Geen klemming meer ?

• Topicstarter Topicstarter dirtbike72
  • Startdatum Startdatum
Het heeft even geduurd, maar vanavond ben ik maar eens even achter de tafel gaan zitten om dit beestje weer op te bouwen. Alles zit inmiddels met een dun filmpje olie (zoals ik die ook in de brandstof gebruik) in elkaar en ook een koppeling erop gebouwd. Compressie zit er nu wel op. Ik moet alleen de kopspeling nog even meten en evt, corrigeren. Ben van plan om een reserve Evolva 2007 onderplaat even van een (radioplaat &) tankje te voorzien, daar deze motor op te zetten, en als het dan binnenkort ietsje warmer is, eens kijken of ie wil lopen.

Hallo,

even een klein vraagje.
Ik heb hier een motor die perfect en hard loopt, maar constant bij stationair afslaat.
Nu heb ik gekeken en er zit 1mm speling op het bigend lager.
zou dit iets kunnen verklaren?
De zuiger/ cilinder hebben ook geen klemming meer, maar wel compressie met de plug erin. Is ABC cilinder set, ze zeggen dat deze niet zo snel slijten......

Heb ondertussen al een nieuwe motor, maar wou graag de reden even weten waarom deze nooit stationair wou lopen.

Nu heb ik gekeken en er zit 1mm speling op het bigend lager.
zou dit iets kunnen verklaren?

1 mm speling op de bigend ...
crazy.gif
... Beslist niet meer starten, eerst een nieuwe drijfstang erin zetten, en een vers plugje ... loopt ie vast weer goed als ie nog klemt.

haha,

Ik wist dat dat niet goed was,
Nee ik had dit motortje gekocht om een beetje mee te prutsen.
Maar hij klemt ook helemaal niks meer, ligt nu uit elkaar, dus de zuiger en cilinder zijn niet vet.......

Vandaar dat ik ook een nieuwe motor heb gekocht, maar toch wel sund

zo'n nieuwe drijfstang kost 15, maar een zuiger cilinder set is 80 en de motor kost alleen 110.........

Die mm speling betekend ook dat het zuigertje niet geheel bovenaan komt ! Dus minder compressie en klemming ! zou het toch eens proberen met een nieuw lagertje.

Ja dat klopt. Maar hij moet toch ook klemmen als ik nu de zuiger door de cilinderbus heen duw? waar ongeveer? 50 60 70 80 90 100%?
hij glijd nu tot bovenaan en dan komt hij bij een stukje waar hij niet heeft gelopen en loopt hij vast.
Maar dat is ook het stuk waar het losse cilinderkopje invalt.

Nieuwe drijfstang erin en bus laten pinchen dan heb je weer een goeie reserve motor.

@RedHenk waarom zou die nieuwe lager moeten dgaan helpen?

Het heeft even geduurd, maar vanavond ben ik maar eens even achter de tafel gaan zitten om dit beestje weer op te bouwen. Alles zit inmiddels met een dun filmpje olie (zoals ik die ook in de brandstof gebruik) in elkaar en ook een koppeling erop gebouwd. Compressie zit er nu wel op. Ik moet alleen de kopspeling nog even meten en evt, corrigeren. Ben van plan om een reserve Evolva 2007 onderplaat even van een (radioplaat &) tankje te voorzien, daar deze motor op te zetten, en als het dan binnenkort ietsje warmer is, eens kijken of ie wil lopen.

En hij loopt weer!
Met het vliegwiel erop was die koud vrij makkelijk door de klemming heen te drukken maar na een tankje stationair en een beetje gassen was die goed los, bij het losdraaien van de plug voelde je net bovenaan iets klemming en de rest was de zuiger mooi los. Met plug zat er een stevige compressie op, jammer dat je er nu niet mee gereden had maar misschien vrijdag en zaterdag weer....

Inderdaad Roelof, zag je de vorige eigenaar, die deze motor 5 jaar geleden ooit eens 2de hands bij een Evolva had verkocht, kijken toen hij vandaag deze motor zag? Hij loopt echt weer gewoon goed. Hoe lang weet ik niet, maar dat zien we dan wel weer. Over de prestaties op de baan kan ik nog niks zeggen, aangezien ik gisteren geen kans kreeg om er mee te rijden, vanwege de hele dag regen. Ik ben van plan er a.s. vrijdag eens even mee te gaan rijden. Maar voorlopig ziet het er inderdaad allemaal erg goed uit. Wel lachen dit soort acties. :):):)

Met een lichte pinch kan je het nog een paar keer doen en haal je er echt nog wel wat liters uit , helemaal 100% zal ie waarschijnlijk niet lopen maar het zal niet veel schelen.

En anders moet je er als trainingsmotor op zeker nog de nodige lol aan kunnen beleven.

Het goeie weer komt er weer aan dus je krijgt alle kans hem te proberen ;)

Gisteren een clubwedstrijd gereden met deze gepinchte motor en het beestje heeft het uitstekend gedaan en de volledige 30 minuten finale in de regen zonder problemen uitgereden. Uiteraard gisteravond even de hele auto uit elkaar gehaald, want anders gaat het allemaal roesten. De oude drijfstang die ik voor het "inlopen" gemonteerd had, heeft nu wel behoorlijk veel speling. Dus deze week maar even een nieuwe(re) erin zetten, wat zeker de moeite waard is, want zonder gloeiplug is nog steeds een zeer goede klemming voelbaar.

Klinkt goed!
En dat tegen de kosten van een broodje hamburger, is een koopje!

Idd ... en helemaal fijn als je dat broodje hamburger speciaal nog te goed hebt. ;)
Ik neem aan dat aankomend weekend de frituur aan staat?

Ja inderdaad Pieter, het was weer erg gezellig, en voor mij persoonlijk ook nog eens met een erg mooi resultaat, een 3de plek in de Nomac Cup, mijn allereerste NK podium ooit! Weliswaar niet met de 6 jaar oude door Roelof gepinchte REX, maar dat zul je ook wel begrijpen ;). Ik heb vanavond van mijn 2 wedstrijdmotoren maar even de R7 drijfstangen vervangen, volgens mijn onderhoudsboekjes waren ze eraan toe, en de minst gebruikte in de oude gepinchte REX gezet. Er zat een flink uitgelubberd R5-je in. En gezien en regen(club)race waar dat beestje flink zijn best heeft gedaan heeft ie dat wel verdient. :mrgreen: Een supermooi regenmotortje, met dank aan Roelof, ik hoop dat dat broodje hamburger speciaal je goed gesmaakt heeft. :)

Roelof, even voor jouw informatie, afgelopen weekend was de Brandstof 4 clubwedstrijd in Apeldoorn. Zaterdagochtend was het redelijk droog, maar vanaf een uur of 13:00 uur regen … ik als enige de baan op om van alles ;) te testen … Ook op zondag was het de hele dag stromende regen. Dus je raad het vast al wel, mijn 7-8 jaar oude REX erop, lage koelkop, ook nog alu plakfolie eromheen, regenfilter erop, en ja hoor, 3 kwalificaties gereden (dus zeg maar 3x 8 minuten) en allerlei dingen getest. Het gepinchte REXje bleef ook tijdens de finale probleemloos door lopen. Daar waar anderen een motor afschrijven in de regen, doet dit oude beestje gewoon zijn werk. Nee, hij is zeker niet snel, op het rechte stuk werd ik elke ronde 20 meter weggereden, alsook op de andere snelle stukken, maar het motortje bleef gewoon functioneel doorpruttelen (en in de bochten maakte ik veel goed). Ik ben erachter gekomen dat het belangrijk is dat ie redelijk op temperatuur blijft, daar waar anderen (met gewone koelkop) denk ik gisteren (in de stromende regen) hooguit kamertemperatuur haalden, was die van mij volgens Danny’s meting zo rond de 70 graden. Kortom, na de pinch heb ik er dus inmiddels al 3 regenfinales mee gereden, en dingetje blijft maar lopen … ben er erg content mee ... :yes:

Natuurlijk is het verklaarbaar waarom die langer goed blijft. De zuiger en cilinder zijn door een dubbele inloop nu helemaal glad gepolijst er is totaal geen resterende slijtvlak meer aanwezig waardoor de slijtage langzamer verloopt.

Maar goed om te horen dat je nog zoveel plezier hebt van een motor die je toen eigenlijk al weg wilde gooien.

Back