moeten drukken om de goede maat te krijgen (net als bij het zetten en walsen van metaal) Hoeveel precies, dat is een kwestie van proberen.

Een momentsleutel is nog niet eens nodig MP , gewoon goed op de stand van de sleutel letten en daarmee na het passen elke keer iets verder gaan tot je het gewenste resultaat hebt.

Ik doelde meer op evt. herhaalbaarheid. Als je eenmaal de goede instelling hebt gevonden, zou je daarna in theorie de volgende bus (zelfde materiaal, zelfde dikte) in 1 keer goed kunnen krijgen.

Back