Geluid

Nee dit komt niet allemaal door jets.

en ja het was een zeer ervaren piloot.

en nee het waren verse en volle accu's net van de lader, was een zeer snel electromodel.

En nee frequentie plaatje had hij zelf en er waren buiten hem en ik geen andere piloten met modellen op het veld.

En hij had ook nog eens het goede geheugen gekozen in zijn zender.

Dat is mij ook al vaker bijna overkomen.

Denk eens na voordat je hier iets begint te brullen en aan echte beginners je overigens in mijn opzichte verkeerde mening gaat geven.

Verder ga ik hier niet meer op in aangezien het vergeefse moeite is.

Voor het vliegen met turbine-voortgestuwde modelvliegtuigen is een apart btevet door de K.N.V.v.L. (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart) opgesteld. Dit brevet wordt in het algemeen ookdoor niet bij deze vereniging aangesloten clubs verplicht gesteld. Dit houdt in dat je totdat je dit brevet gehaald hebt alleen met begeleiding door een wel bevoegde vlieger ermee kunt vliegen. Dit is ook belangrijk i.v.m. verzekeringen. Voordat je dit brevet kunt behalen moet je eerst het gewone motorvliegbrevet hebben behaald. Het is overigens ook belangrijk om je te laten adviseren door een ervaren turbinevlieger (bijv. Bert, een van onze prominente forumleden) aangezien er technisch nog een hoop "haken en ogen"aan de installatie van e.e.a. zitten en de hoge snelheid en de bijbehorende krachten op het model en de stuurvlakken in het bijzonder zeer hoge eisen stellen aan de kwaliteit van bouwen. Als tweede model lijkt mij een turbinekist ongeschikt. Eerst via een hoogdekker trainer naar een laagdekker gaan, hiermee wataerobatic werk onder de knie krijgen, vervolgens een snelle aerobatic kist goed leren besturen en dan, onder begeleiding van een expert beginnen met een turbine-trainer, dat is de juiste manier, als je het tenminste snel zou willen leren, en op een veilige manier.

veiligheid een must!
Brevet behalen: als je de eerste bent op de club wie neemt het brevet dan af?

de fabeltjes over een laagdekker zijn alang verdwenen

ok pakken we toch een hoogdekker , lekker stabiel , vliegt als een motortrainer

gross141.jpg

gross142.jpg

gross144.jpg

gross145.jpg

max speed 160 kmh
min speed 40 kmh
max flight time 12 minutes incl start on 1.8 liters Kero
weight 8.5 kilo,s
Span 2 meters
lenght 1.80 meters
powered by Wren mw54 Full autostart
Thrust 5.5kilo,s

take off grass 20 Degrees flaps 30m

Sorry hoor sander, maar dit is een beetje onzin wat je nu allemaal verteld. Tuurlijk is een turbine aangedreven jet niet geschikt als tweede toestel, zowel qua vlieg- als bouwvaardigheden moet je volgens mij toch echt wel wat in huis hebben wil je het tot een succesvol project maken.

Ik maak me alleen niet zo'n zorgen over beginners met turbines, volgens mij krijgen ze dat ding niet eens gestart :lol:

Sandor zei:
veiligheid een must!
Brevet behalen: als je de eerste bent op de club wie neemt het brevet dan af?

Een door de KNVvL aan gewezen persoon die ook nog eens door de overheid erkend wordt. Dus effe bij de KNVvL navragen wie dat in Nederland is. Is overigens geen clubbrevet maar nationaal brevet zie enkele berichten hogerop in deze draad. ("Nota Knelpuntenen Bedreigingen Zelfregulering Recreatieve en Sportluchtvaart KNVvL" uitgave juni 2002 bijlage 1 deel 2 artikel 1 paragraaf d, e, f, g.)

Jij adviseerde laurens gewoon om een turbinekist te bouwen, zonder erbij te zeggen dat hij de kennis en ervaring erbij moet halen van ervaren modelbouwers, bij bv een club!
Zo'n jongen haalt straks wat info van het net en begint wat te bouwen, met het risico dat hij dat ergens op een veldje gaat proberen. wie weet komt ie niet eens zover en is voor die tijd zijn slaapkamer/hobby kamer al afgebrand.

nou laurens zijn financiele situaltie inschattende denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen :wink:

ik heb dit hier allemaal zo zitten lezen maar zelfs met alle "goed bedoelde" opmerkingen ten spijt krijg ik toch weer het gevoel dat er hier op dit forum vingertjes in de lucht gaan als de materie iets of wat spannender wordt ...

zo was er onlangs een thread rond raketten afvuren vanaf je vliegtuig/heli en dat werd na wat gezever zonder pardon gesloten door moderator robert met de opmerking "hou het veilig en bla bla ..."

en nu weer worden bepaalde opmerkingen afgestraft omdat men de indruk krijgt dat de nieuweling zichzelf toch wel lelijk "ZOU" kunnen verbranden aan iets uitdagends als turbines ....

je mag je geen halve informatie vermelden maar gaande weg zal zo iemand wel leren dat het te duur is en te moeilijk voor zijn graad van expertise .... maar jezus die keiharde reacties omdat men het niet eens is met de situatie ... je zou bijna schrik krijgen een uitspraak te doen op dit forum.

:cry:

toch wel grappig dat elk decennia zijn eigen heikel-produkt heeft ... 10 jaar geleden zou je dezelfde reacties gehad hebben op nieuwelingen die met helikopters aan de slag gingen ... (OPGEPAST : gevaarlijk, moeilijk, duur, etc ... ) zeker niet aan beginnen

een helikopter is nog altijd even gevaarlijk als toen, het is wat goedkoper geworden en wat gebruiksvriendelijker geworden ... maar het blijft een hakmolen

en dat zal met jets in de toekomst ook zo zijn ... prijzen zullen verlagen en het materiaal zal betrouwbaarder worden maar het wezenlijke gebruiksgevaar zal altijd blijven bestaan !

ik vind dus dat iedereen zich wat moet bezinnen rond hoe reacties te formuleren naar medeforumleden en dat men constructief moet zijn in plaats van destructief met elkaar ... momenteel is mijn indruk "hoe harder ik kan terugslaan met woorden hoe leuker ... "

en dit moet veranderen

Y

max speed 160 kmh
min speed 40 kmh
max flight time 12 minutes incl start on 1.8 liters Kero
weight 8.5 kilo,s
Span 2 meters
lenght 1.80 meters
Thrust 5.5kilo,s

take off grass 20 Degrees flaps 30m

Hoeveel kost dit dan? Ik denk dat ik dan liever leer met een goedkope beginnerskist.

nou laurens zijn financiele situaltie inschattende denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen
Zacht uitgedrukt :lol:

zo was er onlangs een thread rond raketten afvuren vanaf je vliegtuig/heli en dat werd na wat gezever zonder pardon gesloten door moderator robert met de opmerking "hou het veilig en bla bla ..."

Heb ik wat gemist 8O

Groeten Laurens

Heb ik wat gemist
Nee hoor. Was een topic over iemand die vanaf een vliegtuig een raket wilde lanceren, maar ik denk dat robert het topic getrashed heeft. (eigenlijk wel begrijpelijk overigens...)

jonathan zei:
Sorry hoor sander, maar dit is een beetje onzin wat je nu allemaal verteld. Tuurlijk is een turbine aangedreven jet niet geschikt als tweede toestel, zowel qua vlieg- als bouwvaardigheden moet je volgens mij toch echt wel wat in huis hebben wil je het tot een succesvol project maken.

Ik maak me alleen niet zo'n zorgen over beginners met turbines, volgens mij krijgen ze dat ding niet eens gestart :lol:

onzin is het zeer zeker niet
ik zet eerder een turbine in elkaar dan dat ik een vleugel bouw
de fabeltjes over moeilijkheden met een turbine zijn onzin
de tijd met grote gasflessen en duikflessen zijn verleden tijd
wij starten gewoon met de stick
vliegen met deze trainer is ZEER eenvoudig
makkelijker als menig trainer met 6cc mtortje

Toch wel grappig dat de man die een jet HEEFT heel gewoontjes doet over zijn materiaal terwijl de mensen die GEEN jet hebben serieus de moraalridder uithangen en doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben ...

het is continu van "volgens mij ... " "waarschijnlijk ..." "het zal wel zo zijn dat ..."

ik zou graag eens van alle tegenstanders concrete informatie rond hun praktische ervaringen met jets ...

sandor, waar vliegen jullie normaal, ik zou wel eens met eigen ogen willen zien hoe dat trainer model vliegt.
neemt nog niet weg dat ik vind dat beginnende modelpiloten beter eerst wat ervaring op moeten doen op vlieggebied, maar ik wil jullie producten wel eens vliegend zien, vooral de trudo 8 turbine.

gerard

je hebt gelijk dat het verkeerd is halve waarheden te vertellen aan een beginner maar moet men dan zo beginnen brullen richting sandor ?

te meer dat men zelf geen jetmodel heeft en m'n enkel veronderstelt dat het moeilijk, gevaarlijk enz .... is

met constructief bedoel ik :

=> Je bent een jet vlieger ... je leest dit ... je bent het niet eens en met concrete praktische informatie bewijs je het tegendeel.

en je begint dus niet te brullen met veronderstellingen omdat je zelf een waanidee in je kop hebt rond jetvliegen ...

begrijp je ?

Yves ik heb zelf (nog) totaal geen ervaring met turbines, en het is inderdaad grappig dat het onder andere de mensen die er geen hebben die zeggen dat het geen geschikte aandrijving is voor een tweede toestel. :lol:

Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet zo dat je je alleen maar mag mengen in een discussie als je ook daadwerkelijk praktische ervaring hebt met het onderwerp. (al geniet dit natuurlijk wel de voorkeur).

Al ben ik het voor een deel wel eens met wat Sandor en jij zeggen, alleen niet op het gebied van turbines en jets. Vaak wordt er meteen gezegd dat iets veel te moeilijk is omdat mensen sommige zaken op zichzelf projecteren en zich dus niet kunnen voorstellen dat er wellicht iemand is die minder problemen met sommige dingen heeft. Zo zullen er ongetwijfeld mensen zijn die met een Extra 300 kunnen leren vliegen in plaats van bijvoorbeeld een charter. Dit is echter eerder een uitzondering dan een regel ;)

yves ik snap prima wat je bedoelt, maar laten we voorop stellen dat sandor al praat over een niet conventioneel model turbinetrainer en iedereen die nu aangeeft dat het niet geschikt is voor turbines, daarvan heeft het meerendeel het over hotspots,kangaroos en schallmodellen als de f15 etc.
ik denk dat de complexiteit van een turbinemotor in combinatie met een dergelijk toestel niks is voor een beginner.
en ik denk dat je heel modelvliegend nederland dit kunt vragen en je voor 99% zulk soort antwoorden krijgt.

niet opgevallen dat sandor ook via zijn website professioneel met turbines bezig is ?
als je daar veel mee bezig bent word dat "gewoon" en denk ik dat je daarom te snel geneigd bent te zeggen hoe gewoon en gemakkelijk een turbinetoestel wel niet is.

Hoe vaak crasht een tweede toestel?

als je op je eentje ermee begint zal je vliegtuig geen lang leven beschoren zijn ... dat geef ik graag toe ... maar stel je eens deze situatie voor :

je hebt het geld en een goede begeleiding (technisch & vliegen)

=> Je begint met de simulator te oefenen totdat je perfect kan vliegen op computer
=> Dan als eerste toestel een ducted fan jet hebt (elektronisch)
=> En dan als tweede toestel een echte jet (instap / trainermodel)

en zo verder ... draait dit dan uit op een fiasco ? volgens mij niet
ik denk dat je tegenwoordig gewoon een keuze moet maken waar je interesses liggen en welk budget je hebt en dat je dan perfect dat pad kan volgen ...

ik kon totaal niet vliegen toen ik met heli's begon, ik kon perfect ook eerst met een zwever ofzo beginnen maar ik heb een keuze gemaakt : heli's ... aan de simulator ge oefend en dan met m'n shuttle beginnen hobbelen ... ik vlieg nu een jaar "crashloos" ik hover stabiel en vlieg al wat links en rechts en stapje voor stapje maak ik vorderingen.
En dit is mijn eerste vliegend toestel ...

begrijp me niet verkeerd ... we zijn hier over de elite van het modelbouwvliegen bezig en wie zich hierin wil storten mag zich aan een serieuze opgave en prijskaartje verwachten ...

Inderdaad ikzelf heb geen Jet ervaring met betrekking tot Turbine Jets, en kan mij deze op dit moment zelf helaas financieel gezien niet veroorloven (sponsors?). Maar het laatste jaar heb ik wel heel goed mijn oren overal te luisteren gelegd om toch enige vorm van inzicht te hebben in de materie. Wel heb ik ongeveer 30 jaar geleden als 12 jarig jochie de opkomst van de Pulsjet van zeer dichtbij meegemaakt. Ook ken ik de problemen die de toenmalige bouwers en vliegers van die dingen toendertijd hebben gehad.

In de club waar ik lid ben zijn ook enkele Jet vliegers, en als ik zie welke moeilijkheden zij alleen al tegenkomen dan denk ik dat de gemiddelde beginner hier echt niet mee overweg kan.

Ook de meeste modellen die ik gezien heb en die men betiteld als beginners modellen vliegen dan mischien wel makkelijker als een trainer maar dat is eigenlijk niet waar het zich omdraait. Op verschillende Jet-meetings of vliegshows is mij vaker opgevallen dat men met de turbine motoren aan het "testen" is. Dit testen gebeurd dan met de uitlaat in de richtig van het publiek terwijl men hier ook zeer kort opstaat soms wel tot 50 cm van het hekwerk met de uitlaat. Regelmatig heb ik in die situatie een steekvlam achter uit de motor zien komen waarvoor het aanwezige publiek snel weg moest springen. Noem dit maar een vorm van onbewust onveilig gedrag.

Laat een echte beginner eerst maar eens op een normale manier veilig leren vliegen. En als hij dat blindelings kan mag hij wat mij betrefd best eens gaan beginnen met een turbine Jet. Maar dan wel met het advies om zich eerst eens de turbine materie goed eigen te maken en zeer goed een oog te houden op de veiligheid. En om te rade te gaan bij enkele zeer ervaren turbine piloten.

gerard_nl zei:
yves ik snap prima wat je bedoelt, maar laten we voorop stellen dat sandor al praat over een niet conventioneel model turbinetrainer en iedereen die nu aangeeft dat het niet geschikt is voor turbines, daarvan heeft het meerendeel het over hotspots,kangaroos en schallmodellen als de f15 etc.
ik denk dat de complexiteit van een turbinemotor in combinatie met een dergelijk toestel niks is voor een beginner.
en ik denk dat je heel modelvliegend nederland dit kunt vragen en je voor 99% zulk soort antwoorden krijgt.

niet opgevallen dat sandor ook via zijn website professioneel met turbines bezig is ?
als je daar veel mee bezig bent word dat "gewoon" en denk ik dat je daarom te snel geneigd bent te zeggen hoe gewoon en gemakkelijk een turbinetoestel wel niet is.

in een ding heeft men gelijk

de meeste turbines die verkocht worden ,word altijd aangenomen dat die op een snelle jet word gemonteerd (f16-f15-kangaroo-hotspot)
ik heb het tegendeel bewezen , dat een turbine ook prima vliegt op een kist van 100 euro , en meestal meer plezier heeft
het is DE keuze om een turbine te leren kennen en makkelijk toegangkelijk is
ik zie zeer veel kisten te koop op het internet die meestal maar een of twee vluchten gemaakt hebben waarom?:ze CRAPPEN in hun broek
omdat ze weten dat er een HELE dure kist vliegt die meesatal van carbon is en zeer snel beschadigd is
mijn trainer is al 2 keer gebroken geweest en met 5 minuten epoxy weer
na 10 minuten vliegen (kwam door te snel neerzetten , en rolde zo het aardappel veld in)de eerste 2 vluchten
ik heb absoluut de goedkoopste onderdelen gebruikt
servo,s van graupner 5077 , dubro wielen etc etc
mijn doel is om turbines voor iedereen toegankelijk te maken
zowel in prijs en in aankoop eerste toestel
ik probeer deze winter een aantal kisten uit die in de aankoop voor klanten rond de 200 euro liggen )pre fab
en tevens een combo probeer aan te bieden met turbine en kist
tevens maak ik er een paar klaar waar zo mee gevlogen kan worden
na overleg met eventuele klanten kunnen deze dan getest worden
met mijn eigen kisten
laten we nu eerlijk zijn met een turbine heb je gewoon iets meer
tegenwoordig betaal je voor een extra 300s 2.30 span incl een 100cc 3w motor ook al meer dan 2000 euro
dus als je dan kan kiezen tussen een extra of een jet denk ik dat de keuze snel gemaakt is )hangt natuurlijk af wat je leuker vind
volgend jaar zullen wij weer vele shows afgaan om dit te promoten
ik maak hier geen reclame , in tegendeel ik ben de kunstmatig hoog gehouden prijzen gewoon zat , en prijs kwaliteit staat bij mij hoog in het vaandel ,zowel als garantie en onderhoud

ik vlieg zelf nu met :
Extra 300 PW(great planes) met 3W 48 boxer
Extra 300 PW(Great planes) met Wren turbo prop (experimental)
Turbo Raven 2.75 meter met wren turboprop
CAP 10 met 3w 70cc
Trainer (jet-slet) met 5.5 kilo wren (naam zelf verzonnen door medeleden omdat iedereen er mee vliegt)NO ABUSE! :roll:
helaas zal ik dit jaar nog al mijn motorkisten verkopen ik kom er toch niet meer aan toe ,en zal compleet overstappen op kerosine (ruikt beter) :twisted:

Grt Sandor

Back