Geen klemming meer ?

• Topicstarter Topicstarter dirtbike72
  • Startdatum Startdatum
Dat hangt weer samen met de mate van slijtage natuurlijk , de buiten diameter is wel hetzelfde maar hoe zit het met de binnenkant :?: ;)

Hallo,

in een van de eerste posts hier las ik dat het klemmen na het inlopen goeddeels weg zou zijn.

Nu weet ik wel dat ik over helimotoren praat en jullie over automotoren, maar toch, Ik heb afgelopen weekend een Rossi 8.5 afgeschreven met een in elkaar gelopen drijfstang (is weer te vervangen en dan doet hij het hopelijk weer een aantal uurtjes).

Deze motor heeft ongeveer 500 liter brandstof verstookt, in ongeveer 3 a 4 honderd draaiuren, waarvan een kleine 200 onder belasting.

Hoewel het niet meer is zoals in het begin, is er nog steeds een goed voelbare klemming te bespeuren, ook met de plug eruit gedraaid.
Bij mijn weten is het toch echt de bedoeling dat het motortje tijdens zijn bruikbare levensduur zeer duidelijk voelbaar blijft klemmen bovenin.
Tenminste, bij mijn zeer goedkope Force motortje (conrad buggy) verdween het klemmen pas na een liter of 15, tegelijk met het scherpe accelereren.

Groet, Bert

Was een idee van een maat van mij, deze heb ik hier op het forum 2e hands gekocht,

Moet hem nog wel even door hebben, ben er wel achter dat ik de bus lang ingeklemd moet houden.

En als je de bus opwarmt terwijl hij ingeklemd zit? Dan zou de vervorming toch sneller moeten blijven? Of is dat nefast voor bus vanwege te veel vervorming, spanningen of zo?

Klemming is een breed begrip en eerder afhankelijk van de uitzettingen van zuiger en cilinder. Uiteindelijk gaat het om de passing op bedrijfstemperatuur.

Omdat een zuigermateriaal met een hoog siliciumgehalte wordt gebrukt is de uitzetting van de zuiger ook minder, daardoor kan je bij koud een klemming voelen welke ook prima meewerkt aan een koude start.
Het je een zuiger die bij koud los ligt zal de motor moeilijk te starten zijn maar gek of niet, op bedrijfstemperatuur kan de passing goed zijn als de zuiger meer uitzet dan de cilinder.

Nogmaals, het is maar net welke materialen ze gekozen hebben........

Zo, merk dit draadje nu pas, ik heb al redelijk veel motoren onderhand gepincht, de spantang die roelof gebruikt, licht hier ook, alleen dan kleiner.. met een beetje inspannen, moeite, en tijd, kan je hem vrijwel zo strak pinchen dat je een liter of 15 meer uit een blok haalt( Force .21...) erg gunstig dus., wel opletten op de drijfstang

Mijne is iets korter, maar zelfde principe, 8 bekken(platen/whatever) en een stelring erbij.. allemaal vrij simpel.. met een beetje zoeken vind je ze wel voor onder de 50 euro(wel de goede maat kopen, de segmentenringen zijn vrij prijzig..) en na 2 motoren hebbie dat er wel uit..

PS: snellehenk, nu het er toch over gaat, jouw lrp'tje begint al aardig te klemmen!

Met het oog op je drijfstang kun je hem beter een paar keer pinchen i.p.v. in een keer weer als nieuw ;)

Had ook al ff zitten zoeken , maar heb ze maar tot 20mm binnendiameter gevonden... Wil ze ivm wat grotere blokken (.28/.30) liefst ook nog 1 of 2 maatjes (21/22mm) groter hebben.

Tot 20mm is de ER32 reeks, de ER40 reeks gaat tot 25mm. De speling in de klauw is tot -1 mm dus moet je kijken als je een hele set koopt of alleen de houder en wat spantangen.

De 3.5cc Novarossi kent een 19.5mm bus en is prima met een 20mm te doen en de 2.1cc zit geloof ik op 17mm waar ik net geen spantang voor heb maar maak nog wel een adapterring (met spleet) zodat ik die ook met de 20mm klan klemmen.

En hoe zit het nu met dat goedkoop klemmetje van ebay die je telkens 90 graden moet draaien ?

Als dat goed gedaan wordt , hoeveel liter snuk je er dan zo nog ongeveer door ?

als je een slang klem gebruikt moet je de cilinderbus dan ook 90 graden draaien?

als je een slang klem gebruikt moet je de cilinderbus dan ook 90 graden draaien?

Omdat een slangenklem niet geheel naadloos aansluit is het wel beter om het zo te doen.

Overigens vandaag een prima plaatje gevonden om een ringetje te maken:

spantang1.jpg

(let even niet op de scheuren in deze bus)

Met het inklemmen merk je met het in de bus steken van de zuiger dat de kracht meer alleen ten hoogte van de ring wordt uitgevoerd, daardoor merk je ook dat de bus zich makkelijker laat pinchen.

Kortom, wil je gebruik maken van een spantang moet je met een klein vulringetje werken.

Die bus heb je er goed van langs gegeven Roelof ;)

Vulring is wel een goed idee , maar krijg je geen problemen met de spleet :?:
Dat er op dat punt minder druk komt te staan :?: Met het oog op vervorming.....

Ik had er al aan lopen denken om de spantangen in het onderste gedeelte een stukje uit te laten draaien als ik ze heb.

Dat spleetje heeft geen invloed, voor 95% is de bus rondom ingeklemd en zal echt niet de boel naar de spleet trekken.

Uitdraaien heb ik ook aan zitten denken maar ik vrees dat het slijpen wordt, maar een vulring is net zo makkelijk en met meerdere vulringen op dikte kan je meerdere bussen gebruiken op 1 klem.

De bus was van een extreme vastloper....

mooi spul zeg... waar zou ik zo'n spantang vandaan kunnen halen?? en is er ergens een lijst met maten van bussen? of is dat gewoon een kwestie van goed opmeten?

ik heb bijvoorbeeld een STS.28 en een LRP .28spec2 liggen die tzt een keer gepinched kunnen worden.

Spantangen is gewoon gereedschap voor oa. draaibanken. Op marktplaats staan wat advertenties al dan niet doorverwezen naar winkels op dit gebied. Een complete set heb je nieuw al voor een 160 euro, een losse houder en klem al voor een 70 euro.

Meet even je bus op, als die in de 20mm valt kan het met mijn set, is het groter dan 20mm moet je een grotere set halen. De klemmen zijn verkrijgbaar in stappen van 1 en 2mm )meestal 2) en kunnen tot 1mm kleiner dan hun eigen maat inklemmen.

ik zal eens gaan zoeken naar die dingen. ik zit alleen te denken . is het voor motoren rond die prijsklasse wel de moeite om het te doen??

opmeten gaat nog niet, heb geen goede schuifmaat en de motoren werken nog erg goed dus is meer voor de toekomst.

Ja .... Zijn in het topic al voorbij gekomen ;) Ik gebruik er 2.

Ze werken wel maar je moet er wel de tijd voor nemen en heeeeeel goed opletten met wat je doet.

Gisteren even met een goede bankschroef een bus van RichardE geperst. Hij had een REX waar de zuiger bijna tot bovenuit geduwd kon worden. Na een stevige klem kwam zijn zuiger net voorbij de uitlaatpoort. Hij gaat hem rustig opbouwen en proberen.

Inderdaad Roelof, dat spantangsetje met de dubbel ingezaagde conus i.c.m. dat zelfgemaakte ringetje van jou, werkt verbazingwekkend goed. Echt fraai resultaat! Dat had ik dus niet verwacht ... Ik ben deze dagen nog even druk met het afbouwen van de zolder / hobbykamer (ook erg belangrijk ;):):cool:) en de verplichte nummertjes tijdens de feestdagen. Maar ik ga de Novarossi REX421 weer eens even netjes opbouwen, want dat lijkt dus vooralsnog de moeite waard. Al hou ik er maar een goede trainingsmotor of regenmotor aan over, zou fantastisch zijn. Ik hou je op de hoogte over het resultaat. Thanks again Roelof !! :):):)

Back